PDA

Bekijk Volledige Versie : Bodembedekking

P.Wijlaars
18-06-2009, 22:34
Hallo,

ik zit te denken,teminste als het geen problemen geeft, mijn bodembedekking
met (kinderspeelzand voor in de zandbak), te mengen met schelpenzand,(zilverzand) mengverhouding 1:1
ik moet er wel bij vertellen, dat mijn voliere geheel droog blijft, omdat ik golfplaat op mijn voliere heb liggen.
dit om de koste een beetje te drukken,mocht er iemand een aan of opmerking willen hebben ,
of iemand wil het me afraden.
Dan hoor ik het graag.

P.Wijlaars
19-06-2009, 10:00
nu heb ik houtsnippers,maar als dat nat wordt ,gaat het beschimmelen.
ik denk dat met schelpenzand. minder is , omdat eerder droog is

populier
19-06-2009, 12:19
Om de kosten te drukken en je wilt geen duur schelpenzand van de dierenwinkel gebruiken zal ik gewoon de zakken zilverzand van de Gamma gaan halen.

Die kosten bijna niets in verhouding met het schelpenzand uit de winkel.

Ik weet niet of kinderspeelzand chemisch is bewerkt of gestoomd voor de hygiene voor kinderen.

Het zal misschien weer duurder zijn dan zilverzand.

Zilverzand staat ook mooier in de voliere.

Wel grit en mineralen blijven geven want in zilverzand zit helemaal niets.

Groeten michael.

yoontjuh
19-06-2009, 13:24
Ik gebruik een mengsel van ophooggrond (van de gamma) en metselzand (ook van de gamma) Dit metselzand (ook wel rivierenzand genoemd) gebruik ik ook in mijn aquarium. Erg handig :) en erg goedkoop. In mijn binnenhok heb ik trouwens alleen metselzand liggen.

Ton Koek
19-06-2009, 14:20
Als het echt droog blijft kun je kiezen wat je wil, wat je het mooist vindt.
Tuinaarde kan ook erg mooi zijn en kun je vaak gratis ophalen (zie marktplaats bij zwarte grond).

Antoni Hopmann
19-06-2009, 16:24
Hallo,

ik zit te denken,teminste als het geen problemen geeft, mijn bodembedekking
met (kinderspeelzand voor in de zandbak), te mengen met schelpenzand,(zilverzand) mengverhouding 1:1
ik moet er wel bij vertellen, dat mijn voliere geheel droog blijft, omdat ik golfplaat op mijn voliere heb liggen.
dit om de koste een beetje te drukken,mocht er iemand een aan of opmerking willen hebben ,
of iemand wil het me afraden.
Dan hoor ik het graag.

Wat ik zelf heb gedaan allereerst een baaltje fijn vogelgrit van WM
gekocht.Had ik toch nodig voor o.a. de broedkooien. Toen heb ik bij
Gamma een paar zakjes speelzand gekocht.Later zilverzand. Op de zak staat,
dat het ook voor de voliere is. Gamma 1,99/25 kg.De vogels halen altijd van alles uit het zand. In de voliere zet
ik gewoon een pot gemengd vogelgrit van WM. Hierin zit o.a.scherpe maagkiezel,schelpjes, houtskool,roodsteen.De helft van mijn voliere
regent in.
Jammer, maar ook in rivierzand zit geen scherpe maagkiezel.
Succes toegewenst.

P.Wijlaars
19-06-2009, 19:48
Tuinaarde kan ook erg mooi zijn en kun je vaak gratis ophalen (zie marktplaats bij zwarte grond).

zit ook wel wat in, want als ik tuinaarde gebruik, zal het zaad wat op de grond valt gaan kiemen, als ik het iets vochtig maak.
maar dan heb je wel meer kans op schimmel.
ik zal het overwegen.

prima voedingsbodem dus. bedankt voor de tip.

Marx
19-06-2009, 19:55
Als het echt helemaal droog blijft vind ik zelf hemprade of houtsnippers het mooist. Dat had ik bij de putters ook en in de broedkooien doe ik zelf hemprade. Heel schoon en niet stoffig en het oogt iets natuurlijker. Zand vind ik ook wel fijn maar het weegt zoveel bij schoonmaken en wegvoeren. Ook vind ik de poepjes niet mooi uitzien op zand. Bij de nachtegalen heb ik stoeptegels en dat vind ik nog fijner. Op verhoging dus ik kan schoonspuiten en het water loopt weg doordat ik dakterrastegels heb die kieren hebben. Dan is het het hygiënist vind ik.

P.Wijlaars
19-06-2009, 21:48
Wat ik zelf heb gedaan allereerst een baaltje fijn vogelgrit van WM
gekocht.Had ik toch nodig voor o.a. de broedkooien. Toen heb ik bij
Gamma een paar zakjes speelzand gekocht.Later zilverzand. Op de zak staat,
dat het ook voor de voliere is. Gamma 1,99/25 kg.De vogels halen altijd van alles uit het zand. In de voliere zet
ik gewoon een pot gemengd vogelgrit van WM. Hierin zit o.a.scherpe maagkiezel,schelpjes, houtskool,roodsteen.De helft van mijn voliere
regent in.
Jammer, maar ook in rivierzand zit geen scherpe maagkiezel.
Succes toegewenst.

dus als ik het goed begrijp, meng je al dit alles . heb je een vaste verhouding daarvoor?
en maagkiezel waar kan ik dat kopen, en is hier ook een alternatief voor?
en is schors ook geschikt voor bodembedekking?

