PDA

Bekijk Volledige Versie : Econo-heat? Iemand ervaring mee?

Berend R.K.
13-07-2009, 11:51
Na wat gezwerfd te hebben op het internet kwam ik de onderstaande kachel tegen en het klinkt bijna te goed om waar te zijn. Verwarming voor niet eens een tiende cent per uur. Heeft iemand hier al ervaring mee?

http://www.econoheat.nl/Econoheat-assortiment-panelen.htm

Ik knipper nog steeds met mijn ogen, slechts 400 watt en voor minder dan 100 euro heb je er al een.

Patriick
13-07-2009, 20:56
Dat ziet er inderdaad goed uit.
Ik zoek voor aankomende winter ook een nieuwe kachel. had nu gewoon een blaaskacheltje maar dat vind ik niet echt wat.

Dus als er iemand is die dit kent hoor ik het ook graag even :)

Famke
11-08-2010, 20:29
Al iemand ervaring met de econo-heat ?

Famke

Animal
11-08-2010, 22:00
Na wat gezwerfd te hebben op het internet kwam ik de onderstaande kachel tegen en het klinkt bijna te goed om waar te zijn. Verwarming voor niet eens een tiende cent per uur. Heeft iemand hier al ervaring mee?

http://www.econoheat.nl/Econoheat-assortiment-panelen.htm

Ik knipper nog steeds met mijn ogen, slechts 400 watt en voor minder dan 100 euro heb je er al een.

425 watt en dan maar een tiende cent per uur ???? Als dat er bij staat wordt je goed voor de gek gehouden.
Het verbruik is helemaal afhankelijk van de grootte van de ruimte ,hoe goed deze geisoleerd is en van de buiten temperatuur.

Zo'n ding verbruikt net zo veel als een vorstbeveiliger van ongeveer 500 watt ,,en zal ook net zo veel warmte geven ,,het ding is alleen 3 keer zo duur.

Als het echt zo super was werd hij gewoon overal verkocht !

Antoni Hopmann
12-08-2010, 17:02
Is er een thermostaat op dat apparaat Berend?
Zelf heb ik een olieradiator met thermostaat.
Is volgens mij het goedkoopste en meest veilige.
Bovendien kan je deze verplaatsen.

Ton
12-08-2010, 19:00
ik heb even zitten neuzen, er zit geen thermostaat op. hij word geleverd met een snoer en stekker. dus plug en play. maar 260 of 400 watt. als je dat laat aanstaan word het veel te warm in je nachthok. dus er moet een thermostaat bij, die verkopen ze ook en kost 60 euro. plus 90 euro voor de plaat, maakt samen 150 euro. ik moet eerlijk zeggen dat mij het wel wat lijkt. ik moet de keuze maken: of mijn vogels binnen halen van de winter, of een goede verwarming voor het nachthok aanschaffen. binnen halen is eerlijk gezegd geen optie, is voor de vogels ook niet lekker, heel de winter in de huiskamer. dus ik denk er nog even over na, maar vind het nu wel wat.

Famke
12-08-2010, 19:41
Ik twijfel nog om de econo-heat aan te schaffen.
Op internet word hij aangeboden voor de prijs van € 120 (dit is dan inclusief thermostaat). Wat de stookkosten zullen zijn zal natuurlijk ook van de mate van isoleren afhangen.
Ik heb een houten schuur en wil deze eerst isoleren.
Iemand nog tips voor isoleren houten schuur ?

Josly
12-08-2010, 19:52
hallo,

aangezien het een product is van Zuid Afrika even geinformeerd daar en in Amerika, Canada,
wat het meeste naar voorkomt is het kraken (barsten) van de plaat, zoals al aangehaald werkt zonder thermostaat, dus continu, het grootste rendement wordt bereikt bij een omgevingstemperatuur van 18 graden dat overeenstemt met de ideale plaattemperatuur van 75 graden, vandaar het afraden om het te plaatsen op buitenmuren, aan deuren, onder ramen, etc, dus niet geschikt om ruimtes vorstvrij te houden vanwege rendement verlies, het heeft het meeste nut in goed geisoleerde ruimtes,

Ton
02-10-2010, 18:20
ik heb vorige week een econo paneel met een losse thermostaat gekocht, en geinstalleerd. mij zal de winter niet verrassen :D . ik moet zeggen dat ik er mee in mijn nopjes ben, aangezien het uitstekend werkt. even uitgetest natuurlijk, en de verwarming gaat keurig aan als de temperatuur onder de waarde komt die je instelt. en weer keurig uit gaat als de temperatuur op de waarde komt die ingesteld is. aangezien het een heel dun paneeltje is, neemt het nagenoeg geen ruimte in, en hij is makkelijk schoon te maken, daar het oppervlak geheel vlak is.

