Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HELP!!!! een teek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • HELP!!!! een teek

    hey deze ochtend ontdekte ik een teek bij men zebravink van nu net 6 weken oud hij/zij zat op de grond, heb de teek verwijderd met een tekentang en heb haar terug in de voiliere gezet omdat ze nog niet zelfstandig eet. ze zit daar levensloos en neemt geen eten aan.

    weet iemand wat ik moet doen om het kleine diertje nog te redden?
    en hoe kan ik preventief tewerk gaan tegen teken?

  • #2
    Nog nooit van gehoord.

    Kanarieke dit is de eerste keer dat ik hoor dat een volierevogel een teek heeft opgelopen,dat hoor je normaal alleen bij zoogdieren dacht ik.Als de vogel verder gezond is zou ik hem in het nachthok zetten indien aanwezig en wel vlak bij de voerbakken.Zien eten doet meestal eten zelf had ik gedacht dat een zebravink van 6 weken al wel zelfstandig had kunnen eten,voor de rest kan het stress zijn zeker de eerste keer bij jou in de hand dan nog die behandeling.Een klein beetje water op de snavel laten druppelen wil wel eens helpen zodat hij een beetje opkikkert vrg Rob.

    Opmerking


    • #3
      Rob 2

      Dan hoor je het nu voor de tweede keer
      Vorige week heb ik bij een broedende groenlingpop een teek van haar rechterwang verwijderd. Ze heeft er geen verdere last van ondervonden en voert nu voorbeeldig haar 5 jongen.

      Na enkele draaibewegingen tegen de klok in loste de teek snel.

      Vorig jaar bij een kip eveneens een teek moeten verwijderen van haar kam.


      mvg

      Opmerking


      • #4
        helaas is het zebravinkje overleden.

        Opmerking


        • #5
          Spijtig :-(

          Teken leven van het bloed van gewervelde dieren waaronder ook vogels.

          Ook interessant is dat de meeste teken hebben 3 gastheren nodig alvorens te kunnen voortplanten. Dat kan gevaarlijk zijn met het overbrengen van ziektes. Al hoewel dat bij jou niet het geval zal zijn geweest.

          Oorspronkelijk geplaatst door kanarieke
          en hoe kan ik preventief tewerk gaan tegen teken?
          Staat je voliere toevallig onder een boom? Of tussen veel struiken o.d. ?
          Met vriendelijke groet, Jeroen

          www.jeroenhubert.nl

          Opmerking


          • #6
            ja er staat wel redelijk wat beplanting in en bomen rondom de voliere

            Opmerking

            Working...
            X