PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginnen met chinese dwergkwartels

yoontjuh
26-05-2009, 11:52
Hallo allemaal,

Ik ben Yoni van Uden en wil al een tijdje chinese dwergkwartels.
Omdat ik geslaagd ben voor mijn dierverzorging opleiding, mag ik ze dan eindelijk van mijn vriend hebben :D
We zijn afgelopen weekend flink bezig geweest met het hok, een konijnenhok met ren die we wat hebben aangepast (ren omhoog gezet, zodat de overloop naar het binnenhok gelijk loopt)
Als bodembedekking in het binnenhok heb ik metselzand (rivierenzand) en in de ren gewone tuingrond (van de gamma) gemengd met wat metselzand en wat schelpenzand. Heb in het binnenhok wat hooi liggen en in de ren een paar kleine perkplantjes en een huisje. Bovenop de ren hebben we een transparante golfplaat gemonteerd, zodat er geen regen binnen kan komen, maar door de storm van afgelopen nacht is toch het hele hok natgeregend :(
De bodem in het binnenhok is zelfs helemaal vochtig... Ik was eigenlijk van plan om vandaag 1.1.0 kwarteltjes te gaan halen, maar weet niet zo goed of dat nu wel zo slim is, aangezien een natte bodem funest is...
Nu weet ik niet of de bodem ook nat word als het normaal regent, maarja echt handig is dit natuurlijk niet. Heeft iemand misschien tips?

Even een foto ter onderbouwing van mijn verhaal:

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1040101.jpg

XaNaX
26-05-2009, 22:41
Hey,
ik wil zeker niet de alleswetende persoon uithangen, ik geef gewoon m'n eigen persoonlijke mening.

Ieder houdt vogels in de ruimte die hij/zij hiervoor heeft. Klein, groot, hoog, smal,...

De ene kan redelijk wat vogels houden op een kleine oppervlakte, de andere houdt enkele vogels in een heel ruime oppervlakte.

Maar... vocht is nefast voor HEEL wat vogels, ik denk dat iedereen het daar mee eens is.
Ik zie dat je een plastic golfplaat hebt, over de kooi. Waarom geen zij-panelen maken?
Platen die op een doordachte manier snel kunnen geplaatst/verwijderd worden?
Of misschien het hok ergens plaatsen waar de regen er niet aan kan? (veranda, kamer, kelder ...) Of de hele kooi onder een afdak plaatsen?

Geloof me dat een vochtige kooi echt desastreus kan zijn, zeker ivm schimmel, ziektes,... En nog erger dan voor grondvogels.

Ik zou de aankoop nog heel even uitstellen, ook al is dit niet leuk.
De storm van vorige nacht was echt heel erg maar... zoiets kan nog gebeuren, of een hevige plensbui van 30 minuten...
Komt vaker voor in het voorjaar, het najaar ... of na hevige hitte in de zomer..

Dan denk je beter nog even na over een definitieve oplossing, alvorens dieren te huisvesten.
Want vergeet niet... Vochtige ruimtes drogen echt niet altijd heel snel. Zoals vandaag was het een dag met veel vocht in de lucht, en in m'n tuinhuis is het nog steeds een natte boel. (hehe, ik weet al langer dat ik dat dak moet repareren / vernieuwen). Maar daar staat enkel wat tuinmateriaal en er zijn dus geen dieren die er ziek kunnen van worden ...
Maar in deze interessante periode ga ik echt niet klooien aan het tuinhuis :p

Veel succes met het zoeken naar een oplossing.
Hou je ons op de hoogte?

Ton Koek
27-05-2009, 00:31
Welkom op vogelcaf'é allereerst en gefeliciteerd met je diploma.

Ik vind het best wel een prima hok voor een koppeltje dwergkwarteltjes. Dat het inregent in de ren vind ik ook niet erg, ik heb ook een half overdekte ruimte (volière) die echt drijfnat was vandaag. Vogels buiten zijn ook doorweekt, dat is echt niet direct een drama.

