PDA

Bekijk Volledige Versie : hoeveel koppels parkieten in voliere

speedsters20
30-06-2009, 21:07
ik kan het antwoord nergen vinden in dit forum.
Maar mijn vraag is hoeveel parkieten ik kan houden in een kleine
voliere van BxHxD 2x2x1m. en nog een nachthokje van1x1x.6m

Er zit al een koppeltje diamantduiven in

ik dacht aan 2 koppels parkieten (mischien later 3 koppels)
maar gaat dit goed zonder te ruzien

Animal
01-07-2009, 09:56
Geen enkele grasparkiet ,,want dat overleven de diamant duifjes niet.

tropen kweker
01-07-2009, 19:21
3 koppels kan wel, maar ik zou idd de diamantduifjes weg doen.

of je moet ze graag verminkt op de bodem van de voliere zien liggen.

robinn.
02-07-2009, 07:28
3 koppels kan wel, maar ik zou idd de diamantduifjes weg doen.

of je moet ze graag verminkt op de bodem van de voliere zien liggen.

inderdaad.
zeker geen andere vogels met grasparkieten in een voliere zetten.
ze vallen zelfs valkparkieten aan, dus laat staan die diamantduifjes.

Mikemat
05-07-2009, 11:39
Bij mij ging het beter met grotere aantallen dan met kleinere aantallen.
Vraag me niet waarom :)

Had op zelfde grote voliere eerst 3 koppels zitten en dat was steeds vechten en opjagen, later had ik er 6 koppels in en had geen enkel probleem.

Voorzie wel meerdere voederplaatsen.

s6 met de grasjes

MaxWeijers
05-07-2009, 17:11
Wij hebben dezelfde grote van de volière met 5 koppels raszuivere grasparkieten. 3 nesten per jaar tussen de 3 en de 7 jongen per nest per koppel (heel af en toe doet een van de vijf koppels 1 of 2 rondes). verder zitten hier nog raszuivere gallus gallus jabouilei in waarme we dit jaar ook voor het eerst gekweekt hebben.

Ton Koek
05-07-2009, 22:27
Het is maar wat je leuk vindt, zoveel vogels in een klein hokje is niet mijn smaak.

Animal
06-07-2009, 10:30
raszuivere grasparkieten

Zijn er ook nog andere ??
Volgens mij niet ,want grasparkieten worden nergens anders mee gekruist.

Jeroen H
06-07-2009, 10:52
Zijn er ook nog andere ??
Volgens mij niet ,want grasparkieten worden nergens anders mee gekruist.
Hij bedoelt grasparkieten die zoveel mogelijk lijken op de grasparkieten die in Australie voorkomen.

ps: Gefeliciteerd, dat was je 600-ste post! :p

MaxWeijers
06-07-2009, 13:42
Raszuiver betekend dat er geen andere kleurslagen inzitten.

Wat u bedoeld zijn bastaarden.

Ps. raszuiver beteknd eigenlijk niet dat ze er ZOVEEL MOGELIJK op lijken, maar dat dat gewoon dezelfde zijn als in australië

Ton Koek
06-07-2009, 16:41
[QUOTE]Raszuiver betekend dat er geen andere kleurslagen inzitten./QUOTE]Volgens mij hebben we dit al eens gehad. Raszuiver heeft met de kleur niets te maken. Je hebt groene, witte, blauwe en gele en die zijn echt allemaal alleen maar grasparkiet, dus raszuiver.

De "budgies", zoals ze genoemd worden zijn slechts een beetje in de richting van de oorspronkelijke wilde grasparkiet. De maat en de vorm komen misschien wel, maar pas na jaren van zeer strenge selectie.

MaxWeijers
06-07-2009, 18:42
http://www.het-parkietenforum.be/forum/viewforum.php?f=156

In deze topics staat alles beschreven.

wessellouw
07-07-2009, 15:39
Hallo Max:

Een hele mooie link.
Maar me moeten registreren om de verkeerde uitleg van een nederlands woord te lezen, gaat wel wat ver :).

