PDA

Bekijk Volledige Versie : Noodoproep!!!

Dovelett
23-06-2009, 19:50
:help Mijn vriend kwam net beneden melden dat 1 van mijn kanaries dood is.

Ik naar boven, mijn oude man, lag dood, bebloed op de grond, het vlees van zijn lijf gepikt door de postduiven. Duiven kunnen op moment niet vliegen dus vertoeven onderin mijn grote zelfmaak voliere.

Maar de postduiven wil ik weg. Mijn hart trilt nog na...dit wil ik niet...mijn kanaries gaan voor. Wie wil deze 3 een huis geven? Zo snel mogelijk:help

Dovelett
23-06-2009, 20:11
Lekker, krijg net mijn ma aan de lijn. Hele verhaal gedaan.

Is de natuur zegt ze. *****mme, ik heb net op een lugubere manier een kanarie kwijtgeraakt....

Mijn kanaries hebben eerst altijd samen met een lachduif en senegalduif vertoeft. Nooit geen last....Alles samen aan scharrelen, zelfde voerbak eten.

En nu met deze duiven dit(vermoedelijk maar 1 die het gedaan heeft. De enige met bloed op de bek). Bah....:huh

Marx
23-06-2009, 20:38
Was jij het met al die duiven in die kleine kooi? Je moet die beesten ook niet binnen houden en al helemaal niet met kanaries. Ik vind het oneerlijk dat ze nu ineens niet leuk meer zijn terwijl je zelf zorgt dat ze in deze niet goede situatie zitten. Het is echt onhygienisch om ze samen met je andere vogels te houden en ook blijkt het nu niet veilig.

Niemand wil die duiven. Die worden of geslacht of jij moet er gewoon een goed onderkomen voor maken. Jaarlijks worden er duizenden postduiven geslacht en weldoeners zoals jij en ik zitten altijd vol. Dus je vindt er nooit iemand voor.;)

Waarom kunnen die duiven eigenlijk niet vliegen?

Ilovediamantduifjes
23-06-2009, 20:42
Ik zou ze wel willen. Ik droom er al lang van om duiven in een til of hok te hebben. Vooral tuimelaars leken me leuk, maar postduiven zijn ook goed. Ik zal het eens vragen aan mijn papa morgen. Doe ze alsjeblieft niet weg!!! Als het mag van mijn ouders moeten ze helemaal niet afgeslacht worden!!!

Dovelett
23-06-2009, 21:07
Ze kunnen niet vliegen omdat ze veren missen. Ik vind duiven hartstikke leuk, maar niet als er zoiets gebeurt. Ik lig helemaal ondersteboven en ben altijd heel begaan met mijn beesten. Was ook druk in de weer met een plek voor ze. Wie zegt dat ze niet een andere buitenduif van me(ik heb er nog 2) dood pikken? Lekker harteloze opmerking Marx.

Ilovediamanttduifjes, kun je me mailen?

olivia7
23-06-2009, 21:10
jeetje zeg,logisch dat je geschrokken bent als je je lievelingskanarie gevild ziet liggen.
Ik heb zelf ook kanaries en duiven.
Maar hoe kan het nu dat die bijelkaar zitten??????
Dat kan toch niet?????
Dan heb je met je vorige duiven toen die bij de kanaries zaten erg veel geluk gehad hoor!!!!!
En eigenlijk horen postduiven los te vliegen hoor!!!!!!
En kanaries horen gezellig in een voliere!!!!
Ik vind het dus erg sneu voor de kanarie dat'tie zo aan zn eindje is gekomen,maar de reactie van de duif die dit gedaan heeft snap ik ook hoor!!!!!!
Succes met het regelen voor een goed onderkomen voor je duiven!!!!

Hans de Vries
23-06-2009, 21:18
Ik zou ze wel willen. Ik droom er al lang van om duiven in een til of hok te hebben. Vooral tuimelaars leken me leuk, maar postduiven zijn ook goed. Ik zal het eens vragen aan mijn papa morgen. Doe ze alsjeblieft niet weg!!! Als het mag van mijn ouders moeten ze helemaal niet afgeslacht worden!!!

