Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Foto's Rozekopedelparkieten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Foto's Rozekopedelparkieten

    Hierbij wat foto's van een niet zoveel voorkomende parkiet.
    Omdat het me niet lukte om de foto's in het foto-album te zetten, maar even hierop gezet (nb. de foto's zijn wat wazig, omdat ik ze door het gaas heb gemaakt).


    Rozekopedelparkiet, overjarige man.


    Rozekopedelparkiet, jonge pop


    Ter vergelijking foto's van de Pruimekopparkiet:

    Pruimekopparkiet, man


    Pruimekopparkiet, pop


    Rozekop parkiet ( Psittacula roseata roseata) Biswas 1951
    Verspreidingsgebied Noord Birma,Assam,,Oost Pakistan en Bangla Desh. Er is 1 ondersoort de Birma rozekop parkiet (Psittacula roseata juneae)


    De Rozekop parkiet lijkt erg veel op de Pruimkop parkiet, de rozekop is het duidelijkste verschil, ook missen ze de blauwe waas in de nek. De lichaamskleur is wat lichter en de toppen van de staart, welke iets korter zijn, is geel i.p.v. wit zoals bij de Pruimkop parkiet. Ook het formaat is een stuk kleiner dan de Pruimkop parkiet. Zowel man als pop bezitten de schoudervlek, deze is ook iets groter dan bij de Pruimkop parkiet. De pop is iets kleiner door een kortere staart lengte. Tot zover bekend zijn er nog geen mutaties bekend van de Rozekop parkiet, er gaan geruchten dat er een lutino zou zijn ontstaan,maar wij denken dat het hier om een lutino Grijskop edelparkiet gaat.

    Formaat: 30 cm ,poppen 28 cm Ringmaat: 5,5 mm


    KEURTECHNISCHE AANWIJZINGEN: Rozekop parkiet:

    De rozekop parkiet komt men nog niet veelvuldig tegen op tentoonstellingen. Ze lijken erg veel op de pruimkop parkiet, met een roze i.p.v. een paarsrode kopkleur. Ze zijn ook wat kleiner van formaat dan de pruimkop, hier moet dan ook rekening mee worden gehouden. Dit wil niet zeggen dat het model ook automatisch minder is, dit moet een volle indruk geven en ook de houding moet recht van ruglijn zijn. De kleur is helderder groen dan bij de pruimkop en de rozekop mist de zeegroene kleur in de nek, dit is heldergroen. Ook de staarttoppen zijn bij de rozekop geel, welke bij de pruimkop wit van kleur zijn. De pop is iets kleiner van formaat, mist de zwarte nekband en de kopkleur is grijs met iets lila waas. Poppen bezitten wel de bruinrode schoudervlek. Evenals bij alle Edelparkieten moet er goed op de nagels gelet worden, of deze alle aanwezig zijn. Jonge vogels hebben een groengrijze kopkleur,geen gele hals/nek zoals bij de pruimkop, een kortere staart en nog geen schoudervlek. Vaak komen er na de jeugdrui al wel enkele rode veertjes hier door, maar pas na twee jaren komen ze volledig op kleur.

    Met dank aan: de Parkietenfederatie/Psittacula-werkgroep.

    NB. omdat er ook een pyrrhura-soort veel als Rozekopparkiet wordt aangeduid, noemt men de Psittacula roseata steeds vaker Rozekopedelparkiet.
    www.vogeltuin.webnode.nl

  • #2
    Ik zie geen foto's verschijnen helaas. Doe ik iets verkeerd?
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Ik zie ze hier wel.

      Mooie foto's!!
      Mijn Site

      Opmerking


      • #4
        Hele mooie foto's van hele mooie vogels en een duidelijke beschrijving erbij.
        Groetjes Elhidia.

        Opmerking


        • #5
          Leuk!
          Het verschil had ik niet geweten als je ze niet bij elkaar gezet had, erg duidelijk.
          Ga zo door.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Sorry, voor mijn vreselijk late reactie, maar bedankt voor de complimenten!
            www.vogeltuin.webnode.nl

            Opmerking


            • #7
              leuke foto`s

              mooie beestjes
              mvg roy (vogelfreak)
              kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

              Opmerking


              • #8
                zeker mooie vogeltjes

                Opmerking

                Working...
                X