Antoni Hopmann
02-10-2010, 19:46
ik heb vorige week een econo paneel met een losse thermostaat gekocht, en geinstalleerd. mij zal de winter niet verrassen :D . ik moet zeggen dat ik er mee in mijn nopjes ben, aangezien het uitstekend werkt. even uitgetest natuurlijk, en de verwarming gaat keurig aan als de temperatuur onder de waarde komt die je instelt. en weer keurig uit gaat als de temperatuur op de waarde komt die ingesteld is. aangezien het een heel dun paneeltje is, neemt het nagenoeg geen ruimte in, en hij is makkelijk schoon te maken, daar het oppervlak geheel vlak is.

Klinkt ideaal Ton.:) Gefeliciteerd met de aanschaf van het Econo paneel en de losse thermostaat.
Waar heb je hem precies geplaatst?

Ton
04-10-2010, 18:45
ik heb een buiten voliere, met daaraan een binnenhok. dat is plusminus 1,5 m3 groot. het paneel heb ik op de achterwand geplaatst, en de thermostaat, heb ik op de hoogte gemaakt waar de vogels het meeste zitten. zodat de temperatuur op die hoogte gecontroleerd word. verder heb ik het paneel afgeschermd met gaas, zodat ze er niet op kunnen gaan zitten. ik ben er klaar voor ( de winter he ) :D

Antoni Hopmann
04-10-2010, 19:20
ik heb een buiten voliere, met daaraan een binnenhok. dat is plusminus 1,5 m3 groot. het paneel heb ik op de achterwand geplaatst, en de thermostaat, heb ik op de hoogte gemaakt waar de vogels het meeste zitten. zodat de temperatuur op die hoogte gecontroleerd word. verder heb ik het paneel afgeschermd met gaas, zodat ze er niet op kunnen gaan zitten. ik ben er klaar voor ( de winter he ) :D

Prachtig, Ton.
Je hebt overal aan gedacht. Idd. laat de winter maar komen.:cool:

Ton
09-10-2010, 18:57
hier een plaatje van het geheel.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/diversen007.jpg

Antoni Hopmann
09-10-2010, 22:46
Ziet er werkelijk heel mooi uit. De vogels van Ton kijken volgens mij al naar de koude uit.

Ton
10-10-2010, 18:23
alleen kijk ik niet uit naar kouder weer, ik ben meer voor de warmte :D

Antoni Hopmann
11-10-2010, 17:13
alleen kijk ik niet uit naar kouder weer, ik ben meer voor de warmte :D

Zo ken ik er nog een paar Ton.-0-
en die komen uit Z.Spanje 45 gr.C:huh

bootje
12-11-2010, 20:42
ik ga de tweede winter in met mijn eco paneel vorig jaar gekocht op internet bij van Gelder eletronics staat omschrijving bij en hoe het systeem werkt ik ben er goed over te spreken werkt goed met losse thermostaat maar is ook met verkrijgbaar

Antoni Hopmann
12-11-2010, 22:40
ik ga de tweede winter in met mijn eco paneel vorig jaar gekocht op internet bij van Gelder eletronics staat omschrijving bij en hoe het systeem werkt ik ben er goed over te spreken werkt goed met losse thermostaat maar is ook met verkrijgbaar

Nou dat moet dan nog een extra aanmoediging zijn voor anderen die met
verwarmingsproblematiek te maken hebben.
Heb jij het paneel ook in het nachthok geplaatst?

Berend R.K.
12-07-2011, 12:37
Beste Ton,

De winter is inmiddels geweest en we hebben een paar koude dagen gehad. Heeft de econo-heat stand gehouden?

populier
12-07-2011, 12:45
Om in dezelfde trend door te gaan Berend, ook je ze van colaflessen maken:http://www.youtube.com/watch?v=ehDgXrpRlTU&feature=relmfu

Berend R.K.
12-07-2011, 13:13
Zo, dat zou goed werken als we veel zon zouden hebben, maar ik ben bang dat tegen de tijd dat het winter wordt het reservoir een wat lagere temperatuur zal hebben :)

Ton
14-07-2011, 20:51
het paneel is mij en de vogels prima bevallen. :D

populier
02-11-2012, 19:52
Hallo Ton,

Oude topic, maar mooi om te horen, dat het paneel bevalt, mijn vraag is heb je ook nog iets gemerkt dat de energierekening opeens erg hoog uitviel of valt het wel mee?

