PDA

Bekijk Volledige Versie : versturen insecten naar BelgiŽ

Amerikaanse Zanger
19-05-2009, 10:37
Hallo,

Ik zou graag insecten bestellen in Nederland maar de Belgische post accepteert geen paketten met levende insecten. Is er een alternatief om die tot hier te krijgen (behalve ze zelf gaan ophalen dan)?

Ik denk vooral aan wasmotten in voedingsbodem van Kreca, hier in BelgiŽ heb ik nog geen goede leverancier van wasmotten gevonden, onlangs kocht ik een doos met 250 wasmotten in zaagsel (voor 16 Euro) maar 25% was al dood.

Alvast bedankt voor de reacties.

Hans

tropic
19-05-2009, 14:08
In Belgie zijn er voldoende vogelhandelaars of reptielenzaken waar je wel verse wasmotlarven kan kopen. Even zoeken

girlits
12-06-2009, 20:45
Heb vandaag van iemand een aantal raten met darrenbroed gekregen die al ingevroren zijn.Welke vogels eten deze en hoe kan ik deze het beste voeren.Kan ik ze blanceren/koken of zo verstrekken.Als ik ze zo laat ontdooien worden ze gauw grijs/zwart.
groeten eddie

lambert46518
12-06-2009, 22:18
je kan dat gewoon versturen maar niet op de verpakking zetten dat je levende inhoud verstuurt maar bv planten

vriend van mij stuurt al jaren insecten op naar belgie

Ilovediamantduifjes
12-06-2009, 22:20
je kan dat gewoon versturen maar niet op de verpakking zetten dat je levende inhoud verstuurt maar bv planten

vriend van mij stuurt al jaren insecten op naar belgie

Haha, lekker stout!:D :D

VINKEMAN
12-06-2009, 23:15
Eddie,

Darrenbroed kan je verstrekken aan zowat alle soorten die hun jongen groot brengen met insecten.
Het wordt heel veel gebruikt voor de handopfok. De jongen krijgen telkens voldoende voor een langere tijd= niet zo dikwijls voederen.
Sommigen dompelen de larven even in kokend water. Maar ik denk dat dit niet nodig is. De larven ontdooien heel snel.Je neemt er enkele in de hand en je zal snel voelen dat zij wak worden.Nooit lang laten ontdooien= bv s'avonds in de ijskast om smorgens te geven want dan zien zij zwart.
Ook telkens maar enkele geven, die onmiddellijk opgevoerd worden.

Groeten
Andrť

tropic
13-06-2009, 08:20
Klopt, alle insekteneters zijn er gek op.
Het verhaal van vinkeman is volledig.
Wel is het zo, dat als je een imker vind,, die het werkelijk van
dichtbij wil opvolgen, en de darren laat zitten tot er eigenlijk al beestjes
gevormd zijn die bijna klaar zijn om uit te komen, dat ze veel minder snel wak worden, veel langer houden dus en makkelijker en langer te voeren zijn.
Maar, welke imker is bereid om dit zo op te volgen?

Een ander optie, die ik ernstig in overweging neem, is zelf een darrenkast houden. Volgens een imker kan je hiermee een opbrengst van 500 tot 700 darren per dag hebben, en dat is al de moeite, niet?

girlits
13-06-2009, 10:19
Dan kan ik dus het best de raten gewoon uitpellen en de darren los verpakken .Dan per keer maar twee of drie geven omdat ze hier inderdaad snel zwart worden.Ze zitten van echt witte larven tot bijna darren in de raten.Heb nog niet geprobeerd de larven in water aan te bieden wat ik met pinky,s en buffalo,s wel doe. mischien blijven ze dan wel langer goed.Ik voer ook diepvries en levende wasmotten,zijn de bevroren wasmotten geblanceerd of worden die levend ingevroren?
groeten eddie

Zwartkopje
13-06-2009, 10:28
Wat is een darrenkast ? Tropic

girlits
13-06-2009, 11:37
Even googlen en je weet het:)
groeten eddie

Zwartkopje
13-06-2009, 16:36
Ok dan kunnen we dus het forum opheffen

Ben overigens slecht in duits :-(

tropic
13-06-2009, 18:57
een darrenkast is simpelweg een bijenkorf, waarin darrenbroed toegepast wordt.

Ik weet niet of ze in water langer goed blijven eddie. Als ik raten krijg, vries ik ze geheel in. Als ze ťťnmaal goed hard bevroren zijn, haal ik ze uit de vriezer, en vergruis (knijp stuk) het geheel zo snel mogelijk. Larven en koek zitten dan in kleine stukken bij mekaar, en dit vries ik verder in, alvorens de larven de kans krijgen om wak te worden. Is een kwestie van snel zijn en liefst met twee werken. Anders met de plakhanden tot aan je ellebogen aan de diepvriesklink, en moeder de vrouw is niet zo blij.
Als ik ze dan voer, haal ik met een soeplepel de larven en kapotgekepen raat uit, laat het vijf minuten ontdooien , en voer het zo aan de vogels in kleine hoeveelheden. Tot hiertoe lukt dat goed. Alleen een plakboel natuurlijk.

Ik denk eraan als ik voldoende inlichtingen en hulp vind van een imker om volgend seizoen een kast in te richten puur voor darrenbroed. Als het zover komt laat ik het je wel weten.

theodoor
14-06-2009, 19:59
misschien een raar idee,maar wat dacht je van totaal invriezen en dan zagen
garoeten theo

gerard 6
15-06-2009, 05:34
Tropic schreef:
Ik denk eraan als ik voldoende inlichtingen en hulp vind van een imker om volgend seizoen een kast in te richten puur voor darrenbroed

Je kunt toch gewoon in de winter een cursus doen Tropic.
Wordt je alles geleerd van het bouwen van de kasten tot het houden van de bijen.

Linkje
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&page=3&tid=22155

Mijn zwagers hebben het gedaan en hebben nu ook kasten en het bevalt hun geweldig.
Schijnt een wereldje op zichzelf te zijn en erg leuk. Maar je moet wel een goede locatie hebben voor goede darrebroed.