Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleempje m.b.t. uitwennen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Probleempje m.b.t. uitwennen

    Hallo,

    Ik zit met een probleem. Ik heb van een vriend een paar duiven gekregen alleen deze woont bij mij in de straat. De duiven hebben zijn bij hem ongeveer 1 a 2 weken buiten geweest. Ik heb deze duiven 4 weken in de til gehouden, en ze de gelegenheid gegeven naar buiten te gaan (plank er plat voor met gaas eromheen). Toen ik ze los liet na die 4 weken waren ze dezelfde avond al weer terug (300 m verderop). Ik heb de duiven iedere dag netjes gevoerd en water gegeven op ongeveer het zelfde tijdstip. Is het uberhaubt mogelijk om duiven bij mij te wennen als de afstand tussen het nieuwe huis en het oude huis zo klein is?

    Heeft iemand een idee hoe we dit op kunnen lossen?

    Ik had het idee om een koppel met een paar jongen in de til te zetten tot de jongen zelfstandig zijn, misschien dat de oude dan weer terug vliegen en de jongen blijven of zullen de oude niet meer voor de jongen zorgen als ze met nest en al overgezet worden?

    Of zal ik toch ergens anders duiven vandaan moeten halen?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Alvast bedankt

    mvg, Joris

  • #2
    het kan wel maar je moet er wat voor doen en medewerking krijgen van de liefhebber verderop

    mijn advies,

    Koppel de duifjes bij jou
    laat ze op eitjes komen en als ze zitten te broeden laat je 1 ervan los....anders zit op nest, overdag zit doffer op nest snachts de duivin...... dus 1 loslaten. Nu zul je zeggen ja maar dat is dan de duivin....hoeft niet, je kunt ook de doffer erbij weghalen een paar uur (3) dan gaat de duivin gewoon op nestje zitten na 3 uur laat je haar los. Als ze weg is zet je de doffer op het nest.


    Zo haal je beide een keer of 3 op.

    Als de duivin dus naar verderop gaat, zorgen dat ze daar geen eten en drinken krijgt, het liefst nog niet eens naar binnen kan. Na die paar keer gewoon wegjagen aldaar en of gewoon echt keihard een nacht daar buiten laten zitten, maar zoveel mogelijk wegjagen, een keer dompelen in een emmer water wil ook wel helpen, dit laten doen door die andere liefhebber. Puur voor de schrik dus he zeker niet te lang, en nee dit is niet zielig!!! VLieger met roofvogel daar op de til plakken etc etc

    Misschien dat ze dan bij je blijven, maar zoals ik al eerder ergens heb geschreven ze zullen altijd blijven proberen daar naar toe te gaan, beter is gewoon bij jou jongen te kweken en als die op zichzelf kunnen de ouden terugbrengen en de jongen bij jou uitwennen, laat je de oude bij de jonge dan gaan misschien de jongen zelfs op den duur mee naar de ander. Je zult dus 120 % medewerking moeten krijgen en volle inzet van de ander anders wordt het lastig.
    Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

    Opmerking


    • #3
      Wat voor ras duiven zijn dit? Daar hangt ook nogal veel vanaf. Bij pauwestaartjes is de kans bv veeeel groter dat het lukt dan wanneer het postduiven of bv hoogvliegers zijn.
      Ik zou ze ook op nest laten komen of gewoon 2 piepers kopen die nog niet eerder gevlogen hebben. De duiven zijn heel jong dus ik denk dat ze voorlopig niks zullen doen met broeden. Tenminste, je zegt dat ze 2 weken gevlogen hebben bij de vorige eigenaar.

      Opmerking


      • #4
        In ieder geval al bedankt voor de snelle reacties.

        Ze zijn inderdaad nog jong en het zijn postduiven.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door silentnotes
          In ieder geval al bedankt voor de snelle reacties.

          Ze zijn inderdaad nog jong en het zijn postduiven.
          Dan denk ik dat je beter een stel piepers kan vragen die nog niet gevlogen hebben. Ik denk, maar daarover verschillen de meningen, dat het je zo nooit zal lukken. Postduiven zijn erop gefokt dat ze altijd weer naar huis zullen gaan.

          Opmerking


          • #6
            Zoiets had ik nu ook in gedachte, maar wanneer kunnen ze zelf eten is dit niet nadat ze kunnen vliegen.

            Opmerking


            • #7
              Marx en ik verschillen wat dat betreft van mening inderdaad, een stomme postduif die zal lastig zijn maar een slimmerik heeft het snel door waar zijn "nieuwe" thuis is. Je zegt dat ze 2 weken rondgevlogen hebben daar dus die moeten allang zelfstandig eten!!

              en stom en slim zijn net andersom, een ander zou zeggen de stomme gaat dus elke keer naar het ander adres dus dat is de slimme maar forget it, dat is dus niet zo!!! dat is echt de stomme, een slimmerik heeft heel snel door waar hij zonder gedoe kan in en uitvliegen en eten en drinken krijgt :-)
              Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door silentnotes
                Zoiets had ik nu ook in gedachte, maar wanneer kunnen ze zelf eten is dit niet nadat ze kunnen vliegen.
                Wat je moet doen is piepers die net uit het nest zijn opsluiten en dan even wachten tot ze zelf eten en drinken. Zitten ze niet in een hok? Dan is het dus een kwestie van vasthouden tot ze weg kunnen. Als ik duiven koop koop ik ze uit het hok. Ze eten dan en vliegen wel in het hok wat rond maar niet los. Bij mij gaan ze dan na 2-3 dagen al los en dan blijven ze netjes bij mijn groep.

                Opmerking

                Working...
                X