Mededeling

Collapse
No announcement yet.

arabische trommelduiven.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • arabische trommelduiven.

    Ik heb een paar weken geleden een doffer en duivin bij elkaar in een duivenhok gezet,het zijn jonge duiven,broer en zus.
    Ik heb ze op dinsdag geplaatst en vrijdag lag er het eerste ei,een paar dagen later het 2e ei.
    Afgelopen donderdag,4 juni,is 1 ei uitgekomen,het andere ei was een windei.
    Ik heb begrepen dat broer en zus duif een maand of 6 jong zijn en dacht dan dat ze nog geen eieren konden leggen zo snel.
    Met het babyduifje gaat alles goed,de krop zit vol voedsel.Mijn vraag is nu;Hoelang moet het babyduifje bij de ouders blijven,kan hij er altijd bij blijven of wordt hij als hij zelfstandig is verstoten?
    Vader en moeder duif hebben nog niet losgevlogen,wanneer beginnen?Ik heb ze nu zo'n 4 weken.
    Gaan broer en zus duif nu straks als het jong groot is weer een nieuw nest starten?????Het lijkt me niet zo gezond omdat ze verwand zijn aan elkaar,dat kan toch niet steeds zo doorgaan?????

  • #2
    Ja Olivia, nu heb je een probleem wat je eigenlijk best wel zelf had kunnen bedenken. Je laat bv eitjes gewoon uitkomen. Waarom doe je dat? In elke winkel waar ze vogelspullen hebben kun je plastic of stenen duiveneitjes kopen en dan dus de eitjes vervangen. Dan krijg je ook geen inteeltduifjes. Waarom koop je een broertje en een zusje als ik vragen mag?

    Zodra dit jong zelfstandig is zit de moeder al weer op een nieuw nest. Dat is het moment om het hok open te zetten. Het jong zal gewoon blijven. De ouders is de vraag maar de meeste kans heb je als je het hok open zet als ze aan het broeden zijn. Hebben ze wel goed zicht op hun omgeving vanuit het hok? Dat moet wel natuurlijk. De eitjes dus vervangen de volgende ronde. Ik denk dat je het beste de jonge duif kan verkopen voor hij losgevlogen heeft als je hem tenminste niet graag zelf wil houden. Hou je hem wel, koop dat in ieder geval nog een pieper bij een kweker zodat ze samen zijn en geen broer en zus. Uit het volgende nest dan allebei de jongen meteen verkopen als ze eten en dat is meestal zodra ze uit het nest gaan. Jonge duiven kunnen heel snel eten en drinken.

    De ouders geen jongen meer laten krijgen als je niet constant nieuwe duiven wil die inteelt zijn

    Opmerking


    • #3
      Als je een reneratie inteeld hebt dat maakt niks uit als je die jongen daarvan maar niet op elkaar zet.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door MaxWeijers
        Als je een reneratie inteeld hebt dat maakt niks uit als je die jongen daarvan maar niet op elkaar zet.
        Dat klinkt leuk, ware het niet dat het hier arabische trommelduiven betreft die al broer en zus zijn. Als je nu twee willekeurige postduiven hebt en daar de jongen 1 keer van laat intelen is dat echt niet hetzelfde. Deze duiven zijn al inteelt graad weet ik hoeveel. Er zijn er ooit een aantal ingevoerd en dat was het
        Dus deze broer en zus komen al uit ouders die niet echt genetisch onverwant waren. Is dat wel het geval dan geef ik je gelijk. Inteelt hoeft sowieso niet slecht te zijn. Maar met duiven moet je gewoon goed kweken en niet zomaar broer en zus omdat je die toevallig hebt. Kweek dan op vliegeigenschappen of stamboom en bloedlijn. Niet zomaar marktplaats en dan weer broer en zus intelen zonder dat je weet wat je doet. Misschien waren de ouders wel al broer en zus. Dan gaat het ras kapot.

        Ik heb ook in Zwolle nieuw bloed moeten halen voor mijn vlieg-Oosterse rollers. Gewoon bij een goede kweker, vragen naar de eigenschappen en dan kopen wat je in je groep kan kweken. Dat is beter en dan een keer verwant kweken is niet erg. Je weet wie de ouders zijn en hoe ver je inteelt gaat

        Opmerking


        • #5
          arabische trommelduiven.

          Hartelijk dank voor jullie reactie op mijn "duivenprobleem"
          Ik ben viavia aan deze duiven gekomen en wist niet dat het broer en zus was,ik dacht werkelijk,je doet toch geen broer en zus weg om in 1 hok te plaatsen?????
          Toen het 1e ei er lag heb ik er naar gevraagd of ze niet verwant met elkaar waren en er werd mij gegearandeerd dat dit echt niet erg is in de duivenwereld........
          Maar ik ben het met jullie eens,het is naiviteit van mijn kant geweest,te goed van vertrouwen.....
          Ik ben dus van plan om dit jong groot te laten worden, en dan de vorige eigenaar bellen en een onverwant koppel te vragen......

          Opmerking


          • #6
            Hoi Olivia, koop er gewoon nog een duifje bij die geen familie is en geniet dan van je groepje. Duiven broeden veel teveel en te snel dus je zal ze toch moeten stoppen. Dan kun je net zo goed broer en zus houden en zorgen dat die geen jonkies meer krijgen. Of je regelt een keer eitjes van andere duiven en legt die er onder. Dat kan altijd.

            Opmerking

            Working...
            X