PDA

Bekijk Volledige Versie : draainek / draaihals ziekte herkennen?

Gagne
16-07-2009, 21:45
Hallo,

Ik heb een gezelschapsvoličre met daarin Bichenows, Mozambiquesijzen, Binsen en Gouldamadines.
Nu is het broedseizoen in volle gang en de spanningen tussen de bewoners in de kooi lopen soms hoog op.

Nu heb ik sinds 2 dagen een gould amadine die continue met zijn kopje draait. Na dit op het internet gezocht te hebben vrees ik voor de draaihals/draainek ziekte. Heb hem daarom direct apart gezet. Ik houd alles nauwlettend in de gaten en schrik bij iedere beweging die een andere gould maakt.

Nu ben ik als de dood dat dit het virus betreft en hoop ik eigenlijk dat het de stress van de periode is. De vogels zitten al een de hele winter bij elkaar en ik heb nog niet eerder iets gemerkt.

Weet iemand hoe ik achterhalen of dit het virus is of dat het slechts dit ene individu is?
Hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Bij voorbaat dank.

medaar
25-07-2009, 21:13
Hallo,

Ik heb een gezelschapsvoličre met daarin Bichenows, Mozambiquesijzen, Binsen en Gouldamadines.
Nu is het broedseizoen in volle gang en de spanningen tussen de bewoners in de kooi lopen soms hoog op.

Nu heb ik sinds 2 dagen een gould amadine die continue met zijn kopje draait. Na dit op het internet gezocht te hebben vrees ik voor de draaihals/draainek ziekte. Heb hem daarom direct apart gezet. Ik houd alles nauwlettend in de gaten en schrik bij iedere beweging die een andere gould maakt.

Nu ben ik als de dood dat dit het virus betreft en hoop ik eigenlijk dat het de stress van de periode is. De vogels zitten al een de hele winter bij elkaar en ik heb nog niet eerder iets gemerkt.

Weet iemand hoe ik achterhalen of dit het virus is of dat het slechts dit ene individu is?
Hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Bij voorbaat dank.IS inteelt. geen virus . veel susekewieten den medaar.

mirke
27-07-2009, 14:54
daar ben ik het niet mee eens wat uw zegt inteelt
ik heb dit uit een nestje waarvan pop bij iemand gekocht die lid is van vereniging en ook de man kwam van iemand anders van verenging die fokken toch niet omaar wat
deze man en pop hadden geen enkel verband met elkaar ik krijg 5 jongen waaronder ook eentje net met de rui periode eneens raar begon te doen en ook de draai hals ziekte had het is neit over gegaan bij de andere vogels
denk niet dat waar is wat uw zegt

Gagne
29-07-2009, 00:17
Ik weet zeker dat dit niet het geval is. Het is namelijk de man van mijn eerste koppel, die al zeker 3 jaar in de voliere zit. Heb nog nooit eerder last gehad.
Inteelt is derhalve uitgesloten.

cihan
29-07-2009, 01:20
Hallo gagne,

Ik heb zelf naast mijn grasparkieten ook duiven (Turkse tuimelaars). En bij mijn duiven komt het af en toe wel voor dat ze draaihals of draainek krijgen. Volgens mij komt het dan ook enkel vaak bij duiven voor. En heel zelden bij tropen..
De duiven worden dan van te voren ingeënt tegen paramyxo. En dan hebben ze er geen last meer van (voor een bepaalde tijd).
De symptonen die ik bij mijn duiven constateerde was dat ze de 1ste dag een beetje scheef met hun kop keken. De 2e dag is het kopje helemaal gedraaid en dan lijkt het alsof ze de wereld onderste boven zien.
Bij de 1 is het ernstiger dan bij de andere. Heel soms gaat het ook vanzelf weer over. ;)

Hoop dat je genoeg info hebt. zo niet, zie ik het wel..

En het heeft niks met inteelt te maken! Is een ontsteking in de nekwervel.......!

Henk3
29-07-2009, 08:49
Draaihalsziekte/Draainekziekte:

Verwekker is het Paramixo virus en wordt via kontakt met een drager van het virus over gebracht.
Ziekte verschijnselen:
De Gouldamadine maakt ongecontroleerde bewegingen (alsof de vogel dronken is) en in een later stadium kunnen verlammingen en kramp optreden. De perioden tussen deze aanvallen worden steeds korter met als uiteindelijk gevolg : de dood van desbetreffende vogel. Genezing is voorals nog niet mogelijk. Berichten over genezing (o.a. d.m.v. entstof) spreken elkaar tegen. Vergelijkbare verschijnselen kunnen optreden bij verkeerd gebruik medicijnen/bestrijdingsmiddelen en door gebruik van onvolledig (tekorten aan..) voer. Bij onvolledig voer gaat het vooral om een tekort aan vitamine B1.

Bovenstaande is een stukje tekst uit deze website: http://home.hccnet.nl/mjg.traas/ziek.html#Draaihalsziekte

Gagne
07-08-2009, 23:50
Dank voor jullie reacties.

Dit was en is (klopt af op hout ) de enige vogel die het heeft. Ik heb hem dus direct apart van de vogels gezet zodat hij niet meer in contact met de anderen kon komen.

Heb extra vitmanie en veel rust gegeven maar het heeft niet mogen baten.