Mededeling

Collapse
No announcement yet.

opfok kleine "hommels"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • opfok kleine "hommels"

    Ik heb een koppel chinese dwergkwartels waarvan het vrouwtje al iets meer dan een week vast zit te broeden. Mochten hieruit jongen voortkomen wat kan ik ze dan het beste geven?
    Heb al iets navraag gedaan;
    * sivostart
    * universeelvoer
    * buffalo's (levend of diepvries, wat is beter?)
    * eivoer
    * laagje water in schaaltje

    Is dit voldoende? Graag jullie mening

  • #2
    Dat lijkt me voldoende. Wel grit en fijne maagkiezel geven maar niet teveel. Soms eten ze dat ipv voer raar maar waar. Bevroren of levend maakt niet uit hoewel de eerste dagen levend wel sterk de eetlust prikkelt Beweging doet pikken en eten nl.

    Opmerking


    • #3
      vergeet niet als je ze water geef, iets van steentjes of een klein glaasje in het midden te zetten, omdat ze anders verdrinken.

      Groetjes Petra.

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Je kunt ze gewoon in de zelfde omgeving houden als waar de ouder kwartels zitten.
          Er mag gerust zaad gegeven worden.
          Ook is er geen speciaal opfokvoer nodig ,,gewoon eivoer of krachtvoer eten ze ook.
          Het enige waar je mee op moet passen is de drink/bad schaal,want daar kunnen ze in verdrinken .Met een laag grind er in kun je dat voorkomen.
          Ook als je je kwartels wel eens meelwormen geeft ,moet je die nu eerst dood maken ,of de kop er af knippen of pletten ,want anders blijven deze leven en beschadigen ze de kwarteltjes van binnen.

          Opmerking


          • #6
            Ook ik heb al 2 maal hommeltjes gehad
            wat ik gaf van voer :

            - zaadmengeling voor men kwartels
            - eivoer (standaard)
            - diepgevroren pinky's

            en beide nesten zijn zonder problemen volwassen geworden

            als de eieren zouden uitkomen houd die man dan wel goed in het oog
            want die wil soms wel eens vervelend doen tegen de jongen
            en de jongen zeker bij de hen laten zodat het natuurbroed blijft

            succes

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                zo was het mijne ook

                ik had het gemengd de 2 maar maakt niet uit

                ps op hoeveel eieren broed ze ?

                Opmerking


                • #9
                  Kon je zien of ze bevrucht waren? ik heb daar altijd moeite mee, met normale schouwlampjes kun je amper wat zien, en neem je een zwaardere lamp dan moet je heel snel kijken anders kook je de kuikens. Dus meestal laat ik dat op zijn beloop. De meesten zijn trouwens toch wel bevrucht.

                  Ik voer niets anders dan anders:
                  gewoon tropenzaad
                  eivoer
                  af en toe diepvries pinky of diepvries buffalo

                  Levend zou ik niet voeren ivm beschadiging van de darmwand

                  Te veel pinky's of meelwormen is ook niet goed: daar wordt het haantje erg fel van.

                  Bij natuurbroed maakt het niet uit wat op de bodem ligt. Het hennetje doet de jonkies voor wat ze kunnen eten en hoe het moet. Ze pikt daartoe een paar keer in een zaadje en laat het dan weer vallen. De kuikens doen haar na en eten het wel op!

                  succes ermee

                  Opmerking


                  • #10
                    Ze zit op 9 eieren.

                    Normaal houd ik de eitjes ook tegen het licht om te kijken of ze bevrucht zijn, met kwartel eitjes doe ik ze in een kopje water. Blijven ze drijven zijn ze bevrucht, zinken ze als een baksteen dan onbevrucht.

                    Laat het op z'n beloop; tropischzaad, eivoer en diepvries buffalo's.

                    Bedankt voor de reacties!

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door natuurbroed
                      Ze zit op 9 eieren.

                      Normaal houd ik de eitjes ook tegen het licht om te kijken of ze bevrucht zijn, met kwartel eitjes doe ik ze in een kopje water. Blijven ze drijven zijn ze bevrucht, zinken ze als een baksteen dan onbevrucht.
                      ow, kunnen de eitjes/embryo's daar wel tegen? De eitjes worden dan toch door en door nat en dat dringt in de poreuze eischaal.
                      Heb je hier meer ervaring mee, of zijn er andere mensen die dit fenomeen kennen?
                      ben eigenlijk wel benieuwd

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb maar 1 van de 9 eieren in het water gedaan. Erin en eruit, goed afdrogen en weer in nest leggen. Kan volgens mij geen kwaad.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door natuurbroed
                          Ik heb maar 1 van de 9 eieren in het water gedaan. Erin en eruit, goed afdrogen en weer in nest leggen. Kan volgens mij geen kwaad.

                          Waarom zouw je dat allemaal doen.
                          Heb toch eens wat gedult en wacht gewoon af.

                          Opmerking


                          • #14
                            eieren waar op gebroed is en bevrucht zijn , zijn donkerder dan onbevruchte dus daar kan je het ook aan zien

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door henkv
                              eieren waar op gebroed is en bevrucht zijn , zijn donkerder dan onbevruchte dus daar kan je het ook aan zien
                              normale eieren wel, maar bij de kwartels zit er toch zowiezo veel verschil in de kleur van de eieren.....


                              en wat geduld betreft? Het is toch zonde om een hen 3 weken op onbevruchte eieren te laten zitten als je met 8 dagen al weet dat het niets wordt? Bovendien is het handig in een groot legsel de onbevruchte eitjes er uit te pakken zodat de rest beter bebroed wordt. Lijkt mij.

                              Opmerking

                              Working...
                              X