Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Legnood of iets anders?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Legnood of iets anders?

    1 van onze Japanse meeuwtjes is ziek. Het is (voor zover ik weet) een popje, vandaar dat ik aan legnood denk (er lagen wel eitjes in het nestje, maar die kunnen ook door ons andere popje gelegd zijn).

    Symptomen: veertjes opgezet, staart wat omhoog, duidelijk zichtbare ademhaling en zelfs een beetje te horen af en toe (niet piepend, maar anders, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven), eet en drinkt normaal, poept ook nog (maar bij 1 klein poepje piepte ze even, misschien doet het toch pijn?).

    Ze zit wel gewoon op stok en was in de voliere ook nog wel actief, maar toen ze vanmiddag op het nest zat, was ze aan het piepen. Vandaar dat ik denk dat ze misschien pijn had toen ze probeerde het ei te leggen?
    Ik heb geen bobbel onder de staart gezien, maar ik kan het niet zo goed zien vanwege de opgezette veertjes. Er hangt (nog) geen ontlasting in de veertjes.

    Nu zit ze in een klein kooitje apart van de rest, met een kacheltje ernaast.
    Het licht in het binnenhok gaat over een uur uit, dus ik heb niet zoveel tijd meer om vandaag nog iets te doen, maar misschien hebben jullie tips voor morgen?

    Ohja, toen ik stukjes eierschaal in haar kooitje strooide, ging ze daar METEEN van eten. Misschien komt ze dus toch kalk tekort (hoewel ik dacht dat ze dat wel genoeg kregen, ze hebben altijd een bakje met grit en sepia en vaak strooi ik de gekookte eierschalen van onze kwarteltjes nog..)

  • #2
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Bedankt Hans.
      De situatie van het vogeltje is eigenlijk niet echt veranderd: ze zit nog steeds op stok, dik en soms met de kop in de veren.

      Ik zal haar zo eens in de hand nemen en goed kijken/voorzichtig voelen of het inderdaad een ei kan zijn.

      Ik hou jullie op de hoogte!

      -------
      update: ik heb net wat warm water over haar onderbuikje laten lopen. Ik zag/voelde geen ei, maar ik durfde ook niet te hard te duwen natuurlijk. Ik las op een site van een dierenarts dat slaolie de eierschaal poreus kan maken, dus vandaar dat ik voor warm water heb gekozen.
      Toen ik haar in de hand had, ging ze sneller ademen (logisch natuurlijk, dat is ze niet zo gewend) en je hoorde het een soort tikken ofzo. Ze stribbelde wel goed tegen, dus dat is een goed teken op zich: daar heeft ze nog genoeg energie voor.
      Ik hoop dat dit helpt..

      Opmerking


      • #4
        Ik denk dat het geen legnood is.Bij legnood zit de vogel op de bodem van de kooi en niet op de stok.
        Omdat zij moeilijk ademt denk ik eerder verkoudheid of luchtpijpmijt.
        Meer over ziekten klik op de link
        Succes.
        Vogelziekten - Uitgebreide informatie over vogelziekten en meer dan 300 kooi- en volièrevogels. Verder groot forum over vogelziekten en vogelproblemen.
        Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

        Opmerking


        • #5
          Hallo Tori:

          Zolang een popje zich kan ontlasten, heeft ze geen legnood.
          De mest en het ei gaan door hetzelfde kanaal.

          Wessel van der Veen.

          Opmerking


          • #6
            Bedankt voor de reacties.
            Ik zal eens wat meer informatie opzoeken over luchtpijpmijt enzo. Gelukkig hebben de andere vogels nog geen klachten, die hou ik ook extra goed in de gaten.

            Het popje is vanmiddag alweer een stuk actiever en maakt geluidjes enzo. Maar ze houdt haar veertjes nog steeds dik en haar staartje wat omhoog. Ik laat haar sowieso nog een tijd in de 'ziekenkooi' zitten.

            Ze eet en drinkt goed en de ontlasting ziet er volgens mij wel normaal uit.

            Opmerking


            • #7
              Er is eigenlijk geen verandering in de conditie van het popje.
              Ze zit dik op stok. Ik heb geen geluid bij de ademhaling meer gehoord en ik zie ook niks van snot ofzo. Ik heb haar geen 1 keer horen hoesten of met haar kop zien schudden.

              Maar ik heb er een nieuw probleem bij: 1 van onze kwartelhennetjes zit nu ook dik. Ik vermoed dus dat ze misschien hetzelfde hebben, aangezien het wel erg toevallig is dat 2 vogels tegelijkertijd ziek worden. Maar wat het nu is, geen idee..
              Ik vrees dus voor de gezondheid van alle vogels.. vooral de 7 kleine kwartelkuikentjes..

              De andere 2 Japanse meeuwtjes zien er picobello uit: mooi slank en strak in de veren. Mannetje zingt veel.

              -----
              update: Het zieke kwartel hennetje heeft vanmiddag wel een ei gelegd.

              Zieke Japanse meeuwtje was vanmiddag weer aan het roepen naar de andere vogels en vloog/sprong door haar kooi.

              De situatie is dus niet heeeel slecht, maar er is wel duidelijk iets mis..

              Opmerking


              • #8
                Matsje <3

                Opmerking


                • #9
                  Ik denk dat we geluk hebben en dat het niet iets besmettelijks is.. dit omdat er verder nog geen vogels met ziekte-symptomen bij zijn gekomen. En het Japanse meeuw popje is een stuk opgeknapt! Ze is veel actiever en zit niet meer dik. Toch hebben we haar nog even apart van de rest zitten.

                  Het kwartelhennetje is helaas overleden. Ze bleek heel (HEEL) mager te zijn.. Dus nu baal ik dat ik dat niet eerder heb opgemerkt, maar pas toen het te laat was. Ze had wel een goede eetlust en aan haar snavel was niks raars te zien.. dus nu denk ik dat het misschien wormen zijn geweest. Maar ik had geen zin om haar open te snijden, dus ik weet het niet zeker.
                  Ik denk dat het misschien een goed idee is om de rest van de vogels preventief een wormenkuur te geven nu.. maar ik weet eigenlijk niet of de kwartelkuikentjes (2,5 week oud nu) dat al mogen hebben?

                  Opmerking

                  Working...
                  X