Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Haan pikt kuiken-veertjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Haan pikt kuiken-veertjes

    Onze Chinese dwergkwartel-kuikentjes zijn nu ongeveer 2,5 week oud. De haan zit er nu al ruim een week bij en dat ging perfect (hij zoekt eten, zij rennen hem voor de voeten om het te kunnen pakken ). Moederhen zit er ook nog bij en die is inmiddels alweer begonnen met eitjes leggen (2 stuks, vandaag moet nummer 3 komen).

    Nu betrapte ik ons haantje gisteren op het pikken naar de jongen: het lijkt erop alsof hij naar de nieuwe veerpennetjes pikt.
    Er zijn nog geen kale plekken bij de jongen, maar ik maak me wel een beetje zorgen.
    Moet ik de haan nu weer bij ze weghalen? (daar is eigenlijk niet echt plaats voor, want het kwartelhok is al in 2 delen om ons andere hennetje rustig te laten broeden.. dus dan zou het haantje in een parkietenkooi moeten ofzo)

    Of is er misschien een andere oplossing? (reden waarom hij dit doet??)

  • #2
    Ok, ze hebben inmiddels wel kale plekken (de kuikens dus). Nog geen bloed.
    Ik ga het haantje tijdelijk buiten zetten. Als er betere tips zijn dan hoor ik ze graag.

    Opmerking


    • #3
      ik zou de haan ook even apart zoeken
      en kijk dan of de veren terug groeien

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor je reactie, maar nu net zag ik de moederhen het ook doen!

        Die kan ik niet weg zetten, want de jongen zijn nog te jong om zelfstandig te zijn toch? Vooral 's avonds krijgen ze nog warmte van hun beide ouders, heb ik gezien.

        Opmerking


        • #5
          Controleer de jongen even goed op luis, het kan ook zijn dat de ouders luizen zien en die proberen weg te halen.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Ok bedankt.. ik zal kijken of we iets kunnen verzinnen zodat ze naar buiten kunnen (probleem is dat het nestje van het andere hennetje naast het deurtje naar de buitenvoliere is).

              Zouden de jongen al buiten kunnen blijven 's nachts of is het daar nog te koud voor? (ze zijn wel echt nog heel klein.. en nu dus gedeeltelijk kaal)

              Opmerking


              • #8
                Normaal gesproken brengen kwartels hun jongen prima groot buiten. Dit is wel anders en ik zou ze nu nog niet verhuizen. Ik zou wel die andere moeder lekker buiten laten lopen met de kuikens. Ik heb nog nooit iets gemerkt van problemen door evt buiten lopen. Ze worden juist sterk van frisse lucht en de insecten die ze daar vinden. Maargoed, jouw vogels zijn dit nu niet gewend dus ik zou ze nu ook niet verhuizen op risico dat de ma teveel met de omgeving aan de gang gaat en de kleintjes vergeet warm te houden

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Controleer de jongen even goed op luis, het kan ook zijn dat de ouders luizen zien en die proberen weg te halen.
                  Ik heb ze goed bekeken, maar zag geen luizen (gelukkig).

                  In 1 dagje tijd waren de jongen echt heel kaal geplukt, dus hebben we er voor gekozen om de jongen apart te zetten. We hopen dat ze al genoeg van hun ouders geleerd hebben om het zelf te redden (gelukkig zijn ze met zn 2tjes en niet helemaal alleen). Ze krijgen hetzelfde voer als bij pappie en mammie, dus dat zouden ze nog moeten kennen. En we hebben extra verwarming naast de kooi voor de warmte.

                  Over een weekje moeten de andere kuikentjes uitkomen. Even kijken of we iets kunnen verzinnen zodat ze dan met zn allen naar buiten kunnen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Met de kuikentjes gaat het op zich goed, maar nu zag ik net dat het hennetje ook een kale plek heeft (op haar ruggetje)

                    Het andere hennetje zit nog te broeden: ik verwacht dat de eieren komende maandag uit gaan komen.

                    Ik denk dat het teveel stress is voor het broedende hennetje als ik de haan en hen in het stuk naast haar ga uitvangen om buiten te zetten. Dus ik ga zo maar proberen of ik een "speelbakje" kan maken, met zand/stro/gras/meelwormen.. hopelijk vervelen ze zich dan niet meer zo en kunnen ze het nog even 3 dagen uithouden in het binnenhok.

                    Opmerking


                    • #11
                      Eigenlijk moet je deze kwartels per koppel houden en gewoon de hele ren geven. Mensen denken vaak dat het net als bij kippen een trio moet zijn maar dat is bij deze kwartels absoluut niet waar. Ze kunnen het wel maar veel beter is een paartje dat samen binnen en buiten kan lopen en samen zo in de volledige ruimte de jongen kan groot brengen. volgend jaar zou ik dus zorgen dat je je beste hen met de haan houd en de rest naar een goed tehuis doet. Ben je van dit gedoe af

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb ook 1 koppel, had eerst 3 koppels maar dat werkt echt niet. Het ene koppel heeft nu de hele voliere van 5 bij 3 voor zichzelf. Bij mij hebben de kwartels geen binnenhok.

                        Ik heb op de bodem van mijn voliere houtschors liggen en veel beplanting. Daarmee vermaken ze zich prima.

                        Als ik de kwartels voer geef strooi ik dat gewoon een beetje door de hele voliere heen. Dan zie je ze de hele dag een beetje scharrelen en tussen de schors zoeken.

                        Bij mij hebben ze ook drie jongen van 1,5 week oud, dat gaat prima. Nog geen gepik op elkaar, gelukkig

                        Opmerking


                        • #13
                          Even een update: het "pretbakje" wat ik had neergezet hielp even, maar dat was maar van korte duur. Nu hebben ze een flink stuk gras, en dat werkt tot nu toe prima, daar vermaken ze zich wel mee.

                          Gisteren zijn de 7 eieren onder de andere hen allemaal uitgekomen!

                          Misschien dat we straks inderdaad 1 hennetje weg gaan doen; maar ik vind het raar dat de hennetjes onderling nooit ruzie hebben. Alleen de haan heeft voor problemen gezorgd (hennetjes die wilden broeden lastig vallen).. nu heeft hij tenminste het andere hennetje nog als gezelschap, anders hadden we hem helemaal alleen moeten zetten..

                          Opmerking


                          • #14
                            de 7 dwergen

                            Tori

                            Nogmaals van harte met je 7 dwergen in de voliere.
                            mvg Gerard 6

                            Opmerking

                            Working...
                            X