Ik wil niet onder Dovelett haar duiven schieten, maar - zoals ik begrijp - die van haar kunnen niet vliegen en als je duiven in een til wilt houden zou je wellicht toch beter een koppeltje tuimelaars nemen? Ik denk dat je daar meer plezier aan beleeft.

Hans.

Marx
23-06-2009, 21:59
Postduiven kun je NOOIT meer overwennen. Die kun je niet herplaatsen dus bespaar jullie de moeite. Ze zullen 100% zeker niet op je til blijven helaas en omdat ze geen huis hebben zullen ze zwerven, op de grond gaan zitten en sterven. Dat is hun lot als ze nu verkocht worden. Mijn duiven missen nooit pennen waardoor ze niet kunnen vliegen dus wat is er met ze gebeurd? Daarom worden ze doodgemaakt of opgesloten als ze nutteloos zijn geworden. Je kan ze niet verkopen.

Je kunt mij wel harteloos noemen maar ik heb verstand van duiven en kanaries. Ik ben niet harteloos. Ik heb duiven en ik heb 20 jaar kanaries gehad. Ik heb je gezegd dat je geen duiven binnen in de voliere bij de andere vogels moest houden dus ik begrijp niet waarom ik nu de boeman ben terwijl ik je gewaarschuwd heb.:confused:

Dovelett
23-06-2009, 22:12
Je begint gelijk op me te foeteren over hoe ik mijn beesten hou. Wat weet jij van de verbouwing van de schuur en hoe ik bezig was een plek te maken buiten voor de duiven?

Verkopen doe ik niet, hoef er geen cent voor. Ik zie iedere keer dat bebloede, bungelende kanarie lijfje voor me als ik naar die duiven kijk. Hoe kan ik die duiven anders zien?
Hoe kan ik dat beeld uit mijn kop halen van wat er vermoedelijk gebeurd is boven?

Ton Koek
23-06-2009, 23:09
Postduiven kun je NOOIT meer overwennen.Beste Marc, dit is pertinent onjuist. Ik kom uit een duivenmelkersfamilie, overwennen gebeurt zelfs zeer vaak, denk maar aan verkochte duiven.

Daarnaast, wie ben jij om zo hard te oordelen over anderen? Jij bent niet degene die bepaalt wat een ander doet, straks schrijft er niemand meer iets!

Erg sneu voor de kanarie, ik vermoed dat hij gestorven is en daarna aangepikt, dàt is de natuur. Een postduif is een vreedzaam dier, die vermoord geen kanarie.

RonWiel
24-06-2009, 06:49
ik ben duivenmelker en uhhh ton tegenwoordig worden aangekochte duiven niet overgewend, het zijn of jongen die gekocht worden danwel bewezen ouden. Daar moet dan zoveel voor betaald worden dat ze niet verder komen dan een ren en alleen voor de kweek ingezet worden. Als de duiven nooit rond huis gevlogen hebben dan wordt het een lastige zaak en aan overwennen hoef je dan al helemaal niet te denken.

maar toch succes ermee

zourky
24-06-2009, 06:52
http://www.fotopocket.nl/fpimages/2009/06/24/c40c7694b346da5000f6608c476af77e/onze%25tamme%25duif.JPG (http://www.fotopocket.nl)
Een duif doet geen kwaad aan vogels,deze duif zit al zes jaar bij de vogels ze hebben die bij mij gebracht en hadden ze gevonden op straat met kleine stoppels noch niets van pluim ik had toen gezegd ik zal ze groot brengen maar houd ze niet want dat is een houtduif,eens zelfstandig laat ik ze vliegen.Maar na enkele weken zag ik dat het geen wilde duif was meer een reisduif maar zo een verwilderde,dus laten vliegen ging niet dan maar gehouden en bij de vogels gezet
kom ik in de volière die zit altijd op mijn schouder ga ik buiten de volière die blijft zitten rijd ik het gras af in de tuin die zit op mijn schouder soms vliegt ze eens op het dak van ons huis maar ga ik twee stappen weg is ze terug daar.Voor haar veiligheid ga ik terug in de volière zonder dat ze de schouder verlaat,ik heb hier al twee maal een roofvogel die in de vlucht een tortelduif pakte en ben bang dat hij ook eens mijn duif zou pakken als ze eens op het dak zit.
Wel deze duif zit bij allerlei kleine vogels zij eet drinkt en slaapt bij de vogels
en legt zo per jaar een 10 eieren dus twee dan broed ze een paar weken verlaat het nest ik neem de eieren weg en ze begint opnieuw ik kan er nu eens goede eieren onder leggen bij een duiven melker zeker te krijgen maar ik houd het bij deze ene duif
groetjes Richard

