PDA

Bekijk Volledige Versie : Totale leek...

XaNaX
20-05-2009, 14:47
Wij zijn onlangs verhuisd en daar veel buren, kennissen, vrienden, familie etc wisten dat voor mij de volière het allerbelangrijkste was, hebben zij hun hierin laten leiden blijkbaar voor kado's op ons inhuldigingsfeestje ...

Ik kreeg dus 2 koppels Chinese kwartels.. Ik kweek al geruime tijd kanaries maar ik moet eerlijk zijn, ik ken niets van kwartels. Buiten dat ze inderdaad wel helpen bij de opkuis van de volière heb ik er nog steeds niets van begrepen... en weet er nog steeds niets van.

Enkele dagen geleden viel m'n oog op een ei, op de grond in de hoek van de volière. Ik schrok me bijna een bult, ik zag nooit veel anders dan kanarie eieren. :rolleyes:

Maar zo debiel ben ik niet, terwijl ik het opraap leg ik de link met de kwartels. ;)
De dag erop, op krek dezelfde plek, weer zo'n ei. De dag erop weer... Ik raap het er steeds uit en leg ze bij elkaar in een potje. Er liggen nu dus al 4 zulke eieren in een potje.
Omdat een stevige omelet er zo meteen nog niet inzit, de volgende vraag :

Ben ik iets met deze eieren? Ik bedoel ivm broeden en zo ? Moet ik ze op een bepaalde dag allemaal terug leggen op diezelfde plek? Vanaf hoeveel eieren dan?
Kan ik die pop het comfortabeler maken dan gewoon de vloer van de volière, bestrooid met beuken snippers?
Kan ik ze op één of andere manier 'aanzetten' tot broeden? Ik bedoel : het interessanter maken?

Oh mijn God, ik voel me zo'n leek... hehe...:rolleyes: :hide:

Animal
20-05-2009, 16:28
http://www.kleindierplaza.nl/modules...download&cid=3

Hier kun je gratis een boekje over kwartels downloaden.

Je kunt die eieren gewoon laten liggen ,,daar gaan ze vanzelf wel op broeden ,als ze daar zin in hebben.

Ilovediamantduifjes
20-05-2009, 16:31
Jep, en als ze geen zin hebben, zijn gekookte Kwarteleitjes ook wel lekker ;)

Jeroen H
20-05-2009, 18:07
Je hoeft de kwarteleitjes inderdaad niet te rapen.
Om het aantrekkelijker te maken kan je een beschut plekje maken met bijvoorbeeld een omgekeerde bloempot (je zal alles minder goed kunnen volgen in de geval) of een rechtopstaand houten kratje ofzo.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze hun eigen plekje boven die van jou verkiezen ;-)

Succes ermee!

Tori no Hime
21-05-2009, 10:00
Onze kwarteltjes maken een beetje iets van een nestje van een paar sprietjes hooi.. dus misschien kun je een klein plukje hooi in het hok gooien.

Verder zou ik de eieren vanaf nu gewoon laten liggen, dan heb je meer kans dat ze erop gaan broeden. Kan ook zijn dat ze ineens in een ander hoekje hun eitjes gaan leggen (die van ons zijn ook wel 3x verhuisd voordat ze begonnen te broeden :p). Als er 6-10 eitjes in een hoekje liggen, is het nestje compleet.

Heb je beide koppels bij elkaar of apart zitten?

XaNaX
21-05-2009, 10:09
ze zitten bij elkaar, onderaan in de volière...

Tori no Hime
21-05-2009, 10:17
Ok, dan kan het zijn dat de beide hennetjes in hetzelfde nestje hun eieren leggen (of dat eentje steeds de andere eieren in het hok naar haar nestje rolt). Of dat ze elkaar misschien van het nest afjagen.

Als er teveel eieren onder 1 broedend hennetje liggen, kan ze ze niet allemaal warm genoeg houden. Als er eentje gaat zitten broeden zou ik de eieren merken (klein stipje erop zetten ofzo) zodat je weet welke de oudste eieren zijn. Als er dan nieuwe eieren in het nestje bij gelegd worden, kun je die weghalen.

Verder gewoon de kwartels goed observeren. Ik heb hier zelf maar 1 haantje bij 2 hennetjes, maar die heb ik apart moeten zetten omdat hij ruzie kreeg met het broedende hennetje.

Ik hoop dat je kuikentjes krijgt, ze zijn erg schattig :D

XaNaX
21-05-2009, 16:49
We zullen zien he :p
Niet dat ik erop zit te wachten ;)
Maar het zou wel leuk zijn.

Ik hou je op de hoogte ;)

Ton Koek
21-05-2009, 21:03
Nee nee, dat zou niet gewoon leuk zijn.....

Dat zou vreselijk leuk zijn! :)

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/kuikentje3.jpg