PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn Eerste Voliere

kiep
18-05-2009, 13:15
Ondanks het feit dat ik nog lang niet toe ben aan de bouw van een voiliere open ik nu toch al mijn topic hier.
We gaan een buitenverblijf bouwen voor onze 2 valkparkieten Kiep en Cobie. We vinden nl dat ze meer ruimte verdienen en lekker naar buiten moeten kunnen.
Als eerste de lokatie:
http://farm4.static.flickr.com/3395/3542446774_40775fab92.jpg?v=0
Achterin de tuin tegen de garage aan komt de langwerpige voliere op de plek van de kale strook grond. Het strookje is 160 lang aan de voorzijde en 310 aan de schuttingzijde. het strookje is 150 breed.
In de garage wil ik een binnenhok maken met een gat in de muur zodat de vogels vrij in en uit kunnen fladderen.

nu zie je op dat stuk grond een berk staan. Die wilde ik eigenlijk laten staan en op een of andere manier in de voliere verwerken. Dus dat hij gedeeltelijk in de voliere staat en er bovenuit steekt door het dak als het ware. Dat leek me wel een leuk idee (en verder zie ik er tegenop om dat ding neer te halen... hij is erg hoog).
Nu is mijn vraag overleeft die boom mijn 2 valkparkieten? Ik lees hier namelijk dat valkparkieten bekend staan als slopers, dus ik vrees eigenlijk het ergste...nl dat de boom het überhaupt niet overleeft in een voliere.

MaartenF
18-05-2009, 13:33
Ik denk dat die boom het wel overleeft, ik heb zelf ook catharinaparkieten in een vlucht gehad waar een denenboom in stond.
Ik denk wel dat ze er aan gaan knagen maar dat is geen ramp.
Ze zullen het waarschijnlijk wel leuk vinden om er tegenop te klimmen:)
Je moet wel opletten dat je er goed omheen bouwt want er hoeft maar een kleine opening te zijn en ze knagen zich eruit

kiep
19-05-2009, 00:05
Ik denk dat die boom het wel overleeft, ik heb zelf ook catharinaparkieten in een vlucht gehad waar een denenboom in stond.
Ik denk wel dat ze er aan gaan knagen maar dat is geen ramp.
Ze zullen het waarschijnlijk wel leuk vinden om er tegenop te klimmen:)
Je moet wel opletten dat je er goed omheen bouwt want er hoeft maar een kleine opening te zijn en ze knagen zich eruit
Dat laatste was ik me ook van bewust. Dat vereist nog enig denkwerk constructietechnisch ;)
Afijn, ben in ieder geval blij dat de boom wel kan blijven staan

winterkoning
19-05-2009, 07:10
boom zal het wel overleven,maar de vogels in de volieré???

zou dan wel het dak dicht maken kiep,waarom???? vogels in de boom en ontlasting,ongedierte in de boom wat naar beneden komt,als het regent is het in eerste instantie wel droog maar daarna is het zo dat het vaak uren nadruppelt al is het droog buiten.

verder denk ik praktisch iets verder dan mijn neus lang is,hoe gaat jouw voliere gebouwd worden?? zijkanten ingegraven voor ongedierte? (hoe ga je dat doen met de wortels?) etc etc etc.

zoals gezegd het inbouwen van de boom,aan de ene kant moet deze goed afgesloten zijn maar aan de andere kant moet deze ook "vrij kunnen bewegen bij storm" ( anders drukt tie misschien jouw voliere aan gort.)

en heb nog 1 vraag voor jouw: welk type berk heb jij?

mvg

Marx
19-05-2009, 08:26
Eens met Winterkoning. Uit gemak die berk laten staan zal maken dat hij je hele volière ontwricht met storm. Er kan een dikke tak afvallen en door je dak komen. Omdat hij ook heen en weer moet gaan zal je hem dus met een band moeten beschermen van rubber oid die rekt en die het gat sluit in je dak. Of net wat je met een rubber ring om de boom doet. Maar net en valkjes is geen topcombinatie. Dan de rommel die een berk verliest. Soms komt er veel suikerwater uit een berk als hij parasieten heeft. Dat wordt een kleverige zooi op je dak of bij geen dak in je voliere. Een berk is ook nog eens een boom die helemaal niet oud wordt en dit is al een flinke zeg je. Dan zal hij er niet zo heel lang meer zijn ben ik bang. Gaat de berk om dan gaat je hele voliere mee inclusief wanden en dak.

Je kan zoals Winterkoning zegt ook de wanden niet ingraven want dan gaan de wortels van de berk kapot. Een voliere om een boom kan zeker, maar dan kost alleen maar heel veel extra werk en in geval van een berk zou het nooit mijn keuze zijn. Zou dit een beuk zijn oid dan zou ik er eerder voor gaan. Maar als het voor je twee valkjes is dan kun je denk ik beter op een andere plaats of manier je voliere maken. Bv langs de wand van de schuur?

Wat ook wel beter is is als de vogeltjes lekker in de zon kunnen zitten gedeeltelijk. Dus een deel met zon en een deel met schaduw.

kiep
20-05-2009, 16:05
bedankt allemaal voor de feedback.
Ik denk idd dat ik alles even moet laten bezinken en kijken of de berk niet weg moet.
Het is namelijk de enigste plek in de tuin voor de volière. dus dat maakt het lastig. Wat de wortels betreft die lopen door heel mijn tuin, en die heb ik met snieischaar en bijl ook kunnen verwijderen dus dat is niet echt het probleem. Het probleem is hoe haal ik een 6 meter hoge berk neer zonder mijn garage te slopen.
Toch maar eens op zoek naar een professional misschien.

kiep
22-05-2009, 08:28
Goed we hebben besloten dat de boom niet weg gaat. Er zitten te veel meesjes in die we niet kwijt willen.
Afgaand op jullie adviezen hebben we besloten op zoek naar een andere lokatie. Waarschijnlijk wordt het een kleiner hok op een van onze terrassen