Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oorwormen in voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • oorwormen in voliere

    Ik was vandaag in mijn voliere de stokken aan het schoonmaken en toen kwam ik tot de ontdekking dat onder mijn stokken tientallen oorwormen zaten.
    Nou is mijn vraag, zijn deze schadelijk? Ik zag wel dat er de laatste tijd veel gaten in de bladeren van mijn planten zaten, misschien doen zij dat wel?
    En, wat ik nog belangrijker vind, zijn ze schadelijk voor de jongen als ze in de nesten gaan zitten, of zullen ze dat niet doen?
    Ik heb namelijk op het moment 15 eitjes verdeeld over 3 nesten waarvan er enkele binnenkort uitkomen. Ik heb nog niet in de nesten gekeken of ze er zitten omdat ik de boel niet wil verstoren, maar kunnen die oorwormen sowieso kwaad????
    mvg.
    Maarten

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Veel vogels eten ook graag oorwormen . Zeker kwartels zijn er dol op.

      Opmerking


      • #4
        ja maar eten de oorwormen mijn jongen niet op?

        Opmerking


        • #5
          O, ik had jouw post nog niet gelezen Thomas, het kan dusgeen kwaad?
          Mooi dat ze de luizen opeten, ik laat ze lekker zitten

          Opmerking


          • #6
            oorwormenhuis

            Oorspronkelijk geplaatst door MaartenF
            O, ik had jouw post nog niet gelezen Thomas, het kan dusgeen kwaad?
            Mooi dat ze de luizen opeten, ik laat ze lekker zitten
            Hoi, Maarten

            Je kan ook een oorwormenpot in de voliere hangen, die kan je kopen maar ook zelf maken.je kan ze in de tuin zetten, om juist de oorwormen uit de voliere te houden,
            maar je kan het ook in de voliere zetten om juist de oorwormen in je voliere te krijgen,het is maar wat je wilt




            Deze heksenmuts staat zeer decoratief gevuld met stro in de tuin. Zet 'm op een ijzeren pin of houten stok, verschillende formaten bij elkaar. De oorwormen en ook lieveheersbeestjes die beiden de bladluizen opeten, zoeken nestgelegenheid in het droge stro en zo hebben ze een goede warme, droge schuilplaats in de omgeving van hun voedsel.
            Oorwormen eten bladluizen, insecteneieren (appelmade/fruitmot), kommaschildluizen en kleine rupsjes. Ook eten ze plantaardig voedsel zoals algen.

            De oorwormenpot met de stok kun je makkelijk en snel verplaatsen als je een van bovenstaande plaaginsecten op een van uw planten in de tuin waarneemt. Plaats die zodanig dat het stro die uit de pot steekt, de takken van de planten raakt.

            TIP: leg de eerste dagen de oorwormenpot gevuld met het stro op de grond tussen de beplanting (bv. tussen de rozenstruiken), dan zullen de oorwormen er snel hun thuis van maken.

            Opmerking


            • #7
              ook nuttig als je clematis onder de bladluis zit

              ook mooi, als je clematis onder de bladluis zit, alleen oorwormen eten ook planten, dus ze eten ook de bladeren kapot van de plant.
              ik heb zelf z.n plant in de tuin,



              Ondanks hun angstaanjagende uiterlijk en reputatie zijn oorwormen niet rechtstreeks schadelijk voor mensen. Vaak zijn oorwormen zelfs nuttige beestjes, want het zijn echte aaseters van afgestorven materie en roofdieren van insectenlarven, slakkeneieren, bladluizen en andere plagen in de tuin. Al vormt het gedierte zelf ook wel een plaag, want oorwormen beschadigen bladeren, fruit, groenten en bloemen, vooral bij jonge planten.



              Heb je veel oorwormen in de tuin, dan kan het zijn dat ze naar binnen trekken, maar ze zullen zich er zeker niet voortplanten.

              Opmerking

              Working...
              X