Als ze bij slecht weer maar ook droog kunnen zitten is het al goed. Je zou een overstekened dakje nog op het konijnenhok kunnen maken als het ook daar inregent.
Ze staan een stuk van de grond af, ook dat is prima, scheelt heel veel kou in de winter.
Zorg dat de ren het overtollige water makkelijk kwijt kan en ik voorzie niet zoveel problemen.

(Leuk he, zoveel liefhebbers, zoveel meningen. Jouw eigen manier komt meestal ergens in het midden uit na een tijdje, van iedereen leer je wat.)

yoontjuh
27-05-2009, 09:59
Bedank voor jullie reacties.
Na wat brainstormen gisteren ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat het een en ander dicht gemaakt moet worden. Ik heb een glazen plaat gevonden, die ik voor het gaas van het binnenhok monteer. Op die manier is het binnenhok dus helemaal waterdicht, en zo hebben de dieren altijd een droge plek. Ik zit er inderdaad ook nog aan te denken om met de resterende golfplaat die ik heb de achterkant en misschien de zijkant van de ren dicht te maken.

goulds75
27-05-2009, 10:16
Ik vind het ook een prima hok voor een koppeltje.De achterkant van de vlucht kunje wel dichtmaken maar de zijkant voorlopig niet.Als je de zijkant ook dicht maakt kan erg warm worden in de zomermaanden.Probeer iets op de zijkant monteren wat je in de zomermaanden kan verwijderen.En als je de hok op een plaats zet waar niet te veel kan inregenen dan is het goed.Verder vind ik het een mooie hok.
Succes.
P.s. Gefeliciteerd met je diploma en welkom op het forum.

Henk3
27-05-2009, 11:32
Van harte gefeliciteerd met je diploma.

Nu je hok even onder de loep nemen. Op zich een leuk hokje voor een paar kwartels.

Maar kijk nu eens naar je dak en hoe dat afloopt, als het regent komt al dat water ook nog eens het hok in. Je dak zou naar achter of naar de zijkanten af moeten lopen. Maar dan wel over de beide hokjes samen. Dus zoals ik het timmertechnisch zie is dit niet helemaal goed.

Maak er gewoon een nieuw afdakje boven wat aan alle kanten een beetje uitsteekt en verder een beetje tochvrij maken. Dat kan met plexiglas of met een stukje gewoon glas op maat gesneden. De randen van dat glas even over de slijpsteen trekken zodat dat niet meer scherp is.

Succes.

RonWiel
27-05-2009, 12:27
inderdaad.......van het rechterdeel van het dak van het hok op pootjes loopt het water zo het rennetje in. Het rennetje zou ik terug op gleijke hoogte zetten en een loopplankje omhoog...........de aansluiting tussenbeide waterdicht maken

yoontjuh
27-05-2009, 17:19
Allemaal weer bedankt voor de reacties.
Ik heb nu in ieder geval het binnenhok waterdicht. Dus de kwartels kunnen altijd een droge plek opzoeken.
De ren weer naar beneden plaatsen is voor mij geen optie. We hebben heel wat moeite moeten doen om de ren omhoog te plaatsen. Dit hebben we gedaan, omdat de trap nogal veel ruimte in beslag nam van de ren (bijna de helft) en ik vind het persoonlijk mooier als de bodem gelijk is.

@ henk en ron: Ik snap jullie punt, maar dat water loopt niet zo het rennetje in, omdat er maar een klein gat tussen het hok en de ren zit. Dit water valt dus tussen de ren en het hok in (hier zit een hele dunne gleuf tussen)

Het hok staat trouwens tegen de schutting en de linkerzijkant staat bijna tegen het huis (zit een stoeptegel ruimte tussen)

Hans de Vries
28-05-2009, 08:36
Mooi hokkie hoor...... en je hebt al veel goede adviezen gekregen betreffende inregenen etc. Je gaat nu hier en daar wat glas plaatsen las ik, maar denk je er wel om dat een te warm hok ook niet lekker voor je kwartels is?

gr.
Hans.

yoontjuh
28-05-2009, 09:46
Te warm zal het niet worden, het hok staat alleen aan het eind van de middag voor een gedeelte in de zon. Het hok staat dus nooit echt in de volle zon.