Marx
24-06-2009, 06:53
Hoi Ton, een postduif zal nooit blijven na overwennen en altijd op het hok willen terugkeren waar hij als pieper heeft gevlogen. Daarom koop je piepers en geen volwassen duiven. Koop je wel volwassen duiven dan koop je kwekers en die vliegen ook niet. Die sluit je op want ze gaan anders meteen naar hun eerste eigenaar. Zo werken postduiven nu eenmaal. Ik praat hier over postduiven en niet sierduiven. Een sierduif heeft dat homing-instinct niet in de mate van een postduif en dan wil overwennen wel.

Duiven die als pieper niet gevlogen hebben kun je nooit meer loslaten. Een duif moet op die leeftijd leren hoe hij thuis komt. Sla je dat over dan vliegt hij in 1 ruk weg bij loslaten.

Zelfs mijn stadsduif wilde na 3 maanden overwennen niet mee verhuizen en vloog in 1 dag terug naar Amsterdam. Stadsduiven voeren vaak veel postduivenbloed.

Mijn sierduiven, Oosterse rollers, Takla's en Tilduiven wennen wel zo over. Nou ja, zo. Ik heb er wel eens verkocht en die kwamen ook na 2 maanden weer thuis. Dus zo simpel is zelfs het overwennen van een dierduif niet. Maar postduiven zoals deze kan je dus vergeten. Zo simpel is het. Ze zitten in huis in een voliere.

Dovelett
24-06-2009, 08:04
Goedemorgen...

Nou het gaat wat lekkerder hier. Ben ook wat gekalmeerd....Gat gat wat een toestand. Mijn arme Gideon.
Met de andere kanaries gaat het goed. Ik hoorde zelfs een fluit. Dat heb ik niet meer gehoord sinds dat ze ziek werden.

De duiven gaat ook goed. Ga vandaag aan het werk in de voliere buiten. Es zien of ik het bewoonbaar kan maken.

Marx
24-06-2009, 08:08
Goedemorgen...

Nou het gaat wat lekkerder hier. Ben ook wat gekalmeerd....Gat gat wat een toestand. Mijn arme Gideon.
Met de andere kanaries gaat het goed. Ik hoorde zelfs een fluit. Dat heb ik niet meer gehoord sinds dat ze ziek werden.

De duiven gaat ook goed. Ga vandaag aan het werk in de voliere buiten. Es zien of ik het bewoonbaar kan maken.

Goed zo! Ik kan me heel goed voorstellen dat je geschrokken was en ik kan me ook voorstellen dat je even niet zat te wachten op zo'n antwoord van mij. Maar ik bedoel het niet verkeerd en ik ben blij dat je zelf een goed oplossing gaat maken voor je duiven. Komt helemaal goed en wie weet heeft je duif het helemaal niet gedaan. Duiven gaan meestal pas pikken naar andere vogels als die op de grond lopen en op de duiven af komen. Dus als je kanarie al stervende was en niet zomaar gezond. Dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt in ieder geval;)

RonWiel
24-06-2009, 08:21
Hoi Ton, een postduif zal nooit blijven na overwennen en altijd op het hok willen terugkeren waar hij als pieper heeft gevlogen. Daarom koop je piepers en geen volwassen duiven. Koop je wel volwassen duiven dan koop je kwekers en die vliegen ook niet. Die sluit je op want ze gaan anders meteen naar hun eerste eigenaar. Zo werken postduiven nu eenmaal.

Uhh Marx postduiven zijn prima over te wennen hoor zonder enkel probleem, alleen dat gaat niet op het moment ze nooit rond he huis gevlogen hebben, die raak je meestal kwijt.

