PDA

Bekijk Volledige Versie : onderhoud kweekkooien

XaNaX
14-05-2009, 19:25
Ik had graag wat tips gehad hoe de mensen hun kooien proper houden tijdens de kweekperiode.
Ik was er daarnet weer aan bezig en dacht bij mezelf : je bent nu toch lid op het forum, misschien kan je daar wat tips vragen...

Hoe begin ik eraan?

Eeetbakjes van de tralies, drinkflesjes eruit, grid, sepia... alles eraf.
Dat is wat ik alle 2 dagen doe, behalve eetbakjes en drinkflesjes = dagelijks.
Al die zaken worden onder koud stromend water proper gemaakt door middel van afwasborsteltje, vaatdoek, borstels.
Alles mooi afdrogen, droog deppen, opnieuw vullen etc..

Maar dan komt dus wekelijks de kat op de koord ofwel de aap uit de mouw:
Pop zit op het nest, man dwaalt ergens rond.
Lade er met veel moeite uitwrikken, binnensmonds vloeken, lade leegkieperen, met krabbertje alles zo proper mogelijk krabben, afwassen met water en Dettol, sprayen met vermikill (speciaal voor vogels tegen luis, mijt, bloedluis etc..), vullen met schelpenzand (tegenwoordig ook soms houtkrullen om te zien of dit niet beter zou werken), en dan... het terug inbrengen van die lade. Nog steeds binnensmonds, maar dit is al niet meer vloeken, dit is meer tieren en schelden.. Bloeddruk stijgt, de eerste zweetparel komt op het voorhoofd...
Die lade gaat er nooit meer in zoals ze deruit komt. Wegens zand / zaadvelletjes overboord.. Dus stofzuiger erbij, partner erbij, die mag pas de stofzuiger aanzetten als ik 'ja' schreeuw. Snel langs de naden van die kooi. Stofzuiger weer uit. Ook daar vermikill sprayen. Lade er weer in...

Kalm worden, peukje roken in de tuin...

En dan m'n geliefkoosde klus : het reinigen der stokken. Je hebt geen steun aan die krengen. Krabbertje erover, zo goed en kwaad als het kan, maar echt proper worden ze nooit. Borsteltje erbij waarmee men nromaal de handen/nagels wast (m'n vriendin zal het missen...).
Potje met water + dettol en dan... schuren... zonder steun onder die stok... Dus je bent steeds bang iets fout te doen.. Maar ja... Er is maar één gat om door te werken, de andere zijn te klein en in het op 1 na grootste hangt het nest.. waar we 't tenslotte toch allemaal voor doen.

De vogels kijken je dwaas aan en heel soms zie ik ze zelfs lachen. Niet gewoon een lief lachje, neen neen... uitlachen, dat is wat ze doen..

Ik geef hen hun eten terug, maak nog wat lekker eivoer klaar, drinkfonteintjes terug en zeg gedag en slaapwel.

En tijdens dit alles zat ik te denken.... Laat dit de laatste keer zijn dat ze me konden uitlachen. Ik vraag het even aan de mensen op het forum. Hoe lieten jullie de vogels weten dat er niet te lachen viel?
Welke trucs hebben jullie die dit allemaal een stuk handiger doen lijken?

Ik moet zeggen.. Ik ben geen totale leek met broedkooien, maar een jaar of 8 geleden stopte ik ze te gebruiken en liet alles maar gewoon z'n gang gaan in de volière. Ik weet precies terug waarom ik toen die keuze maakte...

Of maak ik het mezelf alleen maar moeilijk?

Antoni Hopmann
14-05-2009, 20:49
Een leuk verhaal. Wat aangedikt.
Als je het wat anders had aangepakt,had je vele problemen met het reinigen van de kooien kunnen voorkomen. Klemmende zandladen is een bekend euvel.
Gaat het om grote aantallen broedkooien dan zal je sommige zaken wat moeten vereenvoudigen.
Je kan de zandladen gewoon weglaten . Onder de fronten een ruimte open laten om met een zelfgemaakte lange krabber het vuil naar je toe te halen.
In de achterwand of zijkanten kan je nestpotten ophangen. De stokken zijn dan altijd bereikbaar.
Het reinigen van de kooien behoort nu eenmaal bij de hobby en je zal daar enige tijd aan moeten spenderen.
Als je die tijd niet hebt of de discipline niet kan opbrengen,dan houdt het op.

naruch
14-05-2009, 21:24
een krantje op maat knippen en in de lade , om de dag verwisselen, gaat snel en de kooien blijven schoon.

XaNaX
14-05-2009, 22:26
Antoni...
Ik heb deze hobby al jaren hoor... Ik neem dit alles er heel graag bij...

