Mededeling

Collapse
No announcement yet.

onderhoud kweekkooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • onderhoud kweekkooien


  • #2
    Een leuk verhaal. Wat aangedikt.
    Als je het wat anders had aangepakt,had je vele problemen met het reinigen van de kooien kunnen voorkomen. Klemmende zandladen is een bekend euvel.
    Gaat het om grote aantallen broedkooien dan zal je sommige zaken wat moeten vereenvoudigen.
    Je kan de zandladen gewoon weglaten . Onder de fronten een ruimte open laten om met een zelfgemaakte lange krabber het vuil naar je toe te halen.
    In de achterwand of zijkanten kan je nestpotten ophangen. De stokken zijn dan altijd bereikbaar.
    Het reinigen van de kooien behoort nu eenmaal bij de hobby en je zal daar enige tijd aan moeten spenderen.
    Als je die tijd niet hebt of de discipline niet kan opbrengen,dan houdt het op.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      een krantje op maat knippen en in de lade , om de dag verwisselen, gaat snel en de kooien blijven schoon.
      www.fretteren.eu

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          het heeft ook houten stokken die je in de tralies hangt, deze bv.


          je pakt ze eruit maakt ze schoon en hangt ze terug.

          ik heb ook de nestkastjes aan de buitenkant hangen, maar op deze manier,
          www.fretteren.eu

          Opmerking


          • #6
            Hoije

            Ik heb 3 soorten zitstokken in de kooi die je tussen de tralies steekt(klemt)
            1 van hout en 2 plastieken.(verschillende diameters)
            een van de plastieken heeft een plat uiteinde zodat die boven de schuifdeur kan.
            heb een paar rezerve stokken dus vervangen gaat makkelijk.
            paar stokken eruit nieuwe erin meteen een emmertje zeepsop in en zuivermaken.
            Enzo verder he.
            NOOIT schuurpapier gebruiken dit is gemaakt met gemalen glas gemaakt en dat zet zich in de houten zitstok waardoor je zeer snel ontstoken pootjes krijgt.(tip van de zebravinkelclub)
            verder kwa zandlades kun je een L profieltje plakken tegen de zijkanten van je kooien.
            Ik stofzuig ook maar alleen als de kooi leeg is bij zuiveren van de lade gebruik ik een verfborstel 't kraaiepoot (zo een lange geknikte)
            Of je kan links en rechts zand tussen lade en wand doen dat schuift beter.
            Drink en voerbakjes heb ik ook aan de buitenkant dus die zijn snel en makkelijk vervangen.

            O ja ook handig is het je kooi aan binnenkant te verven maakt niet uit wat kleurtje als het maar een lakverf is dat maakt uitwasen zeer makkelijk tegenover bruut hout.

            groetjes Frank4

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                mayby

                wat denk je van "losse"natuurlijke stokken,eens in de zoveel tijd nieuwe knippen en klaar is kees, geen geschrob meer waarbij evt nog kwade bacteriele resten (bv urine zuur trekt in stok en vooral als deze is "open" gehaald met schuurpapiertje of iets dergelijks) kunnen blijven zitten of resten van schoonmaak middel.
                natuurstokken hebben nog wel meer voordelen,bv;zijn niet evenredig op dikte dus is goed voor de tenen.
                je kan eens voor afwisseling zorgen :wilg/berk/eik etc. dan hebben ze ook nog eens wat extra afleiding in het begin als je de stokken plaatst.
                etc.
                etc.
                etc.
                misschien is het een idee?
                mvg

                ps: je weet als je aan vogels/dieren begint dat je "slaaf" wordt,jij ben degene die alles moet doen (het verzorgen)
                is niks mis mee ,maar als je het niet doet dan lijden de vogeltjes er weer onder dus.................altijd dat moeten Rhone

