PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe broedkooien

MaartenF
06-06-2009, 00:51
Ik ben een paar dagen geleden begonnen met het ombouwen van een kast tot broedkooien.
Enkele foto's genomen zodat jullie mee konden kijken of tips geven.;)

De kast in oude staat
http://img14.imageshack.us/img14/193/afbeelding001d.jpg

Deurtjes eraf
http://img36.imageshack.us/img36/67/afbeelding002b.jpg

Dit word zijn bestemming
http://img155.imageshack.us/img155/1158/afbeelding003.jpg

Ik heb al een stukje geverfd, vandaag ga ik verder en ik laat nog wel een keer wat foto's zien

Rissotto
06-06-2009, 07:57
leuk idee :) ben benieuwt naar het eind resultaat

MaartenF
06-06-2009, 22:57
Ik heb inmiddels alles geverfd, het ziet er nu zo uit:
http://img269.imageshack.us/img269/1782/img0316z.jpg

Overmorgen ga ik de voorfrontjes en de lade's bevestigen

XaNaX
07-06-2009, 06:53
Schitterend gewoon!!!:D

Pippa
07-06-2009, 09:28
Grappig zeg ! Je moet er maar opkomen. Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als het af is !

Ton
07-06-2009, 18:37
zo zie je waar een beetje handigheid toe kan leiden. ben benieuwd naar het eindresultaat.

populier
08-06-2009, 11:30
Geweldige manier van recycelen.

Ben benieuwd naar het resultaat straks.

Groeten Michael.

MaartenF
15-06-2009, 19:30
Het werk heeft enige vertraging opgelopen maar toch hier enkele foto's.

http://img194.imageshack.us/img194/5650/kooimetmaten.jpg

http://img37.imageshack.us/img37/9903/img0404f.jpg

Ik heb het grootste gedeelte van de frontjes bevestigd, de rest is in bestelling en dat duurt best wel even.
Ik ga zometeen beginnen met het bevestigen van lades in de kooien waar al wel voorfrontjes inzitten en het koppel kanaries van mijn moeder gaat er waarschijnlijk vanmiddag al in.
De rest van de voorfrontjes komt woensdag, dus ik laat wel wat meer zien als die er ook inzitten.

tropen kweker
16-06-2009, 14:37
hallo,
erg leuk, ik heb ook eens een oude kast omgetoverd tot broedkooien.
ziet er erg mooi uit!;)

welke vogels wil je erin gaan kweken??

groeten,

Serinus
16-06-2009, 17:11
Hallo,

Ziet er inderdaad mooi uit.
Tóch geef ik de voorkeur aan "losse" kooien.
Als je zo'n meubel schoon wil houden kun je er maar weinig kanten mee op, denk ik zo.

Losse kooien kunnen apart leeg geruimd worden, eventueel naar buiten ermee en grondig van binnen en van buiten van onder en van boven worden schoon gemaakt.
Ook met een uitbraak van, eventueel, bloedluis; "húp alles naar buiten" en cleanen maar.

Maar goed, ieder heeft zo zijn methode.

Groeten, succes, Serinus.

Antoni Hopmann
16-06-2009, 20:06
Je bent lekker bezig Maarten.
Ziet er goed uit.

girlits
16-06-2009, 21:16
Weet niet wat voor verf je hebt gebruikt,op waterbasis of terpentine maar wil even zeggen dat je moet zorgen dat de verflucht er uit is omdat vogels daar erg gevoelig voor zijn.
groeten eddie

MaartenF
16-06-2009, 21:59
@Serinus: wat jij zegt was ook een van mijn minpunten, maar heb het uiteindelijk toch maar voor deze kast gekozen want als ik losse kooien zou kopen ben je al gauw 4 keer zo duur uit, dus daarom toch maar de kast.

@girlits: ik wist niet dat dat zo slecht was maar nu ik het weet laat ik het nog wel een keer extra doorluchten

@tropenkweker: in ieder geval komt er een koppel kanaries van mijn moeder in.
voor de rest weet ik het nog niet zo goed, misschien een koppel cubavinken, misschien wat mozambiquesijsjes als dat erin past, het ligt er net aan wat de handelaar waar ik het altijd haal heeft.
weet iemand trouwens wat je op het moment voor een koppel kleine of grote cubavinken betaald?

