Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Handopfok?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Handopfok?

    Beste mensen.
    Ik weet dat de beste oplossing is als je een jonge vogel vindt naar de opvang brengen.Maar mijn zoon wil toch probeeren met de hand opvoeden.

    Mijn zoon van 12 jaar is gek op dieren.Hij kwam net thuis met een jonge duifje.Ik denk lachduif.Ongeveer 9 dagen oud.Er lagen twee op de grond een was al dood en de andere bijna gepakt door een kat.Hij heeft hem meegenomen.De beestje is heleml uitgehongerd en de kroppen zijn leeg.Ik heb een par druppel water op de snavel gedaan en hij wil wel.Hij probeert het te pakken.Mijn vraag is nu:Wat moet ik voeren?Ik heb al duivenzaad in water gezet maar dat duurt wel even.Kan ik natte brood gewen voor hem?Of iets anders?Wie weet het hoe een duif jongen met de han groot kan brengen?
    Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

  • #2
    Leer je zoon verstandig te zijn en die vogel naar de opvang te brengen. Ik heb ze wel groot gebracht hoor, Turkse tortels, want dat is het. Maar dat is niet makkelijk. Je moet dwangvoeren en ik denk dat iemand zonder ervaring dat dier enorm gaat kwellen. Waarschijnlijk als hij mager is heeft hij ook het geel of pokken. Jonge "lachduiven" = turkse tortels zijn meestal ziek als je ze op de grond vind.

    Ik zou echt zorgen dat dat dier ergens komt waar het een eerlijke kans krijgt en niet in handen van een onervaren kind dat dingen allemaal moet gaan leren en proberen die op internet voorgekauwd worden. Ik weet zeker dat het een fiasco wordt hoe veel tijd ik ook ga steken in uitleg. Dat puur omdat je net het feeling en de tijd moet hebben naast een duidelijke uitleg van iemand die het voordoet voordat dit gaat lukken. De meeste tortels sterven dus in hun doosje een langzame dood ondanks dat iemand nog zo zijn best doet. Dat lijkt me niet leuk voor een kind van 12 om naar te moeten kijken

    Ik ben overigens niet tegen het oplappen van vogels verder. Maar dan wel alleen als je echt precies weet wat je aan het doen bent. Duiven zullen nooit sperren en werken in niets mee om gevoerd te worden. Ze eten in de natuur uit de krop van hun ouders en dus doen ze hun snavel niet eens open. Eer je die een volle krop hebt gegeven zonder ervaring is de kans groot dat hij gestikt is, beschadigd is of overvol zit om maar wat te noemen.

    Opmerking


    • #3
      De duifje is helaas vanacht overleden.
      Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

      Opmerking

      Working...
      X