PDA

Bekijk Volledige Versie : Klein diamantduifje geboren

Dylan
11-06-2009, 19:36
Hallo,

er is zojuist een klein diamantduifje geboren alleen beweegt het nog niet echt kan dat komen doordat het net geboren is en wat moet ik nu doen? :help:help

lambert46518
11-06-2009, 19:47
gewoon rustig laten liggen en niet gelijk gaan kijken en eraan komen de ouders verzorgen dat jong best en willen dan ook niet gestoord worden.

Dylan
11-06-2009, 19:48
Maar er zit helemaal geen beweging in het jong is dat normaal?

MaxWeijers
11-06-2009, 19:49
Zitten de ouden wel bij het jong?

Ilovediamantduifjes
11-06-2009, 19:50
Laat de ouders maar gaan. Straks verjaag je ze en dat wil je toch niet? De ouders zullen wel weten wat ze moeten doen.

Dylan
11-06-2009, 19:50
ja want er ligt nog een eitje in en die is nog niet uitgekomen maar ik keek naar het jong en er zit totaal geen beweging in

Dylan
11-06-2009, 19:55
?????:help:help

Marx
11-06-2009, 20:05
Er worden je wat vragen gesteld Dylan...... Zitten de ouders er niet op? Dat was bv een erg belangrijke vraag.
Misschien is het wel dood als het niet beweegt.:(

Maargoed, dat doet er allemaal niet toe want er is sowieso niks dat jij nu kan doen behalve die diertjes helemaal met rust laten. Niet meer kijken, niks doen en hopen dat de ouders het zelf wel weten. Je kan het niet voeren, je kan de ouders niet dwingen het warm te maken en je kan het niet levend maken als het dood is.

Dus laat het helemaal met rust en kijk over een paar dagen nog een keer.

Ilovediamantduifjes
11-06-2009, 20:05
Laat het jong maar gerust!!! Natuurlijk is er geen beweging als het niet wordt warmgehouden! Straks sterft het nog of verlaten de ouders het nest! Laat ze gerust! Als je morgen een jong op de grond vindt, was het jong waarschijnlijk al dood. Hier kun je toch niks aan doen! Nu kun je ze alleen gerust laten om te hopen dat de ouders het warm houden. Hoe meer je kijkt, hoe meer het afkoelt en dus sterft! Kijk zondag of zo nog eens.

Dylan
11-06-2009, 20:20
maar die duifjes zitten in de bijkeuken bij ons en daar wordt af en toe langs gelopen kan dat dan geen kwaad?

Dylan
11-06-2009, 20:24
ik zag dat ze allebei op in het nest zitten hopelijk komt het dan toch nog goed.

Ilovediamantduifjes
11-06-2009, 20:34
Dat ze in de bijkeuken staan maakt niks uit, zolang je maar niet de hele tijd naar ze zit te kijken. Loop er gewoon voorbij, op een degelijke afstand. Alsof ze er niet zijn. Mijn duiven zitten ook te broeden in de woonkamer, ik kom er dicht bij om te voeren, om de gordijnen open en toe te doen en dan kijk ik ook eens of het ei niet uit het nest is gevallen, hun tweede ei is er namelijk al uitgevallen, ze hebben nu maar ei meer. Ik ben dus 2 keer per dag heel dicht bij de kooi. 1 keer om te voeren en de gordijnen te openen 's ochtends en 1 keer om de gordijnen te sluiten 's avonds. De rest van de dag loop ik er voorbij op 2-3 meter afstand minimum zonder te kijken naar het ei, het jong of wat dan ook. Het duivinnetje is redelijk tam en herkent mij, dus zij verlaat het nest niet als ik ze niet te veel stoor in het broeden. De doffer is een hele stresskip en daar mag ik nog niet eens op een afstand van een halve meter komen zonder dat hij opvliegt van het nest (als ik naar hem kijk). Vogels (en andere dieren ook) voelen het als je je focust op hen, zij zijn prooidieren en jij een roofdier, dus ja, je kunt je wel inbeelden hoe angstig deze kleine beestjes dan zijn. Als ze je kennen, maken zij hier geen probleem van, maar die doffer kent mij nog niet zo goed...

Ilovediamantduifjes
11-06-2009, 20:35
ik zag dat ze allebei op in het nest zitten hopelijk komt het dan toch nog goed.

