Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eitjes omruilen, kan dat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eitjes omruilen, kan dat?


  • #2
    Dat kan prima consequenties hebben. Het zit nl zo. Duiven en duivinnen nemen elk een ander deel van de broedcyclus op zich. Ook met voeren is dat zo. De een broed snachts, de ander overdag. Wat je vaak ziet bij twee duivinnen is dat ze alles tegelijk en samen doen. Verder moet de broedcyclus exact gelijk lopen ivm kropmelk aanmaak. Je kan dus niet na 7 dagen broeden een jong uit laten komen want dan hebben de ouders nog geen kropmelk aangemaakt voor die jongen. Ik zou de duivinnen lekker laten rommelen samen en het koppel zijn eigen jongen laten grootbrengen. Het kan wel overigens wat jij wil maar er zitten zeker risico's aan.

    Overigens zouden 2 volwassen duivinnen altijd 4 eieren hebben samen. Het kan dus goed zijn dat je wel met een paartje te maken hebt. Een van de twee legt in ieder geval geen eieren.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Marx
      De een broed snachts, de ander overdag
      Wat als ik de doffer weghaal op het moment dat er jongen zijn?
      Gaat de duivin dan alleen verder (met voeren en warmhouden)?

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door J-T
        Wat als ik de doffer weghaal op het moment dat er jongen zijn?
        Gaat de duivin dan alleen verder (met voeren en warmhouden)?
        Waarom zou je dat doen? Dan moet de duivin er dag en nacht op zitten en kan ze heel moeilijk eten. Duiven doen alles samen rondom de jongen en je moet ze dus ook als koppel jongen laten grootbrengen.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Marx
          Ook met voeren is dat zo. De een broed snachts, de ander overdag. Wat je vaak ziet bij twee duivinnen is dat ze alles tegelijk en samen doen.
          Ik heb gezien bij het (ik noem ze maar onderste paar) dat ze om en om broeden op de eitjes, ongeacht ochtend, avond en nacht. Zodra er eentje opstaat dan stapt de volgende op het nestje. Ik zie bij het bovenste paar dat ze dit niet doen. En voor zover ik denk is het 'mannetje' dat de eieren legt. Deze heb ik ook niet zien baltsen, pronken.

          Oorspronkelijk geplaatst door Marx
          Overigens zouden 2 volwassen duivinnen altijd 4 eieren hebben samen. Het kan dus goed zijn dat je wel met een paartje te maken hebt. Een van de twee legt in ieder geval geen eieren.

          Opmerking

          Working...
          X