Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kwarteljong groeit niet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kwarteljong groeit niet

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier bij vogelcafe en wil me ten eerste even voorstellen. Ik ben Lin Wouters woonachtige te Limburg. Ik heb twee buitenvoileires, een met zebravingen, die zeer enig hun eerste nestje jongen hebben gekregen, en een ander voileire met grasparkieten en catharinaparkieten.

    Nu heb ik een week geleden tien japanse kwartels gekocht die toen 6 dagen oud waren. Die heb ik thuis in een eigengemaakte broeihok gezet met een warmtelamp erboven. Ze krijgen iedere dag kuikenmeel en water. Nu is het 8 dagen allemaal prima gegaan, tot vandaag...

    Ik vond dat er een erg zwak uitzag en een ander leek me ook zwakker dan de rest.

    De zwakste heb ik apart genomen en ben ik via een spuitje water gegeven, eten deed die namelijk wel nog zelfstandig. Maar zeer pijnlijk heeft dit niet geholpen en heb ik z'n laatste spartels en stuipjes moeten meemaken in mijn hand

    De andere ben ik nu ook apart gaan nemen, ik zit er nu mee op de bank, ik heb hem/haar in een doos gedaan met krant erin en de het leeslampje heb ik erboven schijnen. Ten eerste valt mij heel erg op dat deze belachelijk klein is tegenover de rest, ik heb ze nu 8 dagen, de andere zijn toch wel al behoorlijk gegroeit, natuurlijk de een wat meer dan de ander, maar bij deze is het net of die amper is gegroeid binnen die 8 dagen. Hoe kan dat?

    Nu geef ik 'm telkens water via het spuitje, en af en toe neemt die zelf iets te eten. Maar dan tussendoor gaat die weer helemaal stil zitten met de oogjes dicht, paar minuten later beweegt die weer iets en heel soms zit die dan ineens voor een paar seconde te piepen. En zo gaat het nu al het laatste uurtje sinds ik 'm bij me heb.

    Wie heeft dit ook ooit gehad? Weet eventueel wat het zou kunnen zijn? Of heeft voor mij wat informatie?

    Alvast heel erg bedankt!!!

    groetjes lin

  • #2
    hallo,

    ik heb hetzelfde gehad met 1 jong pimpelmeesjes.
    er was er een door de ouder uit het nestje gegooid (hij was niet uit aan het vliegen, ik zag m door z'n ouders eruit worden getrapt.)
    gelukkig viel hij in de tuinkussens, daarna ben ik naar de dierenarts gegaan, en die zij dat ik mocht kiezen, in laten slapen of zelf grootbrengen, natuurlijk koos ik voor het zelf grootbrengen
    dit ging een week goed, maar de dag na die week werd hij met de minuut zwakker, toen is hij ook in mijn hand overleden.
    en dan voel je je klote
    al die moeite voor zo'n beestje waar je je ook aan gaat hechten, en je wilt zo graag dat het lukt en dan gebeurd dat.
    ik hoopdat het lukt met het kwarteltje!
    ik zou zeker even langs de dierenarts gaan, misschien heeft hij/zij nog wijze raad.

    succes!
    robin.
    gr.
    robin

    Opmerking


    • #3
      Hallo Robin,

      Wat fijn dat er al iemand zo snel antwoord wilt geven. Ik heb het gevoel dat het wel al iets beter met 'm gaat, ik vrees dat die weinig kans heeft gekregen om te drinken...zeker weten doe ik natuurlijk ook niet. Hij/zij begint ook al te snappen dat die van de spuit moet drinken, echt enig om te zien.

      Toch vind ik het maar erg raar dat die binnen 8 dagen geen steek gegroeid is, terwijl het een ras is die normalieter erg snel groeit...

      We zullen maar moeten afwachten, ik weet nog niet precies waar ik 'm ga zetten vanacht...in de woonkamer loopt een jack russel...die kan ik er echt niet bij in de buurt laten...

      groetjes lin

      Opmerking


      • #4
        is er iemand die mij kan verklaren waarom mijn jong kwartel van 14 dagen oud nog zo klein is als toen die 6 dagen oud was? Hij lijkt totaal niets te groeien.

        Opmerking


        • #5
          misschien is het gewoon omdat het een iets zwakker jong is, en omdat er zoveel met kwartels word gekweekt, zit er misschien ergens een stoornis ofzo.
          eet en drinkt hij verder wel goed?
          gr.
          robin

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door linwouters
            is er iemand die mij kan verklaren waarom mijn jong kwartel van 14 dagen oud nog zo klein is als toen die 6 dagen oud was? Hij lijkt totaal niets te groeien.
            Ik denk dat er iets mis is met het kuiken, waardoor het geen energie over heeft om in de groei te stoppen.

            Maar ik wens je veel succes, misschien kun je hem nog redden..

            Opmerking


            • #7
              eten en drinken gaat nu prima! De doos staat nu bij me op de tekenkamer, dat was normaal een veranda, dat is de warmste kamer en nog altijd de leeslamp erboven. Hij weet nu prima dat het drinken krijgt uit de spuit, hij pikt er ook helemaal naar. Vandaag is die al weer stukken actiever dan gisteren, maar hij neemt toch nog erg vaak z'n 'rustmomenten' met de oogjes dicht. Ik heb ook het gevoel dat die af en toe stuipen heeft...

              Het is allemaal erg raar, ik zal voor 'm blijven zorgen en ik hoop zo graag dat die blijft leven!

              Opmerking


              • #8
                ik denk wel dat er wat mis is met het vogeltje,
                en als het nog niet veel gegroeid is, en helemaal achter is op de andere, denk ik dat het zal sterven... maar hopelijk ben ik mis, en blijft het leven

                Opmerking


                • #9
                  ik ben er eerlijk gezegd ook heel bang voor dat het zal sterven, maar ik zal er alles voor proberen om het in leven te houden. Ik ben nu aan het leren voor mijn tentamens, met de doos naast me, en ik geef het heel vaak water. Het is echt stukken actiever dan gisteren, wat mij natuurlijk dan weer optimistischer maakt. ALS...het in leven zou blijven, dan weet ik zeker dat ik deze nooit van mijn leven zal wegdoen en zal het ook een zeer speciale kwartel voor me zijn. Ik hoop zo graag dat ik het arm klein beestje kan redden.

                  Maar tot nu toe is er niemand die hetzelfde heeft meegemaakt, dat vind ik best raar...nu staat mijn bericht er wel pas sinds gisteren op. Wie weet krijg ik wel nog van iemand te horen wat die ooit heeft kunnen doen om het te redden.

                  Maar hij is echt erg klein...te klein...

                  Opmerking

                  Working...
                  X