PDA

Bekijk Volledige Versie : jonge raszuivere grasparkieten. :)

MaxWeijers
10-05-2009, 13:35
Hallo

Mijn opa en ik kweken al een aantal jaar met raszuivere grasparkieten uit een stam van 13 generatie's. nu hebben we in een nest 7 jongen waarvan ik er al 5 geringd heb.

Bij ons gaat de kweek dus goed. in totaal al ongeveer 70 raszuivere (volwassenen megeteld)

zijn er op dit forum nog meer kwekers van raszuivere grasparkieten?

wessellouw
10-05-2009, 15:19
Hallo Max:

Alle grasparkieten zijn raszuiver. Er zijn geen bastaarden bekend met andere vogelsoorten.

Wessel van der Veen.

MaxWeijers
10-05-2009, 17:12
In een ding heeft u gelijk ''er ijn geen bastaarden'', want er is maar een soor. maar u moet eerst weten wat met raszuiver bedoeld word.

raszuiver: een vogel die geen andere kleurslagen bij zich draagt.

bastaart: een kombinatie tussen 2 soorten vogels.

mutatie: een plotselinge verandering van de natuur bijv. dat de kleur veranderd.

Cara
11-05-2009, 13:10
OK, dus als ik het goed begrijp heb je alleen maar wildkleur grasparkietjes.

Geen Engelse parkieten, want ook Engelse parkieten zijn niet raszuiver :P

MaxWeijers
11-05-2009, 15:12
Engelse grasparkieten is ook een mutatie (selectie kweek) op grote. alleen de grasparkieten waar geen mutatie in zit (dus ergens split voor is) is raszuiver.

wij hebben raszuivere en speciale mutatie's.

Daniel
11-05-2009, 20:16
hey Max dan heeft je grootvader beter gekweekt dan ik :). Ik heb mijn budgies uit dezelfde partij gekocht als je grootvader. Alleen bij mij zijn de nesten klein (2 a 3 eieren per nest). En een nadeel is toch de 13e generatie lijnkweek :( uiteindelijk is de genetische basis erg klein :(

Marx
11-05-2009, 20:44
Je moet dan eerst maar even zelf de definitie van rassen leren begrijpen :D Een parkiet met 1 kleur erin heeft niks met een ras te maken nl. Een ras is iets totaal anders. Jij kweekt parkieten in lijn, stamzuiver zou een beter woord zijn.

Een ras is een groep gedomesticeerde dieren die je herkent aan dezelfde eigenschappen. Dat kunnen ook prima mutaties zijn dus. Gele parkieten met krulveren (allemaal mutaties dus) zouden een ras kunnen zijn als dat er van gemaakt werd. Maar een zuiver blauwe vogel in lijn gekweekt is geen ras. Dat is een stam als je ze allemaal samen zou voegen.

Bij honden zijn er wel rassen. Die onderscheiden zich door uiterlijk van andere honden. Een groene en een blauwe parkiet zijn dus geen twee rassen maar twee kleurslagen binnen een soort.

Om het punt nog duidelijker te maken, een ras heeft een naam en een standaard. Hoe heet jouw ras en waar staat de rasbeschrijving? :D

Ton Koek
11-05-2009, 21:15
In dit geval betekent het waarschijnlijk "het toppunt van inteelt".

Marx
11-05-2009, 21:39
In dit geval betekent het waarschijnlijk "het toppunt van inteelt".

Nou inderdaad. Ik vind het ook niet al te best om zoveel generaties zonder vers bloed te werken. In feite ben je die beestjes allemaal identiek aan het fokken en genetisch aan het verarmen. Het enige dat er gebeurd is dat ze zwakker worden en dat er nooit iets aan te verbeteren is. Wat erin zit is te zien en wat er niet in zit komt er ook niet in want het is een grote inteeltstam. ;) Dus het kan alleen maar slechter worden. Minder jongen, kleinere vogels etc

Ik begrijp totaal niet wat er leuk is aan een zware hoge graad inteeltkweek :confused: Een voliere vol clonen? Ieder zijn hobby denk ik dan maar. Ik moet er niet aan denken om 40 blauwe grasjes te hebben die allemaal in feite broertjes en zusjes zijn en samen nog meer broertjes en zusjes kweken :huh

Harrie van der Linden
11-05-2009, 22:39
Hallo allemaal op deze topic.
Als jullie de moeite nemen om eens even op www.bush-budgies.net te kijken wordt het allemaal wat duidelijker. Dat van die inteelt is maar gedeeltelijk waar. Wij zijn met ongeveer 20 personen en af en toe worden ook onderling vogels geruild. Ons streven is terug naar de wildvorm, maar ik geef toe daar komt wel het een en ander bij kijken. Bij mij persoonlijk gaat de kweek prima, maar je moet inderdaad met een collega die met dezelfde intentie bezig is vogels ruilen. Dan heb je van inteelt geen last. Nog iets: raszuiver is een goed begrip. Het uitgangsras (= wildvorm) wordt in de erfelijkheid met uitgangsras aangeduid.
Harrie van der Linden

MaxWeijers
13-05-2009, 15:54
Daniel ik weet niet hoe je ze kweekt (in kweekkooi of groepsvolière), maar een tip is om in een volière een aantal koppels samen te stellen. bij ons hebben we ook wel eens een koppel in een kweekkooi gekweekt maar met 1 à 2 jongen per nest. in groepsvolières echter kreigen ze gemmideld 4 à 5 jongen per nest en dat 3 keer per jaar per koppel.