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    ik geloof dat het kingfisher was die ook dezelfde vraagstelling had(zo ongeveer) er is een hele topic over gewijd het bevestigen van..................,ik kon hem zo 123 niet voor je vinden,er zijn meerdere bevestigingsmiddeltjes daarvoor in de handel."knijpertjes" /rvs plaatjes etc.
                    zoek die topic maar eens op en lees hem door.
                    mvg

                    ps: je hebt gelijk hoor ,ben ook graag "slaaf"van mijn beestjes,alleen ik probeer het ook zo efficient als mogelijk te doen.
                    bv: hond uitlaten??? tja maar dan ook gelijk zitstokken knippen/onkruid plukken/insecten verzamelen etc.
                    en tegenwoordig is daar dan nog wat bij gekomen ,proberen dan ook nog tergelijk dat mooie pietje op de foto te zetten,ahahahahahahahaah
                    gevolg ,ben langer weg dan nodig is hahahahahahah
                    daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag efficientie.

                    by the way had deze topic niet in een ander forum moeten staan?
                    bv: kweek en broedkooien????

                    Opmerking


                    • #11
                      Zelf vind ik al het schoonmaak gebeuren een beetje overdreven worden.
                      (ik kweek zelf afrikaanse prachtvinken)
                      Etensbakjes doen ze bij mij meerdere weken mee!
                      Flesjes schoonmaken doe ik 1 x per week in de chloor!
                      Kooien (de zandlades) schoonmaken probeer ik 1 keer per 4 weken te doen, maar het is soms ook wel langer.
                      De kooien in z'n geheel maak ik ongeveer 2 keer per jaar grondig schoon.

                      Ik bekijk per kooi, bakje, flesje, zitstok, zandlade enz enz of het vies is en of het verschoond moet worden (eivoer bakjes maak ik om de paar dagen schoon ivm schimmel).
                      Bij mij zit er 1 koppel in een kooi (kooien van 50, 60 en 80 cm lang). Ook maak ik in kooien waar meerdere vogels per kooi zitten gebruik van silo-tjes waarbij het kaf/afval in een bakje wordt opgevangen.

                      Zitstokken horen bijna niet vies te worden, zijn ze snel vies dan zijn je vogels niet in goede conditie. Of de luchtvochtigheid in je kooi is te hoog waardoor de ontlasting niet indroogt (of je gebruikt niet de juiste bodembedekker).

                      Koop een aantal kunststof kooien (zelf heb ik de kooien van heesakkers) en koop per maat kooi een extra lade. Ook moet je een aantal zitstokken, etensbakjes enz extra hebben.
                      Bij het schoonmaken zorg je dat alles klaar staat, haal de lade eruit, veeg je kooi schoon, doe de schone lade er weer in, vervang de stokken, bakje ed. en klaar ben je! De wanden die pas weer als het uitkomt (voor de kweek, na de kweek enz)
                      Het is even een investering maar je bent wel gelijk klaar!

                      Bij vogels die niet in conditie zitten zullen de kooien sneller vies zijn en zul je veel vaker alles moeten verschonen.
                      Vogels in goede conditie zullen de kooi niet snel viesmaken met ontlasting (aan wanden, zitstokken, bakjes e.d.) en kunnen heus wel e.e.a. verdragen.

                      Opmerking


                      • #12
                        j-t
                        je hebt ook wel gelijk maar volgens mij ging het hier om kanarie's.(naar ik meende).

                        en waarschijnlijk weet je wel dat er bijna geen grotere schijterts zijn dan kanaries.

                        nee bij kanaries en hygiene daarvan moet je het niet al te simpel opnemen hoor,kijk het moet ook geen steriele omgeving zijn (gelukt toch niet).
                        maargoed kanaries zijn viezerikken,is toch heel wat anders dan afrikaantjes hoor.

                        mvg

                        ps: ik denk dat ik nu al weer een jaartje of 30 uit de kanaries ben ,maar heb er nog steeds "trauma's" van over,(ik was dan ook degene die altijd de hokken mocht schoonmaken,tja onder aan beginnen zei mijn vader dan).

