Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gewonde zebravink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gewonde zebravink

    Hallo,

    wij hebben sinds kort een buitenvoliere voor de vogeltjes die we eerst binnen in een voliere hadden. Ze hebben het er prima naar hun zin en ze vinden het echt geweldig.
    We hebben natuur takken erin die ophangen met kettinkjes. Nu is 1 kettinkje niet goed afgewerkt blijkbaar en heeft 1 zebravinkje zijn voetje verwondt hieraan. (Dit is wat we denken... weet niet hoe het anders zou kunnen zijn gebeurd). Zijn pootje is rood en hij duwt hem telkens tegen zijn buikje aan.. die nu ook onder het bloed zit.
    Wat kunnen we nu het beste doen? Geneest het vanzelf en moeten we hem vooral met rust laten, of moeten we met hem naar de dierenarts o.i.d. ?

    Ik hoop dat jullie kunnen helpen !

    Mvg, Manon

  • #2
    Een klein wondje geneest bij vogels meestal wonderlijk snel, maar ik zou het wel even controleren. Het bloeden moet wel gestopt zijn. Dan zou ik het met lauw water voorzichtig wat schoonmaken en wat vettige zalf (calendulan, betadinezalf o.i.d) op het wondje smeren.

    Als je echt een diepe open wond ziet is een goede vogelarts een goede optie.
    Succes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Bedankt voor je reactie!
      Het is waarschijnlijk vanmorgen gebeurd. Ik kijk iedere morgen hoe ze er allemaal bijzitten.. korte check up en zijn borstje en pootje waren helemaal rood. Toen ik vanavond gekeken had was dit allemaal een heel stuk minder.
      Echt heeeel goed kan ik het niet bekijken, het is en blijft een buitenvoliere waar ik toch op een beetje afstand van wil blijven. Ik zag wel dat zijn borstje veel minder rood was, die heeft hij wat schoongemaakt en zijn pootje is ook weer redelijk de normale kleur. Je ziet wel een beetje een soort van korstje op zijn teentje.
      Zover ik kan zien mist hij geen teentje en is er met de rest van het pootje ook nix aan de hand. 1 teentje is dus waarschijnlijk op het uitstekende stukje terecht gekomen.
      Het lijkt niet heel ernstig, hij trekt hem ook niet meer vaak op en hij zit en vliegt er gewoon mee..

      Om er echt iets op te smeren e.d. twijfel ik wel. Het lijkt er op dat het gewoon zo geneest en ik wil niet dat het arme dier onnodig stress moet hebben hierdoor. Als je hem moet vangen in zo'n buitenvoliere en ook nog iets op zijn wondje moet smeren, dan raken alle vogeltjes toch in paniek? En hij vooral. Als het niet nodig is doe ik dit liever niet, dat vind ik echt zielig!
      Mocht er niets anders opzitten, tjeh dan moet het maar.

      Opmerking


      • #4
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Over twee of drie dagen hoort het wel over te zijn. In elk geval is het wondje dus dichtgegaan, dat is een goed teken. na een paar keer badderen zouden ook de veertjes weer schoon moeten zijn.

            Het moet niet heel dik gaan worden, dat zou reden zijn toch te gaan vangen. Goed in de gaten houden nog even dus.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7

              Opmerking

              Working...
              X