Wessel van der Veen.

MaxWeijers
07-07-2009, 20:24
Bedoeld u dat hwj van der linden het niet goed uitlegd ? :p haha

wessellouw
08-07-2009, 10:07
Hallo Max:

Kijkt u eens in de van Dale: "Groot woordenboek der nederlandse taal."
raszuiver: van onvermengd ras.

Er zijn geen hybriden bekend met de grasparkiet: dus elke grasparkiet van bush budgie tot en met TT parkiet is raszuiver.

Ook de in het wild gevangen grasparkiet draagt in aanleg verschillende kleuren bij zich.
De groene kleur is immers opgebouwd uit geel pigment (psittacofulvine), vermengd met blauw licht (door positieve interferentie in de sponszone van een baard) op een zwarte ondergrond (melanine). De kleinste verandering van een van deze drie onderdelen geeft een andere kleur.
Raszuiver heeft dus evenmin iets met kleur te maken.

Ik denk dat u de termen "raszuiver" en "fokzuiver (voor kleur)" met elkaar verwart.

Wessel van der Veen.

MaxWeijers
08-07-2009, 15:35
Hier kan ik het dus niet me eens zijn.

U beweerd dat in de wilde grasparkieten in Australië ook andere kleuren zitten, als dit zo is dan zat er in bijna elk nest dat in het wild geboren word wel een andere kleur als groen. Het komt héél af en toe voor dat er in het wild bijv. een blauwe voorkomt. Dit is een plotselinge verandering van de natuur. maar deze afwijkende kleur zal het niet lang overleven in de natuur, omdat deze veel makelijker te volgen is voor roofvogels.

Raszuiver betekend bij elk levend wezen (als het nou ondersoorten heeft of niet) precies zoals het in het wild voorkomt, dus dat hij nergens split voor is. als een vogel word gekruist met een ander soort vogel dan is het een bastaart dit is nooit meer terug te draien.

Bij mutatie's kan je de mutatie's er nog uitkweken bij bastaarden niet.

wildkweker
08-07-2009, 17:36
hay

ik heb een tijdje terug ook grasparkieten gehaden en had ongeveer een even grote voliere als jouw met een koppel of 10 grasparkieten en dan'in de zomer een stuk of 50 jongen. ik had er toen ook 2 koppels zebras doorheen vliegen. Dit ging goed dus. Dan weet je het.

tropen kweker
09-07-2009, 10:45
hay

ik heb een tijdje terug ook grasparkieten gehaden en had ongeveer een even grote voliere als jouw met een koppel of 10 grasparkieten en dan'in de zomer een stuk of 50 jongen. ik had er toen ook 2 koppels zebras doorheen vliegen. Dit ging goed dus. Dan weet je het.

10 koppels??!!

dat is echt heel vol in zo'n voliere!!
je hebt erg veel geluk gehad dus....

en s'zomers de jongen er nog bij........

Kitkat
09-07-2009, 15:39
een koppel of 10 grasparkieten en dan'in de zomer een stuk of 50 jongen.

Da's ronduit ziek - 10 koppels in 4m² en nog jonkies erbij. :eek:

Wij hebben dezelfde grote van de volière met 5 koppels raszuivere grasparkieten.

Ik vind dit al krap.

In een volière van 2x2x1 zou ik niet meer dan 3 koppels zetten. En al helemaal als je er ook mee kweekt. Te veel vogels in een volière zorgt voor veel onrust en meer ruzies.

Ton Koek
09-07-2009, 16:28
Helaas mag iedereen dat in Nederland nog steeds zelf weten.
Minumumeisen aan kennis en huisvesting voor het houden van dieren klinkt wel erg "big-brother-achtig", maar het zou een hoop dierenleed voorkomen.

MaxWeijers
10-07-2009, 20:10
Ja ik vind het ook heel erg zielig asl de vogels toch nog broeden (Dus niet)

Als de vogels zogenaamt zullen gaan vechten en stres kregen dan zullen we echt niet zoveel jongen kreigen.