PDA

Bekijk Volledige Versie : rijstvogels bij parkieten

ikkie39
13-06-2009, 15:27
kunnen rijstvogels bij parkieten?

want we hebben een nieuwe voliere voor parkieten en mijn vraag was of hier rijstvogels bij kunnen.

groetjes,

MaxWeijers
13-06-2009, 17:51
Ik heb ze wel eens zien zitten in een volière van ongeveer 2 meter bij 1/2 à 1 meter. samenen met turquoisine, tortelduiven, kwartels, valkparkieten, kanarie's en zebravinken en ze hadden bij die man 5 jongen in de winter. (de Afmatinge van deze volière vind ik zelf veel te klein voor zoveel vogels.

Ps. zelf heb ik geen ervaring met rijstvogels bij parkieten. Alhoewel, we hebben ze voor een half jaar teruch bij een turquoisine man, zebravinken, palawan pauwfazanten en europese kanarie's gehad.

Ton Koek
13-06-2009, 18:14
Bij grasparkieten beter niet, die kunnen erg agressief zijn naar andere vogels. Bij sommige andere parkietensoorten kan het wel, afhankelijk van de ruimte.

robinn.
13-06-2009, 20:22
als ik jou was zou ik catharina parkieten, of valkparkieten erin stoppen.
grasparkieten zijn leuk boor in een kooitje, maar in een voliere zijn het krengetjes ;)

Marx
13-06-2009, 23:42
als ik jou was zou ik catharina parkieten, of valkparkieten erin stoppen.
grasparkieten zijn leuk boor in een kooitje, maar in een voliere zijn het krengetjes ;)

Ze zijn ook erg leuk in de voliere. Prachtige vogels voor koloniebroed. Als je maar weet wat je doet. Je kan zo 6 paartjes samen zetten in een voliere van 3 x 3 meter en dat zal prima gaan met 15 broedblokken. Parkieten in een kooi vind ik dus weer helemaal niks.;)

MaxWeijers
14-06-2009, 09:59
Bij ons zitten de raszuivere grasparkieten in een groepsvolière met ongeveer 50 stuk en een stuk of 20 valken en een prachtrosella man. en ze broeden zeer goed. met fallows bijvoorbeeld hoef je het echt niet te proberen groepskweek, want 2 dezelfde fallows mogen ook niet met elkaar kruisen dan worden ze veel te zwak. altijd een fallow op een split fallow zetten en alleen in kweekkooien doen ze het priema (bij ons in ieder geval wel)

Het zou meschien ook kunnen als je een koppel in een volière zet, maar dat is natuurlijk geen gezicht 2 van zo'n kleine vogels in zo'n grote volière.

robinn.
14-06-2009, 13:40
:D
Ze zijn ook erg leuk in de voliere. Prachtige vogels voor koloniebroed. Als je maar weet wat je doet. Je kan zo 6 paartjes samen zetten in een voliere van 3 x 3 meter en dat zal prima gaan met 15 broedblokken. Parkieten in een kooi vind ik dus weer helemaal niks.;)

ook niet als ze tam zijn?

Ton Koek
14-06-2009, 14:12
Het ging er om er rijstvogels samen met parkieten konden, toch?

kevin
14-06-2009, 15:09
rijstvogels kunnen wel met valkparkieten of een soort neophema(?)
maar ik zou het niet aanraden

jose
15-06-2009, 08:32
ik ben altijd heel voorzichtig met verschillende vogels bij elkaar plaatsen in voliere, mijn standaard regel is: ik zet nooit kromsnavels bij rechte snavels, dit geeft vaak schade aan de rechte snavels die verweren zich minder dan de kromsnavels, vaak worden de pootjes aangevreten door de kromsnavels en in de broedperiode is de schade vaak nog meer, ik zou er lekker andere rechte snavels bij zetten zoals gouldamadines of andere mooie tropen...

MaxWeijers
15-06-2009, 14:33
valkparkieten gaat net zo goed hoor. de valkparkieten bij ons laten zich juist opjagen door de zebravinken.