XaNaX
28-05-2009, 12:51
Te warm zal het niet worden, het hok staat alleen aan het eind van de middag voor een gedeelte in de zon. Het hok staat dus nooit echt in de volle zon.

Maar achter glas kan het heel snel HEEL warm worden...
Vandaar dat ik dacht aan handig te verwijderen platen ...

Maar.. je zegt dat deze kooi tegen de schutting komt te staan. Zou je dan niet gewoon een afdakje kunnen maken dat over de hele kooi komt?

(Latje tegen de schutting, plastic golfplaat ertegen en vooraan, iets lager latje op twee poten met dwarslatje?)
Zodat het water mooi van dat dakje afloopt, weg van de kooi?
Is natuurlijk maar een suggestie..

yoontjuh
04-06-2009, 12:08
Even een update
Ik heb mijn kwarteltjes inmiddels een weekje en ze raken al aardig gewend.
Ze scharrelen lekker de ren door. Heb de kleine plantjes vervangen door een bamboeplant. Daar kunnen ze zich mooi tussen verstoppen. Heb binnen en buiten water en drinken staan. Ze krijgen tropisch vogelzaad, universeel voer, grit, maagkiezel en eivoer. Grit en kiezel in een apart bakje in het hok. Heb ze van het weekend ook wat wormpjes gevoerd, dat vonden ze helemaal te gek :P
Mocht ik nog iets missen, laat het me dan even weten :)

Oh trouwens, ik heb ze skipper en vessel gedoopt

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/DSC02737.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/DSC02886.jpg

Tori no Hime
04-06-2009, 12:12
Die zien er mooi uit!! :D

Wij geven onze kwartels ook weleens sla (wat overblijft van de krop als we het zelf eten) en daar zijn ze echt helemaal dol op! Ook kun je best een keer een pluk gras naar binnen gooien: daar eten ze de puntjes van op en ze kunnen er leuk mee spelen ;)

Heeft jouw haantje geen rode oogjes? Die van ons namelijk wel, maar ik weet eigenlijk niet of dat altijd is. :confused:

yoontjuh
04-06-2009, 13:52
Mijn haantje is gewoon de wildkleur. Het hennetje is de witte (weet niet precies hoe die kleurslag heet, maar ze heeft geen rode ogen, eerder bruin)

Heb ze inderdaad al eens gras gegeven. Ook wat paardenbloemblad. En ze hebben de kleine plantjes in de ren al helemaal kaal geplukt ;)

Tori no Hime
04-06-2009, 14:10
Ons haantje is ook gewoon een wildkleur, maar hij heeft altijd rode oogjes gehad. Maar ik maak me geen zorgen hoor, hij doet het goed ;)

Je kwarteltjes hebben het volgens mij prima naar hun zin in zo'n mooi hok!

XaNaX
05-06-2009, 09:34
Helemaal te gek!!

Als ik hoor welke verzorging en voeding je ze geeft... ze zullen het prima naar de zin hebben!!:wave

yoontjuh
05-06-2009, 13:38
Dankje :) Zit er nog wel aan te denken om een afdak te maken over het gehele verblijf, maar voorlopig hebben ze altijd een droge plek tot hun beschikking.
Oh ik heb trouwens een eitje gevonden in het binnenhok! Ben benieuwd of ze er meer gaat leggen en wat ze er mee gaan doen.

