PDA

Bekijk Volledige Versie : Volière maken

JohanPG
17-05-2009, 18:31
Hallo,
ik wil graag een volière met nachthok maken met wat vogels erin (eerst gewoon één koppeltje ofzo).

Ik ben van plan hem tegen de schuur aan te zetten. Hij staat dan grotendeels uit de wind en in de zon, in de volle schaduw of half zon/half schaduw kan ook. Wat is het beste?

Ik zit er aan te denken om hout en gaas (of is vogelnet beter?) te gebruiken.

Kan ik als ondergrond gewoon de grond gebruiken die er nu ligt, of zal ik klinkers ofzo neer moeten leggen? (Ik vind zelf wat planten erin wel leuk).

En welke vogels zijn allemaal geschikt voor mijn volière met planten? (Kromsnavels niet in ieder geval)

http://img193.imageshack.us/my.php?image=naamloosb.png

Zo zou het er ongeveer uit komen te zien.
Groen = bomen
Bruin = schuur
Grijs = gaas (achter het gaas heb ik een stukje tuin voor dingen die beschut en in de zon moeten staan)

Rood zou dan de volière moeten worden.
Ik zat te denken aan 3 meter breed, 1,5 meter lang en zo'n 2,5/2 meter hoog.

Ik zat er zelf aan te denken te beginnen met kanaries, zebravinken en kwartels.
Iemand nog tips waar de volière sowieso aan moet voldoen?

En ik las dat je in plaats van gaas ook vogelnet kunt gebruiken. Dit zou beter zijn voor de vogels en makkelijk te spannen zijn. Iemand ervaring hiermee?

Ik hoop dat iemand tips heeft!

JohanPG
19-05-2009, 16:53
Zo moet het ongeveer worden:
http://img297.imageshack.us/my.php?image=voliere.png

Ik las dat tussen het steen en het hout plastic moet, om ongedierte tegen te gaan, maar komen die hier dan niet tussen?

Kornelis
19-05-2009, 17:17
Hallo,

Allereerst alvast succes met de bouw en wat leuk dat je met een voliere begint.
Als je een beplante voliere wil kan je het best beginnen met kleine tropen. Kanaries kunnen ook flink gaan knagen aan je beplanting trouwens. Met zebravinken ben je goed op weg. Je kan ook denken aan zilverbekjes, japanse meeuwtjes, binsen astrildes, gould amadines bijv.
Voor de planten is gewone grond inderdaad het beste, je kan de fundering van de voliere wel beter dieper in de grond zetten tegen muizen. Muizen knagen mijn inziens zo door een stukje plastic heen.
De beste plek voor de voliere is denk ik, zoveel mogelijk uit de wind en in de halfschaduw/halfzon. Ik zou voor gevarieerde zitstokken kiezen in de voliere, zelf heb ik natuurstokken/takken in het buitenhok en gewone zitstokken in het binnenhok.
Plant de beplanting niet onder de zitstokken want de vogels poepen de beplanting dood.
Wat betreft gaas of net, ik heb gaas en bevalt prima, je moet er wel om denken dat je geen scherpe punten in de vlucht hebt en het kan inderdaad moeizaam spannen.
Ik heb de voliere trouwens helemaal overdekt, zo voorkom je dat andere vogels in je voliere poepen met alle gevolgen(ziektes) van dien.
Hopelijk ben je zo een beetje geholpen en anders even googlen of vragen.

Groet Kornelis

JohanPG
19-05-2009, 17:40
Hallo Kornelis,

bedankt voor vlotte reactie!
Ik hoorde van iemand anders ook al dat ik het beter allemaal kan overdekken. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar misschien is het toch beter..
Ook heel erg bedankt voor de tip over de stokken en de planten, dit wist ik nog niet!

Als ik begin met de bouw, en ik neem dus gewoon grond als bodem, moet ik dan eerst een stuk grond uitgraven (hoe diep ongeveer?) en hier een stuk gaas in bevestigen?
Als fundering (?) moet ik dus eerst beginnen met bakstenen, waarvan een gedeelte onder de grond zit (ten hoogte van het gaas dan, neem ik aan)?

JohanPG
21-05-2009, 10:38
We hebben nog een heleboel oude planken liggen, die waren van een schuur, die zijn zo'n 10 jaar geleden ingesmeerd met carboleum (carbolineum?).
Weet iemand of het verstandig is deze planken te gebruiken, of is dit schadelijk voor de vogels?

Kornelis
26-05-2009, 18:00
Voor de fundering moet je zo'n 35 tot 40 cm diep zitten. Vanaf daar een muurtje metselen en dan 2 tot 3 steen boven de grond en daar het hout van de voliere op zetten. Wat die planken betreft als het niet bladert is er niks aan de hand volgens mij.

Groet

JohanPG
27-05-2009, 10:41
Hartstikke bedankt! Eindelijk een antwoord waar ik echt wat aan heb :)
Het hout is in principe nog helemaal goed, en aan de binnenkant zit geen carboleum, alleen de buitenkant. :)

Als ik nog vragen heb of foto's van de bouw laat ik het hier weten ;)

Van Den Berge Ben
31-05-2009, 09:48
Beste,
ik werk nu al ongeveer 2 jaar met mijn vader aan onze voliere, die van hout en gaas gemaakt is. Ondertussen hebben we al heel wat ervaring opgedaan, ivm met van alles bv het spannen van de gaas, wat extreem moeilijk bleek te zijn. Mocht je ooit vragen hebben kan je ze mij altijd doorsturen. Wij hebben trouwens gewoon een put van 40 cm diep gegraven, een folie tegen het hout geniet en dan de put opgevuld met kiezelstenen. Ik zal wat foto's plaatsen
Groetjes,ben
Voila:
http://img269.imageshack.us/img269/270/img7037.jpg

JohanPG
31-05-2009, 18:15
Een erge mooie volière VDBB :) Het gaas ziet er wel mooi strak uit hoor..

Ik heb een gat van zo'n 30 cm gemaakt waar ik een laagje cement in giet en daar ga ik een muurtje op metselen, waar vervolgens het frame dan weer op komt :)

vogelfreak
01-06-2009, 10:36
Beste,
ik werk nu al ongeveer 2 jaar met mijn vader aan onze voliere, die van hout en gaas gemaakt is. Ondertussen hebben we al heel wat ervaring opgedaan, ivm met van alles bv het spannen van de gaas, wat extreem moeilijk bleek te zijn. Mocht je ooit vragen hebben kan je ze mij altijd doorsturen. Wij hebben trouwens gewoon een put van 40 cm diep gegraven, een folie tegen het hout geniet en dan de put opgevuld met kiezelstenen. Ik zal wat foto's plaatsen
Groetjes,ben
Voila:
http://img269.imageshack.us/img269/270/img7037.jpg

WOW mooie voliere super mooi gemaakt:)

ik heb een alaminium voliere met 1 koppel bonte boertjes(man is gesext pop niet dusz is niet 100% een koppel)

JohanPG
22-07-2009, 22:47
Een erg mooie volière heb je inderdaad!

Ik ben zelf ondertussen hard bezig met de bouw van de volière.
Ik zal morgen eens foto's plaatsen van de vorderingen!

;)

Patriick
23-07-2009, 19:13
We hebben nog een heleboel oude planken liggen, die waren van een schuur, die zijn zo'n 10 jaar geleden ingesmeerd met carboleum (carbolineum?).
Weet iemand of het verstandig is deze planken te gebruiken, of is dit schadelijk voor de vogels?

Carboleum is giftig dus het moet helemaal ingetrokken zijn en niet afbladderen.
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.

Verder zou ik er idd voor kiezen om het hout van de grond af te bouwen zoals je al zegt.
En dan een paar mooie takken en planten erin.
Als vogels kun je zoals eerder gezegd denken aan zilverbekjes, loodbekjes, spitsstaartamadines, gouldamadines.

Mijn nieuwe voliere is inmiddels ook bijna klaar, wordt in het najaar alleen nog gebeitst.
http://patrickvandenhoorn.mijnalbums.nl

JohanPG
26-07-2009, 11:25
Erg mooie volière patrick! Ik gebruik wel de eerder genoemde planken. Deze zullen natuurlijk eerst goed geschuurd worden, waarna ik ze nog ga beitsen. Dit is niet schadelijk toch?

En welke planten heb jij in je volière staan?

Ton Koek
26-07-2009, 13:17
Carboleum die er al 10 jaar op zit, dampt echt niet meer, dat moet prima gaan.

Wat planten betreft, ik heb buxus, conifeer, hedera (klimop), heide, oleander, bamboe, geranium, kamerden en grassen altijd zonder problemen gebruikt.
Succes met de bouw en hou ons op de hoogte, leuk!

JohanPG
28-07-2009, 21:33
Hier wat foto's van de vorderingen. Ik ben vandaag begonnen met het dak, zoals op de laatste foto's te zien is. Morgen hoop ik dit af te krijgen en er eind van de week golfplaten op te kunnen leggen. Verder hoop ik morgen de balken waar het gaas aan moet klaar te krijgen en ik ga morgen het gaas halen.

Ik houd jullie wel op de hoogte :D

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0028.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0027.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0010.jpg

JohanPG
28-07-2009, 21:36
http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0009.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0073.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0074.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0075.jpg

Patriick
29-07-2009, 00:08
Erg mooie volière patrick! Ik gebruik wel de eerder genoemde planken. Deze zullen natuurlijk eerst goed geschuurd worden, waarna ik ze nog ga beitsen. Dit is niet schadelijk toch?

En welke planten heb jij in je volière staan?

Nee, dan zou het inderdaad gewoon moeten kunnen.

Ik heb buxus, verschillende grassen, heel veel klimop aan de achterwand en een grote laurier in het midden. Op het moment heb ik alleen gouldamadines in de voliere zitten, die hebben weinig beplanting nodig.

De eerste foto's zien er goed uit. Mooi groot :)
Daar kan wel iets meer dan 1 koppeltje in :)

ele
29-07-2009, 00:50
Ik las dat tussen het steen en het hout plastic moet, om ongedierte tegen te gaan, maar komen die hier dan niet tussen?

Beter laat dan niet.

Tussen de stenen en het hout is het verstandig om ietsjes (ca. 4-5 mm.) ruimte te houden ivm. vocht wat de stenen opzuigen uit de grond en afgeven aan het hout.
Door er wat ruimte tussen te laten kan dit ventileren (rot het hout minder snel) en kan dus het water niet in het hout trekken.

Je zou hiervoor iets van kunststof of plastic opvulplaatjes kunnen gebruiken.

JohanPG
29-07-2009, 09:03
Beter laat dan niet.

Tussen de stenen en het hout is het verstandig om ietsjes (ca. 4-5 mm.) ruimte te houden ivm. vocht wat de stenen opzuigen uit de grond en afgeven aan het hout.
Door er wat ruimte tussen te laten kan dit ventileren (rot het hout minder snel) en kan dus het water niet in het hout trekken.

Je zou hiervoor iets van kunststof of plastic opvulplaatjes kunnen gebruiken.

Heb hier tijdens de bouw eerlijk gezegd niet meer aan gedacht. Ik zal even iets bedenken.. Bedankt voor de reacties zover :D

Animal
29-07-2009, 10:38
Heb hier tijdens de bouw eerlijk gezegd niet meer aan gedacht. Ik zal even iets bedenken.. Bedankt voor de reacties zover :D
Onderkant van de balkjes extra schilderen met goede tuinbeits is veel beter.

Als je er plastic tussen legt gaat het hout nog eerder rotten ,,het plastic wordt nat als het regend ,en het water wat er op ,tussen blijft staan staat constant in contact met het hout wat daar eerder door zal gaan rotten.Tussen het hout en de steen blijft geen water staan ,want dat wordt door de steen opgenomen ,en verdampt daarna gewoon.

henk
29-07-2009, 13:29
Ik weet niet beter dan dat je de onderkant van de balkjes in de rode menie zet.
Groet,
Henk

Josly
29-07-2009, 16:52
Groet,
Henk

Rode menie is in Vlaanderen Verboden!!!

Animal
30-07-2009, 10:27
Groet,
Henk

Inderdaat .,als die nog te krijgen is ,dan is dat prima ,,werd ook in de bouw zo gedaan.
Ook carboleum kan ,,maar ook dan alleen maar de onder kant van de balkjes.

JohanPG
31-07-2009, 13:09
Vandaag heb ik het 'geraamte' af gemaakt. Eerst even beitsen en dan kunnen de golfplaten en het gaas gemonteerd worden :)

JohanPG
04-08-2009, 17:59
Hier wat foto's dan, helaas geen super kwaliteit.

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0099.png

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0100.png

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0104.png

Ik ben vandaag 'golf'platen wezen halen. Ze hadden de platen met ronde golfjes alleen korter en langer dan dat ik moest hebben, dus heb ik maar voor rechte golfjes gekozen. Die was precies goed.
Zoals rechtsonder op de onderste foto te zien is, zakt het daar een beetje in. Als ik het goed strak vast zet, zal het dan recht blijven of op den duur toch weer inzakken?

Tori no Hime
04-08-2009, 18:07
Ik weet niet of je al bezig bent met de golfplaten erop vastzetten, maar zo niet dan zou ik nog even kijken of je nog gaas ofzo onder de platen kunt doen. Als er dan een keer een storm is die de golfplaten los rukt, zijn niet meteen al je vogels weg omdat er nog gaas onder zit ;)

Maar de foto's zien er al goed uit, wordt lekker groot! :D

Animal
04-08-2009, 18:14
Er moet zeker gaas onder de golfplaatjes ,en ik denk ook dat de overspanning voor de golfplaten ook te groot is.
Ik zouw er zeker halverwege nog een lat tussen maken.
Dan kun je ook daar de plaatjes vast zetten.
Strak vast zetten helpt bij golfplaatjes niet tegen doorhangen ,en dat gaan ze zo zeker doen. Zeker als er een keer sneeuw op ligt.

kingfisher
04-08-2009, 20:09
Ben het zeker eens met Animal en hou er ook rekening mee dat dit soort golfplaatjes verteren onder invloed van het zonlicht(eigen ervaring).
Als er dan een tak of een steen of id op valt gaat hij er dwars door heen.
Inderdaad een lat tussen zetten,de overspanning is te groot.
Je hebt ook golfplaten verstevigd met glas vezel,deze zijn gelig van kleur en zijn veel steviger.
Of anders een soort plexiglasplaten die ze ook in de tuinbouw gebruiken,deze zijn dubbelwandig met schotjes ertussen en in 2 diktematen ben alleen de naam effe kwijt..
Ik heb ze er al 6 jaar op zitten en nog geen centje pijn, zijn wel duur.
Mvg,
Kingfisher

Henk3
04-08-2009, 21:48
Nou als ik het eerste bericht lees is de volière 1,5 meter diep en dan kan het wel hoor. Dan is de bevesitging om de ongeveer 75 centimeter. Geen punt. Wel om de golf vastzetten. De foto's geven een beetje een vertekent beeld denk ik.

Ik zou de balkjes er net andersom opgelegd hebben. Dan zijn ze n.l. sterker.

Wel eerst gaas er op spannen. Maar dat is al gezegd.

JohanPG
10-08-2009, 11:24
Ik heb de golfplaten erop gelegd en ze zitten achter, voor en in het midden en dwars vast geschroefd, hartstikke stevig. Ik denk dat ik het maar even aanzie hoe het gaat.
Het gaas zit nu ook allemaal. Hoe groot moet de opening ongeveer zijn in de muur tussen het nachthok en de vlucht?

Henk3
10-08-2009, 11:55
Dat is een beetje naar eigen inzicht en naar de grootte van je vogels.

Stook je in de winter in het nachtverblijf? Dan zou ik de opening niet al te groot maken of eventueel afsluitbaar. Kleine vogeltjes kunnen gemakkelijk door een opening van 7 centimer bijvoorbeeld. Het is maar net wat je zelf goed toe lijkt. Bij een grotere opening zullen ze het wel sneller door krijgen dat ze naar binnen en naar buiten kunnen.

Zorg wel voor verse lucht in het binnen verblijf.

JohanPG
10-08-2009, 12:00
Dat is een beetje naar eigen inzicht en naar de grootte van je vogels.

Stook je in de winter in het nachtverblijf? Dan zou ik de opening niet al te groot maken of eventueel afsluitbaar. Kleine vogeltjes kunnen gemakkelijk door een opening van 7 centimer bijvoorbeeld. Het is maar net wat je zelf goed toe lijkt. Bij een grotere opening zullen ze het wel sneller door krijgen dat ze naar binnen en naar buiten kunnen.

Zorg wel voor verse lucht in het binnen verblijf.

Er komt een raam in het nachtverblijf, dat open en dicht kan. Misschien zelfs twee :D
Ik ben van plan ook een koppel Bourkes te nemen, dus dan lijkt 7 CM me wat kleni. En ik wil onder een luikje voor Chinese Dwergkwartels, hoe groot moet die dan zijn?

Ik wil er luikjes van maken, zodat ze open en dicht kunnen, dit kan handig zijn bij bijvoorbeeld schoonmaak enz.

Henk3
10-08-2009, 13:51
Die passen wel door een gat van 7 centimeter hoor.

JohanPG
10-08-2009, 15:10
Dan maak ik een gat van zo'n 10 cm ofzo :) Moet goed komen.

JohanPG
14-08-2009, 12:29
Wat is eigenlijk goed spul om de kleine kiertjes te dichten?

Henk3
14-08-2009, 13:06
Acrylaat kit of misschien nog beter is lijmkit, deze laatste is wel wat duurder.

JohanPG
24-08-2009, 08:58
Ik wou vandaag nog even wat spullen gaan halen. Ik zie bij veel mensen dat ze van die dingetjes aan de muur hebben waar dan die ronde stokken in zitten. Weet iemand waar ik dit en de stokken het beste kan halen?

wim1950
25-08-2009, 23:09
Beste Johan voor zitstokken kun je het beste naar een bouwmarkt, want in de dierenwinkel zijn deze te duur.Voor zithokjes te maken neem je een plank van 10x50 x1,5 een half ronde regengoot zaagt zitstok op10 cm en boor 3 gaten stokdikte in plank ,zaag goot in stukken van 8,5 cm vastschroeven op
stok en klaar is ie
groetjes Wim

JohanPG
27-08-2009, 20:29
Oke bedankt!

http://img10.imageshack.us/img10/5581/naamloosozj.png

Ik vraag me af hoe ik dit ongeveer aan moet sluiten, welke kleur draad moet waar aan.. ?

Henk3
27-08-2009, 21:44
http://klus.startpagina.nl/prikbord/4379964/4379965/re-schema-elektra-aansluitenhelp

JohanPG
29-08-2009, 18:35
Hmm, een tekening zou toch handiger zijn :huh

Animal
29-08-2009, 21:12
Hmm, een tekening zou toch handiger zijn :huh

Als je geen verstand van electra hebt ,kun je beter je lamp met een snoer en stekker aan sluiten (schakelaar in de snoer) ,of stekker eventueel via een tijdschakelaar in het stopcontact.

JohanPG
29-08-2009, 22:23
Het aansluiten in in principe geen probleem, maar die kleuren daar snap ik altijd de ballen van :confused: Haal ik altijd door elkaar enz.
Maar ik weet nu precies hoe het moet, dus het gaat helemaal goed komen :D

ele
30-08-2009, 01:18
Weet je het zeker: http://www.gortzen.eu/vca/elektrisch%20gereedschap/geaard.htm

JohanPG
30-08-2009, 10:53
14 vragen goed ;)

ele
30-08-2009, 15:25
Dan moet het wel goed komen :D

Animal
30-08-2009, 16:57
Weet je het zeker: http://www.gortzen.eu/vca/elektrisch%20gereedschap/geaard.htm

Een beetje erg simpele vragen ,en ook de antwoorden kloppen niet echt.
Een snoer doorbijten kan ten alle tijde dodelijk zijn ,daar helpt de aarde echt niet tegen.

ele
31-08-2009, 23:42
Een beetje erg simpele vragen ,en ook de antwoorden kloppen niet echt.
Een snoer doorbijten kan ten alle tijde dodelijk zijn ,daar helpt de aarde echt niet tegen.

Die vraag had jij dus fout :confused: :D :D

JohanPG
08-09-2009, 21:58
http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/SANY0131.jpg

Nieuwe bewoners :D

Henk3
08-09-2009, 22:40
Mooie beestjes.

Hou die scherpe gaaspunten ff in de gaten. Voorkomen is beter dan genezen.

Patriick
08-09-2009, 22:59
Inderdaad!

Even een latje er tegenaan zou ik zeggen :)

dave1
08-09-2009, 23:00
mooie vogels hoor.

alleen even een opmerking je hebtr geen gaas onder het dak . dit zou ik toch echt wel even doen. zou zonder zijn als er een tak of een windvlaag je dak vernield en je vogels daardoor kwijt bent. maar volgens mij was het al een keertje opgemerkt

JohanPG
09-09-2009, 08:22
Mooie beestjes.

Hou die scherpe gaaspunten ff in de gaten. Voorkomen is beter dan genezen.

Komen latjes tegenaan :)

Ik heb met panlatten gaaspanelen gemaakt die tegen het dak komen een dezer dagen.

JohanPG
05-10-2009, 21:52
Als ik de binnenkant ga isoleren moet er tegen het isolatiemateriaal ook nog plaatmateriaal. Wat kan ik dan het beste gebruiken?

Animal
05-10-2009, 22:33
Ik had ,,lang geleden,, ook een buiten volliere met nachthok ,,en dacht er ook goed aan te doen om dit te isoleren.
Met tempex platen ,en daar over triplex panelen .(aan de binnenkant natuurlijk )
Zag er heel netjes uit ,totdat de muizen het ontdekte.
Achter de triplex platen was een ideale ruimte voor hen ,en van de tempex bleef niet veel over.
Voor zulke parkieten is wind dicht voldoende ,en hoef je volgens mij niet te isoleren.

ele
07-10-2009, 22:44
Dubbel gaas is ook goed :D :D :D

JohanPG
08-10-2009, 17:13
Maar het oog wil ook wat he..
Hoop dat iemand wat tips voor me heeft!

Ton
08-10-2009, 18:41
als je kan zou ik betonplex gebruiken, daar komt geen muis doorheen, het is spiegelglad, dus goed schoon te maken. en het is zeer stevig.

JohanPG
08-10-2009, 23:19
Bedankt voor de tip! Moet ik er dan nog wel piepschuim achter doen of is dat niet nodig?

Ton
09-10-2009, 18:57
voor de vogels is het belangrijk, droog en tochtvrij. ben je van plan te gaan verwarmen, dan is isolatie wel beter. zelf zou ik dan kiezen voor steenwol, dat isoleert beter dan piepschuim. (dacht ik)

Animal
09-10-2009, 19:47
Ik denk niet dat dat veel uitmaakt (bij gelijke dikte natuurlijk)
Maar steen en glaswol is er alleen maar in dikkere platen (rollen) en tempex is er al vanaf 1 cm dik.Tempex is ook prettiger te verwerken.Nadeel van tempex is dat als er muizen bij kunnen er niks van over blijft.
Nadeel van glas of steenwol is dat als het veel water op neemt het niet veel meer isoleerd.,en het is moeilijker (vervelender te verwerken)

Agapornis
09-10-2009, 21:10
Maar het oog wil ook wat he..
Hoop dat iemand wat tips voor me heeft!
doe je het toch gewoon een meter hoog!

ele
10-10-2009, 00:17
Isolatie (van warmte) is gebaseerd op stilstaande lucht.

40 mm PS eerste keus Tempex RC 1.08
50 mm PS eerste keus Tempex RC 1.35
60 mm PS eerste keus Tempex RC 1.65
80 mm PS eerste keus Tempex RC 2.16
100 mm PS eerste keus Tempex RC 2.75

55 mm steenwol Rockwool 433 Mono RC 1.55
80 mm steenwol Rockwool 433 Duo RC 2.25
100 mm steenwol Rockwool 433 Duo RC 2.85

60 mm glaswol 8333 x 600 mm eerste keus RC 1.50
80 mm glaswol 6666 x 600 mm eerste keus RC 2.00

RC = warmteweerstand van de constructie

Tussen de isolatie en de buitenwand moet je enkele centimeters ruimte houden, deze ruimte moet geventileerd worden.

Hoe is je hok opgebouwd (welke materialen)?

Wandopbouwprincipe van buiten naar binnen bij een houten wand:
1 Afwerking buitenzijde (planken denk ik bij jou),
2 latten vor de ventilatiezone (denk om boven en onder ook kleine openingen naar de buitenlucht)
3 dampopen folie (miofol, tyfek ed., denk om: juiste zijde naar buiten ivm. het 1-zijdig doorlatend karakter van deze foliesoorten, wel uit de wand maar niet in)
4 dragende cunstructie met ertussen isolatiemateriaal,
5 dampdichte folie (niet alle plastic is dampdicht),
6 wandafwerking binnen (kan gips of ander plaatmateriaal zijn).