Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

    Een goede morgen allemaal.

    Ik heb een vraag over mijn Japanse nachtegalen.

    Mijn jappen slepen erg veel met nestmatriaal (vooral de man) dit doen ze nu al een week of 2 a 3.
    De vogels zijn er wel klaar voor als ik naar hun uiterlijk kijk.
    Strak in de veren, mooie broedplekken op de borst en ze slapen lekker naast elkaar.
    De man zingt erg erg veel (mag inmiddels z'n mond ook wel eens houden ) en de pop roept naar hartelust. (overigens wel telkens in 1 hoek van de voliere, wat daar de reden van is weet ik ook niet)
    Ook zag ik de man gisteren voor het eerst achter de pop aanjagen al duurde dat maar heel kort. Is dat normaal in deze tijd??

    De coniferen (thunja's) liggen inmiddels vol nestmatriaal (vooral pampas gras en een beetje coco'svezel) op 4 plaatsen in de coniferen liggen beginnetjes voor nestjes. Ik bedoel hiermee dat er een aantal plekken zijn (4 dus) waar meer materiaal ligt dan op andere plekken. Maar overgaan tot een echt nest maken zie ik maar niet gebeuren.

    Ik heb ook al op 2 plaatsen een coco's nestje geplaatst maar daar kijken ze niet naar om.

    Ohja de voeding is: eigen gemaakt eivoer (zijn ze dol op) met pinkie's en buffalo's, levende buffalo's (nu nog steeds) wat universeel, meelwormen (wit en normaal) krekels zowel levend als diepvries en wat wasmotten ook levend en diepvries maar niet dagelijks.

    Wat zie ik over het hoofd bij mijn jappen, waardoor ze niet doorzetten?.
    Waarom zie ik de pop nooit met nestmatriaal?
    De vogels lijken meer dan tevreden te zijn dus ik snap het niet helemaal, vooral omdat de rest van mijn koppels allemaal al bezig zijn.
    mvg Gerard 6

  • #2
    magisch woord

    geduld

    komt wel goed ,komt wel goed.

    wat je zou kunnen doe evt. nog is juist op de plek waar er telkens nestmateriaal ligt een kokosvezel nestje in binden en daar dan zelf wat nestmateriaal deponeren.( lees het ps verhaaltje hieronder,je neemt de de taak van de man over).
    maar ik zou niet te veel klooien ,niets forceren want in de regel geldt :geen goed nest ,geen goed verloop van de kweek.
    mvg

    ps: het is normaal hoor dat de man alleen bouwt of aanwijzer is ,als de pop er echt klaar voor is en de plek wel ziet zitten dan gaat ze meehelpen en wordt er pas een echt nest gebouwd.


    en ja voor de betweters: er zijn poppen die alleen hun nest bouwen en dat de man dus niks doet.

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Wat ik overigens wel gedaan heb is 2 nesten opgehangen tegen het dak met daarom gebonden thuja takken. Dat omdat ze met het nestmateriaal hoog gaan rommelen. Bij mij valt het dus op de Thuja, (daarin heb ik ze nog niet gezien), maar weeft de man echt in takvorken en het gaas tegen het dak aan. Hij lijkt dus hoog te willen broeden en mijn thuja is slechts 1,4 meter hoog. Door die twee nesten hebben ze die optie in ieder geval wel. Ze vonden het interessant maar negeren ze nu keihard.

        Opmerking


        • #5
          Geduld dus oooooo moeilijk

          Hallo Winterkoning

          Het is dus een kwestie van geduld zoals altijd, en daar heb ik het al zo moeilijk mee. (met geduld een ongeduldig mannetje)

          Ik zal inderdaad eens op de plekjes waar wat nestmatriaal ligt een coco's nestje maken.
          Ik had er al 2 opgehangen maar niet op een plek waar nestmatriaal lag. (maar op een door mij uitgekozen plek waarvan ik dacht "als ik een jap ben dan...."
          Maar die plekken vinden ze nog niet echt mooi al kijken ze er wel vaak.

          Ik zal het vandaag er eens erin gaan (de coco's nestjes) maken op 2 van die plekken dan en de andere 2 plekken laat ik ongemoeid.
          Eens kijken wat er dan gebeurd.

          Nog 1 vraagje.
          Wat is de reden dat de man gisteren ineens achter de pop aanjaagde had ik nog niet eerder gezien?.
          mvg Gerard 6

          Opmerking


          • #6
            Grappig

            Hoi Marc

            Wat grappig dat het bij jouw net zo gaat.
            Het is dus gewoon geduld hebben.
            Kijken ze bij jouw naar de coco's nestjes om die je hebt opgehangen?