En ja, mijn verhaal is aangedikt...

Ik was op zoek naar handige tips en misschien moet ik 't mezelf allemaal maar es eenvoudiger maken inderdaad.

Dit zijn reeds, voor mij, 2 goede tips ivm de lade. Ofwel laat ik ze weg, ofwel gewoon een krantje erin...
Wat met de stokken?
Mijn broedkooien, daar zitten de stokken vast, achteraan op de wand.. Ik overweeg sterk deze er na het broedseizoen uit te gooien, en te gaan voor plastic stokken tssn de tralies.. Gewoon uitnemen, lekker afschuren met water, dettol en lekker lang omspoelen onder stromend water.

Zijn er nog mensen die dit hebben gedaan?
Ik heb 't meer voor houten stokken en in de volière heb ik die ook, in verschillende diktes. Maar daar kan ik er heel goed aan... emmertje met water en dettol, borsteltje... Af en toe schuurpapiertje...
Maar in de kweekkooien.... kan je er zo moeilijk aan.

Vooraan in het frontpaneel zijn deurtjes voorzien, dus daar hang ik een nest langs de buitenkant, waardoor deze gaten niet te gebruiken zijn.
Een nest in de kooi zou een optie kunnen zijn, maar is dat dan niet moeilijker voor nest-controle?

Het gaat er me zeker niet om dat ik deze discipline niet heb of er de tijd niet wil voor maken.
Heel deze post was bedoeld om wat meer efficiëntie te verkrijgen in het werk.

Ik ga morgen btw reeds aan de slag. Krantenpapiertjes op maat knippen, leg ik ze meteen zo klaar in de schuif. Dan gaat 't nog zo makkelijk.

Iemand tips voor de stokken?

naruch
15-05-2009, 07:16
het heeft ook houten stokken die je in de tralies hangt, deze bv.
http://www.birdshopping.nl/index1.html

je pakt ze eruit maakt ze schoon en hangt ze terug.

ik heb ook de nestkastjes aan de buitenkant hangen, maar op deze manier,
http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/fotoskooienopgekooidvogels3.jpg

frank4
15-05-2009, 07:27
Hoije

Ik heb 3 soorten zitstokken in de kooi die je tussen de tralies steekt(klemt)
1 van hout en 2 plastieken.(verschillende diameters)
een van de plastieken heeft een plat uiteinde zodat die boven de schuifdeur kan.
heb een paar rezerve stokken dus vervangen gaat makkelijk.
paar stokken eruit nieuwe erin meteen een emmertje zeepsop in en zuivermaken.
Enzo verder he.
NOOIT schuurpapier gebruiken dit is gemaakt met gemalen glas gemaakt en dat zet zich in de houten zitstok waardoor je zeer snel ontstoken pootjes krijgt.(tip van de zebravinkelclub)
verder kwa zandlades kun je een L profieltje plakken tegen de zijkanten van je kooien.
Ik stofzuig ook maar alleen als de kooi leeg is bij zuiveren van de lade gebruik ik een verfborstel 't kraaiepoot (zo een lange geknikte)
Of je kan links en rechts zand tussen lade en wand doen dat schuift beter.
Drink en voerbakjes heb ik ook aan de buitenkant dus die zijn snel en makkelijk vervangen.

O ja ook handig is het je kooi aan binnenkant te verven maakt niet uit wat kleurtje als het maar een lakverf is dat maakt uitwasen zeer makkelijk tegenover bruut hout.

groetjes Frank4

XaNaX
15-05-2009, 07:51
Naruch, jup.. je nesten hangen zoals hier. Ik werk met 't zelfde systeem.

Maar van 1 ding ben ik nu zeker.. die vaste stokken gaan eruit na 't broedseizoen, zeker weten!!

Frank4 : Voer- en drinkbakjes hangen ook hier aan de buitenkant, dus die zijn idd snel te reinigen, zonder veel te storen in het nest, dat gaat heel vlot.
Dat van het schuurpapier is ook een goede tip. Heel af en toe doe ik dat eens, als ik merk dat ik de stokken niet meer zuiver krijg. Ik schuur ze dan wel stevig na met een borsteltje en water+ dettol... maar ik wist niets over glas dat kon achterblijven.
Een geknikte verfborstel is inderdaad misschien een oplossing, al zit ik al te overdenken hoe ik best zo'n krabbertje maak waar antoni het over had..

Bedankt voor alle tips tot nu!
Die laden bedekken met een krantenpapiertje en losse stokken ipv vaste, zijn alvast 2 tips die het onderhoud veel efficiënter kunnen maken!! Bedankt!!

