Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Te vroeg uitgevlogen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Te vroeg uitgevlogen?

    Gisteren zat het jong nog lekker warm onder moeders nest,(zie foto kopje steekt net boven het nest uit) maar vanmorgen zat hij op de grond in de voliere, volgens mij veel te vroeg uitgevlogen, of uit het nest gevallen.vergis ik me??
    kan ik het jong nu zelf terug in het nest zetten, of laten zoals het is , en hopen dat het niet koud voor is.







  • #2
    Wat er mee aan de hand is durf ik je niet te zeggen maar dat jong is werkelijk vuur en vuur rood. Heb je zelf een idee hoe dit kan? Hangt hij in de volle middagzon? Zijn hele kop en poten lijken bijna te gloeien. Ik denk dat het of sterven of uit het nest springen was aan dit jong te zien.

    Het is inderdaad te jong. Terugzetten zou ik niet doen. Geef het een schoon nest en kijk even aan of het blijft zitten op een plek vlakbij het oude nest. Je hebt kans dat dat wel wil.

    Door zijn gezwollen kop en poten lijkt het wel een beetje op een kippenkuiken

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Marx
      Wat er mee aan de hand is durf ik je niet te zeggen maar dat jong is werkelijk vuur en vuur rood. Heb je zelf een idee hoe dit kan? Hangt hij in de volle middagzon? Zijn hele kop en poten lijken bijna te gloeien. Ik denk dat het of sterven of uit het nest springen was aan dit jong te zien.

      Het is inderdaad te jong. Terugzetten zou ik niet doen. Geef het een schoon nest en kijk even aan of het blijft zitten op een plek vlakbij het oude nest. Je hebt kans dat dat wel wil.

      Door zijn gezwollen kop en poten lijkt het wel een beetje op een kippenkuiken
      mijn voliere staat heel de dag in de schaduw,dus dat kan het niet zijn.
      dat rode op de kop is bloed,maar dat had het jong niet toen ik hem voor de eeste keer in de voliere op de grond zag zitten, ik zag het later pas.ik vermoed dat er een andere vogel hem op de kop pikt. ik heb de vogel die dat doet niet kunnen betrappen, zou het de kanariepop zelf geweest kunnen zijn ?
      ik heb hem nu apart zitten binnen in de woonkamer, ik probeer hem zelf bij te voeren.met een pipet of spuitwaar ik geef ze een eivoerpapje, of weet jij iets beters?hij eet goed.dat is dus wel een goed teken.
      maar het jong ziet er niet goed uit,dit was het enige jong , ze had 3 eitjes waarvan maar 1 bevrucht, mischien kan je hier wat mee.
      de wond op het kopje geneest wel. denk ik, is niet ontstoken, maar ik hou het wel in de gaten. ik zal er alles aan doen om het jong gezond en sterk te maken.

      Opmerking


      • #4
        Zitten er rijstvogels bij? Je moet hem gewoon om de 1,5 uur voeren en alleen als de krop leeg is. je kan ook vanaf een luciferhoutje voeren want dan hoeft je pap niet zo dun gemaakt te worden. Gewoon gemalen zaad, eivoer en liefst wat opfokvoer. Dan komt het goed. Voorwaarden is wel dat je de komende 2 weken iemand hebt die zorgt dat het kuiken nooit langer dan 3 uur max zonder eten zit. Dat max 1 keer in de 2 dagen want dat trekken ze wel. Maar ga geen gekke dingen doen als het beestje 8 uur alleen laten want dan zal het sterven in de loop van je poging. Succes. Die wondjes komen helemaal goed want het ziet er altijd erger uit dan het is.

        Misschien heb je er een leuke speciale tamme vogel aan straks. Is leuk hoor, als ze al tjirpend door de woonkamer achter je aan vliegen om eten

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Marx
          Zitten er rijstvogels bij? Je moet hem gewoon om de 1,5 uur voeren en alleen als de krop leeg is. je kan ook vanaf een luciferhoutje voeren want dan hoeft je pap niet zo dun gemaakt te worden. Gewoon gemalen zaad, eivoer en liefst wat opfokvoer. Dan komt het goed. Voorwaarden is wel dat je de komende 2 weken iemand hebt die zorgt dat het kuiken nooit langer dan 3 uur max zonder eten zit. Dat max 1 keer in de 2 dagen want dat trekken ze wel. Maar ga geen gekke dingen doen als het beestje 8 uur alleen laten want dan zal het sterven in de loop van je poging. Succes. Die wondjes komen helemaal goed want het ziet er altijd erger uit dan het is.

