PDA

Bekijk Volledige Versie : mozaikje doet vreemd

aeg
17-05-2009, 19:48
Ik heb over een paar maanden een koppeltje mozaikjes gekocht.
3 dagen erna is het vrouwtje overleden en het mannetje aleen achter gebleven en zag ik dat hij ook niet helemaal in orde was.
Hij zit zeer goed in zijn pluimen en je ziet er niks aan , waar het niet dat hij een knarsend geluid maakt als hij adem en slaapt.
Na wat vitamines en tijd was dat enigzins weg, een begon hij opnieuw te fluiten en wat levendiger.
Dacht ok die is er weer door ik zet er terug een vrouwtje bij.
Dat heb ik enkele dagen terug gedaan en bleek er niks aan de hand.
Maar vandaag heb ik opgemerkt dat hij opnieuw begint te knarsen, net nu het vrouwtje begint te nesten.
Weet er iemand er aan de hand zou kunnen zijn?
Hij zit mooi in zijn veren, maakt een knarsend geluid bij het ademen (niet heel de tijd maar toch veel) en is kalm ( alsof hij verlegen is) en snurkt als een varken als hij slaapt.
Alvast bedankt

XaNaX
20-05-2009, 14:05
Het KAN en ik zeg wel degelijk KAN (voor ik hier mensen tegen de borst stoot) luchtpijpmijt zijn.
Maar één van de symptomen daar is soms een bijna onophoudelijk knarsen van de vogel.

Misschien toch even naar de dierenarts ermee om zeker te zijn? Is makkelijk te behandelen. De vogel gaat aan luchtpijpmijt zeker niet meteen dood maar leuk is het natuurlijk niet. En het hindert zeker en vast bij het zingen.

Trucjes die je zelf eens kan uittesten : lookpoeder in het drinkwater doen. Mijten, luizen, etc zijn echt niet tuk op look, zo kan je ze soms verdrijven (maar zeker niet altijd).
Ook appelazijn toevoegen aan het drinkwater zou kunnen helpen. (2 soeplepels op 1 liter water).

Ook als de dierenarts luchtpijpmijt vaststelt kan je eerst bovenstaande trucjes even proberen alvorens over te stappen op producten als anti luchtpijpmijt van Bogena bvb. Dit is ongelooflijk straf spul. Wel doeltreffend maar werkt o.a. ook in op de lever van de vogel en als dat kan vermeden worden....

Moraal van het verhaal :

100% uitsluitsel krijg je bij de dierenarts.
Alvorens zwaar spul toe te dienen, even kijken wat er mogelijk is als alternatief.

Ps : met lookpoeder heb ik ooit zelf eens heel goed resultaat behaald bij een vogel van een vriend van me. Maar nu heb ik er zelf mee te maken met een poppetje en hier helpt noch lookpoeder, noch appelazijn... Zo zie je maar dat het allemaal afhangt van verschillende factoren en dus zeker geen garantie is op succes.

Hou je ons op de hoogte?
Succes!!

aeg
20-05-2009, 15:44
Bedankt voor de reactie Xana, en ik hou u zeker op de hoogte.
Maar kan de lookpoeder geen kwaad voor de pop en de kweek?
Ik wil ze namelijk niet scheiden omdat de pop is beginnen nesten.

mvg

XaNaX
22-05-2009, 11:14
Al m'n vogels hier zitten ofwel op nest, of zijn bezig aan een nest of zitten met jongen... en ze krijgen ook nu en dan enkele dagen na elkaar water met lookpoeder.
Look is niet schadelijk, een natuurproduct.
Het werkt bloedzuiverend en... heeft een bepaalde geur waar mijten, luizen etc.. niet tuk op zijn.
Enkel maar voordelen dus.

Voor zover ik weet, kan je echt niets misdoen met look.

Je kan look-olie kopen, je kan lookpoeder gebruiken of een teentje look persen en enkele druppels op een liter water mengen.

Succes en ik hoop met je mee dat het werkt!!

Marx
22-05-2009, 12:40
Wat zijn mozaikjes? Mozaďekkanaries? Of Mozambiquesijzen? Maakt wel een klein verschil. Zijn het nl Mozaďekkanaries dan zou ik de man nu weghalen bij de pop en genezen. Zijn het Mozambiquesijsjes dan moet de man wel beter in zicht van de pop blijven tijdens de behandeling omdat zij anders misschien stopt met broeden.;)