PDA

Bekijk Volledige Versie : Chinese dwergkwartels nest op ongelegen plaats?

bert3660
15-07-2009, 13:57
Hallo,

In mijn gezelschap volière hebben de man en vrouw dwergkwartel een nestje gemaakt.
Nu had ik vorige week een paring zien gebeuren tussen de man en pop.

Dus ik elke dag controleren in het nest..
Vandaag ging ik kijken en ja hoor ! een donker bruin gekleurd eitje !

Maar dit ei hebben ze tussen een boom stam ( die is 1.25 m lang ) en de draad gelegd.
De boomstam kronkelt een beetje en ik denk niet dat zij daar tussen kunnen om te broeden ?
en dan nog als de jonge uit komen dan liggen ze allemaal op elkaar ?

Is het verstandig om de boom stam een beetje weg te rollen ?
En al wat fijne draad met kwartels rond het nest te spanne?

Ik had niet verwacht dat ze eitjes zouden leggen want ik dacht dat ik met 2 mannen zat !

greets

Hans de Vries
15-07-2009, 19:23
.......Is het verstandig om de boom stam een beetje weg te rollen ?
En al wat fijne draad met kwartels rond het nest te spanne?..........
greets

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt...... Maar die boomstam kun je rustig opzij schuiven, als hij tenminste niet te zwaar is...;)
Je kwarteltjes zoeken vaak ook een ander plekje, waar je later het eerste eitje wel bij kunt leggen.

Hans

kevin
15-07-2009, 19:29
ze gewoon laten doen, als ze dit plekkje hebben uitgekozen, laat ze er dan maar op broeden als je wilt,

de hen en haan zijn toch heel verschillend hoor;)

bert3660
15-07-2009, 20:47
Ja de haan is wit en de hen is grijs ( zilver ) :p

Ik heb de boomstam een stukje verplaatst :)

greets

yoontjuh
16-07-2009, 16:19
Mijn kwartel had een tijdje geleden meer groene eitjes gelegd. Kan er veel verschil zitten in kleuren? Aangezien het hier om een bruin eitje gaat.

kevin
16-07-2009, 16:47
Mijn kwartel had een tijdje geleden meer groene eitjes gelegd. Kan er veel verschil zitten in kleuren? Aangezien het hier om een bruin eitje gaat.

er zijn vele kleuren in de eitjes, ik heb er soms eitjes met een blauwe waas erover

tropen kweker
16-07-2009, 18:15
hier een linkje waar eieren van CH kwartels te zien zijn

http://media.photobucket.com/image/chinese%20dwergkwartel%20eieren/DeborahAalbers/Kwartelweblog/mijneitjes1.jpg

zoals te zien zijn er veel verschillende kleuren eitjes

volgens mij past de kleur zich aan aan de omgeving.
voorbeeldje

ik heb 2 volieres :

1 met een heleboel rietbossen en boomstammen( bruin van kleur) in het nachthok ( daar lopen de kwakkels) resultaat": alleen maar bruine eieren

1 waarin een boel (kunst)planten staan ( groen van kleur)
resultaat: alleen maar groene eieren

geen idee of het echt zo is maar volgens mij zit er wel een kern van waarheid in:o

kevin
16-07-2009, 18:35
volgens mij past de kleur zich aan aan de omgeving.
ik heb 2 volieres :

1 met een heleboel rietbossen en boomstammen( bruin van kleur) in het nachthok ( daar lopen de kwakkels) resultaat": alleen maar bruine eieren

1 waarin een boel (kunst)planten staan ( groen van kleur)
resultaat: alleen maar groene eieren

geen idee of het echt zo is maar volgens mij zit er wel een kern van waarheid in:o

ik zou zeggen dat ze de kleur wat kunnen manipuleren om hun eieren te beschermen door ze minder te laten opvallen in het milieu waar de kwartels leven, hier een mooi voorbeeld ervan

tropen kweker
16-07-2009, 18:52
perfect omschreven:p

bert3660
16-07-2009, 19:00
Ondertussen liggen er al 2 eitjes die telkens rond 12 uur gelegd worden.
Ze zijn bruin van kleur en inderdaad ze liggen tussen een pak stro en boom stam dus licht bruin / bruin.
De eitjes zijn bruin en de kwartels beschermen de eitjes toch wel .