Als er nog zijn, aarzel niet ze hier neer te pennen! Bedankt!!

winterkoning
15-05-2009, 08:55
wat denk je van "losse"natuurlijke stokken,eens in de zoveel tijd nieuwe knippen en klaar is kees, geen geschrob meer waarbij evt nog kwade bacteriele resten (bv urine zuur trekt in stok en vooral als deze is "open" gehaald met schuurpapiertje of iets dergelijks) kunnen blijven zitten of resten van schoonmaak middel.
natuurstokken hebben nog wel meer voordelen,bv;zijn niet evenredig op dikte dus is goed voor de tenen.
je kan eens voor afwisseling zorgen :wilg/berk/eik etc. dan hebben ze ook nog eens wat extra afleiding in het begin als je de stokken plaatst.
etc.
etc.
etc.
misschien is het een idee?
mvg

ps: je weet als je aan vogels/dieren begint dat je "slaaf" wordt,jij ben degene die alles moet doen (het verzorgen)
is niks mis mee ,maar als je het niet doet dan lijden de vogeltjes er weer onder dus.................altijd dat moeten schoonmaken hé,maar als het goed is krijg je er ook heel veel voor terug,toch?

ohja deze vergat ik nog helemaal,
ik heb ergens gezien dat men van dat afplakpapier gebruikte in de kooi als bodembedekking,die man had gewoon een zitstok onderinde kooi waarover die rol ging,over die rol had hij een kastje gemaakt.
was het papier vuil...................even aan het rolletje trekken ,papier afscheuren en schoon was kooi.
ik heb ook al gezien stuc-loper op maat gesneden in de kooi,is ook afdekmateriaal , dat is papier karton met een plastiek laag ertussen.
je ziet er zijn vele wegen die naar de Rhone leiden hé.
succes

XaNaX
15-05-2009, 09:08
Winterkoning,
natuurlijke stokken, inderdaad... maar hoe bevestig je ze dan in de kweekkooi? In de volière heb ik redelijk wat natuurlijke takken en inderdaad, om de zoveel tijd worden die vervangen.. Maar in een kweekkooi?

Oh, maar ik ben al langer slaaf :p
Is het niet van de kinderen, dan wel van de tuin, van de dieren... Hehe.. Ik heb daar geen problemen mee.
Maar dingen kunnen steeds efficiënter toch, mits wat tips?
Mij maakt het niet uit of ik nu 1 of 2uur per dag bezig ben met de vogels te verzorgen...
Maar soms lijkt iets echt nutteloos en dan zijn tips meer dan welkom.
Vaste stokken in een kweekkooi bvb. Bij de aankoop van volgende broedkooien, ga ik daar zeker op letten... Je krijgt ze nooit helemaal schoon, iets wat ik persoonlijk toch een maatstaf vind : hygiëne. En of je dan een uur bezig bent met de stokken of twee uur, dat maakt me niet uit, als het resultaat er maar is. En dat is met deze vaste stokken niet het geval...
Vandaar de vraag naar tips.

Bedankt voor je antwoord ;)

winterkoning
15-05-2009, 09:19
ik geloof dat het kingfisher was die ook dezelfde vraagstelling had(zo ongeveer) er is een hele topic over gewijd het bevestigen van..................,ik kon hem zo 123 niet voor je vinden,er zijn meerdere bevestigingsmiddeltjes daarvoor in de handel."knijpertjes" /rvs plaatjes etc.
zoek die topic maar eens op en lees hem door.
mvg

ps: je hebt gelijk hoor ,ben ook graag "slaaf"van mijn beestjes,alleen ik probeer het ook zo efficient als mogelijk te doen.
bv: hond uitlaten??? tja maar dan ook gelijk zitstokken knippen/onkruid plukken/insecten verzamelen etc.
en tegenwoordig is daar dan nog wat bij gekomen ,proberen dan ook nog tergelijk dat mooie pietje op de foto te zetten,ahahahahahahahaah
gevolg ,ben langer weg dan nodig is hahahahahahah
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag efficientie.

by the way had deze topic niet in een ander forum moeten staan?
bv: kweek en broedkooien????

J-T
15-05-2009, 09:40
Zelf vind ik al het schoonmaak gebeuren een beetje overdreven worden.
(ik kweek zelf afrikaanse prachtvinken)
Etensbakjes doen ze bij mij meerdere weken mee!
Flesjes schoonmaken doe ik 1 x per week in de chloor!
Kooien (de zandlades) schoonmaken probeer ik 1 keer per 4 weken te doen, maar het is soms ook wel langer.
De kooien in z'n geheel maak ik ongeveer 2 keer per jaar grondig schoon.

