PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste jonge zebravinkjes.

bert3660
27-06-2009, 19:27
Hallo,
Ik als beginnende kweker of toch hobby kweker in leer :cool:.

Dus alles gekocht buiten volière in orde gemaakt en een kweekkooi gemaakt.
Alles verliep snel en al snel kocht ik een eerste koppel zebravinken en een Duitse kuif kanarie man.
Toen ik de dag er na terug naar mijn voliere liep zag ik een koppel diamantduifjes als verrassing er bij zitten ik natuurlijk blij :D .

Paar dagen er na eerste zelfgemaakte kweekkooi gemaakt +in gebruik genomen door mijne eerste koppel zebra's.

Alles ging goed eten drinken geven elke dag opnieuw.
In de zelfde week dat ik de zebravinken in de kweekkooi had gedaan lagen er al 3 eitjes.
Maar als snel was het plezier gedaan toen ze het nestje(rieten korfje voor op et hangen) tegen de grond hebben gekregen en ze niet meer gingen broeden.

Deze keer voor een half open houten nestkastje gekozen.
Al snel weer eitjes deze keer 6+1 van een ander koppel die deze niet wouden uitbroeden.
Alles ging goed elke dag controleren eitjes werden mooi gedraaid enzo.

Gister controle nog niks normaal waren de 13-14 juist voorbij.
Tegen de avond ik zat al vol spanning en dus opnieuw controle en ja daar lag het eerste jong.
Vandaag weer geen jong bij gekomen dus ik wachten..

Juist ging ik kijken en ja daar lag het 2de jong bij!

Tot nu toe doen de ouders het goed maar kan iemand mij nog raad geven ?
-Wanneer de jongen bij de ouders weghalen ?
-Mag ik de jongen aanraken ?
..

greets -0-

Ilovediamantduifjes
27-06-2009, 20:19
Proficiat! Je mag de jongen aanraken, maar laat ze maar gerust als het niet nodig is. Je mag de jongen weghalen als ze volledig zelfstandig kunnen eten en drinken.

bert3660
27-06-2009, 21:05
Bedankt ;)
Ok is goed.

Ton Koek
28-06-2009, 01:36
En vooral heel veel plezier van je eerste jongen!
Geef de oudervogels dagelijks (liever nog 2 keer per dag) wat vers eivoer, daarmee voeren ze hun jongen.
Let maar eens op hoe snel ze groeien en hoe hard die ukkies straks kunnen blèren om eten, dat is echt geweldig leuk.

bert3660
28-06-2009, 08:24
Spijtig genoeg moet ik van af volgende week vrijdag 1 maand naar Nederland om te werken en kan ik niet zien hoe ze opgroeien!
Kan zijn dat ik in het weekend is terug kom maar dat zal niet altijd zijn.:mad:
Maar mijn opa verzorgt mijn dieren en de buurman komt ook regelmatig eens kijken dus :)

Eivoer geef ik al 2 keer per dag en wat over is zet ik dan even in de volière vooral mijn diamantduifjes eten het graag.

Maar we zullen zien hoe het gaat.

groetjes

Animal
28-06-2009, 11:04
Ik zouw in de volliere ook gewoon dagelijks eivoer geven.
Niet alleen wat er van de zebravinken over is.

bert3660
28-06-2009, 16:51
Ok zal ik doen,
Nu zag ik juist het 3de kleine zebravinkje liggen! :D

Ik heb ook een koppel kuif x niet kuif deze zitten ook al met 4 eitjes van vandaag.

greets

bert3660
29-06-2009, 12:32
Ondertussen lagen er al 2 jongen bij dus nu al 5 jonge :eek:
Nog 2 eitjes te gaan :cool:

Bij de kuif blijft het bij 4 eitjes ( 2de keer dat ze eitjes leggen dus ik verwacht er niet veel van :) )
Dit koppel zit gewoon in de gemeenschappelijke volière waar nog wat kanaries en duifjes en nog een koppel jonge zebravinken zitten.