Nu moet ik enkel nog een paar dingen opezoeken.
Zo als :

- hoe lang broeden ze?
- Extra voer dat ze nodig hebben ?
- Eivoer nodig ?
- en nog een paar dingen die hier bij nog moet weten.

greets

tropen kweker
16-07-2009, 19:20
over je vragen:

broedduur : is ongeveer 16-18 dagen als ik het me goed herinner
extra voer : als de jongen er zijn zou je wat kleine insectjes kunnen geven
( geen levende meelwormen!!!)
eivoer : zou ik zeker doen
extra tips : als ze door het gaas heen kunnen, even wat muggengaas
rondom de voliere spannen.
geen zand in de voliere hebben liggen als de kuikens nog klein
zijn ( eten ze op )
verder niet veel te vermelden dacht ik zo:D

ik hoop dat je hier eerst effe mee uit de voeten kunt.

bert3660
16-07-2009, 20:01
-broed duur : Bedankt ;)
-Extra voer : raad je misschien wat aan ? wat ik kan gaan halen van kleine insecten bij de dierenwinkel?
-Eivoer : komt voor elkaar :cool:
- Muggen gaas : moet ik die nu al zetten of pas als ze uit komen ?

- En zand licht over al :o
- ik zal een plastiek leggen met daar hun eten op en dergelijke zo dat ze niet te ver moeten gaan.

greets

kevin
16-07-2009, 20:24
opfokmeel voor kleine kuikens kan ook goed gaan

best muggengaas voor ze kippen en eventueel het zand verwijderen of jou oplossing gebruiken, maar van zand eten gaan ze dood

bert3660
16-07-2009, 21:44
Hier een paar foto's,
http://img404.imageshack.us/img404/3689/dscn1389.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/3926/dscn1402.jpg
http://img397.imageshack.us/img397/6986/dscn1401.jpg
http://img397.imageshack.us/img397/3781/dscn1399.jpg

Hier zien jullie ook waar ze de eitjes hebben gelegd.

Wanneer zou ik die draad het best zetten ?
Morgen na het 3de ei ?

Of van af wanneer gaan ze broeden ?

Opfok meel zal ik ook gaan halen dan.

greets

bert3660
17-07-2009, 16:19
Aan de achter kant ( dus bij de draad) heb ik muggen gaas gestoken die ongeveer 20 a 30 cm hoog is.
Aan de voorkant heb ik 2 houten latjes van 10 cm hoog over de breedte dus van de voor kant na de achterkant gezet zo dat de ouders er over kunnen maar de kleintjes niet.
Ik dacht laten we het nu doen dan moet ik als ze gaan broeden ze in ieder geval niet storen !

Vandaag lag er ook een 3de eitje !
Nu weet ik de tijd ook ongeveer : rond 11 uur
greets

medaar
17-07-2009, 16:51
Aan de achter kant ( dus bij de draad) heb ik muggen gaas gestoken die ongeveer 20 a 30 cm hoog is.
Aan de voorkant heb ik 2 houten latjes van 10 cm hoog over de breedte dus van de voor kant na de achterkant gezet zo dat de ouders er over kunnen maar de kleintjes niet.
Ik dacht laten we het nu doen dan moet ik als ze gaan broeden ze in ieder geval niet storen !

greetslaten doen.alleen bij jongen, moet je op passan want die verdrinken zo vlug. wel eerste kuiken meel voeren aan ouder paar. wat meelwormenen een paar buffalos, in een platte schaal. ik denke dat ze niet door die draad kunnen, maar zien kleine bosbijen ze.koud zullen ze zeker nooit hebben met al da strooi. heb er al een kleine 1500. gekweekt in al die jaren( wildkleur, bruin , zilver, wit ook) broed duur is 14 dagen. maar wanneer begint madam te broeden???? na 10 of 15 eitjes??? bij natuur broed weet je dat nooit. ik kweekte in 3 broedkassen. lagen altijd een kleine 150of 200 eitjes erin. 500 kuikens op 1 jaar geen probleem ze. veel leute van bert en bertje .

bert3660
17-07-2009, 17:02
Dus jij zegt die plankjes terug weg halen ?
Maar het probleem is dat als ik goed heb geteld die week weg ben ;)
Dus daarom,,...

