Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roodkuifkardinaal

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Roodkuifkardinaal

    Kweekverslag van de roodkuifkardinaal ( Paroaria Coronata )

    http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=710Onze Vogels is genoeg aanvullende informatie te vinden.

    DE KWEEK:

    http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=711



    Naarmate het seizoen vorderde kwam de man meer op zang en deed zijn best om de pop te verleiden, dit deed hij onder andere door de pop voedsel aan te bieden. Ook zag ik hem regelmatig met een strootje nestmateriaal door de snavel gaan.
    Op 19 maart zie ik de kardinalen met het gegeven nestmateriaal echt slepen en kon ik een bijna volledig afgewerkt nest zien zitten in de conifeer.
    Op 13 april pas constateer ik het eerste ei en hiermee word ronde 1 ingeleid.
    Na nestcontrole zie ik op 29 april 3 jongen in het nest liggen en het vierde ei was onbevrucht. Op zondag 2 mei zijn de jongen geringd met 4 mm ringen die voorzien waren van een stukje ventielslang.



    Een week later, op 9 mei, zijn de jongen al niet meer in het nest te vinden.

    Op 19 mei begint ronde 2 met het eerst gelegde ei wat weer gelegd was in het nest wat ze voor de eerste ronde hadden gebruikt. Ook nu worden er weer in totaal 4 eieren gelegd. De jongen van ronde 1 heb ik op 30 mei uit de vlucht gehaald, eerder hadden de vogels er geen aanleiding toe gegeven maar voordat ronde 2 uitkwam wilde ik de oudervogels wat rust geven.
    http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=713

    Vrijdag 4 juni zie ik na controle dat er weer 4 jongen in het nest liggen. Op 8 juni worden de drie grootste jongen en een dag later het vierde jong. Weer een week later, 15 juni, zijn de jongen uitgevlogen. Al heel snel (19 juni) ligt het eerste ei van ronde 3 alweer in het nest en ook in deze ronde werden er weer 4 eieren gelegd.
    Drie juli is de dag dat er weer 3 jongen in het nest liggen en het vierde ei was onbezet, nu was het zo dat ik de jongen van ronde twee nog bij de ouders had vliegen omdat ik niet ervan was overtuigd dat ze zelfstandig waren. De jongen van ronde twee heb ik toen in een kistkooi gezet en in de kweekvlucht opgehangen. In deze kistkooi had ik wat eivoer en water gezet en ondanks dat de man de jongen nog voerde kon ik zien dat ze toch ook zelfstandig aten en ik heb de jongen er toen ook maar weer meteen uitgehaald want er was alweer nieuw kroost waar de man voor moest zorgen.Op 8 juli kon ik de drie jongen alweer ringen en op 16 juli vliegen de jongen uit. Ik had geen vierde ronde meer verwacht maar niets was minder waar want op 24 juli ligt er alweer het eerste ei.
    In ronde vier werden er weer 4 eieren gelegd en ook deze werden weer op een fantastische wijze uitgebroed en grootgebracht. Wat mij opviel was de snelheid waarmee er gelegd, gebroed en grootgebracht werd. Dit koppel beloonde mijn mischien wat overdreven voerwijze met 14 eigenkweek goed geringde natuurbroed roodkuifkardinalen. De vorige eigenaar heb ik toch even laten weten hoe het was vergaan met zijn verkochte kardinalen en deze man stond nog dezelfe dag bij mij voor de kooi en kon zijn oren en ogen niet geloven. Onder het genot van een bak koffie heb ik hem toch nog even op een vriendelijke manier verteld dat zijn voerwijze en zijn filosofie over vogels verzorgen toch enigszins zou moeten worden bijgesteld.

    NAWOORD:
    Het is toch altijd weer een goed gevoel als er met een van de soorten die bij mij verblijven het zo goed is gegaan en ik denk dat het de mens weer moed en inspiratie geeft om weer van vooraf aan te beginnen met een nieuw te kweken soort. De roodkuifkardinalen hebben mij ertoe bewogen om het ook eens met een andere soort kardinaal te proberen en dit is voor een kweker van insektenetende vogels een opmerkelijk iets. Alle roodkuiven vonden vlot een nieuwe eigenaar en zodoende had ik weer plek vrij voor een door mij aangekocht koppel arizonakardinalen. De kardinaalsoorten die ik inmiddels ook aan mijn eigen rijtje van geslaagde kweek heb kunnen toevoegen zijn: rode-, groene-, dominicaner- en mantelkardinalen. Al met al ben ik weer wat wijzer geworden door de behaalde kweekresultaten en ik kijk en luister nog steeds naar de mooie vogels uit de kardinalen familie. Ik denk niet alle wijsheden in pacht te hebben, dit was een manier die goed werkte op mijn hok en u moet beseffen dat er meer wegen naar Rome leiden.

    Tekst: Arie Bakker te Dordrecht
    Foto’s: Familie Bakker
Working...
X