Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Heeele rare eieren? Nog nooit gezien?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Heeele rare eieren? Nog nooit gezien?!

    Hallo!

    Mijn valkje is aan het broeden, ze heeft net haar tweede ei gelegd, maar ik snap er helemaal niks van, de 1 is veel te klein, en de andere is weer heel groot? hoort dit zo?

    Groetjes Jody
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Weird Eggs

    Hi Djow,
    een vraagje: is het haar 1e leg (zeg maar in haar hele leven) en/of 1e leg van dit jaar.

    Dit komt ook vaak voor bij kippen, aan het begin van het seizoen kunnen er hele rare eieren tevoorschijn komen.

    Ik heb regelmatig al perfect ronde, langwerpige en iniminie eieren gezien in het begin van de lente/ begin van de legsel.
    Niet dat je een kip met een Valkje kan vergelijken, maar vogels is vogel...
    Mijn kanarie had het ook laatst eentje met een bobbel.

    Gewoon weghalen, even laten rusten en dan weer opnieuw.
    Zorg dat ze genoeg grit, sepia en voeding binnen krijgt. Multi-vitamine 'ornivita-plus' doet ook wonderen.

    Succes greetz Frances

    Opmerking


    • #3
      Hey,

      ja is haar eerste nestje en ze is ook net een jaar oud. En daarbij komt ook nog dat ze van een inteeld nestje komt. Ik werk op een kinderboerderij (stage) en verzorg daar de voiliere en vang de (mislukte) vogels op. Ik heb een aparte kamer waar ze altijd los vliegen, maar zij had een koppel gevorm met mijn heeele tamme valkparkiet die ik zelf had grootgebracht, maar ze zijn zo ontzettend leuk en lief samen, en hij verzorgd haar ook super goed, maar het inderdaad haar eerste leg, maar ik denk dat ik de eieren wel beter kan laten liggen want ze broed er wel echt op? Achja, bij een misvormde vogel, kan je niet anders verwachten Ze doet het wel goed hoor, verdedigd haar nestje heel goed en is niet meer van haar nest te krijgen!

      Opmerking


      • #4
        Hm, ik weet niet of het wel zo slim is om met een vogeltje te kweken dat uit inteelt in voortgekomen.

        Opmerking


        • #5
          Dat maakt echt niks uit voor een keer.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door MaxWeijers
            Dat maakt echt niks uit voor een keer.
            Het probleem is dat het meestal niet bij 1 keer blijft. Veel kwekers brengen te weinig nieuw bloed in hun bestand. Bij een kinderboerderij komen sowieso vaak de afdankertjes. Als je aan het uiterlijk al kan zien dat het inteelt is, dan is het echt niet van 1 keer maar meerdere generaties.

            Maar Dj0w, ik zou haar in ieder geval laten uit leggen en even laten broeden. Verder is het jouw keuze of je de eieren ook laat uitkomen (als ze bevrucht zijn.. dat kleine eitje is denk ik niet bevrucht; je kunt het wegnemen, maar je kunt het ook laten liggen, maakt niet zoveel uit)

            Opmerking


            • #7
              Kleine eitje misschien niet bevrucht.

              Groot kans van niet maar je weet het maar nooit.
              Gewoon laten liggen want als ie niet uitkomt en de grotere wel, dan kan het jong daar mooi zijn kopje op laten steunen de eerste dagen. Later kan je het dan wel wegnemen. Ik zou denk ik gewoon afwachten nu het toch eenmaal zo ver gevorderd is. Wie weet wat je er uit krijgt voor moois.

              Het zou kunnen dat er nog een paar eieren bijgelegd worden. Want 2 eieren is wel weinig voor een valk.
              Of ze is niet goed naar de kweek toe opgevoerd.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Heeft u ook grasparkieten bij de valken?

                Opmerking


                • #9
                  Als dat het geval is kan het ook best zijn dat de grasparkieten het blok ingenomen hebben en dat er dan alleen nog grasparkieten in leggen.

                  Opmerking


                  • #10
                    dat komt wel eens vaker voor jah dat grasparkieten bij valken hun eieren leggen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door MaxWeijers
                      Als dat het geval is kan het ook best zijn dat de grasparkieten het blok ingenomen hebben en dat er dan alleen nog grasparkieten in leggen.
                      Sta je dan als grasparkiet met je goede gedrag!
                      Mag je van mvr. Valkparkiet je nest niet meer op

                      Opmerking


                      • #12
                        Ja grasparkieten zijn vrechtlappen.