Het zijn de eerste eitjes die ze leggen en wil graag natuurbroed want wij hebben geen broeikas !

Kan ik de eieren ook weg halen als ik er bv.10 heb en ik wil maar 7 kuikentjes ?
Dat zijn er 4 voor mij, 1 voor mijn opa en dan nog 2 voor de verkoop.

Anders zit ik met onnodige kuikens !

Greets

kevin
17-07-2009, 18:54
het kan zijn dat niet alle eieren kuikens worden, hier 1ste nest uit 7 eieren maar 1 kuikentje,

je hoeft nog niet beginnen te tellen en te rekenen;)

bert3660
24-07-2009, 16:37
Ja hoor ze broed !

Er liggen 8 eitjes en als ik goed weet is ze nu al een 2a 3 dagen aan het broeden. ( juist terug van vakantie :p )

Ze gaat wel nog veel van het nest af dus....

greets

bert3660
25-07-2009, 10:42
ze zijn al zeker en vast van donderdag aan het broeden want mijn broer die de vogels heeft verzorgt toen ik weg was vroeg of ik nog 2 kwartels had want hij zag er maar 1 :D

Het hennetje licht heel onder het stro :D

Maar ik heb het mannetje aan de andere kant van de volière gezet want het vrouwtje pikt zijn hele hoofd kaal en is agressief naar hem :o
Mag dit ?

greets

Tori no Hime
25-07-2009, 12:50
Ja hoor, wij hebben ons haantje ook bijna iedere keer weggezet (behalve de laatste keer, omdat er toen geen problemen waren), zodat het hennetje lekker rustig kon broeden.
Kan wel zijn dat ze veel naar elkaar gaan roepen als ze elkaar niet kunnen zien. Maar als het hennetje gewoon door gaat met broeden, hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.

bert3660
25-07-2009, 14:57
Ok nu zag ik juist de hen weer bij de haan lopen dus heb ik even de deur terug er in gezet :D

Ik had een plank van ongeveer 70 cm hoog gezet tussen de 2 volière die met elkaar verbonden zijn.

Maar daar was ze over geraakt dus heb ik de deur er tussen gezet en heb ik de diamantduifjes naar daar verhuisd zo dat hij toch nog gezelschap heeft
En zij ook niet meer de hen kunnen storen want zij gingen stro pikken bij de hen en dan ging de hen hard te keer ! :p

greets

bert3660
26-07-2009, 14:16
Maar de hen komt steeds naar de draad toe en ze lopen alle twee langs verschillende kanten op en af ...

En het duurt vrij lang eer dat de kwartel terug gaat broeden dan....

Is dit erg ?

greets

bert3660
03-08-2009, 10:55
ze doet dit minder en minder.

Maar als de kuikens uitkomen kunnen ze dan wel over die boom stam komen ?

Of moet ik ze hier over helpen ? ( doe dit liever niet, laat ze liever hun gang gaan) .

greets

Edit : al in 2 dierenwinkels gegaan in geen pinkies en meel gevonden :(

Weet iemand een goede winkel in de buurt van katwijk ?

tropen kweker
03-08-2009, 17:44
een goede winkel in de buurt van katwijk weet ik niet.

de jonkies kunnen waarschijnlijk wel onder de stam door komen, ze komen echt overal doorheen.:D

mijn kwakkies zijn 2 dagen geleden ook uitgekomen:D
nu lopen er dus 5 van die hommels door het hok heen:)

mvg,

bert3660
03-08-2009, 17:55
een goede winkel in de buurt van katwijk weet ik niet.

de jonkies kunnen waarschijnlijk wel onder de stam door komen, ze komen echt overal doorheen.:D

mijn kwakkies zijn 2 dagen geleden ook uitgekomen:D
nu lopen er dus 5 van die hommels door het hok heen:)

mvg,

Misschien in de omgeving ?
Dus een andere stad ?

