Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bodembedekking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bodembedekking

    Hallo,

    ik zit te denken,teminste als het geen problemen geeft, mijn bodembedekking
    met (kinderspeelzand voor in de zandbak), te mengen met schelpenzand,(zilverzand) mengverhouding 1:1
    ik moet er wel bij vertellen, dat mijn voliere geheel droog blijft, omdat ik golfplaat op mijn voliere heb liggen.
    dit om de koste een beetje te drukken,mocht er iemand een aan of opmerking willen hebben ,
    of iemand wil het me afraden.
    Dan hoor ik het graag.

  • #2
    nu heb ik houtsnippers,maar als dat nat wordt ,gaat het beschimmelen.
    ik denk dat met schelpenzand. minder is , omdat eerder droog is

    Opmerking


    • #3
      Om de kosten te drukken en je wilt geen duur schelpenzand van de dierenwinkel gebruiken zal ik gewoon de zakken zilverzand van de Gamma gaan halen.

      Die kosten bijna niets in verhouding met het schelpenzand uit de winkel.

      Ik weet niet of kinderspeelzand chemisch is bewerkt of gestoomd voor de hygiene voor kinderen.

      Het zal misschien weer duurder zijn dan zilverzand.

      Zilverzand staat ook mooier in de voliere.

      Wel grit en mineralen blijven geven want in zilverzand zit helemaal niets.

      Groeten michael.
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        Ik gebruik een mengsel van ophooggrond (van de gamma) en metselzand (ook van de gamma) Dit metselzand (ook wel rivierenzand genoemd) gebruik ik ook in mijn aquarium. Erg handig en erg goedkoop. In mijn binnenhok heb ik trouwens alleen metselzand liggen.

        Opmerking


        • #5
          Als het echt droog blijft kun je kiezen wat je wil, wat je het mooist vindt.
          Tuinaarde kan ook erg mooi zijn en kun je vaak gratis ophalen (zie marktplaats bij zwarte grond).
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaars
            Hallo,

            ik zit te denken,teminste als het geen problemen geeft, mijn bodembedekking
            met (kinderspeelzand voor in de zandbak), te mengen met schelpenzand,(zilverzand) mengverhouding 1:1
            ik moet er wel bij vertellen, dat mijn voliere geheel droog blijft, omdat ik golfplaat op mijn voliere heb liggen.
            dit om de koste een beetje te drukken,mocht er iemand een aan of opmerking willen hebben ,
            of iemand wil het me afraden.
            Dan hoor ik het graag.
            Wat ik zelf heb gedaan allereerst een baaltje fijn vogelgrit van WM
            gekocht.Had ik toch nodig voor o.a. de broedkooien. Toen heb ik bij
            Gamma een paar zakjes speelzand gekocht.Later zilverzand. Op de zak staat,
            dat het ook voor de voliere is. Gamma 1,99/25 kg.De vogels halen altijd van alles uit het zand. In de voliere zet
            ik gewoon een pot gemengd vogelgrit van WM. Hierin zit o.a.scherpe maagkiezel,schelpjes, houtskool,roodsteen.De helft van mijn voliere
            regent in.
            Jammer, maar ook in rivierzand zit geen scherpe maagkiezel.
            Succes toegewenst.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Als het echt droog blijft kun je kiezen wat je wil, wat je het mooist vindt.
              Tuinaarde kan ook erg mooi zijn en kun je vaak gratis ophalen (zie marktplaats bij zwarte grond).
              zit ook wel wat in, want als ik tuinaarde gebruik, zal het zaad wat op de grond valt gaan kiemen, als ik het iets vochtig maak.
              maar dan heb je wel meer kans op schimmel.
              ik zal het overwegen.

              prima voedingsbodem dus. bedankt voor de tip.

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                  Wat ik zelf heb gedaan allereerst een baaltje fijn vogelgrit van WM
                  gekocht.Had ik toch nodig voor o.a. de broedkooien. Toen heb ik bij
                  Gamma een paar zakjes speelzand gekocht.Later zilverzand. Op de zak staat,
                  dat het ook voor de voliere is. Gamma 1,99/25 kg.De vogels halen altijd van alles uit het zand. In de voliere zet
                  ik gewoon een pot gemengd vogelgrit van WM. Hierin zit o.a.scherpe maagkiezel,schelpjes, houtskool,roodsteen.De helft van mijn voliere
                  regent in.
                  Jammer, maar ook in rivierzand zit geen scherpe maagkiezel.
                  Succes toegewenst.
                  dus als ik het goed begrijp, meng je al dit alles . heb je een vaste verhouding daarvoor?
                  en maagkiezel waar kan ik dat kopen, en is hier ook een alternatief voor?
                  en is schors ook geschikt voor bodembedekking?

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                    Als het echt droog blijft kun je kiezen wat je wil, wat je het mooist vindt.
                    Tuinaarde kan ook erg mooi zijn en kun je vaak gratis ophalen (zie marktplaats bij zwarte grond).
                    oke,dus als ik het goed begrijp,kan je veel richtingen op.
                    je maakt het me wel moeilijk nou,,lol
                    weet je ... ik ben wat onzeker . ik ben nu een jaartje bezig met vogels.en ik stort er heel mijn hart in. maar mischien ben ik wel een beetje te kritisch.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaars
                      dus als ik het goed begrijp, meng je al dit alles . heb je een vaste verhouding daarvoor?
                      en maagkiezel waar kan ik dat kopen, en is hier ook een alternatief voor?
                      en is schors ook geschikt voor bodembedekking?
                      Nee hoor. Ik meng niets. In de voliere of speelzand of zilverzand en
                      daarnaast een pot gemengd grit van WM. Ook heb ik in de voliere altijd
                      een sepia,daaraan wordt door de Spaanse Timbrado's regelmatig geknabbeld.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Liever iets te kritisch dan onverschillig....

                        In aarde zitten ook veel stoffen die de vogels lekker vinden, om het nog wat lastiger te maken dan....nog een idee:
                        Een deel gammazand, bijvoorbeeld vooraan, dan een randje keien, daarachter iets hoger aarde, dan een mooie boomstronk of dode tak en daaronder en achter een stuk mos, gras of hemperade.

                        Als je nu wel uitkomt ben je een kei.....
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                          Liever iets te kritisch dan onverschillig....

                          In aarde zitten ook veel stoffen die de vogels lekker vinden, om het nog wat lastiger te maken dan....nog een idee:
                          Een deel gammazand, bijvoorbeeld vooraan, dan een randje keien, daarachter iets hoger aarde, dan een mooie boomstronk of dode tak en daaronder en achter een stuk mos, gras of hemperade.

                          Als je nu wel uitkomt ben je een kei.....
                          over boomstronken en takken gesproken, wat voor boomsoort kan ik het best gebruiken.
                          ok ,hou zelf van , een grillige tak.en kan ik die gewoon in de bossen gaan zoeken, moeten die nog behandeld worden, voor dat ik ze in de voliere hang.

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik zoek meestal takken in de bergen snoeihout die tegenwoordig in elk stadspark wel liggen. Het mooist vind ik dennentakken, maar die vind ik minder vaak. Verder inderdaad gewoon alles wat er mooi grillig uitziet.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X