                        ps. doen ze bij ons ook regelmatig. we moeten binnenkort maar wat minder valkparkieten houden en ze gescheiden zetten.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ja dat zou ook nog wel kunnen, ik heb een broeds grasparkietje, maar zijn heeft al 1 ei in haar eigen blok gelegd, en mijn mannetje (valk) en popje (valk) zijn echt heel waaks, en jagen iedereen weg. ze heeft nu 3 eieren gelegd, weer een normale, en ze doen het echt super, ze laten de eieren nooit alleen, als het popje er even uit is, gaat mijn mannetje zitten broeden. dus ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat mijn grasparkiet daar een ei heeft gelegd, want ze kunnen nog niet eens in de buurt komen, mijn popje zat voor dat ze haar eerste ei legde, al non stop 2 dagen in dat nestkastje.

                          En ik had haar opgevangen, maar toen vormde ze een heeel leuk koppel met mijn man. maar ik denk dat het qua inteeld wel goed moet komen, ik heb een hele mooie sterke man, en zij ziet er ook steeds beter uit. het enige is dat ze soms wat magerder is, maar haar poep ziet er goed uit, en ze heeft alleen niet genoeg kracht in haar poten. maar ze kan voor de rest alles wel net als de andere valken. op dunne takjes kan ze ook gewoon zitten terwijl ze in het begin, toe ik haar net kreeg alleen nog op een platte ondergrond kon zitten!

                          Dus ze is goed gerevalideerd Ik heb nu ook 1 grasparkiet, waar iemand de vleugels verkeerd van gekortwiekt had, dus heb nu mijn kamer aangepast met trappetjes, zodat hij overal kan komen Soort revalidatie center!

                          Ik hoop dat ze bevrucht zijn, en dat ze mooie jongen krijgen. Ze zijn allebei wildkleur, maar de moeder van mijn mannetje was lutino, dus hoop dat daar nog wat van mee komt!

                          In ieder geval bedankt voor de reacties!

                          Ik hou jullie op de hoogte

                          xxx

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                            Groot kans van niet maar je weet het maar nooit.
                            Gewoon laten liggen want als ie niet uitkomt en de grotere wel, dan kan het jong daar mooi zijn kopje op laten steunen de eerste dagen. Later kan je het dan wel wegnemen. Ik zou denk ik gewoon afwachten nu het toch eenmaal zo ver gevorderd is. Wie weet wat je er uit krijgt voor moois.

                            Het zou kunnen dat er nog een paar eieren bijgelegd worden. Want 2 eieren is wel weinig voor een valk.
                            Of ze is niet goed naar de kweek toe opgevoerd.
                            Ze heeft er al 3! Misschien vandaag wel 4, maar heb het nog niet kunnen zien!

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                              Het probleem is dat het meestal niet bij 1 keer blijft. Veel kwekers brengen te weinig nieuw bloed in hun bestand. Bij een kinderboerderij komen sowieso vaak de afdankertjes. Als je aan het uiterlijk al kan zien dat het inteelt is, dan is het echt niet van 1 keer maar meerdere generaties.

                              Maar Dj0w, ik zou haar in ieder geval laten uit leggen en even laten broeden. Verder is het jouw keuze of je de eieren ook laat uitkomen (als ze bevrucht zijn.. dat kleine eitje is denk ik niet bevrucht; je kunt het wegnemen, maar je kunt het ook laten liggen, maakt niet zoveel uit)
                              Hey, misschien dat mijn koppetje in de toekomst nog een nestje gaan maken ja, ze zijn heel lief, en ik denk dat het wel goed komt. Mijn mannetje komt niet van de kinderboerderij vandaan, maar gewoon van iemand die valkparkieten als hobby houdt, zijn hele sterke valken, en ook mijn mannetje is erg sterk. dus ik denk dat zijn genen wel goed genoeg zijn, Ik denk ook dat hij wel dominant is over haar, dus dat moet wel goed komen.

                              Ik laat de ei'tjes gewoon uitkomen ze doen het super goed met zijn tweeen, hij gaat zo nu en dan even het nestkastje in om haar te wassen en ze wisselen elkaar mooi af.

                              Op de kinderboerderij in de voiliere wordt er vaak "nieuw" bloed bij gedaan. maar onze voiliere was een keer leeggerooft en al onze mooie parkieten waren gestolen en onze nestjes. En toen kregen we 12 nieuwe valken, allemaal inteelt, en deze hebben we allemaal verdeeld, en wegedaan en nieuwe popjes bij de mannetjes gezet. alleen mijn popje was de enige die echt wat had.

                              xx

                              Opmerking

                              Working...
                              X