Ja hoor, altijd positief denken, de beestjes hun gang laten gaan en dan komt het wel goed. Ik duim hard mee voor jou ;)

Dylan
11-06-2009, 21:00
Ik ben heel blij met al jullie vlotte reacties iniedergeval iedereen bedankt

:)

Jeroen H
12-06-2009, 08:51
maar die duifjes zitten in de bijkeuken bij ons en daar wordt af en toe langs gelopen kan dat dan geen kwaad?

Ik hoop dat alles goed is gekomen. Is de ruimte tussen de keuken en bijkeuken afgesloten met een muur en deur ivm gassen?

Dylan
12-06-2009, 09:25
ja er zit een muur tussen met deur :rolleyes:

Jeroen H
12-06-2009, 21:12
Weet je of het jong nog leeft?

Ilovediamantduifjes
12-06-2009, 22:17
Nu toch nog niet? Zolang de ouders het jong niet uit het nest werpen, is het niet dood. Stoor ze daar niet voor alsjeblieft. Ik denk dat het jong nog leeft, aangezien er geen bericht komt van Dylan dat de ouders het jong uit het nest hebben geworpen.

Dylan
12-06-2009, 22:37
Het jong ligt nog steeds in het nest en zo te zien houden ze het wel warm. Maar ik keek vanmiddag even naar het jong toen ze er even af waren en er zit weinig beweging in maar ik laat ze gewoon doen ik neem aan dat als het jong dood mocht zijn dat ze het er zelf wel uitgooien?

P.S. dit is de eerste keer dat ze een jong vogeltje hebben.

Ilovediamantduifjes
13-06-2009, 08:46
Ik neem dat ook aan. Mijn duivin is net gestopt met broeden en heeft het nest verlaten, omdat het ei onbevrucht was. Zij merkte dit al na 5-7 dagen broeden. Ik heb het geschouwd en het was ècht onbevrucht. Dus waarom zouden die dieren het niet merken als hun jong dood is? Als ze het nest verlaten en het jong erin laten liggen maar niet broeden, is het jong waarschijnlijk ook dood. Pas na 8 dagen broeden mogen de ouders het jong overdag verlaten, omdat het dan veren heeft en zichzelf kan beschermen tegen de koude. Trouwens, je zegt een jong met weinig beweging erin. Dan denk ik eerder aan niet actief, maar wel beweging erin, een beetje beweging. Het kan zijn (maar misschien is het zo niet) dat er iets scheelt aan het jong en dat het daarom niet zo actief is. Mijn jongen liggen altijd te kruipen en te 'spartelen' in het nest. Maar dan zullen de ouders stoppen met voeren en het verstoten, het nest verlaten en het jong er al dan niet uitgooien.

Dylan
13-06-2009, 11:18
hallo,

Ik vind het raar, want het jong ligt een beetje in het hoekje van het nest en ik heb niet echt het idee dat ze het warm houden.
En ik heb het jong nog geen een keer zien bewegen daarbij komt dat de pop weer bezig was met de doffer te pikken op zijn hoofd, ik heb geen idee waarom zij dit doet bij de doffer. En hoe lang kan zo'n jong eigenlijk zonder warmte als het geboren is?
Er ligt ook nog een ander bevrucht ei in het nest wat nog niet
is uitgekomen, ik dacht dat die eitjes altijd rond dezelfde tijd uitkwamen.
Maar wat moet ik nu doen het jong laten liggen of er uithalen ik ben vrijwel zeker dat het jong dood is het heeft nog geen een keer bewogen en ik heb het idee dat ze alleen nog op dat andere ei zitten te broeden. :(

lambert46518
13-06-2009, 11:41
je moet eens lezen wat er geschreven wordt, en die eens opvolgen.

duifjes met rust laten, niet steeds kijken en eraan komen.

ouders regelen dat helemaal zelf en willen absoluut niet gestoord worden.

Dylan
13-06-2009, 11:46
uhm ik kijk even als ik ze eten moet geven.

Ilovediamantduifjes
13-06-2009, 13:30
Dat andere is ei is dus onbevrucht. Het zal nooit meer uitkomen, duiveneieren kom altijd gelijktijdig uit. Maar laat het maar liggen in het nest. DUS NIET ERUIT HALEN! Het kan ook bevrucht zijn geweest, dan is het jong afgestorven in het ei. Laat de beestjes hun gang gaan. 't Is zeker je eerste jong? Ik was ook zo; altijd ongerust. Maar het was een overjarige duivin, die dus al nesten had grootgebracht bij de vorige eigenaar. Ze kunnen het wel alleen aan.