Zag skipper (de haan) vandaag aan de trosgierst pikken, volgensmij vinden ze dat ook wel lekker.

yoontjuh
07-06-2009, 21:38
Zit nu aan de drie eitjes, das nog elke dag een. Ze heeft ze allemaal netjes in een zelfgebouwd nestje gelegd (het eerste ei lag eerst ergens anders in het binnenhok) Ben echt benieuwd...

kevin
08-06-2009, 06:42
Zit nu aan de drie eitjes, das nog elke dag een. Ze heeft ze allemaal netjes in een zelfgebouwd nestje gelegd (het eerste ei lag eerst ergens anders in het binnenhok) Ben echt benieuwd...

als ze de hen een nestje heeft gemaakt en er eieren in gelegd heeft, is de kans groot dat ze gaat broeden. Niet teveel meer storen, succes ermee

Hans de Vries
08-06-2009, 08:46
Leuk hè, die kwarteltjes. De benaming voor de hen is pastel en als ik het goed bekijk kan het ook nog wel een koekoek pastel zijn. Tip: ik zie een behoorlijk grote voerbak staan, denk je er wel om dat ze niet teveel voer krijgen? Hoenderachtigen zijn echte scharrelaars die in beweging behoren te zijn. Net als kippen, ze moeten werken voor de kost. Ze blijven dan beter in conditie en de kans van slagen op jongen wordt zeker groter.

En Tori no Hime, heb jij een foto van je roodoog? Heb ik namelijk niet eerder gezien.

Gr
Hans.

yoontjuh
08-06-2009, 10:30
Bedankt weer voor de reacties :)
Ik heb binnen en buiten in de ren een water en een voerbakje staan, maar dat is dus niet echt nodig? Ik stooi wel regelmatig wat voer door de ren heen.
Maar het is dus eigenlijk niet echt handig dat ik voer en water (en dan met name water) in het binnenhok heb staan. Dit moet namelijk elke dag ververst worden, dus ik zou haar dan automatisch storen, mocht ze op het nest gaan zitten. Nu zitten ze meestal in de ren als ik het binnenhok openmaak, maar als het hennetje gaat broeden dus niet. Wat is wijsheid?

yoontjuh
10-06-2009, 16:33
Nog even een updatetje van mijk kwarteltjes

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/DSC02956.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/DSC02963.jpg

Ik kan nu veel dichterbij komen, dus foto's maken wil wat beter :)
Heb het waterbakje uit het binnenhok gehaald.
Er liggen nu 5 eitjes, gister lagen ze allemaal in het nest, maar nu ligt er eentje naast. Even afwachten wat ze ermee doet, want er lagen er pas ook 3 in en een ernaast, en die heeft ze er later weer bijgelegd.

Vind hun gedrag trouwens echt ontzettend interessant. Het lijkt alsof het haantje het hennetje voert. Als ik wormpjes of pissebedjes in het hok doe, dan pakt hij er een, en vervolgens draait ie zijn koppie en maakt zachte piepgeluidjes. Het hennetje pakt dan ook vrijwel meteen het eten uit zijn snavel. Te leuk om te zien :)

yoontjuh
16-06-2009, 11:24
Het hennetje heeft alweer een tijdje geen eitjes gelegd en eentje zelfs uit het nest gegooid. Nu hebben ze samen buiten een nestje gebouwd, net voor de ingang van het cocoshutje. Daar liggen ze vaak in te dutten.
Is het nu slim om de oude eitjes weg te halen? Heb het idee dat ze er helemaal niks meer mee doen.

bvhd :)

kevin
16-06-2009, 16:49
Het hennetje heeft alweer een tijdje geen eitjes gelegd en eentje zelfs uit het nest gegooid. Nu hebben ze samen buiten een nestje gebouwd, net voor de ingang van het cocoshutje. Daar liggen ze vaak in te dutten.
Is het nu slim om de oude eitjes weg te halen? Heb het idee dat ze er helemaal niks meer mee doen.

bvhd :)

best weghalen

Ilovediamantduifjes
16-06-2009, 17:41
Niet weghalen. Kwartels verspreiden eerst al hun eieren over het hele hok, om dan ze meerdere keren te gaan verplaatsen. Als ze een nest bouwen en alle eitjes erin rollen, gaan ze broeden. Dus de oude eieren die ze uit het tijdelijke nest rollen niet weghalen zolang ze niet vast broedt.

kevin
16-06-2009, 19:36
Niet weghalen. Kwartels verspreiden eerst al hun eieren over het hele hok, om dan ze meerdere keren te gaan verplaatsen. Als ze een nest bouwen en alle eitjes erin rollen, gaan ze broeden. Dus de oude eieren die ze uit het tijdelijke nest rollen niet weghalen zolang ze niet vast broedt.

