Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe maak ik lachduifjes tam?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe maak ik lachduifjes tam?

    Hallo,

    Na een paar weekjes hebben moeten wachten zijn er twee lachduifjes geboren (24 juni) 1 week oud dus.
    Mijn bedoeling was om de duifjes handtam te maken maar hoe pak ik dat aan?
    Elke dag ga ik wel een paar keer bij ze kijken en heel voorzichtig te 'aaien' maar doe ik dat wel op de goede manier?

    Wie helpt me een beetje op weg?
    Alvast bedankt.

  • #2
    Meestal is dat een prima manier. Heel rustig zijn en ze laten wennen aan je handen. Zodra ze zelf zaden gaan oppikken, kun je ook proberen ze uit de hand te laten eten.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Elke dag oppakken en elke dag laten eten uit je hand zodra ze dat kunnen. Aaien vinden ze inderdaad ook vaak heerlijk maar dan wel altijd met de veren mee aaien en nooit tegen de veren in. Duiven kroelen elkaar ook op het kopje. Dus ze vinden het heerlijk als je met je nagel heel zacht over hun kopje krabt. Zoals koppie krauw bij een papegaai zeg maar.

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Ik blijf het eng vinden, vooral dat zachte bollige voorkantje. Het ziet er ook niet echt jofel uit, er klotst van alles daarin maar ondanks dat ik het eng vindt neem ik ze iedere dag wel een keer of twee in mijn hand en praat tegen ze en kroel ze over het kopje. Zo schattig.

          Hier is de beloofde foto, eentje van voren en de andere van achteren

          Opmerking


          • #6
            Dat voorkantje is de krop, daar zit het voedsel in, een vorm van voorverteren. Dat hoort zo lekker vol te zitten, de oudervogels doen het dus prima.

            De achterkant zal wel duidelijk zijn...
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Wat een smeerkezen zijn dat zeg. Mijn duifjes zijn altijd helemaal schoon.

              Opmerking


              • #8
                Helaas is er vannacht een duifje overleden.
                Gisterenochtend lag het duifje al buiten het nest en heb ik het terug gezet. De duivin zat er trouwens wel bovenop. Gisterenavond nog een keer gekeken en naar mijn idee springlevend.
                Vanmorgen zag ik dus dat hij/zij was overleden.

                Jeetje, dat je zo gehecht kan raken aan zo een "smeerkees".

                Opmerking


                • #9
                  Dat is heel jammer.
                  Als de ouderdieren zelf een jong er uitgooien, betekent het bijna atijd dat er wat aan mankeert, dat is de harde selectie die de natuur toepast. Niet leuk, wel nuttig. Zo blijven alleen kanshebbende jongen leven.

                  Dat je je zo hecht, pleit alleen maar voor je, een echte dierenliefhebber!
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Dank je wel Ton.

                    Evengoed vond ik het wel vreemd dat toen het jong eruit lag de duivin erop zat (om hem warm te houden wellicht?) Het jong voelde wel wat koud aan en toen ik later keek lagen alletwee de jongen onder haar vleugels.
                    Ik vond het jong dood terug in de schaal, ze heeft het jong er dus niet nog eens uitgeknikkerd.

                    Ik heb het jong trouwens ook begraven, bijna ceremonieel met de dochters erbij.

                    Opmerking


                    • #11
                      Helemaal eens met het bericht van Ton!


                      Over het tam maken van lachtduifjes:

                      Deze soort is voor zover in avicultuur gedomesticeerd en daardoor in principe al niet echt schuw meer.
                      Dat is dus al een mooi begin.

                      De mate van 'tamheid' is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar door veel en vooral rustig met je vogels om te gaan en ze b.v. regelmatig iets lekkers uit de hand te laten eten ontstaat het vertrouwen eigenlijk vanzelf.

                      Des te meer tijd en aandacht wordt 'geinvesteerd' des te meer resultaat mag worden verwacht.

                      succes!
                      Amigo de los Psittacidos

                      Look deep into nature and you will understand everything better

                      Opmerking

                      Working...
                      X