Ik bekijk per kooi, bakje, flesje, zitstok, zandlade enz enz of het vies is en of het verschoond moet worden (eivoer bakjes maak ik om de paar dagen schoon ivm schimmel).
Bij mij zit er 1 koppel in een kooi (kooien van 50, 60 en 80 cm lang). Ook maak ik in kooien waar meerdere vogels per kooi zitten gebruik van silo-tjes waarbij het kaf/afval in een bakje wordt opgevangen.

Zitstokken horen bijna niet vies te worden, zijn ze snel vies dan zijn je vogels niet in goede conditie. Of de luchtvochtigheid in je kooi is te hoog waardoor de ontlasting niet indroogt (of je gebruikt niet de juiste bodembedekker).

Koop een aantal kunststof kooien (zelf heb ik de kooien van heesakkers) en koop per maat kooi een extra lade. Ook moet je een aantal zitstokken, etensbakjes enz extra hebben.
Bij het schoonmaken zorg je dat alles klaar staat, haal de lade eruit, veeg je kooi schoon, doe de schone lade er weer in, vervang de stokken, bakje ed. en klaar ben je! De wanden die pas weer als het uitkomt (voor de kweek, na de kweek enz)
Het is even een investering maar je bent wel gelijk klaar!

Bij vogels die niet in conditie zitten zullen de kooien sneller vies zijn en zul je veel vaker alles moeten verschonen.
Vogels in goede conditie zullen de kooi niet snel viesmaken met ontlasting (aan wanden, zitstokken, bakjes e.d.) en kunnen heus wel e.e.a. verdragen.

winterkoning
15-05-2009, 09:44
j-t
je hebt ook wel gelijk maar volgens mij ging het hier om kanarie's.(naar ik meende).

en waarschijnlijk weet je wel dat er bijna geen grotere schijterts zijn dan kanaries.

nee bij kanaries en hygiene daarvan moet je het niet al te simpel opnemen hoor,kijk het moet ook geen steriele omgeving zijn (gelukt toch niet).
maargoed kanaries zijn viezerikken,is toch heel wat anders dan afrikaantjes hoor.

mvg

ps: ik denk dat ik nu al weer een jaartje of 30 uit de kanaries ben ,maar heb er nog steeds "trauma's" van over,(ik was dan ook degene die altijd de hokken mocht schoonmaken,tja onder aan beginnen zei mijn vader dan).

en die trauma's zijn sinds kort naar boven gekomen,kwam eens ergens op visite en hoorde een paar kanaries fluiten.............
ga dus nu met reglmaat kijken bij die vogels,mooie vogels...................maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar niks voor mij.
tja misschien als ik gepensioneerd ben:p ;) :rolleyes:

J-T
15-05-2009, 09:57
Kanaries viezerikken?
Ik weet wel dat het de grootste knoeiers zijn die er bestaan. Het handigste hiervoor is om de etensbakjes op een grotere bak met gaas te plaatsen of om silotjes te nemen met morsbakjes (probleem bij kanaries is dan alleen dat ze in 1 dag het complete silotje leeggooien op zoek naar hennep/negerzaad).

Het makkelijke van kanaries vind ik dat ze zo rustig zijn.
Ik weet ook niet om hoeveel koppels/kooien het gaat. Je kan er ook voor kiezen om 1 kooi altijd leeg te laten en telkens de kanaries + nest en al te verplaatsen (zodat je de kooi die leeg komt gemakkelijk schoon kunt maken). Of gewoon even allebei uitvangen als je gaat verschonen.
Bij allebei geldt natuurlijk dat je vogels dit al gewend moeten zijn voordat je aan de kweek begint.

winterkoning
15-05-2009, 10:07
ja viezerikken,waarom denk je dat er zoveel problemen (ziektes/bloedluis etc.) kunnen onstaan bij kanaries?
waardoor komt dat mede? (kijk het kan bij elke soort vogel tegen komen ziektes/bloedluis etc.) maar toch ............bij kanaries en geen voldoende hygiene...............................

bv:
wel eens een nestje met jongen vergeleken van kanarie of een pftt...............uhmmmmmmm.............. wat zal ik eens noemen braamsluiper?????????????
wat valt je dan op? (the ring of shit for instance)
bij welke soort lopen de jongen dan het meeste kans op een infectie/ziekte of iets dergelijks?
hoe moet pa en ma kanarie die strontring ontlopen? ik denk van niet................dus komt het aan de poot en vervolgens op de zitstok,zaadbakrand of waterbakrand,heeft niks met conditie/gezondheid te maken heeft gewoon te maken met het van nature viezerik zijn te maken in mijn opinie.