als ze al een tijdje niet gelegd heeft en er niet op broed zou ik ze weggooien, dan zal ze wel terug opnieuw leggen

Ilovediamantduifjes
16-06-2009, 19:38
als ze al een tijdje niet gelegd heeft en er niet op broed zou ik ze weggooien, dan zal ze wel terug opnieuw leggen

Dan moet je ze wel allemaal weghalen, denk ik.

kevin
17-06-2009, 06:32
Dan moet je ze wel allemaal weghalen, denk ik.

oude weghalen en nieuwe laten liggen, ze zal dan misschien wel eens broeden

yoontjuh
17-06-2009, 10:00
Het is toch zeker wel een week geleden dat ze het laatste eitje heeft gelegd. Het nieuwe nestje heeft ze pas deze week gemaakt. Dus het beste gewoon weggooien? Het ligt me verder niet in de weg ofzo, maar als ze er toch niks mee mee (gaan) doen dan gooi ik ze net zo lief weg.

Ilovediamantduifjes
17-06-2009, 12:28
Het is toch zeker wel een week geleden dat ze het laatste eitje heeft gelegd. Het nieuwe nestje heeft ze pas deze week gemaakt. Dus het beste gewoon weggooien? Het ligt me verder niet in de weg ofzo, maar als ze er toch niks mee mee (gaan) doen dan gooi ik ze net zo lief weg.

Als ze al een week niet meer gelegd heeft, gooi ze dan maar weg. 3 minuten koken en opeten, echt lekker! Of gewoon pellen en aan de Kwartels teruggeven; ze zijn dol op gekookte eieren. :D

yoontjuh
24-06-2009, 13:00
Heb vorige week een eitje gebakken, echt te grappig zo klein.
Maar gekookte eitjes vinden ze wel lekker dus? Dat kan ik eens proberen, heb er namelijk nog 2 over. Neem aan dat je de eieren net zo lang kan bewaren als kippeneieren.

Weet iemand trouwens of kwartels ook baden in water, of houden ze alleen van zandbaden? Het is nu zo warm en misschien vinden ze die verkoeling wel lekker?

Edit: trouwens, is het verstandig om ook bij grondvogels een stuk sepia te leggen? Heb namelijk nog liggen :)

Marx
24-06-2009, 13:19
Sepia is altijd goed maar hang het wel op en leg het niet op de grond. Dan wordt het sceptisch. Verder oestergrit, ook altijd goed voor een leggend hennetje.
Kwartels baden nooit zover ik weet. Ik heb in mijn hele voliereleven nog nooit een kwartel in water zien baden. Ze laten zich soms wel een beetje nat regenenen maar dat is alles. Misschien dat iemand anders andere ervaringen heeft? Ik zou ze dus een waterflesje geven en nooit een schaaltje. Alleen als er jongen zijn maar dan met een heel klein laagje water met stenen erin zodat ze niet verdrinken:cool:

yoontjuh
24-06-2009, 14:56
Ik heb op dit moment ook een flesje in het verblijf hangen. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met `sceptisch` maargoed, ophangen dus beter. Grit heb ik al in een bakje in het hok staan.

Marx
24-06-2009, 14:59
Ik heb op dit moment ook een flesje in het verblijf hangen. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met `sceptisch` maargoed, ophangen dus beter. Grit heb ik al in een bakje in het hok staan.