Alvast bedankt.

natuurkweker
03-11-2012, 10:29
ja micheal daar ben ik ook benieuwd na :D
vaker maken ze zon mooie reklame zelfde als de led lampen zo zouden al helemaal niet zo energie besparend zijn en ook niet goed voor onze gezondheid zoals ze zo beweren.
dus ben benieuwd wat eruit komt
ziet er zeker netjes uit bij ton

Ton
03-11-2012, 16:53
energie rekening is zeker niet schrikbarend hoog geworden. maar hoeveel energie het verbruikt weet ik echt niet, ik hou dat niet zo bij. maar op de jaarafrekening hoefden we niet bij te betalen, dus ik denk dat het wel mee valt.

populier
03-11-2012, 17:36
Hartelijk dank Ton voor je antwoord, welke heb jij nu de 260 of 400 watt?

Ton
03-11-2012, 19:01
de 260, is voor mijn hok groot genoeg.

andre 44
03-11-2012, 19:08
mijn interesse nu ook gewekt ik heb een olie radiator maar dit lijkt mij ook wel wat mijn schuur is 6 bij 2 meter van steen welke kijkt jullie het beste hij moet het wel aan kunnen om minimaal 15 graden te houden in de winter

Ton
04-11-2012, 12:15
of je dat gaat verwarmen met een econo heat, dat denk ik niet. mijn binnenhok is 1 kubieke meter, jouw schuur vele malen groter.

populier
04-11-2012, 12:21
Volgens de papieren kan het met de 400watt versie.

http://econo-heat.com/nl/ even de PDF lezen.

Maar zelf twijfel ik of je je schuur hiermee op 15 graden kan houden met 11 zo'n paneel.

Nu in de aanbieding bij Wehkamp:http://www.wehkamp.nl/tuin-klussen/gereedschap/werkbanken-kachels/econoheat-ep3-400-verwarmingspaneel-electrisch-400w/C30_8H5_H5W_698086/

andre 44
04-11-2012, 12:37
ik zal morgen eens naar een bouwmarkt gaan kijken of zij die ook hebben en wat ze zeggen

Animal
04-11-2012, 13:07
Het ding gebruikt ruim 400 watt.
Dat is ongeveer het zelfde als die kleine vorstbeveiligers.
Echt zuinig kan het nooit zijn ,want de electriciteit wordt door middel van gloeidraad(spiralen) omgezet in warmte.

Maar een gemiddeld electrisch kacheltje is 2000 watt dus het is een stuk minder ,maar zal dus ook veel minder warmte geven.

witzand
04-11-2012, 17:05
ik heb heb ook een econo plaat 400 w
heb er aan bijde zijde trespa met 2.5 cm ruimte ertussen tegenaan gemaakt
en op poten gezet draad doorgeknipt 220 v kamertermosstaat ertussen en knallen maar
mijn tuinhuis is 3.2x3.2 m 2.2 hoog
met -10 graden buiten 18 graden binnen
de 2 trepa platen dienen als confector veel meer rendament daarmee
energie verbruik valt erg mee
groeten dirk

Ton
04-11-2012, 19:38
ik zal morgen eens naar een bouwmarkt gaan kijken of zij die ook hebben en wat ze zeggen

de Praxis zou ze moeten verkopen, volgens de Econo site.

Ton
04-11-2012, 19:39
ik heb heb ook een econo plaat 400 w
heb er aan bijde zijde trespa met 2.5 cm ruimte ertussen tegenaan gemaakt
en op poten gezet draad doorgeknipt 220 v kamertermosstaat ertussen en knallen maar
mijn tuinhuis is 3.2x3.2 m 2.2 hoog
met -10 graden buiten 18 graden binnen
de 2 trepa platen dienen als confector veel meer rendament daarmee
energie verbruik valt erg mee
groeten dirk

kun je een foto maken, van hoe je dat hebt gedaan ? ben erg benieuwd.

witzand
17-11-2012, 09:44
20927

20928
ik hoop dat het zo duidelijk is

groeten dirk:D

populier
17-11-2012, 12:03
Mooi gemaakt, maar werk het het zo wel losstaand in de ruimte?, had ergens gelezen dat ze op de wand moeten worden geplaatst anders werkt de convectie(natuurlijk circulatie) niet.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=k6dlpOT0XeI

witzand
17-11-2012, 16:40
Mooi gemaakt, maar werk het het zo wel losstaand in de ruimte?, had ergens gelezen dat ze op de wand moeten worden geplaatst anders werkt de convectie(natuurlijk circulatie) niet.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=k6dlpOT0XeI

zie foto trespa aan bijde zijde dient als wand
groeten dirk-0-

Ton
17-11-2012, 19:39
1 foto zegt meer dan 1000 woorden......:)

andre 44
17-11-2012, 21:53
heb even rond gekeken en gevraagd maar voor mijn ruimte maar hij gaat niet voldoen hij kan het niet aan om het op 15 graden te houden in de winter.
dus ik hou het tot nu toe op mijn eigen kachel en ga verder zoeken wat er nog mogelijk is.