of wat jezelf noemt met het vreten
of neem het badderen etc. etc.
zijn gewoon viezerikken die kanaries dikke . uit.
hahahahahahaha

ben geloof ik geen kanarie fan,maar kan een mooie kanarie weldegelijk waarderen hoor.
(voordat ik al die kanarie boeren op mijn nek krijgt).hahahahaha
mvg
on-topic maar weer ,zal me er niet meer mee bemoeien,dit is mijn "afdeling"ook helemaal niet hahahahahhahahaha

J-T
15-05-2009, 10:20
ja viezerikken,waarom denk je dat er zoveel problemen (ziektes/bloedluis etc.) kunnen onstaan bij kanaries?
waardoor komt dat mede? (kijk het kan bij elke soort vogel tegen komen ziektes/bloedluis etc.) maar toch ............bij kanaries en geen voldoende hygiene...............................

Dat een kanarie misschien een viezerik is staat in mijn ogen volledig los van dat ze snel last hebben van bloedluis. Plus dat hygiene en bloedluis bestrijding voor mij ook 2 verschillende dingen zijn. Een bloedluis zit juist op de schone plekken en nooit op een vieze/stoffige plek.

Iemand die heel erg vies is en alles zomaar laat liggen heeft geen last van bloedluis, of in ieder geval maar heel beperkt!

wel eens een nestje met jongen vergeleken van kanarie of een pftt wat zal ik eens noemen braamsluiper?????????????
wat valt je dan op?

Dat een braamsluiper geen volle krop heeft en een kanarie wel?;) :D
Ik snap wat je bedoelt maar hoe zal het zijn als de braamsluiper over 100 jaar in een broedkooitje gekweekt wordt?

winterkoning
15-05-2009, 10:25
hahaha het antwoord staat hierboven al hahahahahahahahha

over honderd jaar schijten de vogels nog steeds hetzelfde namelijk,dat veranderd niet zo heel snel.
dat soort insecten eters ( was ook maar voorbeeld hé) zullen altijd de stront van jongen opeten of wegdragen.kanarie doet dat niet.

je hebt een beetje gelijk wat die bloedluis betreft ,maar als ik jouw dus voor de volle 100% moet nemen dan heeft een kanarienestje nooit geen last van bloedluis ,dat is immers de vieste plek die je maar kan bedenken na verloop van tijd.

maargoed tips voor broedkooien werd er gevraagd

ik hou hierover op
groetjes

kingfisher
15-05-2009, 10:29
[QUOTE=winterkoning;56190]ik geloof dat het kingfisher was die ook dezelfde vraagstelling had(zo ongeveer) er is een hele topic over gewijd het bevestigen van..................,ik kon hem zo 123 niet voor je vinden,er zijn meerdere bevestigingsmiddeltjes daarvoor in de handel."knijpertjes" /rvs plaatjes etc.
zoek die topic maar eens op en lees hem door.
mvg

Klopt dat ik er al een keer over begonnen was en je bedoelde deze steuntjes:
http://i34.photobucket.com/albums/d139/bullfinch/zitstoksteun.gif
Werkt goed moet alleen de rest van de kooien nog doen maar je weet het tijd tekort:D
Mvg,
kingfisher

J-T
15-05-2009, 10:32
je hebt een beetje gelijk wat die bloedluis betreft ,maar als ik jouw dus voor de volle 100% moet nemen dan heeft een kanarienestje nooit geen last van bloedluis ,dat is immers de vieste plek die je maar kan bedenken na verloop van tijd.

Je begrijpt het voor de volle 100% verkeerd. Het gaat mij niet om het nest maar om de rest!
Een nest hangt er maar een paar weken en het ging mij even over de lange termijn.

Hahaha: nooit geen = altijd!!!!:D :D :D

Ik zou zeggen probeer er zelf maar eens achter te komen waarom iemand die heel vies is geen (of bijna geen) bloedluis heeft! (maar dat is denk ik niet aan de orde bij jouw)
Zonder ertegen te spuiten uiteraard!

XaNaX
15-05-2009, 10:38
Ik kan me toch ook niet voorstellen dat ik m'n kanaries 4 weken dezelfde voederbak zou geven, of een week dezelfde drinkfles...

Ik ben gek op kanaries... Hun nieuwsgierigheid vooral vind ik opmerkelijk. Alles willen ze gezien hebben en uitgeprobeerd etc... Kan me niet inbeelden dat ik iets anders zou gaan houden.
Al heb ik wel eens een periode ook exoten gehad in de volière..