            Wat de hoogte betrefdt zou die conifeer wel eens te klein kunnen wezen nu.
            Hier zitten al die plekjes nestmatriaal op een hoogte van ongeveer 180cm tot 200cm.

            De coco's nestjes die had opgehangen had ik lager (100cm) gedaan maar vinden ze niet intressant.
            Dus mijn vermoeden is dat ze graag hoog nestelen. Een paring heb ik hier nog niet gezien maar ik zal geduldig gaan wachten en dan zien we het wel.

            Laat je even weten als die van jouw bezig zijn ben ik wel benieuwd naar.
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
              Nog 1 vraagje.
              Wat is de reden dat de man gisteren ineens achter de pop aanjaagde had ik nog niet eerder gezien?.
              Ik denk dat net als bij mij de man net een tikje verder is. Mijn man jaagt ook zo nu en dan heel even wild kleppend achter de pop aan. Zij vliegt weg maar is daar 30 seconde later al niet meer van onder de indruk. Dus het stelt hier niks voor. Misschien is het wel onderdeel van de balst? Om te laten zien dat hij een capabele sterke man is? Ik zie het hier dus ook zo nu en dan.

              En nee, ze kijken totaal niet om naar de cocosnesten. Bij mij kijken ze niet eens in de coniferen. Ze weven op de zitstokken. Heel vreemd. Hoe meer open hoe meer interesse door de man lijkt het wel. Hij weeft bv in een stok helemaal bovenin met een V-vorm. Die stok zit minimaal 1 meter van de dichtsbijzijnde plant af en is kaal. Vreemd dus. En in het gaas weven vind ik ook vreemd. Ik zie het maar als de aanzet en de pop zal uiteindelijk wel een beschut plekje zoeken als er een ei aankomt. Ik heb wel eens gelezen dat de pop gewoon op dat moment ineens een kaal vezelnest kan kiezen en dan zonder enige nestbouw daarin eieren gaat leggen. Maargoed, mijn pop sleept dus wel mee nu.

              Ik ga vandaag eens een uurtje observeren als ze aktief zijn en zal mijn bevindingen op mijn weblog en hier plaatsen. Eens kijken of ze echt hetzelfde doen als bij jou.

              Ik voer overigens vooral gepoederde diepvriespinky's, buffalo en daarnaast elke dag ongeveer 30 rupsen en wat spinnen. Ik ben gestopt met wasmotten en meelwormen om de pop dunner te maken. Die heb ik dus vervangen door vlezige dikke rupsen. Ik had het idee dat de pop erg vet was. Nu niet meer. Ze lijkt veel actiever en sinds ik die meelwormen niet meer geef bouwt ze mee. Zal er wel niks mee te maken hebben maar ik had gewoon het gevoel dat die insecten te vet waren voor ze. De pop zat ook wel eens op 1 poot en dat kan ook door meelwormen komen. Lijkt me niet bevorderlijk voor de kweek als de pop kreupel wordt

              Opmerking


              • #8
                conditie dan de pop.

                wat soms een trigger kan zijn is het volgende:
                het aanbod van voedsel drastisch overvloedig maken ,werkt uitstekend bij sommige vogels/soorten.

                er zijn wel een paar dingen dan die mogelijk als neveneffect kunnen gelden,als je dit te eenzijdig doet dan kunnen er fysieke problemen onstaan,dus wel diverse overvloedigdaar komen ze ook mee grootwordt er dan gesteldt,tja dat is ook zo maarja ......................
                ik ga het niet meer vertellen hoor,het enigste wat ik dan kan zeggen en mijzelf de vraag stellen ,is altijd maar: waarom gelukt er bij mij zo veel? waarom hoef ik gelukkig nooit handopfok toe tepassen? waarom tonen mijn vogels nooit geen voedselgebrek(dus bepaalde voedingstoffen die ze missen)? waarom heb ik geen problemen met voerende ouders of lastige mannen (misschien omdat de vogels getriggert worden door het weideplankton en zo hun voedergedrag gestimuleerd wordt? en dat de mannen ook in /dan hun energie kwijt kunnen als ze moeten jagen op insekten i.p.v zich vol te zitten vreten op de rand van de voedselbak en beetje vet te zitten te worden en vervelend gedrag te gaan laten zien )etc. etc. etc.