Heb meerdere malen duiven overgewent..........drie keer ophalen op oude hok, daarna bleven ze bij mij, tuurlijk vlogen ze nog wel eens een keer naar hun oude stek maar gingen daar niet meer het hok naar binnen. Een opgezette buizerd op hun oude klep deed wonderen, dat vonden ze toch niet veilig :)

Marx
24-06-2009, 08:49
Uhh Marx postduiven zijn prima over te wennen hoor zonder enkel probleem, alleen dat gaat niet op het moment ze nooit rond he huis gevlogen hebben, die raak je meestal kwijt.

Heb meerdere malen duiven overgewent..........drie keer ophalen op oude hok, daarna bleven ze bij mij, tuurlijk vlogen ze nog wel eens een keer naar hun oude stek maar gingen daar niet meer het hok naar binnen. Een opgezette buizerd op hun oude klep deed wonderen, dat vonden ze toch niet veilig :)

Aha, 3 keer ophalen op het oude hok en een opgezette buizerd neerzetten. Dat is toch geen prima overwennen? Kijk, ik schrijf veel op een lijst voor duivenliefhebbers. Het is daar vrijwel nog nooit iemand gelukt met volwassen postduiven. De hele truc van de postduif is dat hij ALTIJD weer naar huis komt. Waarschijnlijk kwamen jouw duiven uit de buurt en niet de andere kant van het land en waren ze nog jong. Dan kan het zijn dat het lukt omdat ze de keuze hebben naar welk hok ze gaan. Vliegen ze eerst 150 km dan gaan ze niet meteen weer terug als er een opgezette buizerd staat. Maar jij krijgt geen duiven overgewend die uit Alkmaar komen en jij uit Utrecht om maar wat te noemen. Als je dan een volwassen gevlogen duif wil overwennen dan kun je hem wel 10 keer ophalen en als je pech hebt vliegt hij na een jaar alsnog weg.

Ja natuurlijk bestaat het en kan het soms wel. Maar 90% van de gevallen kan het niet. Dus waar willen we vanuit gaan?

Ik heb zelfs een Oosterse roller die niet over te wennen is. Ik heb hem 2 keer verkocht en 2 keer is hij na maanden terug gekomen. Nu blijft hij. Zijn vorige eigenaar heeft hem zelfs 8 weken laten overwennen zonder succes.
:D

RonWiel
24-06-2009, 10:18
Marx, laten we er geen welles nietes discussie van maken ik HOEF niet perse gelijk maar krijg het wel graag :-)

Ik heb meer dan 25 jaar postduiven en overwennen van alkmaar naar utrecht is geen enkel probleem hoor! Kijk dat iemand daar de moeite niet voor neemt is vers 2 want je zult rekening moeten houden met het feit dat je een keer of 3 op en neer moet rijden! Daarbij zei ik al van dat het niet inhoud dat de duif nooit meer naar alkmaar zal vliegen!!! maar als hij daar geen hok meer heeft (afgebroken) of als het hok er wel staan niet binnen gelaten wordt en zeker neit gevoerd wordt zal hij zonder probleem weer naar utrecht gaan hoor. Durf die weddenschap wel aan en reken maar dat je die gaat verliezen, echt daar heb ik te lang duiven voor en nogmaals heb zelf met het bijltje gehakken van overwennen. De overgewende duif zal altijd de "trek" hebben naar het ouden hok, maar nogmaals als hij daar geen hok vind of geen eten en drinken etc krijgt dan is het nog maar zelden dat ie daar gaat buurten!

Kijk ............je hebt gelijk dat je een postduif niet ZOMAAR overgewent krijgt want stel je voor dat hij in alkmaar netjes eten en drinken krijgt en zijn oude vaste duivin om mee te kroelen.........ja dan kun je 100 keer op en neer rijden maar dan ga je het niet redden.

Laten we het hierbij laten, we vervuilen de topic :)

Hans de Vries
24-06-2009, 12:25
Het is maar goed dat Dovelett met haar buitenhok aan de gang gaat!
Stel dat de duiven naar Ilovediamantduifjes zouden gaan....... En de eerste beste gelegenheid vliegen ze terug..... De afstand tussen de hokken van Dovelett en Ilovediamantduifjes is minimaal 400 km (zeker weten) Nou dan heeft de papa van Ilovediamantduifjes nog heel wat kilometertjes voor de boeg :D

Hans.