Sceptisch betekent een bron van infecties. Ze poepen, dan lopen ze door de poep en dan trappen ze op de sepia. Die wordt nog een keertje nat en dan is het echt ongezond om aan te pikken ;) Dus als je hem aan de wand hangt blijft hij lekker schoon.

yoontjuh
24-06-2009, 15:34
Naar mijn weten betekend sceptisch twijfel, daarom snapte ik het niet.
Maar dan hang ik meteen een stukje sepia op. :)

yoontjuh
17-07-2009, 13:22
Had even een vraagje, mijn kwartelman deed gisteravond een beetje raar... en volgensmij was dit niet de eerste keer, maar hij vloog een stukje omhoog en bleef vervolgens een kwartier lang in de bamboe zitten vlak onder het dakje. Beetje raar als grondvogel zijnde dacht ik zo. Ben even blijven kijken en hij leek niet vast te zitten ofzo. Uiteindelijk ging hij weer naar beneden.
Is dit iets wat kwartels vaker doen tegen de avond? of spoort mijn mannetje gewoon niet?

kevin
17-07-2009, 18:51
het mogen nog grondvogels zijn maar vliegen kunnen ze zeker!
ik zou niet weten waarom je haantje daarom niet spoort

yoontjuh
17-07-2009, 22:14
Tuurlijk kunnen ze vliegen, dat snap ik, maar dat hij bovenin blijft zitten vind ik raar (bedoelde het een beetje sarcartisch over dat hij niet zou sporen ;))

dave1
17-07-2009, 22:21
doet de hennen hier ook als ze veel achtena worden gezeten. dan springt de hen op en fladderd naar een stok en gaat daar een tijdje zitten.

yoontjuh
17-07-2009, 22:25
Mijn hen blijft gewoon rustig zitten
Heb net even fotootjes gemaakt, want nu doet hij het weer

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1040308.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1040309.jpg

dave1
17-07-2009, 22:42
schrikt hij soms ergen van .

mijn mening is lekker laten zitten als hij dat fijn vind.

yoontjuh
17-07-2009, 22:48
Ik dacht in eerste instantie dat er een kat in de buurt zat als ik hem hoorde fladderen, maar er zat niks in de tuin. Naja hij blijft er even zitten om vervolgens weer gewoon op de grond te gaan zitten. Zal wel niks ernstigs zijn dan.

kevin
18-07-2009, 10:23
Zal wel niks ernstigs zijn dan.

niets om zorgen over te maken;)

yoontjuh
20-07-2009, 15:15
Ik heb vandaag een heleboel slakkeneitjes gevonden in de tuin.
Is dit iets wat ik aan mijn kwartels kan geven, of kan ik ze maar beter in de groenbak dumpen?

yoontjuh
29-07-2009, 21:18
Heeft niemand een idee?

Oh trouwens, mijn vriend kan communiceren met Skipper, mijn haantje. Als hij op een bepaalde manier fluit, kraait hij terug. Te grappig gewoon :P

kevin
30-07-2009, 09:52
ik zou het niet geven, omdat ik niet weet of je het mag geven,
gewoon weggooien, er zijn nog genoeg andere dingen die je kunt geven

yoontjuh
26-08-2009, 17:04
Mijn hennetje heeft in de afgelopen weken een boel eitjes gelegd. Ik schat nu zo rond de 15 (kan ze niet allemaal goed zien liggen in het hutje) maar ze heeft ze verspreid liggen over heel het hok. Wel netjes bij elkaar overigens op 3 eieren na.
Er liggen er een stuk of 3 (inmiddels weer) in een nestje in het binnenhok, 4 in het binnenhok onder een bloempot in een nestje, 3 verspreid over de buitenren, en dan nog een aantal in het hutje buiten, ook netjes in een nestje.
Is er een reden waarom ze ze zo verspreid? En is er op deze manier wel een kans dat ze gaat broeden?

Grappig trouwens dat mijn haantje reageerd op andere vogels. In de tuin zat een koolmeesje te tsjierpen en hij begon meteen mee te kraaien :D

yoontjuh
30-09-2009, 13:34
Jammer dat er niemand meer had gereageerd op mijn laatste berichtje.

