Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japansen nachtegalen/mozambieksijs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • japansen nachtegalen/mozambieksijs

    zijn er dingen waar je speciefiek moet letten bij deze vogels.
    ik ben van plan om een van deze soorten aan te schaffen.

  • #2
    Haha, dat zijn nu net de twee soorten die ik heb. Verder heb ik niks Ik vind ze allebei erg leuk. De zang van de mozambiquesijs is werkelijk een van de mooiste die ik een zaadeter heb horen zingen. De man die ik heb zingt elke week wel anders en heeft hele mooie uithalen.

    Wat wil je ermee? Ik denk dat je met mozambiquesijzen heel wat makkelijker af bent want ik vind ze erg simpel wat verzorging betreft.

    Bij de aanschaf zou ik letten op het feit dat de vogels beter geringd kunnen zijn. Allebei de soorten leven lang en er is massa's import geweest. Dus met ongeringde dieren koop je misschien een oude import. Bij mij is wel alles ongeringd en ik heb nergens last van. Mozambiquesijzen hebben jongen en de nachtegalen zijn net klaar met hun nest en ook daar verwacht ik een dezer dagen het eerste ei. Toch zou ik als ik het over ging doen geringde dieren nemen. Mijne ruil ik niet meer maar de jongen ring ik wel.

    Ik zou bij de mozambiquesijzen erg letten op hun veren en pootjes. Vaak zie je erg kale poppen en dat betekent toch wel dat de poppen niet in conditie zijn en dat je risico loopt dat je vogels gaan vechten als de man wel in conditie is. Jappen zou ik in het najaar halen. 1 per kweker vandaan met een ring. Van dat jaar dus.

    Ik zou ook de mozambiquesijzen niet te klein zetten. Als ze eens in oorlog komen kan de man of pop nog wat vluchten. De Jappen zou ik sowieso buiten in een beplante eigen vlucht zetten. Mozambiquesijzen kweken ook wel in een gezelschapsvoliere met rustige soorten.

    Opmerking


    • #3
      hoe groot moet de vlucht minimaal zijn voor de jappen en de sijzen.
      en moet er voor de sijzen ook beplanting in.

      Opmerking


      • #4
        Persoonlijk zou ik voor de Japanse nachtegalen 2x2x2 meter aanhouden. Dan kunnen ze redelijk vliegen want ze zijn erg beweeglijk. Ik heb ze even in een voliere van 2x1 meter gehad en dat was echt iets te klein. Dan gaan ze steeds dezelfde beweging maken en lijken het wel hamsters in een wieltje

        De mozambiquesijsen zou ik rustig 2x1x2 als in meter geven want dat is ruim voldoende voor ze. Zoals ik al zei, ik heb ze in een kooi in de woonkamer en zelfs daarin voelen ze zich heel prettig. Ik denk dat ze zelfs in een kleinere voliere prima zullen broeden.

        Waar ik ook nog op zou letten is of je kan komen aan vogels die geboren zijn in de zomer en niet in de winter als je ze buiten gaat houden. Veel mozambiquesijzen broeden als de dagen korter worden dus in december. Dat wil je buiten liever niet hoewel ik wel vaak hoor dat dat zelfs goed kan gaan. Ik zou liever vogels hebben die niet meer in het Afrikaanse seizoen hangen en ik denk dat dat beter gaat met vogels die geslachtsrijp worden in onze zomer

        Volgens mij worden beiden soorten heel erg oud. Mijn nachtegaal is zeker al 5 of meer jaar oud en hij is oude import. Toch is het een mooie gladde energieke vogel. Mijn mozambiquesijzen zijn beiden import denk ik en de pop is zeker 4 jaar oud als ze niet ouder is. Ze brengt netjes en goed haar jongen groot tot nu toe en ze zijn inmiddels al een week oud.

        Ik zou de Jappen zeker een Thuja, een bamboe en wat klimplanten als klimop geven. Hier zitten ze altijd tussen de struiken. De mozambiquesijzen zullen ook wel blij zijn als ze die planten hebben. Ik zou de mozambiquesijzen ook wat grassen zaaien omdat ze dol op de zaden zijn. Ook wat muur in de voliere planten en zorgen dat ze ook groen krijgen. Mijn vogels eten echt heel graag groen dus als er eetbare planten in staan eten ze die wel op denk ik.

        Opmerking


        • #5
          Wat overigens bij mij erg frappant is is dat ze elkaar heel slecht verdragen. Zodra de Jappen zingen begint de Mozambiquesijs ook en andersom. Ze lijken dan heel vurig en territoriaal te worden. Ik heb de pop bij de Jappen gezet maar dat was meteen klep klep en pikken naar elkaar. Na twee dagen was de pop half kaal en zat ze verzwakt op de grond. Dat terwijl ik ze ergens gekocht had waar ze al samen zaten. Die vlucht was wel 10 meter lang en er zaten nog 100 andere vogels bij. Denk dat dat wel helpt maar niet voor de kweek

          Opmerking


          • #6
            he marx dank je voor je antwoorden alvast.
            maar wat is een thuja.
            en de grassen die je dan eventueel zaait daarv hebben ze toch geen zaden van ?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door josmo
              he marx dank je voor je antwoorden alvast.
              maar wat is een thuja.
              en de grassen die je dan eventueel zaait daarv hebben ze toch geen zaden van ?

              Jawel, die grassen krijgen vanzelf zaden. Maar je kan natuurlijk ook gewoon graszaden ophangen om ze wat te doen te geven. Een thuja is een soort conifeer. Thuja brabant moet je hebben. Veel nachtegalen broeden daarin dus ik zou altijd even bij een boomkweker een mooie volle Thuja halen en die planten in de vlucht op een zonnig en lekker plekje. Mijne willen in een traliekast van kanaries broeden maar de Thuja is normaal gesproken DE broedplant voor een nachtegaal.

              Opmerking


              • #8
                Marc, plak je berichten eens onder elkaar en stuur ze naar "Onze Vogels". Volgens mij heb je dan een prachtig artikel wat veel mensen leuk vinden.

                Misschien nog iets over de voeding er bij.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Marc, plak je berichten eens onder elkaar en stuur ze naar "Onze Vogels". Volgens mij heb je dan een prachtig artikel wat veel mensen leuk vinden.

                  Misschien nog iets over de voeding er bij.
                  Als ik ze aan het broeden krijg doe ik dat wel denk ik. Ik heb net de mozambiquesijzen gecontrolleerd. Nu 1 week oud en ze zien er echt heel erg goed uit.
                  Misschien dat ik daar wel een leuk kweekverslag van kan schrijven want ik heb alles bijgehouden.

                  Kijk nou hoe mooi!

                  Opmerking

                  Working...
                  X