Ilovediamantduifjes
24-06-2009, 12:38
Het is maar goed dat Dovelett met haar buitenhok aan de gang gaat!
Stel dat de duiven naar Ilovediamantduifjes zouden gaan....... En de eerste beste gelegenheid vliegen ze terug..... De afstand tussen de hokken van Dovelett en Ilovediamantduifjes is minimaal 400 km (zeker weten) Nou dan heeft de papa van Ilovediamantduifjes nog heel wat kilometertjes voor de boeg :D

Hans.

Haha, da's waar. Maar ik mag van m'n papa de duifjes niet :( Ik heb volgens hem al teveel dieren (duiven, vissen, andere vogels,...). Tja, dat is in feite wel waar :D

Marx
24-06-2009, 12:54
Haha, da's waar. Maar ik mag van m'n papa de duifjes niet :( Ik heb volgens hem al teveel dieren (duiven, vissen, andere vogels,...). Tja, dat is in feite wel waar :D

Daarnaast moet je als je dan echt aan duiven wil beginnen ook gewoon een koppel piepers halen van een ras dat je echt wil. Oosterse rollers bv. Prachtige duiven die waanzinnig mooi vliegen en niet weggaan als je ze gekocht hebt als pieper.
Want die postduiven kun je straks weer op gaan halen en weer en weer tot je er geen zin meer in hebt omdat je al 300 euro benzine opgereden hebt :D

Gelukkig komt er weer een buitenhok voor de postduiven. Eind goed al goed toch?;)

Ilovediamantduifjes
24-06-2009, 12:57
Daarnaast moet je als je dan echt aan duiven wil beginnen ook gewoon een koppel piepers halen van een ras dat je echt wil. Oosterse rollers bv. Prachtige duiven die waanzinnig mooi vliegen en niet weggaan als je ze gekocht hebt als pieper.
Want die postduiven kun je straks weer op gaan halen en weer en weer tot je er geen zin meer in hebt omdat je al 300 euro benzine opgereden hebt :D

Gelukkig komt er weer een buitenhok voor de postduiven. Eind goed al goed toch?;)

Eind goed al goed. En ja Marx, ik loop al een jaar met een koppel Oosterse Rollers in m'n hoofd. Maar ik mag niet. Tja, begrijpelijk, ik heb al zoveel vogels en steek er zoveel tijd in, ik heb moet ook nog naar school...

Marx
24-06-2009, 13:13
Eind goed al goed. En ja Marx, ik loop al een jaar met een koppel Oosterse Rollers in m'n hoofd. Maar ik mag niet. Tja, begrijpelijk, ik heb al zoveel vogels en steek er zoveel tijd in, ik heb moet ook nog naar school...

Natuurlijk is dat logisch. Ik mocht toen ik nog op school zat en thuis woonde ook niet alles hebben wat ik wilde. En nu het wel mag kijk ik wel 3 keer uit voor ik iets neem. Gek is dat. Als je alles mag dan rem je jezelf vanzelf. Ik heb 3 kamervolieres, 6 broedkooien en een grote buitenvoliere en toch heb ik maar 4 koppels vogels en hun jongen dan. Dat valt reuze mee dus :D

Dovelett
24-06-2009, 19:33
Zo even druk bezig geweest vandaag.

Helaas geen foto's.

We hebben eerst even wat gereedschap opgehaald en dan aan de slag.

Mijn vriend heeft hout gezaagd om tussen twee palen voliere te verstevigen(ding is behoorlijk slap), ik heb alles in de beits gezet en het gaas tegen het nieuwe hout geniet.

Ga vanavond de nieuwe deur in elkaar zetten en morgen gaan we de grond bewoonbaar maken(ligt nog wat troep in van verbouwing) en er komen tegels in. Ga geen bodembedekking doen, kan ik het vuil gewoon wegspuiten.

Ook zetten we tot ongeveer 30 cm hoogte planken hout neer.