Ik heb anderhalve week geleden alle eitje weggehaald. Het waren er een stuk of 20! De meeste lagen in het hutje in het buitenhok.
In de dagen erna heeft ze dus weer een aantal eitjes gelegd. In eerste instantie had ik dat niet door (ik had er wel een buiten zien liggen) Maargoed ik dus een paar dagen geleden kijken waar mijn vrouwtje was, want meestal huppelen ze buiten rond, maar ik zag haar op een nestje zitten in het binnenhok. Toen ik met voer aan kwam ging ze er vanaf en zag ik een stuk of 6 eitjes liggen (weet de hoeveelheid het echt niet met zekerheid)
Maar ze zit er dus al een stuk of 3 a 4 dagen op. Als ik eten breng komt ze ervan af en gaat eten en haar vacht verzorgen, daarna gaat ze weer terug. Skipper (het mannetje) staat op het moment dat ze buiten is binnen en zodra ze weer op het nest zit, zit hij buiten elke keer weer op dezelfde plek.

Ben erg benieuw hoe het zich allemaal vorderd :)

Paar vraagjes: de broedtijd was 19 dagen? en hoelang blijven kuikentjes bij de ouders als alles goed gaat? Word het niet te koud voor kleine kuikentjes? Het is inmiddels niet meer hoogzomer...

Alvast bedankt!

Tori no Hime
30-09-2009, 16:10
Leuk dat je hennetje zit te broeden!
De broedtijd is inderdaad ongeveer 19 dagen, maar het kan ook best een paar dagen langer duren (als het koud is, of het hennetje soms een tijdje van het nest af gaat bijvoorbeeld) dus niet meteen in paniek raken als ze er dan nog niet zijn ;)

Wij hebben onze kuikentjes toch wel 4-5 weken bij de ouders gehouden. Het zijn nestvlieders, dus op zich kunnen ze al snel bij de ouders weg, maar zolang er geen problemen zijn zou ik ze lekker bij de ouders laten.
Of het te koud is durf ik niet te zeggen. Voor de zekerheid zou je ze misschien de eerste paar weken (tot de kuikentjes veren krijgen en minder onder hun ouders hoeven te schuilen) in het binnenhok kunnen houden? Als daar genoeg plaats voor is tenminste. Wel opletten, want hier gingen de ouders de kuikentjes plukken uit verveling, dat was over toen ze weer naar buiten mochten.

yoontjuh
30-09-2009, 16:33
Bedankt voor je reactie :)

De dieren kunnen kiezen of ze binnen of buiten zitten. Het binnenhok ik bereikbaar door een kleine opening. Het binnenhok is water en winddicht.
Zie het persoonlijk niet zo zitten om de sluis te dichten als de eitjes uitgekomen zijn, want denk dat de ruimte dan inderdaad te krap word.
Mocht het niet goed gaan samen met de ouders of met de kou, kan ik altijd nog een hokje in huis plaatsen.

Vind het in ieder geval echt leuk dat ze zit te broeden, vooral omdat ik er bijna zeker van ben dat mijn kwarteltjes geen natuurbroed zijn. En leuk om te zien dat ze het beiden zo serieus lijken te nemen.

tropen kweker
30-09-2009, 16:59
veel succes met je hommels als alles lukt...:D

hier zit mamma kwak ook weer te broeden op een nest van 9 eieren;)

yoontjuh
02-10-2009, 14:53
Bedankt :)

Jij ook succes met je kwartels!

Hoe lang kan een hennetje eigenlijk van het nest blijven?

Tori no Hime
02-10-2009, 15:17
Hoe lang kan een hennetje eigenlijk van het nest blijven?

Dat ligt eraan hoe lang ze al aan het broeden is (en dus hoe ver de embryo's al ontwikkeld zijn). In het begin van de broedperiode kan ze best lang van het nest blijven (wel meerdere uren) maar tegen het einde zijn de embryo's kwetsbaarder voor afkoeling.
Het beste is natuurlijk om een broedend hennetje zoveel mogelijk met rust te laten ;)

yoontjuh
03-10-2009, 11:27
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ze nu een dag of 5 a 6 aan het broeden is. Ik val haar verder niet lastig en laat ze beide gewoon hun gang gaan. Maar zag haar gisteren bijvoorbeeld voordat ik ging voeren al van het nest. Meestal komt ze er pas vanaf als het voer word neergezet, vandaar.
Ik wacht rustig af voor wat er komen gaat :)

bert3660
03-10-2009, 22:20
Hoi,

Veel succes nog met je kwartel!

