PDA

Bekijk Volledige Versie : Post duif?

goulds75
17-06-2009, 22:51
Vanmidag rond uur of 6 kwam een duif aanvliegen.Zat boven op de voliere.Het beestje leek mijn helemaal uitgeput.Mischien stom van mijn maar ik gaf gelijk eten en drinken voor het beestje en hij had echt honger.Zonder twijvel kwam hij op mijn hand om voer te pakken.De duifje had 2 ringen op hij poot.Een groene en een gele met veel nummers.Ik heb hem van mijn voliere afgehaald want mijn kleine tropen werden bang.Hij kwam op mijn hand en ik heb hem op de tafel gezett.Daarna heb ik hem onder een afdakje met eten en drinken er bij gezet.In de tuin.Hij zit nog steeds daar.Maar toen ik naar binnen ging zag ik dat ik bloed op mijn hand had.Ik heb zelf geen wondjes dus dat zal door de duifje komen.Ik denk dat hij is aangevallen door een of ander roofdier of zo iets.Hij mag van mijn zo wegvliegen maar dat doet hij niet.Misschien is hij morgen al weg.Hoog waarschijnlijk wel.Ik hoop dat het beestje wordt niet afgemaakt omdat hij te laat tuis komt.Verder vind ik het leuk om mee te maken.Ik hou het beestje niet vast dus hij kan zo weg als hij wil.
http://i44.tinypic.com/2iu2vex.jpg
http://i43.tinypic.com/16h29w5.jpg
http://i43.tinypic.com/25hivqa.jpg
http://i44.tinypic.com/15zkojs.jpg

Marx
17-06-2009, 22:56
Wat het is weet ik niet maar ik vind het een hele rare duif. Hij is niet kras en niet blauwband. Hij lijkt helemaal niet op een postduif. Zal het wel zijn hoor. Je kan de eigenaar vinden op postduif gevonden in google ;) Kun je even bellen. Het feit dat hij zo uitgehongerd bij jou zit betekent al dat hij veel te laat is en een tijdje aan het zoeken.

Geef hem maar lekker wat eten en wie weet gaat hij nog naar huis. Ik heb er een hier die nooit meer weg is gegaan.;) Die duif van jou is net zo'n mazzelaar als deze dame. Zij woont al meer dan anderhalf jaar bij ons. Het is de rechter. Ze was heel jong en verdwaald en nu is het een hele mooie trotse rode duivin geworden hier. Ben er heel blij mee en ze wil nooit meer weg denk ik haha.
http://i101.photobucket.com/albums/m69/martijnlemstra/doura311.jpg

goulds75
17-06-2009, 23:14
Wouh.Dat zijn mooie dufjes zeg.Ik ben helemaal niet bekend in de duiven wereld maar ik hou onzettend veel van dieren.Dus ook van duiven.Hij zit gewoon achter op de plaats dus als hij wil kan zo wegvliegen.Maar als hij morgen nog hier is ga ik wel proberen uitzoeken wie de eigenaar is.Maar nog een vraag.Ik heb gehoord dat duiven die niet op tijd thuis komen of verdwalen maken ze af.Is het waar??

Ton Koek
17-06-2009, 23:18
Op een van de ringen van de postduif staan nummers die je kunt intypen op de site www.npo.nl (http://www.npo.nl) . Dat is de site van de Nederlandse Postduivenorganisatie. De andere ring heef te maken met de vlucht waarmee deze duif heeft meegedaan.

Het nummer bestaat uit 2 cijfers voor het jaartal en dan een eigenaarsnummer.
Postduiven bestaan in zo'n beetje alle kleuren van de regenboog tegenwoordig, vaak met zeer creative benamingen; kras, vale, schimmel, witpen en dergelijke.

Succes en goed dat je hem even eten en drinken gegeven heb, klasse!

goulds75
17-06-2009, 23:23
Succes en goed dat je hem even eten en drinken gegeven heb, klasse!