En hebben die dan meer hygiëne nodig, het zij zo...

Maar goed, ik ga er vandoor... Gisteren een wolkbreukje gehad boven het dorp en het zand van de volière is kleddernat, dus zo snel mogelijk gaan vervangen. De volière staat in de kelder op beton, met wat zand erover... en de regenpijp kon niet alles tijdig slikken waardoor... nuja.. je kan 't al raden...

Dat van dat rolletje papier op een zitstok lijkt me wel wat maar.. je zegt ook : men heeft daar een kastje over gemaakt... Alweer een plek waar de vogels hun ontlasting op kwijt kunnen.. Of zie ik het verkeerd?

winterkoning
15-05-2009, 10:44
hahahahahahahah je hebt helemaal gelijk J-T

maargoed als je het zo stelt dan ben ik zelf zo'n viezerik,binnenbroedkooien heb ik niet(meer) ,alles zit in vluchten buiten,daar zijn ze bloot gesteld aan alle mogelijke gevaren die je ,je maar kan bedenken qua natuurlijk nestmateriaal,zwarte grond,regeninval ,stromend waterpartij ,naden spleten (wat zeg ik,ik heb altijd rietmatten als afscheiding),muggen /insekten ,"giftige "planten etc etc ,en toch ja hoor wel eens bloedluis o.i.d ,vindt ik dat erg??????????????? nee hoor ik heb werkelijk echt waar nog nooit 1 dode gehad door bloedluis o.i.d ,ik doe er prefentief niks tegen,constateer ik zoiets dan handel ik ernaar en dan is de kous (vaak) af.

kijk een verschil is binnen of buiten,temperatuur hoog of laag ,luchtvochtigheid hoog /of laag etc. dat soort dingen beinvloeden de groei van bloedluis/bacterien/schimmels etc etc .
als je binnen niet afdoende op je hygiene let dan ga je voor gaas,en vooral met kanaries.( dat is zo'n beetje mijn boodschapje)

kijk hygiene betekend ook met je vogels bezig zijn,dit werkt op allerlei vlak weer ,vogels raken gewend aan verzorger die met zijn handen in de kooi zitten,als men schoonmaakt kan men eerder problemen of ongedierte constateren etc.etc. etc.
hygiene is een onderdeeltje van het grotere geheel hé J-T.
mvg

ps: schuin kantje(zo schuin dat ze er niet op kunnen landen /zitten en komt dan gelijk te staan met de wanden zeg maar qua onderhoud/schoonmaken die je zo nu en dan een "lapje"moet geven) over rolletje achterin de kooi (achterwand) ,zonder zitstokken erboven etc.papiertje loopt naar voren door spleet in het voorfront,men pakt het papiertje vast en trekt het tot het "verse"papier er is,vervolgens afsnijden met stanly mesje en het vuile gedeelte weggooien (die meneer verbrand dit papier altijd in een potkacheltje).

het ga jullie goed in deze topic,ik beantwoorde uit beleefdheid nog ,ben er nu wel klaar mee (begint namelijk weer ja of nee spelletje te lijken).

ik kan maar 1 ding zeggen ,je hebt gelijk J-T.(niet rot in de bedoeling geschreven).

J-T
15-05-2009, 10:59
,binnenbroedkooien heb ik niet(meer)

" Ik zou zeggen probeer er zelf maar eens achter te komen waarom iemand die heel vies is geen (of bijna geen) bloedluis heeft! (maar dat is denk ik niet aan de orde bij jouw)
Zonder ertegen te spuiten uiteraard!"

Dit stukje ging eigenlijk alleen over binnenkooien.

,
kijk hygiene betekend ook met je vogels bezig zijn,dit werkt op allerlei vlak weer ,vogels raken gewend aan verzorger die met zijn handen in de kooi zitten,als men schoonmaakt kan men eerder problemen of ongedierte constateren etc.etc. etc.
hygiene is een onderdeeltje van het grotere geheel hé J-T.

Tja dat is tegenwoordig bij veel mensen het probleem (het met de vogels bezig zijn, ze observeren en er van leren). Mensen merken tegenwoordig pas iets als het te laat is (bloedluis, ziektes e.d.) en dan krijg je van die verhalen van "van de één op andere dag dood" en "plotseling vergeven van de bloedluis".
In mijn ogen zijn er veel mensen die eten, drinken geven en schoonmaken maar de vogels niet observeren. En dus niet letten op bepaalde symptonen:
Geknepen oogjes -> last van het zonnetje zeker!?
Overdag zitten slapen -> geef maar gelijk een flinke kuur tegen....

