PDA

Bekijk Volledige Versie : Lachduifjes, wanneer vliegen die uit?

Jolanda F
13-07-2009, 19:06
Ons lachduifje (24 juni j.l.) is nu 19 dagen oud.
Zit nog altijd heel gezellig op het nest en is volgens mij nog niet van plan eraf te komen (geef hem eens ongelijk ;))

Hoe lang duurt het voor die zelf gaat eten eigenlijk?

Jolanda F
22-07-2009, 13:00
O jee, niemand die een antwoord voor me heeft?

We zijn nu een week verder, het duifje huppelt nog steeds rond en flappert zijn vleugeltjes. Volgens mij hebben de ouders er nu wel genoeg van want vanmorgen lag er een ei (die heb ik weggedaan trouwens)

P.S. Het duifje zit in het nachthok en zou dus naar beneden moeten om zelf te eten, dit is nog niet gebeurd.

phaedra321
29-09-2009, 13:44
Hoi,

Lachduifjes vliegen niet uit, ze zullen niet overleven.

Je kunt lachduiven niet zoals postduiven vrij laten uitvliegen, ze zullen verdwalen of gevangen worden door roofdieren. Ze kennen geen angst en zijn daarvoor te tam en te vriendelijk.

In het wild
Lachduiven horen niet in het wild voor te komen. Witte lachduiven worden echter vaak gebruikt bij feestelijke gebeurtenissen, waarbij zij los worden gelaten. De lachduif kan niet overleven in het wild, omdat ze over het algemeen niet gewend zijn aan het klimaat, ze geen angst kennen voor roofdieren en geen voedsel kunnen vinden.

Groet,

Phaedra

Dovelett
29-09-2009, 14:08
Een lachduif vliegt rond de 3e week na uitkomst uit. De ouders hebben dan vaak ook weer nieuw nest.

Ik haal mijn jonge lachduiven met de 17e dag eruit en zet ze in een vogelkooi met voer en water. Daar worden ze in de gaten gehouden door mezelf en gewezen op voer en water(met mijn vinger door voer en even hun snavel in waterbakje doen).

Als ik zie dat ze eten en drinken(ongeveer een week later) gaan ze in de grotere voliere waar mijn bronsvleugeldoffer en senegal tortelduivin ze verder de weg wijzen. Die twee zijn supergidsen. Hebben nu al 6 jonge lachduiven zelfstandig gebracht.

Ton Koek
29-09-2009, 15:04
Phaedra, met uitvliegen wordt hier bedoeld, wanneer gaat het jong het nest af. Dat hoeft niet "naar buiten" te zijn, maar waarschijnlijker in dit geval de volière in.

Welkom overigens Phaedra.

phaedra321
29-09-2009, 23:23
Ooh okee, dan had ik het even verkeerd begrepen.

Dank je Ton. :) Leuk en leerzaam forum hier.

Groet,

Phaedra