Oke.Ik was al bang dat ik verkeerd gehandeld heb.

RonWiel
18-06-2009, 07:00
goed gehandeld en het is zeker een postduif, sterker nog een jonge van dit jaar 2009 (tenzij het een belg is ipv een Ned), dat is te zien aan de kleur ring!! Mocht je er niet uitkomen wil ik je wel verder helpen aan het telnr van de eigenaar maar zoals ton aangeeft het is makkelijk op te zoeken.
Op de ring staat een volledig jaartal met dan een 7/8 cijfers......op de site van de npo hoef je echter de laatste 2 van het jaartal in te tikken en dan de rest van de cijfers
succes!!

petra bakhuis
18-06-2009, 07:17
Wouh.Dat zijn mooie dufjes zeg.Ik ben helemaal niet bekend in de duiven wereld maar ik hou onzettend veel van dieren.Dus ook van duiven.Hij zit gewoon achter op de plaats dus als hij wil kan zo wegvliegen.Maar als hij morgen nog hier is ga ik wel proberen uitzoeken wie de eigenaar is.Maar nog een vraag.Ik heb gehoord dat duiven die niet op tijd thuis komen of verdwalen maken ze af.Is het waar??

sommige duiven"liefhebbers" doen dit inderdaad, maar de meesten zijn blij dat ze weten waar hun duiven zijn gebleven en halen ze dan ook op als ze bericht krijgen. wij hebben ook geregeld "vreemde" duiven bij die van ons zitten, en sommigen willen ze niet komen ophalen en hebben mededelingen van: breng maar naar de slacht. maar anderen rijden honderden kilometers om hun duifjes op te halen. je kunt het nummer op de ring invoeren bij npo.nl of hem/haar brengen bij een zg centraal hok (als je die in jou buurt weet te vinden) of bij een liefhebber bij you in de buurt

gr petra

Marx
18-06-2009, 08:34
Een centraal hok is hetzelfde als een dodencel. Na een paar weken wordt hij geslacht en bijna niemand haalt zijn duif op uit een centraal hok. Dat is hetzelfde als je kanarie ophalen in de dierenwinkel uit een vlucht met 400 andere kanaries. Die neemt vanalles mee naar huis aan ziektes. Ik heb hier de afgelopen 2 jaar 15 duiven opgevangen. Mijn duiven trekken natuurlijk verdwaalde duiven aan. Er is er geen een opgehaald. Allemaal zeiden ze gooi maar in de lucht als hij wat gegeten heeft of hou maar. Ik heb ze gewoon vrij gelaten en meestal bleven ze een paar dagen. Twee bleven er echt voor altijd. Daarvan is er 1 gepakt door de marter en de schimmel-roodband duivin heb ik nog gewoon. Zij leeft als ex-race-postduif haar pensioen vrij rond mijn huis samen met 7 Vliegtype Oosterse rollers.:cool:

O ja, heel soms wil iemand wel eens wat kwekers uitzoeken op een centraal hok. Jeugdleden bv. Maar die nemen niet de eenjarige vliegers die je nu overal op straat ziet suffen. Die zijn niet geschikt om mee te kweken want ze kwamen niet thuis. Zij kiezen overjarige vogels die al door de liefhebber een jaar extra hebben gekregen op basis van prestaties.

Ik zou de duif lekker voeren voor een paar dagen en daarna vliegt hij 90% zeker weg. Dan sluit hij zich aan bij wilde duiven langs de A12 bv of in een stad of hij vliegt naar huis en moet mazzel hebben. Als hij goed bloed voert zal hij best nog een kans krijgen.;)

RonWiel
18-06-2009, 11:09
kan hier nog wel een uur over dicusieren maar heeft niet veel zin........... ben zelf duivenliefhebber/melker zeg maar, maar voor alles valt wat te zeggen :-) laten we het daarbij houden

populier
18-06-2009, 16:00
Bij mij ook altijd het geval, en vroeger had je geen internet.