De duivin zal de doffer niet aan het pikken zijn. Dat noem ik liefkozen. Zachtjes pikken en elkaars veertjes wassen.

Als het jong daadwerkelijk dood is, moet je je daarbij kunnen neerleggen. Het was hun eerste jong. Kijk maar bij mensen; het eerste kindje is vaak een keizersnede, of het moet nog in de couveuse liggen als het geboren is. Jammer, maar helaas, al geloof ik niet dat het jong dood is. Hoeveel keer per dag geef jij die dieren eten? Je komt hier op elk tijdstip aan met een ander nieuwtje, dan geloof ik niet dat je dat allemaal 's ochtend bij het voeren heb gezien, sorry.

Marx
13-06-2009, 14:14
Kijk maar bij mensen; het eerste kindje is vaak een keizersnede, of het moet nog in de couveuse liggen als het geboren is.

Haha, jij kan wel een beetje overdrijven hoor. :D ;) De meeste kindjes, ook eerste, doen het prima na de geboorte. Bij vogels is dat anders maar die hebben ook niet zoveel te verliezen. Hooguit een maandje werk om dan nog een poging te wagen. Dat is bij mensen wel even anders natuurlijk want die verliezen een jaar. Dus de natuur heeft het zo geregeld dat een eerste mensenkind geen probleem hoort te zijn;)

Ilovediamantduifjes
13-06-2009, 14:33
Haha, 'k weet het. Maar het is wel zo dat het tweede kind gemakkelijker geboren wordt dan het eerste. Natuurlijk heb je gelijk, je kunt alles in de verf zetten:D :D

Ok, en nu terug on-topic:D

robinn.
13-06-2009, 17:39
het is ook hun eerste nestje toch?
misschien moet je er dan maar niet te veel van verwachten..
ik weet niet of dit ook bij duiven is ( ik ben niet zo van de duiven, vind ze wel leuk maar hoef ze niet. heb trouwens wel een koppel diamantduifjes in de voliere:D )
dit is in ieder geval bij al mijn andere parkiet achtige in de voliere geweest.
bij de grasparkieten waren er 6 eieren die allemaal van verschillende grote waren en er kwam 1 jong uit het ei, en die was na een half uurtje alweer dood.
dus vooral heel veel met rust laten.
waar hangt het broedhokje in de kooi? want als het bevoorbeeld aan de linker of rechterkant hangt, kan je er een doek voor hangen...

succes!
gr, robin

robinn.
13-06-2009, 17:41
hahaha,
ik ben ook het eerste kind, en ben ook niet door een keziersnee ter werled gebracht, of in een couveuze terecht gekomen haha, :D

Ilovediamantduifjes
13-06-2009, 18:35
hahaha,
ik ben ook het eerste kind, en ben ook niet door een keziersnee ter werled gebracht, of in een couveuze terecht gekomen haha, :D

Ik ben wel een eerste kind en moest in de couveuse en tot mijn 2,5 jaar met zo'n dom wekkertje aan mijn lijf rondlopen (hartstilstand voorkomen):eek: :rolleyes: :cool: Maar het is waar dat je bij vogels van het eerste nestje niet kunt verwachten dat de jongen echt overleven. Ze kunnen overleven, zonder problemen zelfs, maar er is meer kans op slagen bij een tweede, derde,... nest.

Dylan
14-06-2009, 18:28
Hallo, ik heb zojuist weer een nieuwe nieuwtje mijn diamant duifjes zitten nog steeds te broeden op het jong en het ei maar nou liep ik net langs en ik zag de twee duifjes in elkaars snavel zitten met hun snavel maar wat betekent dit? -0-

Ilovediamantduifjes
14-06-2009, 19:19
Bedoel je dat het jong in de snavel van een van de ouders zat? Dat is heel normaal, zo voeren Diamantduiven nu eenmaal.

Dylan
14-06-2009, 19:26
nee de ouders zaten in elkaars snavel maar misschien heb ik het wel verkeerd gezien.

Ilovediamantduifjes
14-06-2009, 19:33
Misschien waren de ouders elkaar aan het voeren? Bij Kanaries zie je dat heel vaak. Wij noemen het 'kusjes geven' :p

Dylan
14-06-2009, 20:12
Oke heel erg bedankt voor je reacties.