PDA

Bekijk Volledige Versie : Doffer weghalen?

Ilovediamantduifjes
04-06-2009, 16:28
Waarom zou je dat doen? Dan moet de duivin er dag en nacht op zitten en kan ze heel moeilijk eten. Duiven doen alles samen rondom de jongen en je moet ze dus ook als koppel jongen laten grootbrengen.

In de vorige topic zei Marx dit. Ik heb nu 2 bevruchte eitjes (maar ik twijfel eraan of ze gaan uitkomen) Nu, de doffer pikte een vorig jong van 2 weken oud helemaal kaal. Ik heb hem dus apart gestoken. Ik zit met 2 duivinnen en 1 doffer. 1 van de duivinnen heeft nu 2 eieren en 2 zelfstandige jongen. Nog een andere duivin heeft 1 jong. De doffer pikte zijn jongste jong kaal en ik stak hem apart. Sindsdien merk ik wel dat die duivin met 2 eieren minder en onregelmatiger broedt. Ik denk dat haar eitjes niet meer zullen uitkomen, maar ik zal wel zien. Het kan ook komen door haar 2 zelfstandige jongen, die haar misschien storen(?) Nu, als ze wel uitkomen, zit ik dan met een probleem? En de kans dat de tweede duivin binnen 10 dagen een (bevrucht) ei legt is heel groot. De doffer versierde haar namelijk al een week toen ik hem weghaalde. Als die dan ook nog jongen krijgt... Wat moet ik doen?

P.S.: De doffer zit nu bij een duif met een onbekend geslacht (we denken duivin). Perfecte kans om hem/haar te sexen ;)

Ilovediamantduifjes
05-06-2009, 16:06
Die duif van een onbekend geslacht heeft een ei. 't Is dus een duivin ;) Maar weet niemand hoe dat nu zit met die 2 andere duivinnen, hun jongen en de eieren?

Marx
05-06-2009, 16:57
Die duivin broedt nu zo slecht omdat ze niet meer afgewisseld wordt. Ze wil geen 24 uur achter elkaar broeden maar 12 ongeveer. Dus ik denk niet dat die eieren nog uitkomen. Verder moet je ze in paren en niet in harems houden. Duiven zijn monogaam en de doffer zal slechts 1 duivin helpen met haar nest. Daarom pikt hij dus het jong van de tweede duivin want zij is niet zijn partner. Hij paart met elke duivin die zich aanbiedt maar dat doen alle duiven.

Je moet dus per duivin een doffer hebben want anders blijf je klooien. Allemaal in aparte koppels in aparte kooien en dan komt alles goed.

De doffer is nu weer omgekoppeld en zal zijn eerdere duivin nu niet meer helpen. Haar jongen kan hij ook gaan pikken al zijn het zijn eigen.

Ik heb zelf ook duiven. Ik heb slechts 1 doffer en de rest is duivin. Dus ik krijg van 1 koppel jongen. De andere duivinnen bevrucht hij wel maar hij helpt ze niet. Die broeden dus niet door en verlaten na een paar dagen altijd de eitjes. Elk jong dat ik koop pikt de doffer behalve zijn eigen jongen ;) Bij mij is dat geen probleem want ik wil ook alleen met dat koppel broeden en ik wil verder dus geen jongen en raap de eieren.

Ilovediamantduifjes
05-06-2009, 17:41
Die duivin broedt nu zo slecht omdat ze niet meer afgewisseld wordt. Ze wil geen 24 uur achter elkaar broeden maar 12 ongeveer. Dus ik denk niet dat die eieren nog uitkomen. Verder moet je ze in paren en niet in harems houden. Duiven zijn monogaam en de doffer zal slechts 1 duivin helpen met haar nest. Daarom pikt hij dus het jong van de tweede duivin want zij is niet zijn partner. Hij paart met elke duivin die zich aanbiedt maar dat doen alle duiven.

Je moet dus per duivin een doffer hebben want anders blijf je klooien. Allemaal in aparte koppels in aparte kooien en dan komt alles goed.

De doffer is nu weer omgekoppeld en zal zijn eerdere duivin nu niet meer helpen. Haar jongen kan hij ook gaan pikken al zijn het zijn eigen.

Ik heb zelf ook duiven. Ik heb slechts 1 doffer en de rest is duivin. Dus ik krijg van 1 koppel jongen. De andere duivinnen bevrucht hij wel maar hij helpt ze niet. Die broeden dus niet door en verlaten na een paar dagen altijd de eitjes. Elk jong dat ik koop pikt de doffer behalve zijn eigen jongen ;) Bij mij is dat geen probleem want ik wil ook alleen met dat koppel broeden en ik wil verder dus geen jongen en raap de eieren.

Ik hou ze ook voor de sier. Eitjes rapen vind ik wel een beetje zielig. Ik weet dat je ze per koppel moet houden, maar ik dacht dat ik 2 doffers had maar er bleek eentje een overjarige duivin te zijn (hele grote oogring). Ik ga ook geen duivinnen wegdoen. Ik kweek ze niet, maar eieren kun je niet tegenhouden.:o Jongen zijn altijd tof, ik verkoop ze (incest vermijden). Hij hielp anders de 2 duivinnen perfect met broeden en jongen opvoeden. Pas na 2 weken, begon hij met pikken, niet ernstig en hard, maar goed genoeg dat het arme jong een kaal nekje en buikje zou krijgen na een week of zo.

P.S.: Er zit nog een Gouldamandine bij het nieuw gevormde koppel. Moet ik die weghalen?

Marx
05-06-2009, 18:08
Hij kan niet op twee nesten tegelijk broeden en duivinnen en doffers broeden om en om. Dus de een snachts en de andere overdag. Hij kan niet op twee nesten zitten snachts. Ik zou toch de eitjes gaan weghalen want als je het zielig vindt en ze laat gaan gaat dit eeuwig door. Dus dan kweek je duifje na duifje de hele zomer door. Ik denk dat je er straks wel 10 moet verkopen zo :D

Ilovediamantduifjes
05-06-2009, 20:46
Hij kan niet op twee nesten tegelijk broeden en duivinnen en doffers broeden om en om. Dus de een snachts en de andere overdag. Hij kan niet op twee nesten zitten snachts. Ik zou toch de eitjes gaan weghalen want als je het zielig vindt en ze laat gaan gaat dit eeuwig door. Dus dan kweek je duifje na duifje de hele zomer door. Ik denk dat je er straks wel 10 moet verkopen zo :D

Bij mij was het zo dat hij eerst een nest had bij 1 duivin, toen de jongen 3 weken oud waren, begon hij een nest met de andere. :confused: Ik heb de eitjes geschouwd, sowieso bevrucht. Nu, 1 ei is gebarsten. Er zit een piepklein barstje in. Kan dit doordat ik het ei heb opgepakt???

P.S.: Normaal moesten de eieren dit weekend uitkomen.

P.P.S.:
Ik denk dat je er straks wel 10 moet verkopen zo :D Haha, ben je kandidaat? :D

Ilovediamantduifjes
06-06-2009, 10:36
Ik heb de eieren opgebroken. De embryo's waren nog heel klein, ik schat de grootte dat ze zouden hebben na ongeveer 5 dagen broeden. Dat klopt met de datum dat ik de doffer heb weggehaald (ik heb hem weggehaald na 5-7 dagen broeden). Sindsdien heeft de duivin enkel overdag gebroed, dus zijn de jongen toen gestorven.