P.Wijlaars
19-06-2009, 22:05

oke,dus als ik het goed begrijp,kan je veel richtingen op.
je maakt het me wel moeilijk nou,,lol
weet je ... ik ben wat onzeker . ik ben nu een jaartje bezig met vogels.en ik stort er heel mijn hart in. maar mischien ben ik wel een beetje te kritisch.

Antoni Hopmann
19-06-2009, 22:12
dus als ik het goed begrijp, meng je al dit alles . heb je een vaste verhouding daarvoor?
en maagkiezel waar kan ik dat kopen, en is hier ook een alternatief voor?
en is schors ook geschikt voor bodembedekking?

Nee hoor. Ik meng niets. In de voliere of speelzand of zilverzand en
daarnaast een pot gemengd grit van WM. Ook heb ik in de voliere altijd
een sepia,daaraan wordt door de Spaanse Timbrado's regelmatig geknabbeld.

Ton Koek
19-06-2009, 23:51
Liever iets te kritisch dan onverschillig.... :)

In aarde zitten ook veel stoffen die de vogels lekker vinden, om het nog wat lastiger te maken dan....nog een idee:
Een deel gammazand, bijvoorbeeld vooraan, dan een randje keien, daarachter iets hoger aarde, dan een mooie boomstronk of dode tak en daaronder en achter een stuk mos, gras of hemperade.

Als je nu wel uitkomt ben je een kei..... :) :)

P.Wijlaars
20-06-2009, 07:03
Liever iets te kritisch dan onverschillig.... :)

In aarde zitten ook veel stoffen die de vogels lekker vinden, om het nog wat lastiger te maken dan....nog een idee:
Een deel gammazand, bijvoorbeeld vooraan, dan een randje keien, daarachter iets hoger aarde, dan een mooie boomstronk of dode tak en daaronder en achter een stuk mos, gras of hemperade.

Als je nu wel uitkomt ben je een kei..... :) :)

over boomstronken en takken gesproken, wat voor boomsoort kan ik het best gebruiken.
ok ,hou zelf van , een grillige tak.en kan ik die gewoon in de bossen gaan zoeken, moeten die nog behandeld worden, voor dat ik ze in de voliere hang.

Marx
20-06-2009, 10:09
Veel belangrijker dan hoe een tak eruit ziet is wat de vogels er aan hebben. Hele volle takken belemmeren de vliegroutes en zorgen dat de vogels niks meer aan ruimte over houden. Niet teveel dunnen takjes laten zitten en niet te dikke takken nemen. Eigenlijk moet je je proberen te verplaatsen in de vogels en zoeken naar een stam of tak met zoveel als nodig horizontale en deels een beetje verticale takjes van de juiste dikte voor de soort die je gaat houden.

De soort boom maakt in mijn optiek weinig uit als je de bladeren verwijderd en hem even laat drogen. Ik heb alles wel gebruikt van eik tot wilg tot esdoorn. Het is meestal het sap dat giftig is en het sap is er al snel uit gelopen of gedroogd als je hem afzaagt. Bij kromsnavels zou het een heel ander verhaal zijn. Die eten verse takken.

Maar veilig zijn sowieso eik, elke wilg, fruitbomen (appel, peer) erg mooi de laatste, vlier, es, plataan (vind ik erg mooi door de kinkjes in de takken en de kleurverschillen, en droogt goed hard en hygiënisch op), berk (maar die is niet sterk en te glad in mijn ogen) en beuk.

Maar zoals ik al zei, ik let er niet op want ik heb niet de ervaring dat het uit maakt bij een dode tak welke soort het is bij niet-kromsnavels.;)

Ton Koek
20-06-2009, 12:53
Ik zoek meestal takken in de bergen snoeihout die tegenwoordig in elk stadspark wel liggen. Het mooist vind ik dennentakken, maar die vind ik minder vaak. Verder inderdaad gewoon alles wat er mooi grillig uitziet.

P.Wijlaars
23-06-2009, 00:07
Veel belangrijker dan hoe een tak eruit ziet is wat de vogels er aan hebben. Hele volle takken belemmeren de vliegroutes en zorgen dat de vogels niks meer aan ruimte over houden. Niet teveel dunnen takjes laten zitten en niet te dikke takken nemen. Eigenlijk moet je je proberen te verplaatsen in de vogels en zoeken naar een stam of tak met zoveel als nodig horizontale en deels een beetje verticale takjes van de juiste dikte voor de soort die je gaat houden.

De soort boom maakt in mijn optiek weinig uit als je de bladeren verwijderd en hem even laat drogen. Ik heb alles wel gebruikt van eik tot wilg tot esdoorn. Het is meestal het sap dat giftig is en het sap is er al snel uit gelopen of gedroogd als je hem afzaagt. Bij kromsnavels zou het een heel ander verhaal zijn. Die eten verse takken.

Maar veilig zijn sowieso eik, elke wilg, fruitbomen (appel, peer) erg mooi de laatste, vlier, es, plataan (vind ik erg mooi door de kinkjes in de takken en de kleurverschillen, en droogt goed hard en hygiënisch op), berk (maar die is niet sterk en te glad in mijn ogen) en beuk.

Maar zoals ik al zei, ik let er niet op want ik heb niet de ervaring dat het uit maakt bij een dode tak welke soort het is bij niet-kromsnavels.;)

ik ben zelf een voorstander van een hazelaartak, lekker grillig,en als je ze in de grond steekt, groeien ze vanzelf weer aan.