Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Komen ze nog uit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Komen ze nog uit?

    Ik heb vanmorgen misschien iets stoms gedaan..

    Ik heb 1 van de bebroede eieren van onze kwartels open gemaakt omdat ik dacht dat ze al te lang lagen (3 weken) en niet meer uit konden komen. Maar ik trof een volledig kuiken (met veertjes) aan! Zie foto: http://img.photobucket.com/albums/v5...cture_0738.jpg
    De dooier was nog niet helemaal op. Het jong heeft tijdens het openpeuteren van het ei helemaal niet bewogen (maar dat kan ook zijn omdat ik het ei eventjes in water heb gedaan om te controleren of de luchtkamer wel aan de goede kant zat, want daar wilde ik het ei openprikken) Voordat ik dat deed heb ik trouwens het ei even tegen mijn oor aan gehouden, voor het geval dat ik gepiep zou horen, maar dit was niet het geval.

    Ons kwartelhennetje zit al vanaf Pasen (12 april) te broeden op 8 eitjes (eerst op meer, maar we hebben er een paar weggehaald omdat ze niet allemaal bedekt werden). De eerste 4 nachten heeft ze niet (of een groot deel van de nacht) kunnen broeden omdat het haantje haar van het nest af joeg. Toen we daar achter kwamen hebben we het haantje dus apart gezet. Daarna heeft ze eigenlijk heel vast op het nest gezeten (alleen elke dag eventjes er af om wat te eten enzo) behalve op 24 april: toen is ze overdag ongeveer 6 uur van het nest af geweest. (Door onze schuld helaas: we wilden het haantje en andere hennetje meer plaats gunnen en weer naar buiten laten; maar blijkbaar was het broedende hennetje te geschrokken van deze verandering in het hok; daardoor hebben we de situatie maar weer terug gebracht en toen ging ze vrij snel weer terug op haar nestje)

    Met deze informatie in het achterhoofd kunnen jullie misschien meehelpen te bedenken of de overige 7 eieren nog kunnen uitkomen.
    Is het jong dat ik vandaag dood in het ei aantrof, dood gegaan doordat ik het ei kapot maakte, of misschien door het afkoelen op 24 april al gestorven?
    En ongeveer hoeveel dagen zouden jullie de overgebleven 7 bebroede eieren nog laten liggen?

    Dit alles gaat trouwens over Chinese dwergkwartels

  • #2
    Ik denk dat het jong gestorven is door het openbreken van het ei. Als de hen nu weer op de eitjes zit te broeden, is er nog kans dat de andere uitkomen. Wel stom dat je een ei zomaar openbreekt. Vogels merken zelf wel wanneer de eitjes onbevrucht zijn en in dat geval zullen ze de eieren snel slopen. Dit is niet kwaad bedoeld of zo, gewoon niet meer doen
    Matsje <3

    Opmerking


    • #3
      even een vraag je over chineese dwergkwartels: hoe groot zijn ze ?? en waar heb jij ze zitten en hoe groot is hun kooi??

      Opmerking


      • #4
        Chinese Dwergkwartels zijn niet echt groot. 11-15 cm groot.
        Matsje <3

        Opmerking


        • #5
          Wacht nog een paar dagen ze komen wel uit denk ik.Ik had ook toen een nest en ze kwamen na 25 dagen uit.Je kan wel als de hen van de nest is met een plantenspuit een keer op de nest spuiten.Wordt de eischaal iets zachter.Maar niet drijf nat maken he.
          Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ilovediamantduifjes
            Chinese Dwergkwartels zijn niet echt groot. 11-15 cm groot.
            van aan hun hooft of rug

            Opmerking


            • #7
              Van aan hun hoofd. Maar ze kunnen hun nek wel heel lang uitrekken.
              Matsje <3

              Opmerking


              • #8
                ok bedankt

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ilovediamantduifjes
                  Wel stom dat je een ei zomaar openbreekt. Vogels merken zelf wel wanneer de eitjes onbevrucht zijn en in dat geval zullen ze de eieren snel slopen. Dit is niet kwaad bedoeld of zo, gewoon niet meer doen
                  Stom vind ik het niet; ik had de eieren ook meteen weg kunnen gooien, maar ik wilde graag eerst kijken of er een embryo had ontwikkeld en zo ja, hoe groot het dan was. Ik had eerder in het broedproces al geprobeerd om de eitjes te schouwen, maar we hadden helaas geen lampje dat sterk genoeg was.
                  Mijn vader maakte vroeger ook vaak de eitjes van onze kanaries en grasparkietjes open, als ze niet uit waren gekomen: gewoon omdat je dan kunt zien waar het ongeveer is mis gegaan.

                  Bovendien merken vogels echt niet ALTIJD dat er iets mis is met de eieren. Er zijn zat vrouwtjes die toch superlang op het nest blijven zitten terwijl de eieren onbevrucht zijn. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij de vogel dood op het nest wordt gevonden (omdat ze te lang was blijven zitten en sommige vogelsoorten eten niet tijdens het broeden)

                  Ik wilde graag het hok vandaag schoonmaken, omdat het nogal begint te stinken. Maar ik wilde dat niet doen terwijl het hennetje aan het broeden was, want dan schrikt ze en gaat van het nest. Omdat ze al 3 weken zat en op Internet staat dat het normaal 16-18 dagen duurt, had ik niet verwacht dat ze nog uit zouden komen. Maar ik heb nu wel geleerd om wat ruimer met die tijd om te gaan

                  Om op Marnix te antwoorden: mijn kwartels zitten normaal in een binnen- en buitenhok (buitendeel is 2 bij 3 meter; binnenhokje is ongeveer 80 bij 1 meter). Maar omdat het hennetje binnen zit te broeden, en we het haantje apart moesten zetten, kunnen ze nu tijdelijk niet naar buiten.

                  Opmerking


                  • #10
                    Op de meeste internetsites staat er 3 weken broeden. Vreemd... Ik heb nog nooit gehad dat mijn vogels NIET doorhadden dat de eitjes onbevrucht waren...
                    Matsje <3

                    Opmerking


                    • #11
                      De hen van mij zit ook al vanaf 15/16 april en ook deze zijn nog niet uitgekomen. Zijn wel bevrucht, heb nl. 1 in een kommetje met water gedaan en het ei bleef drijven, dus bevrucht!
                      Op de sites die ik gelezen heb staat ook 16 dagen broedduur.
                      Misschien 3 weken vanaf eerste ei. Meestal worden er wel een stuk of 8/9 eieren gelegd, plus 16 dagen is ook ongeveer 3 weken.
                      Afwachten maar....

                      Opmerking


                      • #12
                        kan je bij alle soorten zien of ze bevrucht zijn door in water te leggen ??

                        Opmerking


                        • #13
                          ik wist aleen maar als het ei bleef drijven dat het een oud ei was
                          zink een vers ei.

                          Opmerking


                          • #14
                            aa ok bedankt

                            Opmerking


                            • #15
                              hoegroot moet een kwartel kooi zijn ??

                              Opmerking

                              Working...
                              X