                        en die trauma's zijn sinds kort naar boven gekomen,kwam eens ergens op visite en hoorde een paar kanaries fluiten.............
                        ga dus nu met reglmaat kijken bij die vogels,mooie vogels...................maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar niks voor mij.
                        tja misschien als ik gepensioneerd ben

                        Opmerking


                        • #13
                          Kanaries viezerikken?
                          Ik weet wel dat het de grootste knoeiers zijn die er bestaan. Het handigste hiervoor is om de etensbakjes op een grotere bak met gaas te plaatsen of om silotjes te nemen met morsbakjes (probleem bij kanaries is dan alleen dat ze in 1 dag het complete silotje leeggooien op zoek naar hennep/negerzaad).

                          Het makkelijke van kanaries vind ik dat ze zo rustig zijn.
                          Ik weet ook niet om hoeveel koppels/kooien het gaat. Je kan er ook voor kiezen om 1 kooi altijd leeg te laten en telkens de kanaries + nest en al te verplaatsen (zodat je de kooi die leeg komt gemakkelijk schoon kunt maken). Of gewoon even allebei uitvangen als je gaat verschonen.
                          Bij allebei geldt natuurlijk dat je vogels dit al gewend moeten zijn voordat je aan de kweek begint.

                          Opmerking


                          • #14
                            ja viezerikken,waarom denk je dat er zoveel problemen (ziektes/bloedluis etc.) kunnen onstaan bij kanaries?
                            waardoor komt dat mede? (kijk het kan bij elke soort vogel tegen komen ziektes/bloedluis etc.) maar toch ............bij kanaries en geen voldoende hygiene...............................

                            bv:
                            wel eens een nestje met jongen vergeleken van kanarie of een pftt...............uhmmmmmmm.............. wat zal ik eens noemen braamsluiper?????????????
                            wat valt je dan op? (the ring of shit for instance)
                            bij welke soort lopen de jongen dan het meeste kans op een infectie/ziekte of iets dergelijks?
                            hoe moet pa en ma kanarie die strontring ontlopen? ik denk van niet................dus komt het aan de poot en vervolgens op de zitstok,zaadbakrand of waterbakrand,heeft niks met conditie/gezondheid te maken heeft gewoon te maken met het van nature viezerik zijn te maken in mijn opinie.

                            of wat jezelf noemt met het vreten
                            of neem het badderen etc. etc.
                            zijn gewoon viezerikken die kanaries dikke . uit.
                            hahahahahahaha

                            ben geloof ik geen kanarie fan,maar kan een mooie kanarie weldegelijk waarderen hoor.
                            (voordat ik al die kanarie boeren op mijn nek krijgt).hahahahaha
                            mvg
                            on-topic maar weer ,zal me er niet meer mee bemoeien,dit is mijn "afdeling"ook helemaal niet hahahahahhahahaha

                            Opmerking


                            • #15
                              ja viezerikken,waarom denk je dat er zoveel problemen (ziektes/bloedluis etc.) kunnen onstaan bij kanaries?
                              waardoor komt dat mede? (kijk het kan bij elke soort vogel tegen komen ziektes/bloedluis etc.) maar toch ............bij kanaries en geen voldoende hygiene...............................
                              Dat een kanarie misschien een viezerik is staat in mijn ogen volledig los van dat ze snel last hebben van bloedluis. Plus dat hygiene en bloedluis bestrijding voor mij ook 2 verschillende dingen zijn. Een bloedluis zit juist op de schone plekken en nooit op een vieze/stoffige plek.

                              Iemand die heel erg vies is en alles zomaar laat liggen heeft geen last van bloedluis, of in ieder geval maar heel beperkt!

                              wel eens een nestje met jongen vergeleken van kanarie of een pftt wat zal ik eens noemen braamsluiper?????????????
                              wat valt je dan op?
                              Dat een braamsluiper geen volle krop heeft en een kanarie wel?
                              Ik snap wat je bedoelt maar hoe zal het zijn als de braamsluiper over 100 jaar in een broedkooitje gekweekt wordt?

                              Opmerking

                              Working...
                              X