                en dit is niet alleen het weideplankton verhaal,dat is gewoon kwestie van nadenken.
                mvg

                ps: al is het een oude klomp die je aan bied,het gaat om in de vogels hun gedachte perfekt geschikte plek .( en daar haak je dus op in,10 nesten weghangen heeft geen nut voor jappen,observeren wel en dan op gedrag inspringen ,trekken ze telkens naar 1 plek en ligt er zo nu en dan een strootje? dan is dat een geschikte plek om een nestje in te binden.....................................nadat je hebt geconstateerd dat de vogels het niet alleen afkunnen als het gaat om nest bouw***,ik denk zelfs dat meerdere nestplekken alleen maar verstorend werkt,want de keuze is reuze en je zou maar in conditie zijn,dan kan je mooi daar een eitje leggen,en daar weer wat nestbouw doen,in een andere kan je lekker poepen en roesten etc.).

                maarja wij denken altijd dat we het beter weten dan de vogels zelf en verstoren dan juist het gedrag tot nestelen omdat we ongeduldig zijn en gaan bv. in januari al nesten inhangen etc. etc.

                vogels in echte broedconditie ,die broeden overal in ,op onder,naast of weet ik veel wat,als ze maar echt willen daar gaat het om, en dat echt willen hangt af van diverse dingen in de aanloop naar het eerste eitje toe.

                hier ging het als volgt vroeger met de kweek van jappen :
                1 kooi
                1 koppel
                1 waterbak
                1 voerbak
                1 thuja brabanti (en verder niks)
                1 cocosvezel nestje

                laagst behaalde resultaat in die setting was 9 jongen geloof ik. tja??????
                het hoeft niet altijd moeilijk te zijn.(en zeker niet met japanse nachtegalen kweek).



                *** vogels kunnen beter nestjes bouwen dan dat wij dat kunnen,wij moeten alleen voor de juiste ingredienten zorgen zodat de vogels het ook mogelijk gemaakt word om tot een mooi nestje te komen.

                Opmerking


                • #9
                  Ik was vergeten te melden dat ik inderdaad ook met een net muggen en vliegen vang. In de avond door de brandnetels en je hebt in 10 halen een net vol langpootmuggen, vliegjes en allerlei dieren. Mijn Jappen eten dat allemaal op tot de laatste mug. Ik ben ook van plan dat te gaan voeren als ik jongen heb naast het standaard voer. Dus 3 keer per dag muggen en ander gespuis, de spinnen en de kleine groene rupsen. Daarnaast dan onbeperkt buffalo en witte pinky's met poeder. Rupsen en weideplankton bepoeder ik niet overigens. Dat gebeurd in de natuur ook niet en er is niks eenzijdigs aan.

                  Wat die nesten betreft was mijn filosofie dat ik ze niet wilde storen als ze eenmaal aan de gang gingen. Nu ik merk dat ze steeds in de vork weven kan ik daar natuurlijk wel een nest hangen neem ik aan? Als ze daar gaan broeden dan lach ik me kapot want dan zweven ze gewoon kaal in de lucht zonder enige beschutting. Het is wel onder een doorzichtig dak overigens, dus droog en windvrij Theoretisch is het geen probleem als ze daar zouden broeden.

                  Opmerking


                  • #10
                    nog een overdenking

                    op dit stukje tekst:Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

                    wanneer ga je nestmateriaal geven?
                    en hoe geef je dat?

                    volop nestmateriaal geven doe ik nooit in het begin

                    een ander nadeel is dat er nesten worden gebouwd puur en alleen maar omdat het wordt aangeboden,evenals het opdringen van het voedselaanbod (op het verkeerde moment),wat daar weer de evt. gevolgen van kunnen zijn is: er word op leven en dood gejaagt omdat de verkeerde signalen worden gegeven door 1 der vogels,of er worden eieren gelegd op een geforceerde manier die dan vaak niet bevrucht zijn etc. of dat de pop niet wilt zitten gaan .etc. etc. etc.
                    en het grootste nadeel voor de vogels is dan hun baasje: het ongeduldige baasje die al weken of maanden een nest in zijn kooi ziet maar de vogels doen nog niks,een manier,is mijn manier.

                    Opmerking


                    • #11
                      Dank Dank

                      Hallo

                      Bedankt weer voor de uitgebreide antwoorden heren.