Maar het mannetje dus de gene met de kuif jaagt echt achter alle andere vogels :o

Wat kan ik hier tegen doen ?

greets

Hans de Vries
29-06-2009, 12:51
Je gekuifde heer probeert alleen zijn vrouw en huis te beschermen..... Op zich is dat een goede zaak maar anderzijds natuurlijk wel vervelend voor andere bewoners. Er is weinig aan te doen, tenzij je de andere vogels wilt uitvangen. Maar ik neem aan dat dat niet de bedoeling is..... Met een beetje geluk geeft hij het op en ben je van het gedonder af. Totdat er jongen zijn geboren :cool:

Hans

bert3660
29-06-2009, 15:36
ja hij blijft nog altijd moeilijk doen :p
ik heb nu een stuk volière bij gemaakt met een deurtje na de oude dus normaal als hij is aan het jagen blijft hij in de oude volière kort bij zijn nest dus kunnen de andere vogeltjes naar de nieuwe om daar even te zitten en te vliegen :)

groetjes

bert3660
08-07-2009, 19:42
Vandaag de zebravinkjes geringd en wat een verschil zeg :o
5 dage geleden nog zo klein en nu al groot ze zitten met 4 in een nestje en dat vind ik al best krap :) .

Van af nu kan ik elke dag volgen wat ze doen want het werk heeft afgebeld dat ik niet meer moest komen want ze wouden liever een ouder als 18 persoon :mad: .

greets

Ton Koek
08-07-2009, 21:02
Dat laatste is minder leuk, hopelijk vind je snel wat anders.

Het is wel heel erg leuk om de groei te volgen van dichtbij. Stel je eens voor hoe het zou zijn als mensenbaby's zo snel zouden groeien.... :)

bert3660
08-07-2009, 21:28
Haha ton koek het zou niet om aan te zien zijn denk ik.
Allemaal op de kleuterschool en al volgroeid :D .

Maar er zijn dus 2 eitjes niet uitgekomen :o

En ik denk dat ik zit met 3 poppen en 1 man.

Ik heb de jongen van blackface x grijze pop

Dus wat ik zag waren 3 heel lichte kleuren en 1 heel donkere kleur.

Maar ik hoop dat de eitjes van mijn kuif uitkomt waar precies 1 ei van verdwenen is ? want eerst waren het er 4 en nu nog maar 3 :confused:

greets

bert3660
09-07-2009, 17:13
Jammer maar goed vandaag de 3 overgebleven eitjes uitgehaald.:
1 onbevrucht
2 overige : er zat een zwart (jong ?) aan de schaal gekleefd ?

Bij de kuif zijn eieren gaan schouwen : allemaal geel van binnen ?

greets

bert3660
15-07-2009, 11:39
Hier een foto van de jonge :
het meest naarvoor zittende jong ( met de donkerste kleur) was savonds nog uitgevlogen :o

http://img20.imageshack.us/img20/9398/dscn1384.jpg

greets

bert3660
27-07-2009, 11:16
Wanneer mogen de jongen gescheiden worden ?
Ze zijn nu 4 weken oud.

greets

casehulsebosch
27-07-2009, 11:28
Hallo en proficiat met je mooie nestjes Zebra vinkjes. Ikzelf haal, als het over Zebra vinken gaat, de jongen weg drie weken nadat ze zijn uitgevlogen. Bij die tijd zijn ze zelfstandig en vaak zijn ma en pa alweer aan een nieuw nestje begonnen. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

bert3660
27-07-2009, 11:31
Hallo en proficiat met je mooie nestjes Zebra vinkjes. Ikzelf haal, als het over Zebra vinken gaat, de jongen weg drie weken nadat ze zijn uitgevlogen. Bij die tijd zijn ze zelfstandig en vaak zijn ma en pa alweer aan een nieuw nestje begonnen. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

mijn jonge zijn ogeveer 2 .5 week uitgevlogen.
Ma en pa hebben alweer 4 eitjes.

Dus wat denk jij ?
Ik hoor ze nog wel bedelen maar pa geeft niks meer.
greets

bert3660
30-07-2009, 20:59
de ouders jagen al best hard achter de kleintjes :(

Zou ik ze er uit halen ?

Ze zijn bijna 5 weken oud ( maandag ) .

greets

bert3660
31-07-2009, 11:10
De ouders jagen nu bijna constant.
Er is nog maar 1 jong dat in de buurt van het nest mag komen.
De rest word meteen na gejaagd.

Is dit normaal ?
De kooi voor de jongen staat al klaar.

greets

bert3660
01-08-2009, 14:07
Niemand een reactie ?

greets

Joep
02-08-2009, 08:12
Als ze zelfstandig eten en drinken kun je ze beter maar weghalen bij de ouders. De reden van najagen zou kunnen zijn: jalouzie, bescherming van het (nieuwe) nest en eitjes....