Ik wacht vol spanning af !
Maar eerst nog het voer vinden.

Ik denk dat ik dan opfok voer voor kuikens ga halen dat weet ik wel staan.

greets

krien
04-08-2009, 11:24
Bert, ik woon in Rijnsburg, op de buitenrijn zit ene Willem met zijn dierenshop en in Rijnsburg zit Geon Schrijver http://www.geonshopping.nl/shop/home.php
die hebben zeker wel wat je zoekt, mail mij anders krieno@tiscali.nl , ook als je jongen wilt ruilen voor bloedverversing, heb nog 3 natuurbroedjonegen zitten hier, 1 haantje en 2 hennen.

bert3660
04-08-2009, 12:48
Bert, ik woon in Rijnsburg, op de buitenrijn zit ene Willem met zijn dierenshop en in Rijnsburg zit Geon Schrijver http://www.geonshopping.nl/shop/home.php
die hebben zeker wel wat je zoekt, mail mij anders krieno@tiscali.nl , ook als je jongen wilt ruilen voor bloedverversing, heb nog 3 natuurbroedjonegen zitten hier, 1 haantje en 2 hennen.

Hey krien,

Ik ga eens vragen om naar geon shop te gaan.

Dat is maar 4 minuten van hier. ( kan zelfs met de fiets gaan )

Ja dat ruilen zie ik wel zitten .

Maar dan moeten zij wel eerst de auto rit van bij mijn thuis tot hier halen , dat is ongeveer 2.5 uur .

greets

bert3660
04-08-2009, 19:09
Ben bij geon shop geweest !

Echt ik keek mijn ogen uit !

Zo veel dingen en spullen ha dik niet gezien maar ik moest snel zijn want de winkel was nog maar een paar minuten open .

Heb alvast : het kuiken voer en de pinkies, nu nog even kijken als het nodig is dat ik die 2 andere producten die na de 4 weken kuiken voer ook moet bij geven.

dus er staat op : eerst 4 weken kuiken voer , dan tot 6 maanden iets anders en dan tot nog iets anders na een bepaalde tijd ?
Is dit nodig ?

greets

krien
05-08-2009, 08:50
ik geef meestal alleen de eerste weken dat voer wat je gekocht hebt, kwartels huizen bij mij bij de kanaries,de eerste paar weken doe ik ze met de ouders altijd even apart, omdat anders geen voer voor ze overblijft, na een week of 3 gaan ze weer terug, krijgen ze geen speciaal voer meer, wel elke dag nog wat eivoer, maar deze tijd zijn mijn kanaries toch altijd aan de rui nog, dus mogen die ook elke dag eivoer, maar ik mail je mijn telefoonnummer wel even.

bert3660
05-08-2009, 20:34
Ok dat ga ik dan ook doen met dat meel, mits er jongen uit komen want er was vandaag nog niets :( ( 19 dagen broeden) .

Kan ik de ouders dan met de kuikens misschien even apart zetten in een hele grote doos die overdekt is met volière gaas ?
Zo dat ze geen zand kunnen eten ?
En het eten voor hun hebben ?

Want apart in een kooitje zal er niet in zitten.

Ik kan ze bij het stuk van de diamant duifjes zetten deze is aan het broeden ?
Misschien dat deze het voer niet zo snel op eten ?

Nu zitten ze bij de Kanaries, Japanse meeuwen ( zitten te broeden) en de zebra's.

@ krien :
Ik heb je een mailtje terug gestuurd met wat dingen in.
Groetjes

bert3660
07-08-2009, 21:53
Mijn dag was weer goed vandaag,

Toen ik tegen de na middag even naar de voliere ging zag ik in eens de 8 !! kuikentjes rond dwarelen.