          Misschien heb je er een leuke speciale tamme vogel aan straks. Is leuk hoor, als ze al tjirpend door de woonkamer achter je aan vliegen om eten
          Ja , ik denk zelf ook dat dat de boosdoener is, een jonge rijstvogel,die 3 weken geleden is uitgevlogen
          moet ik s,nacht er voor mijn bed uit,om bij te voeren, of hoeft dat niet.de pop geeft het jong s,nacht toch ook geen eten, of vergis ik me.
          maar als het moet , ga ik de wekker zetten.

          Opmerking


          • #6
            re

            Nee, 's nachts voeren hoeft niet. Wel de wekker zetten rond 6.30. (dan beginnen die van mij met de 1e voer)

            Opmerking


            • #7
              re

              Ooh, ik zou de kooi of het hokje wel even afdekken zodat hij niet tot 23.30 uur in het licht zit. circa 15 uur licht per dag.

              Opmerking


              • #8
                En ik zou hem tot 23.30 voeren en dan een doek er over kun je s,morgens later beginnen met voeren zo rond 9.00 uur.
                groeten eddie

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Cheyenne
                  Ooh, ik zou de kooi of het hokje wel even afdekken zodat hij niet tot 23.30 uur in het licht zit. circa 15 uur licht per dag.
                  ok, bedankt voor de tip,ik heb op dit moment alleen eivoer,insectepatee en fruttipattee in huis, wat kan ik ze het beste geven?en tot hoe laat moet ik bij voeren?
                  ik maak het wel een beetje nat.

                  Opmerking


                  • #10
                    Wat ik altijd zou geven op deze leeftijd is zaad dat je maalt en waar je de vliesjes uit blaast. Dan weer malen, weer blazen etc etc tot je wit poeder over hebt. Daar een papje mee maken met wat eivoer en dat geven op een lucifer hapje voor hapje. Samen met eivoer is dat voldoende. Je kan evt het geheel rul maken met wat geraspte wortel of appel. Verder iets sepia raspen eens in de zoveel dagen voor de calcium en je bent klaar.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                      Wat ik altijd zou geven op deze leeftijd is zaad dat je maalt en waar je de vliesjes uit blaast. Dan weer malen, weer blazen etc etc tot je wit poeder over hebt. Daar een papje mee maken met wat eivoer en dat geven op een lucifer hapje voor hapje. Samen met eivoer is dat voldoende. Je kan evt het geheel rul maken met wat geraspte wortel of appel. Verder iets sepia raspen eens in de zoveel dagen voor de calcium en je bent klaar.
                      hoe maal jij je zaad, ik heb het proberen te kneuzen , maar dat werkt niet.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaars
                        hoe maal jij je zaad, ik heb het proberen te kneuzen , maar dat werkt niet.

                        Ik deed het in de goed schoongemaakte koffiebonenmaler. maargoed, die heeft niet iedereen. Anders een vijzel, zo'n apothekersgeval. Stenen bakje met een stenen maler. Heel handig en werkt goed.

                        Vergeet vooral niet steeds te blazen om de vliesjes weg te krijgen. Kneuzen ed werkt inderdaad niet

                        Opmerking


                        • #13
                          Het gaat nog steeds goed, het kanariejong is de nacht goed door gekomen
                          eet goed,en is lekker levendig.ik geef ze om het uur een papje van eivoer, met een tandenstoker.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                            Wat ik altijd zou geven op deze leeftijd is zaad dat je maalt en waar je de vliesjes uit blaast. Dan weer malen, weer blazen etc etc tot je wit poeder over hebt. Daar een papje mee maken met wat eivoer en dat geven op een lucifer hapje voor hapje. Samen met eivoer is dat voldoende. Je kan evt het geheel rul maken met wat geraspte wortel of appel. Verder iets sepia raspen eens in de zoveel dagen voor de calcium en je bent klaar.
                            Hoi, ,marx

                            ik heb vandaag opfokvoer gekocht, in de dierenwinkel
                            maar in dat opfokvoer zitten ook zwarte zaadjes,mag ik die ook geven?
                            of moet ik die er uithalen?om het kanariejong bij te voeren,met een tandenstoker

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik zou ze eruit halen. Maar ik raad je toch ook echt aan om zaadjes te gaan malen bij dit voer. En probeer de verschillende voersoorten over 2 dagen te mengen en niet in een keer over te stappen.

                              Succes met de vogel en als je zo door gaat dan redt hij het wel hoor.

                              Opmerking

                              Working...
                              X