Atijd de bond bellen voor een tel.nummer van de eigenaar.

Eigenenaar gevonden reactie: Douw hem maar in de soep, ik kom hem niet halen.

5 x gebeurd en dan bel je niet meer natuurlijk.

Daarom heten ze ook duivenmelkers en geen duivenliefhebbers.

Ook de duiven die niet presteren eindigen vaak bij de slacht.

Groeten Michael.

Ilovediamantduifjes
18-06-2009, 16:10
Zo erg! Ik vind het al erg genoeg om afscheid te moeten nemen van jongen en ze te verkopen. Deze mensen kan het zelfs geen bal schelen als hun 'verloren zoon' (in dit geval een duif:p ) terugkeert:mad:

populier
18-06-2009, 16:24
De duivensport is ook niet te vergelijken met de vogelwereld.

Wij kunnen vaak nog wel een goed tehuis vinden voor een wat "mindere" vogels.

Een niet zo "mindere" duif moet je voeren en dat kost geld en niemand heeft ruimte over voor een paar "kneusjes".

Dus zit je met die beestjes dan blijft er vaak maar een ding over.....

Als ik mijn vogels verkoop gaan ze ook alleen maar naar de mensen die er goed voor zijn en anders krijgen ze ze niet mee.

Groeten Michael.

tropen kweker
18-06-2009, 17:17
ik heb eerder ook altijd duiven gehad.( meeuwtjes voor de kenners)

ik ben er mee gestopt omdat een marter ze allemaal opvrat. ( en geloof me : het is niet leuk om te weten dat je er elke dag minimaal 1 kwijt bent:huh )

maar goed, goulds je hebt het goed gedaan hoor;)

goulds75
18-06-2009, 18:19
Vanochtend was hij weggegaan.Maar vanmiddag rond 6 uur was hij er weer.Hij heeft weer gegeten en toen mijn hond ook naar buiten kwam vloog hij weg.Maar wie weet komt hij misschien nog een keer terug.

RonWiel
18-06-2009, 19:47
mooi he, wat een vooroordelen...........nu ik als duivenliefhebber

als een paal boven water staat dat die beestjes een verzorging krijgen waar menig VOGELLIEFHEBBER nog een puntje aan kan zuigen!!!!!

nee laten we vooral hypocriet zijn en de duivenmelker veroordelen maar iedereen die kippen, varkens, koeien, paarden, honden, katten, hamster, muizen en ratten en verzin de hele santakraam aan huisdieren erbij......

jullie vogels zitten niet in een klein kooitje
jullie vogels hebben ook een keus van in het wild verder gaan of niet
jullie vogels hebben ook een keus van partner
jullie vogels willen zichzelf ook laten zien op een tt
jullie vogels willen ook de voliere delen met kormsnavels die de nagels afvreten
jullie vogels hebben geen dierenarts nodig als je de vragen hier leest van wat ze mankeren
etc etc etc

denk dus eerst eens na voordat je wat zegt of in dit geval schrijft, wees blij dat niet elk varken en koe blijft leven anders waren er een hoop die honger hadden..........
en zijn mensen niet belangrijker als dieren??? voor diegene die deze vraag met ja beantwoorden........ga dan weg uit de welvaartsmaatschappij waarin ook jij wordt gedwongen om mee te doen met het verkra&&ten van de aarde

Ik gefrustreerd zeker?? nee hoor, kan gewoon niet zo goed tegen de zogenaamde wereldverbeteraars, en vooral niet tegen domme opmerkingen. Verdiep je erin en oordeel dan pas en niet als een kip zonder kop!!

:) verder no hard feelings hoor haha

en webmaster, dit is geen rede voor een ban neem ik aan, tis niet de bedoeling mensen te kwetsen laat dat duidelijk zijn!