Ik heb er gewoon weer zin in. Zie het weer zitten met dat vliegend tuig:D

angela
24-06-2009, 20:52
Maar nu weten we nog niet............ waarom kunnen de postduiven nu niet vliegen ???
Bij een (postduif) is het niet normaal dat ze spontaan zoveel pennen verliezen dat ze niet meer kunnen vliegen

RonWiel
25-06-2009, 06:50
duiven kunnen nu niet vliegen omdat ze bijna geen veren hebben staat in het begin van de topic........

============

dan zijn ze echt kaal en dat is zeker niet normaal.......een duif die wat slag en broekpennen mist kan heus nog vliegen dus wil me er geen voorstelling van maken hoe deze "met minder veren" er dus uitziet. Is de kooi gewoon niet te klein om te vliegen?

Dovelett
25-06-2009, 07:20
Ja de kooi is waarschijnlijk te klein, dat is waar.

Door geldgebrek en geen motivatie had ik nog niks gedaan met de voliere buiten. En ook deels door het aantal spinnenweb en spinnen daar...:hide:

Rottig dat ik de dood van een beest nodig had voor motivatie.

Marx
25-06-2009, 08:58
Ja de kooi is waarschijnlijk te klein, dat is waar.

Door geldgebrek en geen motivatie had ik nog niks gedaan met de voliere buiten. En ook deels door het aantal spinnenweb en spinnen daar...:hide:

Rottig dat ik de dood van een beest nodig had voor motivatie.

Dat hebben we allemaal wel eens. Maak je niet te druk. Maar normaal is het inderdaad niet dat duiven zoveel veren missen dat ze niet kunnen vliegen. Mijn duiven leven vrij en ik moet er niet aan denken dat ze tijdens de rui niet kunnen vliegen want dan leefden ze niet lang :D

Hebben je duiven al eerder vrij gevlogen rond je huis?

Dovelett
25-06-2009, 10:23
Nee ze hebben nog niet eerder vrij rondgevlogen. Ze gaan nu ook eerst in een dichte voliere.

Blijven ze wel bij huis als ik er later een spoetnik hang? En hoe zit het met de Takla en de Wener Tuimelaar?

Marx
25-06-2009, 10:51
Nee ze hebben nog niet eerder vrij rondgevlogen. Ze gaan nu ook eerst in een dichte voliere.

Blijven ze wel bij huis als ik er later een spoetnik hang? En hoe zit het met de Takla en de Wener Tuimelaar?

De Takla en de tuimelaar zullen wel blijven. Maar nooit eerder uitgewende postduiven kun je eigenlijk niet meer loslaten. Ik duim voor je dat ze niet wegschieten als raketten zodra ze de wind onder de vleugels krijgen. Losvliegen leren ze tussen de 4 weken en de 16 weken ongeveer. Als ze dan vast gezeten hebben is het vrijwel niet mogelijk om ze nog goed uit te wennen. Hoe kom je aan die duiven? Gekocht? Als pieper?

Dovelett
25-06-2009, 11:46
Het zijn vondelingen.

Marx
25-06-2009, 11:59
Het zijn vondelingen.

Dan hebben ze zeker gevlogen. Heb je een mogelijkheid ze vleugellam te laten vliegen? Dus als je tuin omheind is kun je ze het beste elke dag een paar uur laten scharrelen nu ze niet kunnen vliegen. Als ze kunnen vliegen kunnen ze niet ineens heel erg hard en ver vliegen. Dat geeft je wel een kans dat dit gaat lukken. Zo wennen Turkse mensen hun nieuwe Takla's uit en zij weten wel wat duiven houden is aangezien ze er al heel lang duiven verzorgen. Ik heb het nooit zo gedaan maar aangezien je duiven niet kunnen vliegen nu hoef jij er niks voor te doen en kan het wel zo gedaan worden. Zij trekken pennen, dat zou ik zelf nooit bewust doen.

Als jij die tuimelaar en Takla ook hebt, wen die dan eerst apart goed uit en gooi dan 1 voor 1 de postduiven los met de meest thuis blijvende sierduif. Grootste kans dat ze niet wegknallen omdat ze alleen niet heel graag vliegen. Een takla of tuimelaar kan een postduif niet bijhouden dus die blijft altijd het dichtst bij huis waardoor de postduif kan omdraaien als je geluk hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes met de duiven.;)