Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedrag Grasparkieten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gedrag Grasparkieten

    Hai,

    Zal maar met de deur in huis vallen.
    Heb 3 koppel grasparkieten in de buitenvoliere, die zijn van binnen naar buiten verhuisd sinds 3 weken terug. Er hangen geen broedhokken op en had dit bewust gedaan om ze eerst een tijd aan de voliere te laten wennen.

    Maar nu lijkt het erop dat bij 1 van de mannen alle hormonen op hol geslagen zijn, hij loopt alle vrouwtjes af, paart ermee en vliegt direct door naar het volgende vrouwtje om die te voeren, ik snap het allemaal even niet meer

    En natuurlijk wordt het nu een beetje onrustig doordat de mannen van desbetreffende poppen hier niet echt mee gedient zijn, achterna vliegen en behoorlijk gekrijs af en toe, wordt wel niet gebeten of dergelijke. 's Avonds zitten ze allemaal samen alsof er niks aan de hand is.

    Iemand een idee waar dit gedrag vandaan komt ?

    Alvast bedankt Mike.

  • #2
    Volgens mij geef je het antwoord zelf al in je bericht: nu lijkt het erop dat bij 1 van de mannen alle hormonen op hol geslagen zijn...

    Ik zou er maar snel een stuk of 6 broedblokken in hangen.
    Veel plezier!
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      We zullen dat dan maar eens proberen he
      Hopelijk laten ze elkaars nest gerust.

      Bedankt voor de reply.

      Mvg Mike

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Maar grasparkietjes moet je niet 's winters van binnen naar buiten verhuizen. Pas als je buitentemperatuur gelijk is aan de binnentemperatuur. Dus dit heeft Mikemat toch wel goed gedaan.

          En waarom MOET je broedblokken ophangen?

          Opmerking


          • #6
            Wel, ik heb al hele tijd grasparkietjes, ik denk dat ik er wel 'redelijk' veel van weet dankzij de vele informatie online en forums zoals deze.
            Heb in die periode 3 nestjes binnengehad en dat ging allemaal perfect, ik ben geen kweker dus ik ga niet voor speciale kleurslagen of dergelijke dingen, gewoon hobby.

            Uit mijn ervaring binnenshuis weet ik dat je het blok moet weghalen zodra het laatste jong is uitgevlogen zodat je een tweede leg kan voorkomen (wat het popje teveel uitput)
            Ik dacht dat dit buitenshuis hetzelfde was, dus daarom heb ik geen blokken opgehangen. Het is een gezelschapsvoliere en geen broedhok trouwens
            Als ik de blokken heel de tijd laat hangen krijg je dan geen kans op een 2de leg ?

            Ik ben hier om te leren, vergeef me als ik iets fouts/doms zeg he

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Mikemat
              Ik dacht dat dit buitenshuis hetzelfde was, dus daarom heb ik geen blokken opgehangen.
              Klopt wel wat je zegt hoor, als je geen eieren/jongen wilt, moet je de blokken niet ophangen.
              Sommige vogels slapen 's nachts graag in hun nestkast, maar daar horen grasparkieten niet bij (hebben die van mij tenminste nog nooit gedaan, behalve als ze aan het broeden waren)

              Als je jongen wilt, kun je nu broedblokken gaan ophangen.
              Dat ene mannetje is blijkbaar al in de stemming
              Dat ze nu een beetje ruzie hebben is normaal: misschien worden er nieuwe koppeltjes gevormd. Zolang de vechtpartijen niet erger worden, hoef je je geen zorgen te maken.

              Biologisch gezien is het voor een mannetje gunstig om met zoveel mogelijk vrouwtjes te paren om zoveel mogelijk jongen te verwekken. Voor vrouwtjes is het vaak ook gunstig om met meerdere mannetjes te paren, want zo komt er meer genetische variatie in de jongen en heeft ze meer kans dat in ieder geval een deel van haar jongen overleeft.

              Opmerking


              • #8
                Bedankt voor je duidelijk antwoord Tori.
                We gaan het er eens op wagen en kijken wat ze gaan doen.

                Opmerking


                • #9

                  Niks MOET... je bent niet verplicht om te kweken als je een buitenvoliere hebt...

                  Opmerking


                  • #10
                    Na het eerste nest hoef je de broedblokken echt niet weg te halen dit hoef pas na het derde nest.

                    en wij hebben trouwens ook al jonge in de sneeuw gekweekt. Met grasparkieten kan je het hele jaar kweken, maar het klopt wel dat je ze niet in de winter van binne naar buiten moet doen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door MaxWeijers
                      Na het eerste nest hoef je de broedblokken echt niet weg te halen dit hoef pas na het derde nest.
                      Dat is een keuze die jullie maken. Ik zelf doe nooit meer dan 2 rondes achter elkaar. Ik zelf wil ook liever geen jongen in de winter ivm kou, kortere dagen en zelf minder tijd voor de vogels hebben.

                      Dus mijn punt is gewoon: hang alleen blokken op als je ook jongen wilt kweken

                      Opmerking


                      • #12
                        Broedhokken hangen op en gelijk begon het gevecht om de hokken door 2 poppen.

                        1 pop wil precies alle 6 de broedhokken, gaat ze allemaal goed van binnen en buiten bekijken en laat geen enkel andere pop bij ook maar dichtbij 1 van de 6 hokken komen of ze vliegt er achteraan.

                        Normaal gedrag ga ik van uit ? Niet ingrijpen of er moet bloed vloeien right ?

                        Opmerking


                        • #13
                          Ja precies, ik zou het even aankijken.
                          Die pop is waarschijnlijk de dominantste en als ze straks 1 blok heeft uitgekozen, krijgt de rest wel de kans om uit de andere blokken te kiezen

                          Opmerking


                          • #14
                            Terwijl ik blokken aan het ophangen was even een foto'ke gemaakt van paar van onze kwibusen
                            Een van de bourkes was niet zo blij met mijn bezoek dus vloog me om me oren, hij lande per ongeluk wel even op de schouder, was wel grappig.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oooh, ik ben meteen helemaal verliefd op dat vogeltje linksboven (blauwige geelmaskertje). Wat een mooie kleurtjes!!! (de anderen zijn ook mooi hoor )

                              Opmerking

                              Working...
                              X