Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vogelvanger in Salzkammergut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vogelvanger in Salzkammergut

    Zat net een stukje te lezen op een ander forum waarin wordtgesproken over vogelvangers in oostenrijk in de streek Salzkammergut.
    Hier mogen 4 soorten(putter,sijs kruisbek en goudvink) gevangen worden per vogelvanger per jaar en van elk 1 exemplaar .
    Er worden alleen mannen gevangen in de periode van 15-30 september die als afsluiting op een soort show staan en dan voor april weer vrij gelaten dienen te worden.
    Er zijn strenge regels voor en wie zich er niet aan houdt riskeert boete en royement bij hun vereniging.
    Vondt het wel interessant en wil dit hier ook laten zien(los van het feit wie het er wel of niet mee eens is),het is hier een traditie.

    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.



    Mvg,
    kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

  • #2
    hey

    dat het daar wel mag joh

    alsnog wel dom dat je ze dan wel weer los moet laten??

    geeft ook weer stress voor dat beestje
    mvg roy (vogelfreak)
    kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Dag,


      heb een tijdje terug alle delen gekeken zijn stuk of 6 delen van.
      vond wel mooi om ze zien hoe ze de vogels verzorgen en op een show brengen en ze daarna ook weer voorbereiden op de terug keer in de natuur.

      uiteindelijk is er ook nog een soort van discussie/demonstratie want volgens mij word het voor hun steeds moeilijker om de hun hobby te blijven uitoefenen.

      mvg

      Opmerking


      • #4
        Wel vreemd want Oostenrijk is ook lid van de Europese unie. De EG-verordening geldt voor alle lidstaten.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Malta is ook lid (sinds mei 2004) van de EU en toch is dit (zie link) nog maar 2 jaar verboden na enorm protest ...



          Wij hier maar de vogeltjes beschermen sinds jaren en tot voor kort werd daar alles met pluimen afgeknald.

          Deze vangst in Oostenrijk wordt misschien beschouwd als cultureelerfgoed? Het levert wel mooie beelden op

          Opmerking


          • #6
            Oooh, dat kopje van die man toen hij het vogeltje weer vrij liet (op ongeveer 1:15): echt heel blij en trots!

            Die voliere zag er wel heel mooi uit (vol met beplanting) en de vogels maakten ook geen gestreste indruk (maar misschien dat ze die beelden niet laten zien)

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
              Oooh, dat kopje van die man toen hij het vogeltje weer vrij liet (op ongeveer 1:15): echt heel blij en trots!

              Die voliere zag er wel heel mooi uit (vol met beplanting) en de vogels maakten ook geen gestreste indruk (maar misschien dat ze die beelden niet laten zien)
              Ik moet zeggen dat het er ook clean uitziet. Maarja, wat de gevolgen zijn qua stress en hoe het de vogels vergaat als ze weer vrij zijn kunnen we vanaf hier natuurlijk niet beoordelen...
              Met vriendelijke groet, Jeroen

              www.jeroenhubert.nl

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen H
                Ik moet zeggen dat het er ook clean uitziet. Maarja, wat de gevolgen zijn qua stress en hoe het de vogels vergaat als ze weer vrij zijn kunnen we vanaf hier natuurlijk niet beoordelen...
                Dat is helemaal waar. Ik weet eigenlijk ook niet hoe lang ze in gevangenschap gehouden worden.

                Wilde vogels verliezen vaak (niet altijd) gewicht in gevangenschap (door stress en/of mindere kwaliteit voedsel).

                De stress van het moment van vangen valt volgens mij wel mee. Die stress is maar van korte duur en het is normaal dat wilde dieren soms kort-durende stress ondervinden (denk aan schrikken van predatoren, conflicten met soortgenoten/andere vogels, etc.) en daar herstellen ze snel weer van.

                Ik zou verwachten dat de stress tijdens de tentoonstelling in zo'n klein kooitje met grote gezichten vlak langs de tralies, voor meer (en langer durende) stress zorgt.. aangezien de vogels daar ook helemaal niet aan gewend zijn enzo.. maar die putter in het filmpje maakte niet zo'n paniekerige indruk, dus misschien valt dat ook wel mee.

                Opmerking

                Working...
                X