                      Zoals jullie het uitleggen kan ik het jagen nu wel begrijpen.
                      Zelf heb ik ook wel wat het idee dat de man net een beetje voor is op de pop.
                      Dus die redenen lijken mij heel goed mogelijk tot zelfs de reden.
                      Ook vanwege het feit dat de man hier het meest bezig is met het nestmatriaal.
                      Al moet ik er wel bij zeggen dat de pop wel altijd heel dicht bij de man is als hij met het nestmatriaal bezig is.
                      Ze zitten hier wel telkens in 1 hoek van de voliere met het nestmatriaal en zoals gezegd ga ik 2 van de 4 plekjes nu behangen met een coco's nestje.
                      En de andere 2 die ik aangeboden had op lagere plekken die ga ik verwijderen.
                      Winterkoning jouw verhaal over het willen broeden en teveel nestplekjes maken lijkt mij ook zeer duidelijk dus ik zal het ook bij deze 2 coco's nestjes laten.

                      Weideplankton is hier nog net niet heilig (bijna wel hoor) maar krijgen ze heel veel van als ik van de groentetuin kom, spinnetjes, torren, vliegjes enz (dagelijks).
                      (Ps de eerste rupsen beginnen te komen nog even geduld en dan zijn ze er massaal
                      mvg Gerard 6

                      Opmerking


                      • #12
                        Dat zou zeker kunnen van die nestjes. Ik had gewoon in mijn hoofd dat ze lekker veel keuze moesten hebben maar misschien is dat wel niet goed. Nu lijken het overigens wel heel veel nesten maar ik heb ook wel heel veel planten. 5 coniferen, een bamboe van 4 meter, een laurier, een bes, een vlinderstruik en ga zo door. Dus het is niet zo dat in 2 of 3 planten overal nesten hangen. Zijn ook veel planten zonder nesten dus Maar volgend jaar doe ik dit niet meer. Ik ga ze er overigens ook niet uithalen om niet weer alles te verstoren.

                        Opmerking


                        • #13
                          Heb je die zwartkoppen bij de Jappen? Die zingen toch ongeveer hetzelfde? Dat geeft dus geen problemen? Hier zingt de man zelfs als een gek als de mozambique binnen beging. Daarvan verwacht ik overigens vandaag het eerst ei. Ben benieuwd of ze nu wel bevrucht zijn.

                          Opmerking


                          • #14
                            Winterkoning schreef:
                            wanneer ga je nestmateriaal geven?

                            Ik ben begonnen met nestmatriaal te geven toen ik de man een paar keer zag vliegen met een stukjes pampasgras (wat hun voorkeur lijkt te hebben).
                            Ze pakken hier bijna niet (een beetje coco's) van het aangeboden nestmatriaal maar geven de voorkeur aan de natuurlijke producten die in de voliere staan.

                            Winterkoning schreef:
                            en hoe geef je dat?

                            Het coco'svezel heb ik aangeboden in de erwtenstruik (in de hoogte dus) naast de pampasgras plant waar ze dus de oude stukken zelf afscheuren.
                            Ik bied het dus niet op de grond aan. Er ligt dus geen overdaad aan nestmatriaal.

                            Winterkoning schreef:
                            een ander nadeel is dat er nesten worden gebouwd puur en alleen maar omdat het wordt aangeboden,evenals het opdringen van het voedselaanbod (op het verkeerde moment)

                            Hoe zit dat met het opdringen van het voedsel aanbod dan?, Wat is het verkeerde moment?

                            Ik zal meer mijn geduld opbrengen en geduldig wachten hoe het zich nu ontwikkeld.
                            mvg Gerard 6

                            Opmerking


                            • #15
                              Neeeee

                              Marc schreef:
                              Heb je die zwartkoppen bij de Jappen? Die zingen toch ongeveer hetzelfde? Dat geeft dus geen problemen?

                              Nee hoor de Zwartkoppen hebben een eigen voliere voor hun alleen. De jappen zitten samen met een koppel zaadeters

                              De zang lijkt eigenlijk helemaal niet op die van de jappen vind ik persoonlijk.
                              Misschien wel een paar klanken maar ook echt niet meer dan dat.
                              Ook kan de Jap zeker niet tippen aan de zang van de Zwartkop die is gewoon weg geweldig en snoeihard af en toe doet het zelfs wel eens wat pijn in je oren als ie zijn keel echt opzet. Krijg je gewoon een beetje een ruis van in je oren. Kortom van de zang van de Zwartkop kan ik intens genieten.

                              Ze zitten wel naast elkaar (de voliere's zijn tegen elkaar aangebouwd) maar ik verwacht zelf dat dit geen enkel probleem geeft, aangezien ze mekaar echt niet zien staan.

                              Laten we hopen dat de mozambique nu eens goed doorzet.
                              mvg Gerard 6

                              Opmerking

                              Working...
                              X