Marx
18-06-2009, 20:17
Hoi Ron, ik begrijp je frustratie prima hoor. Maar ik zit eerste rang wat betreft de problemen met de postduiven en helaas ongevraagd. Ik woon aan een meer en heb dus Oosterse rollers, vliegduiven maar dan voor de salto's en duikvluchten boven het huis. Nu wil het geval dat alle uitgeputte duiven op mijn plat dak komen. Dat lijkt niet erg ware het niet dat ze vaak echt meer dood dan levend zijn. Jongen van dit jaar die het huis niet halen. Elk jaar komen er weer een tiental aan. Of ik vind ze bijna dood aan de deur. Dan kan ik het niet laten ze eten te geven en vooral drinken. Want ze knipperen met hun ogen van de dorst. Dan bel ik de eigenaar en die helpt me niet want ze halen ze niet op. Dat klinkt niet erg maar ik kan ze niet houden. Ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om ze dood te maken. Dus dan moet ik ze wel houden. Nu heeft de marter er een gedood en zijn er twee verdwenen na een jaar hier (havik?). Toch heb ik er nog een en zijn er gister weer twee gekomen. Dat vind ik niet netjes. Ik heb geen ruimte meer om te kweken omdat ik met 8 duiven vol zit. Twee jaar geleden had ik 14 duiven waarvan 6 aangevlogen postduiven.

Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ze goed verzorgd worden. Dat is waar. Maar er gaan er ook wel een heleboel dood bij een slecht uitgepakte vlucht. Dat is geen leuke dood want verhongeren duurt echt heel erg lang bij een taai dier als een duif. Ik vind dat postduivenhouders beter hun verantwoordelijkheid moeten nemen en niet een site als de NPO moeten hebben met daarop de mogelijkheid een eigenaar te bellen die dan niks doet. Het zijn niet de dieren van de vinder maar van de eigenaar. Die moet het oplossen en niet ik. Als mij gezegd wordt dat ik ze maar naar een centraal hok moet brengen en daar wordt me gezegd dat ze geslacht worden is dat geen nette gang van zaken. Het dichtsbijzijnde centraal hok waar ik dan een gezonde jonge duif heen moet brengen is 40 km rijden. Ja zeg! Dat is niet ok in mijn ogen.

Dus ik ben zeker niet van plan die duiven daar heen te doen. Ik hou van mijn duiven als individuen en biedt die arme verdwaalde stakkers dan maar een huis aan ten koste van mijn echte liefde, de oosterse roller.

Dat is dan weer de andere kant van het verhaal ;)

RonWiel
18-06-2009, 20:33
hoi marc natuurlijk snap ik jou probleem ook en echt ik geef heus toe dat het wel een probleem is dat mensen ze niet ophalen. Maar dat is ook niet altijd mogelijk, duivensport is nog voor de ouderen die vaak oneerdbiedig gezegd met een been in het graf staan. Ze hebben vaak geen auto of zijn niet in staat om te rijden. Maar goed dat is geen excuus om het jouw probleem te maken, maarrrrrrrrr toch we kunnen ons echt niet overal druk om gaan maken toch? Ieder heeft zijn hobby, bedoel neem crosscountry paarden...of niet eens als een paard een been breekt is ie waardeloos om het maar zo te zeggen en wordt ie ook afgemaakt. Daarbij zorgen wij er met zijn allen nog steeds voor dat er varkens en kippen op een hoop zitten etc etc ik bedoel dus alleen te zeggen dat ik nog wel honderd andere zaken kan noemen waar je zelf veel meer en veel directer wat aan zou kunnen doen.