Groet en succes bij het vangen!

Henk3
02-08-2009, 09:17
De ouders jagen nu bijna constant.
Er is nog maar 1 jong dat in de buurt van het nest mag komen.
De rest word meteen na gejaagd.

Is dit normaal ?
De kooi voor de jongen staat al klaar.

greets

Is normaal natuurlijk gedrag. In de natuur zelf kunnen de jonge vogels een goed heenkomen zoeken maar dat is iets anders in een kooi. Dus Als ze zo beginnen te jagen kan het op 2 manieren gaan.

1. De ouders verjagen de jongen omdat ze vinden dat ze zelf maar eten moeten zoeken. En de jongen worden niet meer geduld.

2. De ouders verjagen de jongen omdat ze geen bedel gedrag meer accepteren en over een tijdje kan het zijn als de jongen dat door hebben en niet meer bedelen, dat de rust wederkeert en er niks meer loos is.

Maar het is tijd om de jongen er gewoon bij vandaan te halen.

bert3660
02-08-2009, 09:57
Het bedel gedrag hoor ik van af woensdag al niet meer.

Ook al bedelde de laatste halve week kregen ze toch niks.

Ok, ja het vangen is niet makkelijk in zo een grote kooi :p ( 1.20L x 40H x 40D)

Dan ga ik eerst even het eivoer en dergelijke klaar zetten .

greets

jefaais
01-09-2009, 23:35
heey bert proficiat met je vogeltjes sorry ik beetje laat met feliciteren maar toch.
ik heb trouwens ook gisteren in mijn voliere gekeken en daar zaten ook 2 eitjes in ik hoop dat die nog uit komen en dan vind het wel genoeg voor dit jaar.

ik heb ook een klein vraagje hoeveel eitjes legt een zebravink gemiddeld ?

Mvg, Jefaais

bert3660
02-09-2009, 07:21
heey bert proficiat met je vogeltjes sorry ik beetje laat met feliciteren maar toch.
ik heb trouwens ook gisteren in mijn voliere gekeken en daar zaten ook 2 eitjes in ik hoop dat die nog uit komen en dan vind het wel genoeg voor dit jaar.

ik heb ook een klein vraagje hoeveel eitjes legt een zebravink gemiddeld ?

Mvg, Jefaais

Toch nog bedankt, ondertussen heb ik nog een 15 tal jongen gekweekt :).

Het is heel verschillend vind ik,ze zeggen van 4 tot 6 maar bij sommige broeden ze op maar 1 eitje dus...

Groetjes

jefaais
02-09-2009, 11:50
oke bedankt.
ik heb vandaag weer gekeken in de broedhokjes ik doe dan even controleren of alles goed gaat,
en toen ik de hokjes afging zag ik in een broedhokje 3 eitjes liggen eergisteren lagen er 2 eitjes in en nu liggen daar 3 eitjes in.
toen ik verder ging kijken zag ik dat in nog een broedhok 1 eitje lag.

dus wie weet :)
ik ben net 3 weken begonnen dus voor een beginner is dit zeker leuk :D

even een klein vraagje tussendoor hoe kan ik zien of een zebravink broedrijp is ?

Mvg, Jefaais

bert3660
02-09-2009, 21:06
Maar ik waarschuw, het is niet leuk om een tegenvaller te krijgen door de kou...

Ik heb ook een paar tegenvallers gekregen en ben zo een 5 jonge al verloren...
Het is zeker leuk je eerste eitjes maar wat moet dat moet....

En dat broedrijp volgens mij kan je dat niet eens zien bij een zebravink ?

Groetjes

jefaais
02-09-2009, 22:41
oke bedankt
jah alleen wat er nu aan komt laat ik noge zo en de rest haal ik weg

bert3660
02-09-2009, 22:45
Die wat er nu aan komen die komen al veel te laat ik zou het niet riskeren...

Eer dat het popje stopt met leggen kan zijn tot 6 eieren, dat is nog is een week langer dat zijn al 3 weken voor het laatste jong..
Ik zou het niet doen...

groetjes

jefaais
02-09-2009, 22:50
oke maar ik heb even een vraag

hoe zit dat met die ronden allemaal dat begrijp ik niet ?
en hoe moet ik eigelijk tellen om, te weten waneer de eiren uit komen ?

bert3660
02-09-2009, 23:05
oke maar ik heb even een vraag

hoe zit dat met die ronden allemaal dat begrijp ik niet ?
en hoe moet ik eigelijk tellen om, te weten waneer de eiren uit komen ?

