Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HELP! Bloedluis bestrijden terwijl je jonkies hebt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • HELP! Bloedluis bestrijden terwijl je jonkies hebt?

    Na nu al een tweede mislukte broedronde krijg ik toch het angstig voorgevoel dat wij bloedluis hebben, na vandaag een spierwit valkenjong van 10 dagen oud weggegooid te hebben met een supervolle krop en een moedervalk met rode buik en een plasje bloed onderin de kweekblok is bloedluis het enige wat ik nog kan bedenken.

    Zou dit inderdaad bloedluis zijn? Heb ik nog meer controlemogelijkheden?

    Kan ik nu nog wat doen bij het koppel met jongen van 1 en 2 dagen oud, want die zijn ook flink verzwakt en ik zou ze zo graag toch nog willen redden!

    Ps: dit is niet rudmer maar zijn vrouw, rudmer is op het moment erg druk op zijn werk dus ik heb stiekem even zijn account hier misbruikt
    Mijn Site

  • #2
    Bloedluizen laten geen plasje bloed achter, ik vrees dat een veel ernstiger kwaal de oorzaak is als er geen wonden te zien waren.
    Ik zou een goede vogelarts raadplegen.
    Succes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Nee ook heb ik alle hoekjes van de nestblok met een mesje nagekeken en er komt niets roods op, volgens Rudmer zou dat wel moeten als je bloedluis hebt.

      Het gekke is dat verder de valkparkieten er echt goed uitzien. Ze eten goed, ze drinken goed ze poepen goed, alleen de kweek gaat slecht. Jongen die niet uit het ei kwamen, of er dagen over deden en daarna logischerwijs overleden en ouder dan 10 dagen hebben we de jongen dit jaar niet gehad. Veel eieren verder onbevrucht etcetc.
      Wat betreft gekke ziektes nog niet al te lang geleden is de ontlasting van een van onze parkieten volledig onderzocht door een vogelarts en niets gevonden..

      Dus je gaat van alles langs en het enige wat ik op den duur kon bedenken was bloedluis of een roofdier, maar bij de laatste zou ik meer verwondingen verwachten en bovendien zou je verwachten dat ze de jongen dan wel op zouden eten? (tot nog toe zijn het steeds de pootjes van de jongen die gebloed lijken te hebben..)

      Het is toch zeker niet ons eerste kweekjaar en vorig jaar hebben we met hetzelfde koppel een perfecte kweek gehad, geen centje pijn.. ik kan op het moment echt niet bedenken waar het aan ligt.. De 2 jongen die we nu hebben wordt wel door vader warm gehouden en gevoerd maar niet door moeder.. afwachten wat dat wordt ze zijn nog te jong voor handopfok..

      Als mensen nog tips hebben wat het kan zijn, heel graag!
      Mijn Site

      Opmerking

      Working...
      X