Natuurlijk is het vervelend dat de duiven bij je blijven hangen maar toch de meeste gaan toch weer op zoek naar huis. Je moest eens weten hoeveel er opgegeten worden door de sperwer en havik etc etc en laten we eerlijk zijn............hoe komt het dat er zoveel opgegeten worden? Omdat er mensen zijn die de natuur ontwrichten.....de mens heeft er voor gezord dat er zoveel roofvogels weer in nederland zijn door ze te beschermen, de duivenmelker is daarvan ook de dupe, moeten wij dan zeggen schiet maar af die roofvogels? nee dus, heb respect voor elkander en er zijn altijd twee kanten aan een verhaal. Afijn kunnen nog uren kletsen maar laten we het hierbij laten, denk dat we allebei goed snappen wat er bedoeld wordt, ik wil alleen mensen aan het nadenken zetten thats all

heej groeten en succes met de vogels back to real life :)

vogelfreak
19-06-2009, 14:44
Bij mij ook altijd het geval, en vroeger had je geen internet.

Atijd de bond bellen voor een tel.nummer van de eigenaar.

Eigenenaar gevonden reactie: Douw hem maar in de soep, ik kom hem niet halen.

5 x gebeurd en dan bel je niet meer natuurlijk.

Daarom heten ze ook duivenmelkers en geen duivenliefhebbers.

Ook de duiven die niet presteren eindigen vaak bij de slacht.

Groeten Michael.

ten eerste is dit niet bij alle duivenmelkers(liefhebbers) zo!!!

er zijn genoeg die wel om hun duiven geven
en ik snap ook wel waarom ze dat zullen zeggen deze duif is voor hun nu ook nutteloos als hij niet gelijk naar huis gaat(komt) deze duif heeft dan geen waarde en meestal gaat deze dan ook weg!

ik ken ook een duivenliefhebber die altijd de duiven weer ophaalt
die vliegt dan ook als 1 van de beste van nederland en zijn duiven zijn dan ook al meer als 300 euro per stuk en sommige gaan wel over de paar duizend euro!!

Ilovediamantduifjes
19-06-2009, 15:08
Hey RonWiel,
ik snap je best. Hier worden duivenliefhebbers/-melkers zwart gemaakt. Op school noemen ze mij ook een duivenmelker, gewoon omdat ik Diamantduiven heb. Natuurlijk gooit niet iedereen zomaar z'n duiven weg. Er zijn nu eenmaal mensen die dat doen; ze hebben genoeg redenen: het voer kost veel, de duif vervuilt en poept en neemt plaats in. Al die dingen kosten geld. Terwijl de duif niks opbrengt op wedstrijden. Dan maak je technisch gezien verlies. Maar gelukkig denkt niet iedereen zo. ;)

On-topic: Goulds, je doet het zeer goed. Je geeft een kansloze duif eten en drinken. Als je dit lang blijft doen, zal de duif misschien nooit meer weggaan. 't Is echt een mooi dier. Je boft maar, vind ik.

goulds75
19-06-2009, 17:23
Hij is er weer.Ik heb gezien dat BELG op de ring staat dus volgens de eerder aangegewen site is hij een belgische duif.De nummer kon ik nog steeds niet helemaal aflezen.De laatste 2 nummer is 77.De andere poot is gewond.Zit een snee in.Maar hij is al goed dichtgegroeid.Als ik de nummer op de ring helemaal heb ga ik de eigenaar opzoeken.En als hij hem niet meer wil mag hij gewoon hierblijven.

Ilovediamantduifjes
19-06-2009, 21:10
Hij is er weer.Ik heb gezien dat BELG op de ring staat dus volgens de eerder aangegewen site is hij een belgische duif.De nummer kon ik nog steeds niet helemaal aflezen.De laatste 2 nummer is 77.De andere poot is gewond.Zit een snee in.Maar hij is al goed dichtgegroeid.Als ik de nummer op de ring helemaal heb ga ik de eigenaar opzoeken.En als hij hem niet meer wil mag hij gewoon hierblijven.

Dat zou heel tof van jou zijn. Je hebt toch geluk, hoor. Ik vind het heel schattig en lief dat die duif steeds terugkeert.:yes: