Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kan dit bij elkaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kan dit bij elkaar

    hallo allemaal.

    Ik had eerst zeven broedkooien met daarin 1 koppel rijstvogeltjes, 1 koppel zilverbekjes, 1 koppel japanse meeuwtjes en nog 4 koppels zebravinken. Nu heb ik samen met ons pap een volieren van 3 bij 3 gemaakt. Nu vroeg ik me af. Of ik zoveel koppels zebravinken bij andere vogels kan zetten of dat ze dan alle andere nestkastjes gaan slopen???

    groetjes wouter.

  • #2
    als je opzet is om gewoon een voilere met vogels te houden kan deze combinatie best, wil je echter kweken dan moet je er rekening mee houden dat kruizingen tot de mogelijkheden behoort. Ook zullen de zebravinken nesten slopen en jap meeuwen elk nest gebruiken wat ze zien.

    Opmerking


    • #3
      Het lijkt me wel leuk als er ook wat jongen uit komen dit jaar. Dus als ik er twee koppels zebravinken in zou zetten gaat het dan wel goed?

      wouter

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door wouter
        Het lijkt me wel leuk als er ook wat jongen uit komen dit jaar. Dus als ik er twee koppels zebravinken in zou zetten gaat het dan wel goed?

        wouter
        Ik denk dat lambert46518 vooral doelt op het soort vogels. Het aantal is meer afhankelijk van de ruimte.

        Zebravinken kunnen namelijk samen met Japanse meeuwtjes kruisen (jongen krijgen). Niet wil dit / iedereen is hier een voorstander van.
        Met vriendelijke groet, Jeroen

        www.jeroenhubert.nl

        Opmerking


        • #5
          even een beginnersvraag.
          wat kan een nadeel zijn aan deze jongen??

          wouter

          Opmerking


          • #6
            tegen vraag wat is het voordeel

            Opmerking


            • #7
              Groeten,

              Arjan

              Opmerking


              • #8
                nest

                en geef vooral de zebra,s minstens twee nestkastjes per koppel dan gaat het wel goed
                met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

                Opmerking


                • #9
                  inderdaad gewoon genoeg nestkasten ophangen.

                  persoonlijk vind ik dat er wel iets meer dan 6 vogels in een ruimte van 3 bij 3 meter kunnen.
                  Als je gewoon een leuke gezelschap voliere wil hebben zou ik ze gewoon lekker allemaal in de voliere doen.
                  Er komen dan vast wel jongen.

                  Opmerking


                  • #10
                    De vogelsoorten door u genoemd in combinatie met de ruimte die u heeft , lijkt mij wel goed mogelijk om bij elkaar te zetten. Mijn ervaring is echter dat wanneer het u meer gaat om resultaat , dat individuele (koppel gewijs) kweek betere resultaten geeft. Zebravinken worden vaak als nestslopers gezien , maar dit hoeft niet het geval te zijn. Voldoende nestmateriaal geven en kastjes die niet te open zijn wil soms genoeg zijn. (uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat open mandjes soms moeilijk te "verdedigen" zijn door een koppel en vanwege die reden vaak het koepeltje dat ze over het nest bouwen , gestolen wordt door de anderen)

                    Met maar 1 koppel rijstvogels zult u waarschijnlijk daar ook geen last van hebben. Toch wou ik u waarschuwen voor dit soort. Ik had eerder meerdere koppels bij m'n zebravinken en andere soorten in en heeft soms ook z'n problemen veroorzaakt. Nesten van zebravinken gesloopt en zelfs , geloof het of niet , de bourksen uit een nestkast verdreven terwijl die jongen hadden!

                    Toch blijft in mijn ogen de gezelschaps ren het mooist...iets minder resultaat en zoeken naar de juiste balans , maar uiteindelijk veel mooier om alles samen te zien wezen.

                    Veel succes gewenst en hopelijk vindt u de juiste balans!

                    Lammert

                    Opmerking


                    • #11
                      Over mogelijke kruisingen wou ik verder nog zeggen , dat er inderdaad een risico is , maar dat deze toch vrij klein is zolang u gewoon koppels heeft.
                      Zover ik weet zijn kruisingen tussen de meeste soorten die u noemt mogelijk. Zo heb ik al eens kruisingen tussen rijstvogel en zebravink gezien. Mij leek dit onmogelijk vanwege dat de soorten nauwelijks of misschien wel helemaal niets van elkaar weg hebben , maar toch is het blijkbaar mogelijk.
                      Ik heb jaren verschillende tropen en parkietsoorten bij elkaar gehad en heb nog nooit kruisingen gehad , behalve van splendid/elegant. Neophema soorten houd ik dus nu niet meer door elkaar heen , want dat brengt blijkbaar te veel kruisingsrisico.

                      Opmerking


                      • #12
                        Zebravinken zijn niet per definitie nestslopers! Toen ik dit ergens op internet had gelezen, dacht ik toch even: "Huh? Dat kan toch niet?
                        Matsje <3

                        Opmerking


                        • #13
                          bedankt voor het reageren.

                          ik heb de vogels allemaal bij elkaar gedaan. En het valt me wel op dat de rijstvogeltjes alle blaatjes af knippen. En achter de andere vogels aan gaan dus ik denk dat ik ze appart ga zetten. verder gaat het goed drie koppels zebravinken en de japanse meeuwtjes zitten op eitjes. Met een beetje geluk komen ze uit.

                          groetjes wouter

                          Opmerking


                          • #14
                            nog even een vraag.

                            Ik heb de rijstvogels appart gedaan omdat ze de hele tijd achter de andere vogels aan jaagde. Maar nu zitten ze in een broedkooi van 80 breed 50 diep en 50 hoog. Kunnen ze hier in blijven?

                            groetjes wouter

                            Opmerking


                            • #15
                              De rijstvogels kunnen best in zo'n kooi leven, maar als ze jongen krijgen is het beter die in een aparte vlucht te zetten, die moeten groeien en groot en sterk worden.
                              Veel plezier met alle nestjes.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X