Mededeling

Collapse
No announcement yet.

witte zebravink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • witte zebravink

    Ik heb een koppel (spier)witte zebravinken welke 4 jongen hebben van een paar dagen oud.
    Nu viel mij op dat 2 jongen zwarte ogen hebben en de andere 2 rode ogen?
    Is dat normaal, komt dat vaker voor?
    Heb het zelf wel eerder gehad bij maskers, die heb je in zwart- en roodoog.
    Kunnen witte zebra's ook split zijn van mutaties? Ik dacht wit is wit en verder niets.

  • #2
    Hallo natuurbroed

    Wit is geen wit. Wit is een speciale kleur die een kleur maskeert. Dus onder jou witte zit waarschijnlijk een andere kleur. Meestal is dit grijs of bruin, maar in dit geval zou er wel is masker grijs/bruin onder kunne zitte. Het waarschijnlijkst is dan dat de jonge vogels met rooie ogen witte poppen worden, want volgens mij is masker X-chromosomaal verervent. Heb zelf ook vorig jaar een paar witte die rooie ogen hadde, maar die ogen werden na het ruien weer zwart.

    mvg,
    sibrand
    Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

    Opmerking


    • #3
      Ik las dit onderwerp en wou er graag op reageren en heb daarom ook maar een profiel aangemaakt hier.
      Ik meende altijd dat een witte zebravink met rode ogen (albino) haast niet mogelijk was om de volgende reden:
      Een albino jong zou geen pigment vlekken in de snavel hebben en hierdoor niet gevoed worden door de ouders.

      Als ik dit fout heb , zou ik dat graag willen weten.

      Mocht het toch mogelijk zijn , zou het dan kunnen dat u een rood oog(albino) man heeft en een recessief wit (normale zwartoog) popje heeft? Want dat zou dan een goede verklaring kunnen zijn.
      Ook zijn zebravinken , net als veel andere vogels , niet 100% trouw aan hun partner. Dus mocht u in kolonie , of in ieder geval meer dan 1 koppel per vlucht kweken , zou het dus ook goed kunnen dat er buitenechtelijke jongen bij zitten.

      Ik hoop dat dit iets zal helpen.

      Opmerking


      • #4
        Nee, geen albino's.
        Ik heb gewone witte zebra's (zonder oogstreep) en denk zelf dat Sibrand in deze een goed verhaal heeft.

        Inmiddels zijn de jongen uitgevlogen en zijn allemaal spierwit en de ogen zijn ook verkleurd van rood naar zwart.

        Opmerking

        Working...
        X