PDA

Bekijk Volledige Versie : Een buitenvolière..

XaNaX
28-06-2009, 13:33
Hey forummers.

Ik zit al een tijdje met het idee om toch maar een buitenvolière te maken. Ik heb nu eentje binnen in de kelder (3mx2mx2,10m) (LxBxH). In onze woning komt de tuin op het niveau van de kelder. Dus het klinkt zieliger dan het is, want ze hebben zonlicht, steeds aanvoer van verse lucht, ze zitten beschermd tegen roofdieren en heel wat ongedierte, contact met uitwerpselen van andere vogels, storm etc...

Eigenlijk is het een koud kunstje om buiten een grote vlucht te maken, een raam uit te nemen en beide stukken met elkaar te verbinden.
Ik zou wel enkel binnen voeding blijven geven, dit i.v.m. aantrekken van ongedierte.

Maar wat ik me nu al de hele tijd zit te bedenken : ik ben als de dood voor insecten in de buurt van mijn kanaries. Er zit dus ook muggengaas tussen de tuin en de locatie waar m'n vogels zitten : deuren, ramen,... alles is mooi op maat afgewerkt door aluminium frames met tralie tegen roofdieren en muggengaas tegen onze zespotige vrienden.
Eens ik een eventuele buitenvlucht zou verbinden met alles wat binnen is, heb ik hier uiteraard geen controle meer over. In dezelfde ruimte staan ook m'n broedkooien, ziekenboeg, quarantaine-kooien etc...
Dus is het toch een hele grote stap om alles zomaar ongecontroleerd over te leveren aan muggen en co.

Muizen zie ik me nog wel buiten houden, omdat onder het gat dat binnen en buiten zou verbinden, rechtopstaand glas zit (een tweede raam). Daar zie ik muizen echt niet zo vlot over klimmen.
Maar muggen bvb, we weten allemaal dat het boosdoeners zijn bij onze kanarievogels. En ja, we kunnen onze kanarievrienden laten vaccineren tegen pokken etc... maar dat vind ik me toch zooooo'n rompslomp dat ook enorm veel stress mee brengt. Eén voor één alle vogels vangen, vaccin toedienen, apart zetten tot de laatste is gevaccineerd etc...

Waarom zou ik wel een buitenvlucht maken? Omdat ik uiteraard m'n vogels nog meer plaats gun. Het plezier van buiten in het zonnetje zitten, eventueel ook eens in de regen, in een zacht briesje bij moordende temperaturen als vandaag. Ook als de jongen zijn geboren, ben ik iemand die pas laat beslis welke vogels ik hou en welke ik eventueel verkoop. In die periode is het, toegegeven, allemaal een beetje krap. (augustus-januari). Een gigantische buitenvlucht zou dan natuurlijk wel welkom zijn.
En de laatste reden, is een beetje eigenbelang. Als ik nu in de tuin zit, hoor ik de vogels mooi zingen, maar met een buitenvlucht zou ik ze ook kunnen zien. Observeren gaat dan nog beter, dus is het niet 100% eigenbelang. Maar toegegeven : vanop m'n bankje de vogels zien heen en weer vliegen lijkt me wel een manier om aangenaam menige namiddag door te brengen..

Dus graag de pro en contra's : alles zoveel mogelijk gecontroleerd houden of een beetje minder krampachtig te werk gaan en een buitenvluchtje erbij van vlot 10m².

Wat zouden jullie doen?

Marx
28-06-2009, 13:49
Ik zou mijn vogels nooit de echte zon, wind en regen onthouden en ik raad je dus aan minder krampachtig te doen en eens te zien wat een weldaad buiten leven voor je vogels zal zijn. Vooral kanaries zijn echt gek op zonnen, gek op een regenbuitje en al helemaal gek op lekker vliegen als je zo'n grote vlucht gaat maken.

Dus doen!;)

Ton Koek
29-06-2009, 00:12
Tegen muggen kun je een insectenlamp ophangen, bij Doeland hier 6,95.

Mijn mening; geef ze lekker de ruimte.

Marx
29-06-2009, 07:03
Tegen muggen kun je een insectenlamp ophangen, bij Doeland hier 6,95.

Mijn mening; geef ze lekker de ruimte.

Die heb ik hier ook hangen inderdaad. Zoeen die meteen een electrische schok geeft. De vangst vinden de nachtegalen heerlijk smorgens. Is hun ontbijt :D
Ik heb wel de dure versie van 30 euro opgehangen omdat ik denk dat die iets beter is. Maar dat kan ook verbeelding zijn hoor. Verder hangt hij hier achter glas zodat de vogels er niet in kunnen ivm de schokjes. De insecten blijven dan tegen de raam botsen tot ze flauw vallen of dood gaan en liggen smorgens op de grond onder het raam.

kevin h
29-06-2009, 16:19
als je de kans hebt om de vogels buiten te laten moet je ni twijfelen.Het zal ze deugd doen

tropen kweker
29-06-2009, 18:19
absoluut doen hoor!!:)

je kanaries zullen bijna dankjewel zeggen geloof me.;)