frank-deconinck
17-11-2012, 23:55
ik heb vorige week ook een econo plaat 400 w gekocht. Deze verwarming komt in mijn nieuw te bouwen kweekruimte. De kweekruimte van 3 x 3 x 2,3 hoog wordt volledig gebouwd in sandwischpanelen van 8 cm dikte , ook het dak. Dus komende weken start ik met de bouw en zal dan ook de verwarming kunnen uittesten , want tegen dat de kweekruimte af is , zal het normaal al goed winteren.

Barend
18-11-2012, 09:12
Dan hoop ik echt dat je warm kan houden , hier hangt er één , maar heb spijt dat ik het gedaan heb, nee als de ruimte wat groter word werkt het van geen kant.

koene
17-09-2013, 22:20
@frank: wat heb jij dan vorig jaar opgehangen?
@barend: hoe groot is jouw ruimte?

Ik zou straks mijn tuinhuis (5x3m) liefst boven de 6 graden willen houden (max 12 graden is meer dan voldoende)
Het dak is volledig geisoleerd en de planken zijn 34mm dik.
Zou 1 econo plaat voldoende zijn, of dien ik er 2 op te hangen?

annejb
25-09-2013, 13:47
Hallo Witzand,
Is de werking met de losstaande econo heat ook gegarandert zoals in de handleiding is aangegeven:
Anders dan de traditionele centrale verwarmingssystemen en verplaatsbare verwarmingselementen, creëren Econo-Heat verwarmingspanelen een natuurlijke circulatie van warme lucht in de ruimte. De verwarmingspanelen worden strak tegen de wand gemonteerd, waardoor er een smalle strook lucht ontstaat tussen het paneel en de wand. Koude lucht wordt van onderen aangezogen en aan de achterzijde van het verwarmingspaneel verwarmd. Warme lucht stijgt op en zo ontstaat een natuurlijke warme luchtcirculatie. Juist deze natuurlijke luchtcirculatie zorgt ervoor dat de Econo-Heat elektrische verwarmingspanelen zo efficiënt werken.
.
Graag jou ervaring nog een keer, ik wil namelijk het paneel ook gaan maken op de manier zoals jij deze hebt gefabriceerd.

witzand
07-10-2013, 21:43
Hallo Witzand,
Is de werking met de losstaande econo heat ook gegarandert zoals in de handleiding is aangegeven:
Anders dan de traditionele centrale verwarmingssystemen en verplaatsbare verwarmingselementen, creëren Econo-Heat verwarmingspanelen een natuurlijke circulatie van warme lucht in de ruimte. De verwarmingspanelen worden strak tegen de wand gemonteerd, waardoor er een smalle strook lucht ontstaat tussen het paneel en de wand. Koude lucht wordt van onderen aangezogen en aan de achterzijde van het verwarmingspaneel verwarmd. Warme lucht stijgt op en zo ontstaat een natuurlijke warme luchtcirculatie. Juist deze natuurlijke luchtcirculatie zorgt ervoor dat de Econo-Heat elektrische verwarmingspanelen zo efficiënt werken.
.
Graag jou ervaring nog een keer, ik wil namelijk het paneel ook gaan maken op de manier zoals jij deze hebt gefabriceerd.

warme lucht stijgt altijd
dus circulatie krijg je als de plaat ong 20 cm hoog staat
ruimte tussen trespa is gelijk aan afstandhouder econo
deze kun je maken van electra pijp
zelf ga ik nog een extra ventilator van een pc onderbouwen voor meer
circulatie
vind namelijk dat trespa te warm word betekend dus dat er energie
verloren gaat
suuk6 met de bouw:cool:

annejb
08-10-2013, 11:33
Bedankt voor de reactie Witzand.

Zou het een optie zijn om de afstand tussen het paneel en de trespa platen iets groter aan te houden. Of zou het effect van de opstijgende warme lucht dan wegvallen?

Ton
08-10-2013, 18:29
je kan ook op het trespa warmte werend folie plakken, zo dat er geen warmte verloren gaat. in elke bouwmarkt is dat te koop.

frank-deconinck
13-10-2013, 19:32
Ik ben in ieder geval super tevreden met mijn Econo-Heat! Mijn kweekruimte is gemaakt van 8cm sandwisch panelen en winter en zomer is het in de ruimte ideaal! Ingesteld op max 14 graden overdag en 10 graden in de nacht.