PDA

Bekijk Volledige Versie : Invalide grasparkiet, Kan ze blijven leven?

Dj0w
26-05-2009, 08:15
Halloo!

Nu is het zo, ik werk bij utropia (een tuin met allerlei soorten vogels) en daar hadden we een grasparkietje met een afwijking aan de poten. Deze werd op een gegeven moment gepikt door de andere dus die heb ik mee naar huis genomen om te verzorgen. Ik heb al eerder zo'n valk gehad maar die kon er wel nog een beetje op lopen, en die is enorm opgeknapt en kan nu alles, maar deze grasparkiet is gewoon een erger geval maar ze is wel "happy' ik wil haar wel graag laten leven! Maar met die valk wist ik wel wat ik er mee aan moest, en die is mooi opgeknapt en kan nu alles, heeft alleen nog niet genoeg kracht in haar poten, ook heb ik wel meerdere vogels opgevangen maar met deze weet ik het echt even niet! Ze kan wel op een stok zitten maar leunt dan erg naar voren voor der balans, maar op platte bodem loopt ze op haar "ellebogen" en ze kan wel klimmen, en kan ze wel vasthouden met haar poten.

ik heb wat foto's misschien hebben mensen tips?

Groetjes Jody

Ton Koek
26-05-2009, 09:57
Ieder moet het voor zich beslissen, maar ik zou dit vogeltje al lang uit z'n lijden verlost hebben.
Hij zit op zijn achterlijf, dat gaat wonden en infectie veroorzaken.
Die "ellebogen" gaan snel kapot, die zijn niet bedoeld om op te lopen.

Dierenliefde is ook kiezen voor minder leuke kanten van de hobby.

Kitkat
26-05-2009, 10:05
Tja, ik vind dat heel erg moeilijk. Ik denk dat jij de situatie het beste kan beoordelen - jij kunt het diertje meemaken.

Als je de indruk krijgt dat ze pijn heeft, dat het haar ontzettend veel moeite kost, en dat ze niet meer gelukkig is, dan zou je het vogeltje beter kunnen laten inslapen.
Maar als er nog genoeg leven in zit, en het een flink vechtertje is, zou je het kunnen proberen.

Heel veel succes met het lieverdje! :)

Marx
26-05-2009, 14:38
In mijn ogen kun je haar wel gewoon laten leven. Ik heb ook een parkiet gehad die dit had en dat waren dan spreidpoten. Gevolg is dat ze hun voeten niet meer kunnen gebruiken.

Waarom ik denk dat ze door kan leven is omdat ze al volwassen is zo te zien. Dus nu zijn er geen wondjes en die komen dan waarschijnlijk ook niet. Als ze nu 5 weken was was het iets anders. Maar zo te zien is die vogel minstens een paar maanden oud en ze zal nooit anders geweest zijn dan dit ;)

Wel moet zo'n diertje kunnen vliegen en dus lekker ruim gehuisvest worden. Die ladder en al die rommel kan weg want ze kan daar niks mee. Dus twee plankjes of die kanarienesten, mooie dikke stok en lekker verwennen als je haar wil houden. En ik zou haar ook gezelschap geven. Mijn parkiet die dit had had gewoon een popje en dat ging prima;)

Dj0w
27-05-2009, 13:16
In mijn ogen kun je haar wel gewoon laten leven. Ik heb ook een parkiet gehad die dit had en dat waren dan spreidpoten. Gevolg is dat ze hun voeten niet meer kunnen gebruiken.

Waarom ik denk dat ze door kan leven is omdat ze al volwassen is zo te zien. Dus nu zijn er geen wondjes en die komen dan waarschijnlijk ook niet. Als ze nu 5 weken was was het iets anders. Maar zo te zien is die vogel minstens een paar maanden oud en ze zal nooit anders geweest zijn dan dit ;)

Wel moet zo'n diertje kunnen vliegen en dus lekker ruim gehuisvest worden. Die ladder en al die rommel kan weg want ze kan daar niks mee. Dus twee plankjes of die kanarienesten, mooie dikke stok en lekker verwennen als je haar wil houden. En ik zou haar ook gezelschap geven. Mijn parkiet die dit had had gewoon een popje en dat ging prima;)

hey ik heb haar nu niet meer in de kooi, dat was even ter observatie, ze vliegt nu vrij rond in mijn binnenvoiliere en eigenlijk gaat het steeds beter, ze klimt al beter en zit al iets rechter op der stokken en touwen, en als ze moe is zoekt ze een plat stuk op en gaat ze zo zitten als op de foto. het enige wat ik meer wil zien is het eten, dat zie ik te weinig, misschien het eten voor haar verplaatsen dat ze er allemaal makkelijker bij kan.

Groetjes Jody

Marx
27-05-2009, 13:43
Zulke vogels moeten echt uit een schaal op de bodem eten. Als ze aan bakjes moeten hangen is dat wel sneu toch? Dus gewoon een plantenschaal met lekker eten op de grond en die vogel gaat een prima leven krijgen. Het is een volwassen vogel toch?;)