PDA

Bekijk Volledige Versie : mijn eerste kweek met de europese kanarie

Ton
27-04-2009, 18:45
Kweekverslag van de Europese Kanarie ( Serinus Serinus)

Inleiding :

De Europese kanarie is een vogel die voorkomt in heel Europa, en in de winter trekt hij naar zuid europa.
Het verschil tussen man en pop is miniem, de man is wat geler op de borst. De ogen zijn donker bruin, snavel is grijs en de poten zijn vleeskleurig. De lengte van de vogel is plus minus 11,5 cm. Mooi zingen doet de Europese kanarie niet, af en toe een trillertje en wat gepiep.

De Kweek :

Ik heb de vogels aangeschaft op de vogelshow van het S.E.C. in Rosmalen, in december 2006.
Vanaf die tijd apart gezet en eind maart overgebracht in een broedkooi van 70 x 50 x 50, buiten, wel geheel droog met op de bodem beukensnippers. Half april diverse nestkastjes opgehangen en nestmateriaal gegeven. Dit is kokos, sisal, katoen en jute. Begin mei werd er begonnen met de bouw van het nestje in een kanarie kooitje. De nest bouw duurde plus minus 5 dagen. Het 1ste ei was er s ‘morgens 11 mei, tot en met het 4de ei op 14 mei. Alle eieren werden s ‘morgens gelegd.
Vanaf 14 mei werd er vast gebroed door het popje. Ik had wel gelezen dat de man de pop zou voeren maar ik heb dat niet gezien. Het voer dat ik ze geef is een putter/sijzen mengeling van Jan Koenings, onkruidzaden, appel, sla, komkommer, eivoer (orlux), buffalo’s en vers geplukte paardebloemen.
De eitjes zijn blauw/groen met donker vlekjes, plus minus 13 mm lang. De broedtijd bedraagt 13 dagen en op 26 mei lag er een eierschaal op de bodem. Ik heb de vogels nooit veel verstoord, dus maar niet gekeken. 27 mei was de pop van het nest en ik zag twee jongen en nog één ei dat echter niet uitkwam. Op 1 juni, na 5 tot 6 dagen, de jongen geringd. Dat viel niet mee daar het mijn eerste keer was, maar met wat hulp toch gelukt. Om de ring van 2,3 mm een ventielslang gedaan. Je leest wel veel als ouders het nest opruimen dat de ring met jong en al uit het nest worden gekieperd. Maar de Europese kanarie is niet zo een opruimer. Wel was ik verontrust na het ringen dat de ouders er niets meer mee wilde, want de pop ging lange tijd niet meer op het nest.
Maar de dag erop ging de pop goed aan het voeren. De man heb ik niet veel zien doen al die tijd. Op 10 juni liet het eerste jong zich dapper uit het nest vallen en fladderde wat onwennig op een stok en de volgende dag de tweede jong.
De ouders voeren de jongen dan nog 3 tot 4 weken totdat ze geheel zelfstandig eten.
Ik heb veel plezier van deze Europese vogels. In mijn volière huizen alleen maar Europese vogels waaronder de Vink, Groenling, Putter, Kneu, Geelgors en wat sijzen. Volgend jaar wil ik proberen met de Bloem Putter te kweken, ik heb daar al een mooi koppel van.
Ik ben lid van het S.E.C. en het B.E.C. Van beide verenigingen krijg ik mooie boekjes waar ik veel informatie haal over de Europese vogel. Verder ben ik geregistreerd bij de E.S.S.B. de Europese Society of Serinus Breeders , die de Serinus soorten promoot en stimuleert deze te kweken, aangezien er niets meer ingevoerd mag worden.

Tekst en foto’s Ton Belo 2007