Zo blij als ik was heb ik even een grote bak gemaakt met houten vloer, zo dat ze niet van het zand kunnen eten.
Mijn voliere staat op zand dus zand weg doen heeft geen nut.
Dus een grote bak van ongeveer 2 meter lang op 40 breed gemaakt en 15 hoog.
En wat stro onder een dakje gedaan en in het huisje van de kwartel en ze zaten lekker warm op het stro allemaal bij de mama :p .

Papa word elke keer aan gevallen door mama dus die heb ik weer gescheiden.

Ik heb bogena opfok sivo start voor kuikens gegeven, heb er nog niet 1 van zien eten.
Het zal wel komen door dat ze nog eigeel in hun buik hebben zeker ?
Drinken doen ze wel.

De vogeltjes gingen wel eens kijken wat het was maar moeder kwartel jaagt ze snel weg.

Ze zijn allemaal geel/ zwart/bruin en de ouders : zilver en wit, is dit normaal ?

groetjes !

krien
07-08-2009, 22:56
kijk wel uit dat de kuikens niet verdrinken, ik dooe altijd knikkers in bakje water, ze verdrinken rustig in schoteltje water van een halve centimeter.

maar gefeliciteerd met je grut.

bert3660
07-08-2009, 23:03
kijk wel uit dat de kuikens niet verdrinken, ik dooe altijd knikkers in bakje water, ze verdrinken rustig in schoteltje water van een halve centimeter.

maar gefeliciteerd met je grut.

Hey krien,

Dat met de kuikens had ik ergens al gelezen dus dat had ik al gedaan.

Maar mijn vraag : Hoe veel van die knikkers moeten er in ?
Dat begrijp ik niet zo.

Bedankt, En voor ruilen sta ik altijd open ;)

greets

krien
08-08-2009, 08:27
laag bakje uiteraard, gewoon de bodem vol met knikkers, de jonge en oude kwartels kunnen er dan nog wel uit drinken.

bert3660
08-08-2009, 09:31
ok, vol met knikkers.
Maar ik heb er al een paar zien door gaan maar ze komen er zo terug uit.

Maar volgend nest, wil ik graag eens californische kuifkwartel eitjes leggen onder de Chinese dwergkwartel gaat dit ?
Of zijn de eitjes te groot ?

Groetjes

bert3660
09-09-2009, 19:49
Wanneer kan ik het verschil tussen man en pop zien bij mij ?
Of hoe moet ik dan te werk gaan ?

Omdat mijn kwakkertels geen keeltekening hebben .

Zijn de kleur verervend per geslacht ?
Dus de man is wit : alle jongen mannen worden wit
De pop is grijs : alle poppen worden grijs ?

Gaat het zo in zin werk of anders ?

groetjes

bert3660
20-10-2009, 21:17
Ok, alle jonge zijn van hand.

Maar nu had ik een paar vraagjes:
- Mijn man blijft maar paren met de pop?
- mijn pop blijft maar leggen?

Dit kan toch niet goed zijn ?
Heb al een 20 eieren uit gehaald maar vandaag zag ik op een nieuw plekje onder een struik weer 2 eitjes?

Wat kan ik hier tegen doen ?

groetjes

dave1
20-10-2009, 21:43
de haan en hen apart van mekaar zetten?

bert3660
20-10-2009, 21:52
de haan en hen apart van mekaar zetten?

Dit zal de pop het bereiden verminderen inderdaad , maar zou ze niet nog steeds gaan leggen ?

groetjes

bert3660
20-12-2009, 20:58
de pop is naar het schijnt al enkele dagen aan het broeden zonder ik het wist en ik vind het nu zonde om de eieren weg te halen, het zijn er 4.

Het zou nog ongeveer 18 dagen duren, wat zeggen jullie doen of niet ?

Ze zitten binnen in een schuur maar niet verwarmd.

groetjes