Hygiene is voor mij ook vooruit denken en inschatten. Bv. 1 of 2 dagen voordat de jongen uitvliegen de lades schoonmaken of zodra ze uitvliegen de hele familie verzetten in een andere kooi (voorkom je het opnieuw beginnen vaak mee). Jonge vogels pikken in alles wat los en vast zit dus zorg je ervoor dat er schoon zand inzit.

Sorry ben een beetje afgedwaald
* ga weer de driekleurglansspreeuwtjes voeren*

winterkoning
15-05-2009, 11:01
hahahah vorig jaar nog wel binnenbroedkooien

is er zoveel veranderd dan in 1 jaar?:p
mvg
hahahahahahahah

yep we begrijpen elkaar dus

Antoni Hopmann
15-05-2009, 16:34
Broedkooien heb ik altijd binnen gehad. Op zolder/grote kamer/schuur.
Ook tegenwoordig binnen. De jongen gaan uit de broedkooi naar een van de grotere kooien(met indraaistokken) om zaadvast te worden en aan de
Classic kogelfles te wennen. Daarna naar buiten de voliere in. Kunnen ze daar ook lekker ruien.Hahahaha!

Tenzi
15-05-2009, 17:44
Ik heb geen kanaries (wel tropen en parkieten) dus ik weet niet hoe vies kanaries zijn.
Ik heb broedkooien van Gehu en ik heb nog nooit klemmende lades gehad. Deze lades zijn van volkunstof en heel goed schoon te maken. Ik heb enkele reserve lades, dus: een vieze eruit en een schone erin. Slechts 1x storen en zonder haast schoonmaken.
Het schoonmaken doe ik vnl. met heet (!) water en groene (zachte) zeep. Dit reinigt zeer goed (ook poep op zitstokken). Afhankelijk van wat er schoon gemaakt moet worden of de ruimte, gebruik ik een afwasborstel of een sponsje (zo eentje met een harde onderkant).
Mogelijk kun je hier iets mee.

Antoni Hopmann
15-05-2009, 20:00
Ik heb geen kanaries (wel tropen en parkieten) dus ik weet niet hoe vies kanaries zijn.
Ik heb broedkooien van Gehu en ik heb nog nooit klemmende lades gehad. Deze lades zijn van volkunstof en heel goed schoon te maken. Ik heb enkele reserve lades, dus: een vieze eruit en een schone erin. Slechts 1x storen en zonder haast schoonmaken.
Het schoonmaken doe ik vnl. met heet (!) water en groene (zachte) zeep. Dit reinigt zeer goed (ook poep op zitstokken). Afhankelijk van wat er schoon gemaakt moet worden of de ruimte, gebruik ik een afwasborstel of een sponsje (zo eentje met een harde onderkant).
Mogelijk kun je hier iets mee.

Idd. Gewoon ouderwets. Zand,Zeep en Soda. Wat is het probleem.

XaNaX
18-05-2009, 11:14
Tegenwoordig is het hier gedaan met zand etc etc als bodembedekking.
Gewoon krantje erin en een extra potje met grid.
Heb nog twee kooien bijgekocht, maar met losse stokken.
En een resem reservestokken erbij. Scheelt een stuk!

Nu ben ik aan het denken om zo'n krabbertje zelf te maken, ben nog gewoon even aan het uitvlooien hoe ik dat 't beste maak. Maar een metalen latje aan een houten stok lijkt me al wat..

Bedankt voor alle tips !!

loxia
25-05-2009, 19:16
hallo xanax
als ik de opening van deze topic bekijk dan lijkt het wel of het houden van vogels voor jou een ware martelgang is terwijl het nou juist om de ontspanning gaat.ik heb in mijn lades een laag kattenbakkorrels, daarboven ligt een rooster van'gaas(kun je ook op de foto,s van naruch ook zien). dit bevalt mij uitstekend ! de poepjes drogen helemaal uit. af en toe haal ik het gemorste zaad wat bij de bakjes ligt eruit en de korrels vervang ik hooguit 1a2 keer per broedseizoen.dit bespaart mij een hoop tijd die ik liever gebruik om naar mijn vogels te kijken en te ontspannen.maar ja ieder z'n meug zij de boer
veel succes

RonWiel
26-05-2009, 07:49
ik heb laden in mijn kooien........

heb er schelpenzand in gehad..... te dure oplossing naar mijn idee plus het stuift

toen beukensnippers...... ook die vind je voor elke dag meer voor de kooi dan erin bij wijze van

toen coccidiose korrels.......... te dure en stuift nog harder.