Hier heb ik al eens kuikens gehad, maar omdat ik ze niet goed verkocht krijg ga ik ze de nu ook niet meer laten broeden.
Mijn pop probeert ook nog altijd te broeden, ze verstopt haar eitjes tot ongeveer een stuk of 6-8 en gaat dan ergens zitten broeden.
Heb haar al 2 keer van een nest met eitjes moeten af halen en de eitjes moeten weg halen.

Dus met kweken zeker geen probleem :p

En nog eens : Hopen dat het goed gaat!
groetjes

medaar
03-10-2009, 22:56
Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ze nu een dag of 5 a 6 aan het broeden is. Ik val haar verder niet lastig en laat ze beide gewoon hun gang gaan. Maar zag haar gisteren bijvoorbeeld voordat ik ging voeren al van het nest. Meestal komt ze er pas vanaf als het voer word neergezet, vandaar.
Ik wacht rustig af voor wat er komen gaat :) laat die hen met rust.

ze weet het veel beter , hoe het moet. laat ze maar doen. zin om nest te verlaten??? is haar nest. dus afblijven . zo verder doen. suskewiet medaar.

yoontjuh
03-10-2009, 23:07
laat die hen met rust.

ze weet het veel beter , hoe het moet. laat ze maar doen. zin om nest te verlaten??? is haar nest. dus afblijven . zo verder doen. suskewiet medaar.

Lees de volgende keer mijn zinnen iets beter voordat je hem quote en een totaal nutteloze reactie plaatst.

Je doet net alsof ik de hen lastigval en aan het nest kom, terwijl je in mijn berichten kunt lezen dat ik ze gewoon haar gang laat gaan.

Reageer alleen als je iets fatsoenlijks te melden hebt....

kevin
04-10-2009, 11:01
Lees de volgende keer mijn zinnen iets beter voordat je hem quote en een totaal nutteloze reactie plaatst.

Je doet net alsof ik de hen lastigval en aan het nest kom, terwijl je in mijn berichten kunt lezen dat ik ze gewoon haar gang laat gaan.

Reageer alleen als je iets fatsoenlijks te melden hebt....

volgens mij geeft medaar positieve kritiek;)
laatste zinnetje; zo verder doen

yoontjuh
07-10-2009, 13:58
:( Mijn hennetje zit sinds gisteravond niet meer op haar nestje.
Daarvoor was het elke keer als ze eraf ging dat ze even ging eten en drinken. Nu zat ze samen met het haantje de hele avond in het buitenhok te dutten.
Vandaag is ze ook de hele tijd buiten gebleven.
Wat moet ik nu met de eitjes? Kan ik deze gewoon weghalen? Neem aan dat ze er niet meer op gaat zitten namelijk..

kevin
07-10-2009, 14:15
ik denk dat ze niet meer zal broeden, maar laat de eitjes nog maar ff liggen, je weet nooit dat ze terug begint te broeden

yoontjuh
07-10-2009, 21:06
Maar is dat dan niet schadelijk voor de embryootjes als ze zo'n lange tijd niet bebroed zijn? Ik zal ze nog even laten liggen en afwachten.
Misschien komend voorjaar meer geluk

kevin
08-10-2009, 19:18
als ze er nu nog niet meer opzit is het nest verloren,
het is mogelijk dat de eieren niet goed ontwikkeld zijn en dat daardoor de hen het nest verlaat

yoontjuh
15-10-2009, 13:15
Ik heb zelf het idee dat het gewoonweg te koud voor ze werd om de eitjes verder uit te broeden. Misschien meer succes komende lente :)

Voor degene die het interessant vind heb ik foto's gemaakt van een opengemaakt eitje. Je kan hier heel duidelijk zien dat de eitjes bevrucht waren en dat de kuikentjes al enige vorm kregen.

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/DSC03979.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/DSC03980.jpg

Tori no Hime
15-10-2009, 14:00
Mooi om te zien.
Jammer dat ze niet uitgekomen zijn, maar volgend voorjaar heb je vast meer geluk ;)