tropen kweker
17-06-2009, 14:28
@ maarten

laatst zag ik bij een kweker een koppel cuba's voor 90 euries
dat vond ik wel een redelijke prijs.;)

veel succes met de vogels die erin komen.:o

MaartenF
22-06-2009, 21:25
Inmiddels heb ik de broedkooien helemaal af, het ziet er nu zo uit:

http://img38.imageshack.us/img38/5441/img0425h.jpg

Op deze foto zie je wat de uiteindelijke kooien zijn ( met zwarte lijnen aangegeven, op de andere foto was dat misschien een beetje onduidelijk)

http://img221.imageshack.us/img221/1854/img0425metlijnen.jpg

Ik ben er niet ontevreden over.
Het enige wat nog rest is het vullen met soorten.
Er zitten al 2 kanaries in zoals je kunt zien
In de onderste 2 kooien doe ik geen soorten, die zijn alleen voor de jongen in de broedperiode die nog op kleu moeten komen.
Ook ben ik er nog niet over uit hoe ik het met de bodembedekking doe.
Op het moment heb ik plankjes erin liggen met een krant erom heen gevouwen, maar dit werkt nog niet naar mijn zin, is het ook mogelijk dat ik een stapel van een stuk of 10 kranten die op maat gesneden zijn in de kooi leg en dan om de dag een krant eraf trek?
En voor degenen die beukensnippers hebben ook een vraagje: om de hoeveel tijd vernieuwen jullie dat?
Een punt dat namelijk ook meespeelt is tijd. Als het zo is dat bijv beukensnippers maar eens in de 2 weken verschoond moet worden en kranten om de dag dan kies ik toch voor beukensnippers, als is dat misschien wel wat duurder.

casehulsebosch
23-06-2009, 08:26
Hallo Maarten. Vind dat je deze kast heel mooi hebt omgetoverd. Veel success ermee. Groet, Kees Nieuw Zeeland:yes:

tropen kweker
23-06-2009, 10:02
hoe vaak je de snippers moet vervangen hangt af van de soort vogels.

bij ''schijterts'' zal je het vaker moeten vervangen dan bij hele ''schone'' vogels.

ik vervang alles altijd 1 keer per 2 weken ( broedkooien dan )
en zodra het niet meer schoon genoeg is naar mijn zin dan vervang ik het ook.

Ton
24-06-2009, 17:54
erg mooi gedaan, complimenten. het gebruik van kranten kan goed, en je hoeft niet elke dag de krant te verschonen. dit naar gelang het vervuilt. ik heb ook beukensnippers gebruikt, en dat werkte goed. ik ben echter overgestapt op natural anti coccidiose korrels. dat is een soort kattenbak grit. de uitwerpselen drogen daar op helemaal op, en eens in de week haal ik dan het bovenste laagje weg. alleen daar waar de poep ligt uiteraard, zo kan je heel lang met 1 bodem doen. en het ziet er ook fris uit. en het is niet duur. een zak van 20 liter kost plusminus 8 euro.

mirke
24-07-2009, 20:45
ik ben al enige tijd op zoek naar zon grote foor fronten waar kan je die krijgen ????
ergens in limburg??

Hans de Vries
24-07-2009, 22:25
ik ben al enige tijd op zoek naar zon grote foor fronten waar kan je die krijgen ????
ergens in limburg??

Nou, krijgen...... de tijd van krijgen hebben we al een poosje gehad hoor, alleen de spreeuwen poepen nog gratis...:D

Als je nu eens gaat Googelen of zet een advertentie op Vogelmarktplaats, Marktplaats, enz. enz. Verder straks weer op de grote markten zoals Meppel, Zwolle, Alkmaar enz. Keus genoeg en zat te koop!

Hans.

mirke
25-07-2009, 00:06
ik bedoel waar zijn die te krijgen weet ook wel dat die niet gratis zijn
was al langer op het idee gekomen om van een kast broedkooien te maken maar die voor fronten moeten toch ook in andere maten te krijgen zijn grotere
dat bedoel ik :D
zoals marten die gemaakt heeft zijn ook grote fronten bij langer
ik zie dit liever als gaas

Joep
27-07-2009, 03:46
was al langer op het idee gekomen om van een kast broedkooien te maken maar die voor fronten moeten toch ook in andere maten te krijgen zijn grotere

www.geonshopping.nl (was reeds elders vermeld)

Leuk idee van de kast! (oma niet blij zeker?) Toch een vraag, broedkastjes? Ga je ze erin hangen, er aan monteren (zijkant) of aan de voorkant?

Groet,
Joep

jk den boef
14-10-2009, 19:48
weet je familie hiervan ? of zijn ze op vacantie? leuk als ze terug komen. Grapje hoor ! heel mooi gemaakt .

grtje,s jkdb:D

Patriick
15-10-2009, 10:00
Die zullen onderhand wel weer terug zijn van vakantie.
Of ze zijn al sinds juni op vakantie ;)

kobaltkanarie
08-11-2009, 18:55
leuk creatief gedaan en uiteraard goedkoop.
zo te zien is alles mooi geverfd,ik zou de voorfrontjes afneembaar maken dan kun je ook alles goeds ontsmetten.

gr wil

JOVA
23-11-2009, 19:54
Ik vind dit heel mooi gedaan !
Als bodembedekking gebruik ik een soort van anti-coccidiose korrels zoals ze voor duivenhokken gebruiken, maar dan wel de kleinste korrel ! ( zijn verkrijgbaar in verschillende korrelafmetingen).

Chris

Antoni Hopmann
27-11-2009, 22:46

Informeer eens bij Fa. Heesakkers-JH Fronten

Maken ook roosters.