De rondes zijn wanneer ze eieren leggen.
Leggen ze eieren dan ben je bezig aan je eerste ronde nu dus.
Als ze nog eens eieren gaan leggen en broeden of zo dan heb je je 2de ronde.
En zo gaat het verder.

Ze gaan broeden van af het 3de Of 4de ei.
Van af dan 14,15 dagen wachten op de eerste 3 jonge.
Van af dan zullen het 4de en zo verder om de dag uitkomen.
en dan 16-18 dagen na het uitkomen vliegen ze uit.

En trouwens: je moet zelf weten wat je wilt doen met de eieren !
Je kan ze laten liggen en zeggen van we proberen het met 1 koppel.
Ik denk niet dat we een straffe winter gaan krijgen maar probeer ze wel naar binnen te halen na het uitkomen.

Groetjes

jefaais
02-09-2009, 23:09
jah dat heb ik ik krijg ook een binnen verblijf die wordt voor de winter gebouwd wandaar dus dan kan het toch wel en ik heb ook nog een kooi voor binnen dus
maar van die eieren snap ik nu dus 1 ei is een ronden en dan als het 2e ei komt is het de 2e ronden zo is het toch ?

wouter1994
03-09-2009, 06:44
Nee een ronde is gewoon als ze een nestje hebben dus bijv. als je een nestje had 4 eieren en allemaal uitgekomen en uitgevlogen dan was dat je eerste ronde.

jefaais
03-09-2009, 11:48
oow oke

en hoe moet ik tellen met het uitkomen van de eieren ?
dus als er bijvoorbeeld vandaag een ei in ling dan telt deze week al voor een week ?
of geld dat dan pas voor volgende week ?

schulpen
03-09-2009, 16:38
zoals al gezegt is, leggen de meeste zebravinken eerst een stuk of vier voordat ze daadwerkelijk gaan broeden. Dus als je het 4de ei ziet liggen en dan 2 weken erbij telt dan kom je aardig in de buurt met de uitkomstdatum.

Als er dan nog niks uitkomst, dan laat ik zelf voor de zekerheid de eieren nog 1week liggen voordat ik ze verwijder.

Als de jongen 2 weken uitgevlogen zijn dan vang ik ze eruit en zet ze in een aparte kooien waar alleen jonge zebravinken zitten. Hierbij ga ik uit van het laatst uitgevlogen jong. Hierdoor krijg je geen problemen met kaalplukken van de jongen, wegjagen e.d.

Animal
03-09-2009, 17:31
Ik denkniet dat ze na 2 weken uitvliegen al voldoende zelfstandig eten.

En als de vogels in een volliere zitten ,worden ze echt niet door de ouders kaal geplukt.
Gewoonalles gezellig bij elkaar laten zitten kan helemaal geen kwaad.

schulpen
03-09-2009, 19:47
Ik ben met je eens dat je ze in een voliere ze gewoon erbij kunt laten zitten. Je moet dan wel opletten dat er geen overbevolking ontstaat anders komt van de verdere kweek ook niks terecht

Ik kweek zelf voornamelijk in broedkooien en dan moet je ze er wel afzetten.

Ik heb dit jaar 50 jongen groot gekregen uit 6 koppels uit 2 rondes

Ik heb nog nooit problemen gehad met deze 2 weken regel. De jongen aten allemaal goed zelfstandig en groeiden ook goed door.

schulpen
03-09-2009, 20:25
In de onderstaande link van de Belgische Zebravinken Club wordt ook vermeld dat de jongen na 2 weken van de ouders gescheiden kunnen worden.

http://users.telenet.be/jos.dottermans1/kweek.htm

vogelfreak
04-09-2009, 20:09
hey

als een zebravink volop aan het fluiten is(parings gedrag)
dan is het een teken dat hij broedrijp aan het worden is (of al is)

als je er dan popjes bij hebt dan zullen ze gauw gaan beginnen
beter is de vogels te laten beginnen in maart dan is het weer al wat beter
als je binnen kweekt let dan op dat je ze niet meer dan 3 rondes laat groot brengen anders zullen je volwassen vogels dood gaan door vermoeidheid en uitputting

let ook op dat je ze dan genoeg grit en sepia geeft zodat de pop geen legnood kan krijgen

veel succes

jefaais
04-09-2009, 23:19
oke bedankt voor het antwoord