Nu vouw ik gewoon een krantje in de lade (dubbel) bevalt me uitstekend, om de dag een schone erin, hop droog en kost niks.........

nadeel..........ja de popjes zitten eraan te plukken en trekken reepjes voor te nestelen maar dat gaat ze niet lukken :-) tijd is voorbij

Serinus
26-05-2009, 16:54
Hallo,

Er is al het een en ander geschreven over broedkooien.
Neem deze thread; http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=1425&highlight=houten
Mijn zitstokken heb ik als volgt bevestigd; een boutje in de achterwand van de broedkooi, met aan beide zijdes van het hout (binnenkant en buitenkant) een moertje.
Het boutje steekt aan de binnenzijde een kleine centimeter uit.
Een gaatje in de zitstok waarin het boutje wordt gestoken, het moertje aan de binnenzijde heeft twee functies.
1) bevestiging van het boutje.
2) zorgt ervoor dat de zitstok niet tegen de achterwand aankomt maar precies de dikte van het moertje vrijlaat, dus geen lekkere plaats voor vogelmijt.
De foto's in de bovengenoemde thread verklaren mijn andere beweegredenen om iets juist wél te doen.

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
26-05-2009, 19:07
ik heb laden in mijn kooien........

Nu vouw ik gewoon een krantje in de lade (dubbel) bevalt me uitstekend, om de dag een schone erin, hop droog en kost niks.........

nadeel..........ja de popjes zitten eraan te plukken en trekken reepjes voor te nestelen maar dat gaat ze niet lukken :-) tijd is voorbij

Idd krantjes zijn een geweldige oplossing. Ik heb laden met daarboven roosters. Door het heen en weer vliegen,komt de krant wat naar boven en soms wordt daaraan geplukt. Dat plukken aan de krant gebeurt dan idd alleen door poppen die een nest bouwen. Een beetje zand voorkomt dat.

kingfisher
27-05-2009, 19:19
Is wel makkelijk die krantjes maar als je gele of dan wel lichte poppen hebt worden ze zo mooi zwart:D .
Ik heb een gele llarguet en die plukt ook aan de kranten en werdt met de dag zwarter dus nu alleen nog zand voor haar.
Normaal doe ik altijd een krant met een flinke laag zand en dan kost het maar wat meer,die 2 balen zand van 25 kg a 5,75 per maand kom ik ook wel weer over heen.
Mvg,
kingfisher

XaNaX
28-05-2009, 08:57
hallo xanax
als ik de opening van deze topic bekijk dan lijkt het wel of het houden van vogels voor jou een ware martelgang is terwijl het nou juist om de ontspanning gaat.ik heb in mijn lades een laag kattenbakkorrels, daarboven ligt een rooster van'gaas(kun je ook op de foto,s van naruch ook zien). dit bevalt mij uitstekend ! de poepjes drogen helemaal uit. af en toe haal ik het gemorste zaad wat bij de bakjes ligt eruit en de korrels vervang ik hooguit 1a2 keer per broedseizoen.dit bespaart mij een hoop tijd die ik liever gebruik om naar mijn vogels te kijken en te ontspannen.maar ja ieder z'n meug zij de boer
veel succes

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je liever geniet van je vogels door ernaar te kijken.
Het houden van vogels is voor mij absoluut geen ware martelgang, geloof me... ;)
Ik was eigenlijk op zoek naar een 'andere' manier van onderhoud van de kooien, tenslotte willen we allemaal dat onze vogels het naar de zin hebben.
En ik moet zeggen : krantje erin en losse stokken (en reserve-stokken) zijn echt heel goede tips geweest. Het scheelt gewoon enorm veel.
En het gaat me er niet om dat je uberhaupt veel werk hebt aan het schoonmaken van kooien, het gaat erom dat je efficiënt kan werken. En dankzij tips van mensen hier vind ik, persoonlijk, dat ik nu veel efficiënter werk. Ik spendeer nog steeds even veel tijd bij de vogels, alleen zit ik nu minder vaak te 'baggeren', want zo kon je het wel noemen. Bvb die stokken die achteraan in de wand bevestigd zijn met een vijs.. je kan er geen druk op zetten om ze proper te schrobben etc... Nu losse stokken eruit, nieuwe erin, en de 'vuile' in wat warm water met soda en proper maken, en weer op de hoop met 'nieuwe' stokken. En terwijl die stokken weken in het warme sop, kijk ik genietend naar een papa die z'n jongen en vrouwtje komt voeren. Ik vind het het nu veel leuker omdat het efficiënter is.

Wat wel is... het begin verhaal.. is zoals Antoni goed begreep, wat aangedikt. Is een overblijfsel uit een ver verleden toen ik nog columns schreef voor een magazine. Ik probeer het echt af te leren :hmmmm